مقایسه تتر و استیبل کوین دای

1401/08/14


ما سعی می کنیم در مقاله مقایسه تتر و استیبل کوین دای، اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال تتر و استیبل کوین دای برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های ارز دیجیتال تتر بپردازیم و تفاوت ارز تتر و استیبل کوین دای رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. شاید تا الان اسم ارزهای دیجیتال رو شنیدین و خواستین که اقدام به سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال کنین. بنابراین، باید بدونین که بازار کریپتوکارنسی ها نوعی بازار وسیع و شامل ارزهای دیجیتال زیادی هست که هر کدوم از اون ها ویژگی ها و کاربردهای خاص خودشون رو دارن. به همین دلیل باید ابتدا با رمز ارزها آشنا بشین و بتونین بهترین تصمیم رو برای خرید و فروش اون ها بگیرین تا سرمایه گذاری خوبی داشته باشین و سود زیادی به دست بیارین.

اگه بخوایم در مورد تتر و دای با هم صحبت کنیم باید در ابتدا بگیم که مقایسه بین استیبل کوین تتر و دای در حقیقت تقابل بین دنیای متمرکز و غیرمترکز در بازار ارزهای دیجیتال هستش. چرا که بنیاد تتر یک بنیاد متمرکز بوده و حتی در برهه ای این موضوع بلوکه شدن حساب کاربرهای ایرانی که به نقل و انتقال تتر می پردازن، پیش اومد. ولی استیبل کوین دای که برای پروتکل میکر دائو هستش بصورت غیرمتمرکز اداره میشه و این روزها خیلی از کاربرا در هنگام انتقال دارایی های خودشون به صرافی های خارجی از اون استفاده می کنن. اگه می خواین بدونین خرید تتر یا دای در این شرایط کدومشون بهتره؟ این مقاله می تونه برای شما مفید باشه.

ارز دیجیتال تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر

اگه در بازار کریپتوکارنسی ها فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم ارز دیجیتال تتر رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این رمز ارز به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که ارز دیجیتال تتر چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ارز دیجیتال تتر یکی از محبوب ترین و بزرگترین استیبل کوین های موجود در بازار کریپتوکارنسی هاست که به دلیل داشتن ویژگی ها و مزایای خاص خودش مورد استقبال سرمایه گذاران و تریدرهای زیادی قرار گرفته و محبوبیت زیادی به دست آورده. همچنین ارز دیجیتال تتر نوعی استیبل کوین با قیمت ثابت هست که دلار آمریکا به عنوان پشتوانه اون شناخته میشه.

شاید برایتان مفید باشد: اهمیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین ارز دیجیتال تتر دارای پشتوانه دلار آمریکا هست. به ازای هر واحد ارز دیجیتال تتر که در بازار کریپتوکارنسی ها در عرضه هست، یک دلار آمریکا در بانک مرکزی آمریکا نگهداری و ذخیره میشه. این موضوع نیز باعث میشه تا قیمت استیبل کوین تتر همیشه یک دلار ثابت بمونه. البته بهتره بدونین استیبل کوین تتر نیز بعضی وقت ها دچار نوسانات قیمت میشه که امر طبیعی هست. علاوه بر این، ارز دیجیتال تتر نوعی رمز ارز متمرکز هست که توسط موسسه Tether راه اندازی شده و تحت نظارت و کنترل این موسسه قرار داره. به عبارت دیگه، از اونجایی که ارز دیجیتال تتر به صورت متمرکز فعالیت می کنه، تمامی تراکنش های این رمز ارز تحت مدیریت موسسه Tether هست و توسط این موسسه تایید میشن.

ارز دیجیتال تتر مزایا و کاربردهای زیادی داره که از جمله از این مزایا می تونیم به جلوگیری از نوسانات بازار اشاره کنیم. بهتره بدونین بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی شدیدی داره و از اونجایی که قیمت استیبل کوین تتر ثابت هست، می تونین دارایی ها و ارزهای دیجیتال خودتون رو به تتر تبدیل کرده و سرمایه خودتون رو از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال حفظ کنین.

ویژگی های ارز دیجیتال تتر چیست؟

ویژگی های ارز دیجیتال تتر

مقاله پیشنهادی: مقایسه تتر و یو اس دی کوین

همونطور که گفتیم، امروزه استیبل کوین های زیادی در بازار کریپتوکارنسی ها وجود دارن که هر کدوم از اون ها ویژگی ها و مزایای خاص خودشون رو دارن. ارز دیجیتال تتر نیز ویژگی های زیادی داره.

• متمرکز بودن

یکی از ویژگی های ارز دیجیتال تتر که از ویژگی ها و خصوصیات اصلی استیبل کوین تتر محسوب میشه و باعث میشه تا به یکی از رمز ارزهای منحصر به فرد تبدیل بشه این هست که به صورت متمرکز فعالیت می کنه و کلیه فعالیت ها و تراکنش های اون تحت نظارت و کنترل موسسه Tether هست. همین موضوع باعث میشه تا نگرانی های زیادی در مورد این رمز ارز در بین معامله گران به وجود بیاد.

• دارای پشتوانه

یکی دیگه از ویژگی های ارز دیجیتال تتر این هست که دارای پشتوانه بوده و پشتوانه اون دلار آمریکا هست. بهتره بدونین به ازای هر واحد ارز تتر که در بازار کریپتوکارنسی ها وجود داره، یک دلار آمریکا در بانک مرکزی و موسسه Tether نگهداری میشه که همین موضوع باعث ثابت موندن قیمت تتر هست.

• سازگاری با 11 شبکه

یکی دیگه از ویژگی های ارز دیجیتال تتر، تتر و شبکه های اون هست که در زمان نوشتن این مقاله با 11 شبکه انتقال ارز دیجیتال سازگار هست و شما می تونین این رمز ارز رو بر روی این شبکه ها خرید و فروش کنین. از جمله از این شبکه ها می تونیم به شبکه اتریوم، ترون، پالیگان و... اشاره کنیم.

استیبل کوین دای چیست؟

استیبل کوین دای

یکی دیگه از انواع استیبل کوین های موجود در بازار کریپتوکارنسی ها، ارز دیجیتال دای هست. بهتره بدونین ارز دیجیتال دای با نماد اختصاری DAI نوعی ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که قیمت اون همیشه ثابت و یک دلار هست. همچنین استیبل کوین دای نوعی استیبل کوین یا ارز دیجیتال با ثبات سیستماتیک و بسیار غیر متمرکز هست که به عنوان ابزاری کلیدی در اکوسیستم رو به رشد امور مالی غیر متمرکز و استقراض و وام دهی بدون نیاز به مجوز استفاده میشه. همچنین از اونجایی که ارز دیجیتال دای همواره قیمت ثابت داره، می تونین از اون برای حفاظت سرمایه های خود از نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتال استفاده کنین.

جالب اینجاست که بدونین ارز دیجیتال دای نوعی استیبل کوین الگوریتمی هست که توسط پروتکل MakerDAO صادر شده و هدف اون حفظ نسبت دقیق یک به یک با دلار آمریکا هست. همچنین این ارز دیجیتال در درجه اول به عنوان ابزاری برای وام دادن و وام گرفتن ارزهای دیجیتال بدون نیاز به واسطه مورد استفاده سرمایه گذاران و کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال قرار می گیره. به عبارت دیگه، استیبل کوین دای سیستم بدون مجوز با شفافیت بالا و حداقل محدودیت ایجاد کرده و به همین دلیل محبوبیت زیادی به دست آورده. نکته قابل توجه این هست که پروتکل Maker که معماری زیربنایی استیبل کوین دای محسوب میشه، فعالیت خودش رو از سال 2017 شروع کرد.

اگه بخواهیم به زبان ساده تر تعریفی از ارز دیجیتال تتر داشته باشیم، می تونیم بگیم که ارز دیجیتال دای با نماد اختصاری DAI نوعی استیبل کوین هست که توسط سازمان غیر متمرکز MakerDAO کنترل میشه، این رمز ارز در نوامبر سال 2019 راه اندازی شد. پروتکل ارز دیجیتال دای نیز منبع باز و مبتنی بر شبکه بلاک چین اتریوم ساخته شده و قیمت ارز دیجیتال دای همیشه به یک دلار آمریکا وابسته هست.

ویژگی های ارز دیجیتال دای چیست؟

ویژگی های ارز دیجیتال دای

ارز دیجیتال DAI نیز ویژگی های زیادی به همراه داره که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه و محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله تفاوت تتر و استیبل کوین تتر، به بررسی ویژگی های ارز دیجیتال دای بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین با ویژگی های منحصر به فرد ارز دیجیتال DAI آشنا بشین.

• نوسانات کم

یکی از ویژگی های ارز دیجیتال دای که باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره این هست که نوسانات قیمتی کمی داره بهتره بدونین ارز دای با ثابت قیمت و نوسانات قیمت پایین هست که به کاربران این امکان رو میده تا بر اساس نیازشون ارز دیجیتال دای رو تهیه کنند. نقدینگی ارز دای نیز توسط اتریوم تامین میشه که به استقلال مالی این رمز ارز کمک می کنه.

• اکوسیستم پیشرفته

یکی دیگه از ویژگی های ارز دیجیتال دای، داشتن اکوسیستم پیشرفته هست بهتره بدونین ارز دیجیتال دای در حال حاضر در بیش از 400 پلتفرم مختلف از جمله متاورس، پلتفرم های دیفای و بسیاری از برنامه های دیگه اجرا میشه که بنیانگر اکوسیستم پیشرفته اون هست.

• حاکمیت غیرمتمرکز

یکی دیگه از ویژگی های ارز دیجیتال دای که باعث محبوبیت اون میشه، حاکمیت غیرمتمرکز اون هست پروتکل MakerDAO به دارندگان توکن MKR اجازه شرکت در رای گیری های جامعه خودش رو میده و در ازای شرکت در رای گیری این پروتکل به افراد توکن DAI پاداش میده.

تفاوت تتر و استیبل کوین دای:

تفاوت تتر و استیبل کوین دای

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله مقایسه تتر و استیبل کوین دای، تفاوت تتر و استیبل کوین دای رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین با وجود شباهت ها و ویژگی های یکسانی که ارز دیجیتال تتر و دای دارن، یه تفاوت کلیدی و مهم بین این دو استیبل کوین وجود داره که اون ها رو از همدیگه متمایز می کنه و اون هم نحوه پیدایش و اکوسیستم این دو ارز دیجیتال هست. به عبارت دیگه، پیدایش و راه اندازی ارز دیجیتال تتر با ارز دیجیتال دای تفاوت زیادی داره که همین موضوع باعث میشه تا این دو استیبل کوین از هم متمایز بشن و هر کدوم جامعه کاربری خودشون رو داشته باشن.

جالب اینجاست که بدونین استیبل کوین تتر با پشتوانه دلار آمریکا وارد بازار کریپتوکارنسی ها شد. همچنین تتر توسط چندین صرافی و شرکت مالی بزرگ در دنیا اداره میشه و میشه گفت پشتوانه فیات اون یعنی دلار کمک زیادی به مقبولیت این ارز دیجیتال در بازار کرده. در حالی که ارز دیجیتال دای توئسط هیچ نهاد و شخصی مدیریت نمیشه و به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنه. ولی ارز دیجیتال دای از مفهومی پیروی می کنه که به عقیده خیلی از افراد، هدف اصلی بلاک چین هست. این عقیده که سیستم مالی غیر متمرکز یا دیفای نام داره، هسته اصلی استیبل کوین دای رو تشکیل میده. ارز دای توسط پروتکل MakerDAO ایجاد شده که نوعی پروتکل منبع باز بر بستر اتریوم هست.

تتر بهتر است یا دای؟

هر دو استیبل کوین یه هدف رو در بازار ارزهای دیجیتال دنبال می کنند. ولی از نظر نحوه عملکرد با توجه به شبکه ای که روی اون پیاده سازی شدن، تفاوت داره. تتر قدیمی ترین استیبل کوین بازار هست که ارزش خودش رو در طول زمان به ثابت رسونده. در حالی که دای منبع باز بوده و روی سیستم های غیر متمرکز فعالیت می کنه. تتر گزینه خوبی برای سرمایه گذاران معمولی بازار هست. ولی اگه کاربری به دنبال فعالیت های غیر متمرکز در بازار هست، ارز دیجیتال دای گزینه مناسبی محسوب میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مقایسه تتر و استیبل کوین دای، اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال تتر برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های ارز دیجیتال تتر و DAI بپردازیم و تفاوت ارز تتر و استیبل کوین دای رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال تتر نوعی استیبل کوین متمرکز هست که توسط موسسه Tether راه اندازی شده و ارز دیجیتال دای نیز نوعی استیبل کوین غیر متمرکز هست که توسط پروتکل MakerDAO ساخته شده هست و هر کدوم از این استیبل کوین های تتر و DAI کاربردهای خاص و مخصوص خودشون رو دارن و مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران قرار می گیرن.


نظرات کاربران در مورد مقایسه تتر و استیبل کوین دای
  • با توجه به وضعیت بازار خرید تتر به صرفه است یا دای؟

    • هر دو قیمت شون یک دلار هست 

    • هر دو قیمت شون یک دلار هست 

سوال امنیتی :7+61 = ?