مشهورترین حملات هکری به صرافی ها

نوشته شده در : 1403/05/01

جستجو

حملات هکری به صرافی ها؛ آیا دوست دارین با این حملات آشنا بشین؟ هک صرافی ها و پروژه های رمز ارزی به چه معنی هست؟ بزرگ ترین هک صرافی ها کدامند؟ امنیت پروژه های ارز دیجیتال چجوری تامین میشه؟ چرا هکرها انواع صرافی ارز دیجیتال رو هک می کنند؟ تا الان چقدر از دارایی های کاربران به سرقت رفته؟ چجوری از این حملات در امان باشیم؟

هکرها و مهاجمان مدت هاست که یه روز هم بیکار ننشستن، بلکه با همه اتفاقات بروز دنیا همراه میشن و از راه هایی که هیچ کسی فکرش رو هم نمی کنه، حتی به جدیدترین فناوری ها نفوذ می کنند و به اهداف خودشون میرسن. از وقتی که صرافی ها شروع به فعالیت کردن، هکرها هم دست به کار شدن و اتفاقات عجیبی در تاریخ ارزهای دیجیتال رقم زدن. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد هک صرافی ارز دیجیتال و پروژه های رمز ارزی واستون ارائه کنیم و به معرفی بزرگ ترین هک صرافی ها بپردازیم.

هک صرافی ها و پروژه های رمز ارزی به چه معناست؟

هک صرافی ها و پروژه های رمز ارزی

شاید واستون جالب باشه که بدونین حملات هکری به صرافی ها نه مربوط به گذشته نه امروز هست. امنیت صدرصدی در هیچ سیستمی وجود نداره و همیشه ایراداتی وجود دارن که عاملی میشن واسه نفوذ و از دست رفتن اطلاعات یا سرمایه کاربران. کلمه هک در علوم کامپیوتر به معنی کمک گرفتن از یه تکنیک سریع و هوشمند به منظور برطرف کردن مشکلی خاص در رایانه هست، ولی به اصطلاح به معنی نفوذ به یه سیستم یا پلتفرم هست. معنی دوم درباره صرافی ها و پروژه های ارز دیجیتال هم صدق می کنه. بیشتر حملات هکری در حوزه ارزهای دیجیتال مربوط به کیف پول های نرم افزاری و صرافی هاست.

با اینکه غیرمتمرکز بودن یکی از مهم ترین خصوصیات سیستم صرافی های غیر متمرکز و کیف پول های ارز دیجیتال هست و باعث میشه نفوذ یا هک و از دست رفتن کامل سرمایه کاربران غیرممکن بشه، ولی باز هم مشکلات و نقض هایی وجود دارن که به هکرها این امکان رو میدن تا واسه هک صرافی ها، هک پروژه های کریپتویی و.... کار کنند و بتونن دارایی های کاربران رو به سرقت ببرن. توجه داشته باشین که از دسامبر 2017 تقریبا 5 درصد از کل رمز ارز بیت کوین موجود در بازار توسط هک صرافی ها به سرقت رفته.

چگونه امنیت ارزهای دیجیتال را تامین کنیم؟

امنیت ارزهای دیجیتال

درباره حملات هکری که به صرافی ها انجام میشه، کاربران معمولی نمی تونن اقدام خاصی انجام بدن و بهتره ارزهای دیجیتال خودشون رو امن نگه دارن. یکی از تکنیک های هکرها در حوزه رمز ارزها اسکم کردن هست که بهتره اون رو بشناسین و راهکارهای مقابله با این حمله رو یاد بگیرین. در اصل هک ارز دیجیتال به ویژه هک کردن صرافی ها کار سخت و پیچیده ای هست و دانش و تسلط بالایی می خواد. بنابراین، افرادی که باید با این هکرها مقابله کنند که مسئول برقراری امنیت در برابر هک صرافی ها هستن.

توجه داشته باشین، هکرها و مهاجمانی که از صرافی های رمز ارزی سرقت می کنند، در حقیقت باعث میشن تا پلتفرم های معاملاتی ارز دیجیتال، مشکلات و ایرادات امنیتی خودشون رو پیدا کنند و امنیت شبکه رو واسه حفظ دارایی ها و جلوگیری از ورشکستگی افزایش بدن. از جمله از روش های تامین امنیت ارزهای دیجیتال میشه به انتخاب صرافی معتبر، انتخاب کیف پول مناسب، انجام تحقیق قبل از سرمایه گذاری، استفاده از آنتی ویروس، بک آپ مطمئن از اطلاعات شخصی، حفظ کلیدهای خصوصی و.... اشاره کرد.

معرفی بزرگ ترین هک صرافی ها

بزرگ ترین هک صرافی ها

همونطور که گفته شد، حملات هکری و سرقت ها در بازار رمز ارزها سابقه طولانی دارن و تقریبا با پیدایش پروژه های کریپتویی مختلف، کلاهبرداران و هکرها هم وارد این بازار شدن. ارزهای دیجیتال به شفافیت معروف هستن، ولی متاسفانه از زمان راه اندازی صرافی ها و پروژه های رمز ارزی، حملات هکری هم افزایش پیدا کرد. در ادامه برخی از مشهورترین حملات هکری به صرافی ها رو بررسی می کنیم:

  • حمله Mt.Gox(2014)

یکی از بزرگ ترین هک صرافی ها، مربوط به صرافی Mt.Gox هست که در سال 2014 رخ داد. بهتره بدونین صرافی Mt.Gox که در اون موقع به عنوان بزرگ ترین صرافی دنیا شمرده میشد، هدف این حمله بود. در این حمله بیش از 480 میلیون دلار از دارایی های کاربران به سرقت رفت. در سال 2014 قدرت هکرها و در کنار اون نا امن بودن انواع صرافی های متمرکز رو بیشتر از گذشته نشون داد.

  • حمله دائو DAO(2016)

حمله هکری به پروژه دائو(DAO) هم یکی دیگه از بزرگ ترین هک پروژه های رمز ارزی هست. هدف پروژه دائو این بود که مثل یه صندوق سرمایه گذاری با مدیریت سرمایه گذاران کار کنه. در این پروژه یه مشکل بزرگ وجود داشت که اون کدنویسی بود. یه هکر به این باگ دسترسی پیدا کرده و تونسته بود 50 میلیون دلار رو به سرقت ببره. عدم وجود فراخوان بازگشتی که در کدنویسی پروژه دائو وجود داشت، باگ بزرگی بود.

  • حمله بیت فینکس Bitfinex(2017)

هک صرافی بیت فینکس(Bitfinex) در سال 2017 اتفاق افتاد. با در نظر گرفتن قیمت بیت کوین، میشه اظهار کرد که بیشتر از 70 میلیون دلار از این پلتفرم به سرقت رفت. به همین دلیل جزء یکی از اصلی ترین رویدادهای هک صرافی ها به شمار میره. یکی از باگ هایی که در صرافی بیت فینکس وجود داشت این بود که این صرافی با کمک شرکت BitGo واسه تامین امنیت بیشتر، از ولت های چند امضایی استفاده می کرد.​

  • هک صرافی مت گاکس در سال 2014

هک صرافی مت گاکس در سال 2014

 معروف ترین هک بزرگ در تاریخ ارزهای دیجیتال، سرقت 480 میلیون دلار ارز دیجیتال از صرافی مت گاکس هست که در سال 2014 رخ داد. این صرافی که به عنوان پلتفرمی واسه تریدرهای کارت بازی در سال 2010 راه اندازی شده بود، در سال 2014 بیشتر از 70 درصد از تراکنش های بیت کوین رو مدیریت می کرد. در فوریه همون سال مت گاکس به صورت ناگهانی معامله گران رو تعلیق و خدمات صرافی خودش رو متوقف کرد و در اظهارنامه ای از ورشکستگی خودش خبر داد.

هک صرافی کوکوین(Kucoin)

هک صرافی کوکوین در سال 2020 اتفاق افتاد و در این حمله هکری 275 میلیون دلار از ارزهای دیجیتال کاربران به سرقت برده شد. مدیر عامل این صرافی اعلام کرد که هکرها به کلیدهای خصوصی کیف پول گرم این صرافی دسترسی پیدا کردن. البته بیشتر توکن های سرقتی کوکوین بازیابی و باقی 16 درصد ارز دیجیتال سرقتی توسط بیمه این صرافی جبران شدن. این شرکت در فوریه 2021 اعلام کرد که خسارت همه کاربران پرداخت شده.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد هک صرافی ها و پروژه های رمز ارزی واستون ارائه کنیم و به معرفی بزرگ ترین هک صرافی ها بپردازیم. همونطور که گفتیم، غیرمتمرکز بودن یکی از مهم ترین خصوصیات سیستم صرافی ها و کیف پول های ارز دیجیتال هست و باعث میشه نفوذ یا هک و از دست رفتن کامل سرمایه کاربران غیرممکن بشه، ولی باز هم مشکلات و نقض هایی وجود دارن که هکرها می تونن با سوء استفاده از اون ها به صرافی ها نفوذ کرده و دارایی های کاربران رو به سرقت ببرن. از جمله از این هک ها میشه به هک صرافی کوکوین، هک صرافی بیت فینکس، حمله به صرافی Mt.Gox و.... اشاره کرد.

نظرات کاربران در مورد مشهورترین حملات هکری به صرافی ها
سوال امنیتی :5+43 = ?