آیا تتر معادل دلار است؟

1401/06/08


آیا تتر معادل دلار است؟ارزهای دیجیتالی زیادی در بازار رمزارزها وجود داره، ولی تعداد انگشت شماری از اون ها محبیوبیت زیادی برای تریدرها دارن، که تتر تونسته خودش و بین این ارزهای دیجیتالی پررنق قرار بده و تو این زمینه نامدار باشه.

بیاییم بررسی کنیم که تتر چیه؟ چه ویژگی های داره که تونسته این همه معروف باشه؟ آیا تتر معادل دلار است؟ اگه تتر معادل دلار باشه قیمت های یکسانی دارن یا متفاوت؟ 

مقاله پیشنهادی: 5 کاربرد مهم تتر در بازار ارز های دیجیتال

تتر چیست؟

تتر یک ارز دیجیتال که با نام اختصاری USDT شناخته میشود و قیمت آن همیشه ثابت است. که شاید نواسانات خیلی جزئی داشته باشه. ارزش هر تتر برابر با یک دلار آمریکاست. در واقع از نظر ارزش یک دلار دیجیتالی هست.

 این ارز یکی از ارزهای باثبات یا به اصطلاح استیبل کوین (STABLE COIN) در بازار ارزهای دیجیتال است. قیمت ارزهای دیجیتال باثبات وابسته به ارزش دارایی که پشتوانه اون بالا و پایین میشه. این ارز به معامله گران اجازه میده تا معادل فیاتی پول خود رو بدون این که مجبور به رعایت قوانین پول های فیات باشن در صرافی ها جابه جا کنه.

منظور از استیبل کوین چیه؟

استیبل کوین به ارز دیجیتالی گفته میشه که وابسته به یک ارز واقعی یا همون فیات ( دلار، یورو و ...) باشه. این ارزهای دیجیتال توسط شرکت های متمرکزی که پشتوانه ارزهای دیجیتال و تامین میکنن، عرضه میشه.

 شرکت که ارز دیجیتال بهش وابسته هست به ازای هر ارزی که عرضه میکنه یک دلار در خزانه خودش نگهداری میکنه. استیبل کوین ها بدون اینکه فیات و مستقیما درگیر معامله کنید به صرافی ها امکان تبادل جفت ارزها رو میده. 

ساختار تتر چگونه است؟

توکن تتر با پلتفرم OMNI که بر روی بلاک چین بیت کوین بود وارد بازار رمزارز شد. ولی تنها در انجا متوقف نشد و با گذشت کسری از زمان با استقبال بلاک چین های دیگر روبه رو شد. اکنون این توکن را میتوان از بلک چین های (اتریوم، تریون، سولانا و ...) معامله کرد. 

آیا تتر برابر دلار است

با وجود این که تتر در بستر بلاک چین و به صورت غیر متمرکز معامله میشود. ولی توزیع توکن تتر به صورت متمرکز صورت میگیره. به این حالت که شرکت ifinex تمامی توکن های تتر رو تولید میکنه، و سپس اون رو وارد صرافی بیت فینکس میکنه. کوین تتر توسط معامله گران به صرافی دیگه میره به این دلیل تتر یک رمزارز متمرکز شناخته شده.

ویژگی های مهم تتر

خرید و فروش ارزهای دیجیتال به خاطر افزایش قیمتی که دارن باعث علاقمندی اکثریت شده است. همین طور که در توضیحات بالایی گفته شد تتر قیمت ثابتی داره و مثل یک حساب سپرده بانکی با درصد سوددهی صفر عمل میکنه. پس میشه گفت تتر نسبت به بقیه ارزهای دیجتال ریسک کمتری داره. 

سوالی که پیش میاد چرا زمانی که احتمال افزایش قیمت تو این کوین وجود نداره استفاده میشه؟ این رمزارز به دلیل اینکه شباهت زیادی به فیات پول داره برای تریدر ها و سرمایه گذاران بسیار کاربردی مفید هست.

• ثبات قیمت: 

با نواسانات قیمتی که ارزهای دیجیتال داره معاملات رو برامون پیچیده میکنه. با داشتن ثبات قیمت در کوین تتر کار کردن باهاش راحت تره. ناگفته نمونه به دلیل عرضه و تقاضای تتر ممکن گاهی نواسات جزیی داشته باشه.

• داشتن پشتوانه:

با بیان های شرکت سازنده، تتر به وسیله ارزهای فیات که ذخیر میکنه پشتیبانی میشه.

• شفافیت مالی: 

اطلاعات مربوط به توکن تتر قابل مشاهده و پیگیری هستش.

• تبدیل اسان به پول:

تتر رو به اسونی میتونید در صرافی ها به ارزهای فیات چنج کنید.

• امنیت:

تکنولوژی بلاک چین محور تتر، امنیت انتقال پول به وسیله اون تامین میکنه. و تمامی تراکنش های که صورت میگیره با استفاده از ابزارهای موجود در دسترسه.

• کوتاه بودن زمان تراکنش:

واریز و برداشت دلار به شکل عادی در صرافی ها زمان بر هستش. برای معامله گرانی که می خواهند از نواسانات بازار بیشترین بهره سودی رو ببرن یه مزیت خیلی بزرگی با شمار میاد. که در عرض چند دقیقه تراکنش صورت میگیره.

• پایین بودن کارمزد تراکنش: 

بانک ها برای تبدیل پول و انتقال اون به خارج از کشور درصدی را به عنوان هزینه کارمزد از پولتان کم میکند. ولی با انتقال تتر با کیف پول دیجیتالی هیچ کارمزدی از شما کم نمیشه. البته شاید توسط بلاک چینی که تراکنش توسط اون صورت میگیره کارمزد ناچیزی از شما گرفته شه.

تو این مرحله سوالی که پیش میاد این که وقتی ارزش دلار امریکا با تتر یکسان چرا قیمت هاشون باهم متفاوت چه عواملی باعث تفاوت قیمت میشه؟ 

آیا تتر برابر دلار است

تفاوت قیمت تتر با دلار

در قسمت تعریف توکن تتر فهمیدیم که قیمت تتر معادل یک دلار امریکاست. ولی وقتی قیمت ها رو مقایسه میکنیم متوجه میشیم که اختلاف قیمت بینشون وجود داره. شاید این یه عاملی واسه سردرگمی شما بشه. با ما همراه باشین تا تفاوت قیمت دلار و تتر بررسی کنیم.

یکی از دلایل، متفاوت بودن عرضه و تقاضا برای تتر و دلار کاغذی هست. زمانی که قیمت سایر ارزهای دیجیتالی سیر نزولی به خودش میگیره، افراد برای اینکه متحمل زیان نشن ارزهای خودشون تبدیل به تتر میکن. این اتفاق باعث افزایش تقاضای تتر میشه. با افزایش تقاضای تتر قیمتش بالا میره و اختلاف قیمت بین دلار کاغذی و تتر به وجود میاد. 

از طرفی درکشور ایران سازمانی وجود نداره تا در ازای تتر دلار منتشر کنه یا بالعکس. در نتیجه، فرصتی برای آربیتراژ میون دلارکاغذی و تتر وجود نخواهد داشت. این عامل باعث میشه در حالی که باید قیمت ها با هم برابر باشند با عرضه و تقاضای متفاوت، اختلاف قیمت به وجود بیاد.

مقاله پیشنهادی: آیا احتمال سقوط تتر وجود دارد؟

فرصت آربیتراژ برای خرید و فروش تتر یعنی چه؟ 

فرصت آربیتراژ زمانی به وجود میاد که قیمت یک دارایی مشخص در دو مکان مختلف، متفاوت باشد. در چنین حالتی، از این اختلاف قیمت میتونیم سود کنیم.

 دارایی رو از مکانی که قیمت پایین داره خریداری کنیم و در مکان با قیمت بالا به فروش برسونیم. این فرصت در دلار به صورت محدود پیش میاد.

 ولی در مورد ارز دیجیتال تتر میتونیم از این فرصت استفاده کنیم. خرید و فروش تتر در ایران به دو صورت انجام میشه. بازار معاملاتی و فروشگاه ها. فروشگاه ها که همان صرافی ها هستند، یک طرف معامله صرافی قرار داره و طرف دیگر شخص معامله گر. در بازار های معاملاتی در به صورت مستقیم میون دو شخص معامله گر خرید و فروش انجام میشه.

آیا تتر برابر دلار است

آربیتراژ تتر به دلیل ثبات قیمت ریسک کمتری نسبت به ترید ارزهای دیجیتالی داره. این بازار فرصت خوبی برای آربیتراژ به وجود آورده. 

برای این کار میتونیم با مقایسه قیمت ها در صرافی های ارزهای دیجیتال تتر رو از صرافی الف با قیمت کم خریداری کنیم و با قیمت بالایی به صرافی بفروشیم. 

البته شناسایی صرافی ها برای به دست آوردن فرصت مناسب برای خرید و فروش یکم سخته و زمان زیادی نیاز داره. سرویس های وجود داره که این فرصت های آربیتراژ رو برای کاربرانش به صورت رایگان ارائه میده. 

این راه یکی از بهترین روش های کسب درامد در بازار ارزهای دیجیتال به حساب میاد. هیچ یک از بازارهای مالی بدون ریسک نیس و تمام فعالیت ها ریسکی رو به همراه دارن ولی خوب با بررسی های دقیق صرافی های ارزهای دیجیتال قیمت های معاملاتی رو به صورت دقیق شناسایی کنین تا بتونین با ریسک کمتری به سود مد نظر برسین.

کاربرد تتر یا دلار کاغذی

در ایران معمولا از تتر به عنوان ورود به بازار رمزارزها استفاده میشه. تریدرها برای شروع معامله در بازار ارزهای دیجیتال، در قدم اول ریال خود رو به تتر تبدیل میکنن و بعد با استفاده از تتر به خرید ارزهای دیجیتال مد نظر خودشون می پردازن. همچنین سرمایه گذاران برای خارج شدن از بازار ارزهای دیجیتال یا ذخیره سود برای جلوگیری از زیان، دارایی های دیجیتالی خودشون و به تتر تبدیل میکنن.

بعضی از افراد برای محافظت از دارایی های خودشون ترجیح میدن اونا رو به دلار کاغذی تبدیل کنن تا ارزش دارائی شون حفظ کنن. ولی از سوی دیگر چون در کشور ایران با محدودیت خرید دلار کاغذی مواجه هستیم. 

آیا تتر برابر دلار است

به این شکل که برای هر فرد سقفی واسه خرید دلار تعیین شده و نمیشه به میزان نیاز دلار کاغذی خریداری کرد. اینجاست که تتر میتونه واسمون این بستر و فراهم کنه تا بتونیم بدون محدودیت به هر اندازه ای که میخواییم توکن تتر بخریم.

موردهای که گفته شد مربوط به سرمایه گذاری بود، ولی تتر یا دلار کاغذی محدود به سرمایه گذاری نیس. از تتر یا دلار کاغذی به عنوان پرداخت برای کسب و کار در خارج از کشور استفاده میشه.

 باز در اینجا هم تتر مزیت های بیشتری نسبت به دلار کاغذی داره از جمله مشخص نبود هویت دارنده، با تحریم های اقتصادی که کشور ایران با اونها درگیر هستش آزادی عمل برای نقل و انتقال دلار کاغذی وجود نداره. در صورتی که با تتر به راحتی و با سرعت بالا و البته هزینه کم میتونیم در تمامی بازارهای بین المللی فعالیت کنیم.

دلیل گران تر بودن تتر از دلار کاغذی

گران بودن تتر از دلار کاغذی میتونه دلایل متعددی داشته باشه. میتونیم به عمق بازارها اشاره کنیم بازار دلار کاغذی خیلی بیشتر از بازار ارزهای دیجیتال هست، در نتیجه تغییرات قیمتی خیلی سریع واکنش نشون میدن.

میتونیم بگیم نوسانات قیمت سایر ارزهای دیجیتال به صورت مستقیم بر روی قیمت خرید و فروش تتر تاثیر میزاره. برای مثال با ریزش قیمت بیت کوین تقاضا برای تتر بیشتر میشه و بالعکس. ولی این ریزش قیمت در دلار کاغذی تاثیری نداره.

دلیل دیگر گرانتر بودن تتر از دلار عدم محدودیت و تبدیل سریع اون به ارزهای دیگه هست. با اوضاع اقتصادی کشور و محدودیت های که نسبت به خرید دلار کاغذی وجود داره ممکن با خرید بیش از مقدار تعیین شده جرم کرده باشیم.

اختلاف قیمت بین دلار کاغذی و تتر در تمامی کشورها و صرافی های بین المللی وجود داره. ولی این اختلاف به مراتب کمتر از صرافی های ایران هست. دلیل اصلی این اختلاف کم، کم عمق بودن بازار تتر در صرافی های داخلی نسبت به صرافی های بین المللی هستش.

تفاوت ماهیت دلار و تتر یکی از دلایل اختلاق قیمت هست. تتر یک ارز دیجیتالی هستش که عرضه و تقاضاش با دلار خیلی فرق میکنه. خرید و فروش غیرمتمرکز تتر، و قانون گذاری های که توسط دولت گذشته میشه. باعث میشه قیمت دلار و تتر یکسان نباشند و روند حرکتی اونها متمایز از هم باشه.

آیا تتر برابر دلار است

روش های نگهداری تتر یا دلار کاغذی

با ترجیح و انتخاب برای خرید تتر یا دلار باید روش های نگهداری رو در نظر بگیریم. روش های نگهداری دلار کاغذی میتونید از حساب سپرده ارزی بانک ها یا صندوق امانات استفاده کنید که به مراتب امنیت بالایی دارن، افرادی هم هستن که به طور شخصی دلارهاشون و نگهداری میکنن که با در نظر گرفتن عواملی مثل دزدی یا اتیش سوزی محل نگهداری شده نگرانی های پیش میاد. 

برای کسانی که برای خرید تتر رو انتخاب میکنن به دوصورت میتونن ارز دیجیتالی خودشون و نگهداری کنن. در کیف پول دیجیتالی شخصی یا در صرافی ارزهای دیجیتال، در هر دو روش معایب و مزایایی وجود داره برای نگهداری در کیف پول دیجیتالی خود باید دقت خود را در محافظت از کلید خصوصی بالا ببرید.

 در این حالت اختیار ارز دیجیتال خودتون و دارین و این روش بیشتر توصیه میشه. با نگهداری ارز در صرافی ارزهای دیجیتال دارای شما در اختیار شخص دیگری هست.

مقاله پیشنهادی: وضعیت پشتوانه تتر چگونه است؟

 سخن پایانی

در مقاله آیا تتر معادل دلار است؟ فهمیدیم که تتر یک ارز دیجیتالی باثبات که معادل یک دلار آمریکاست. افرادی که به دلیل ویژگی های متمایز کننده این ارز دیجیتالی با سایر کوین ها در معاملات خودشون تتر رو ترجیح میدن. 

ویژگی های توکن تتر باعث شده که کشورهای که محدودیت های در مقابل خرید و فروش و معامله با دلارکاغذی رو دارن راهشون باز بشه و بتونن با خرید تتر در تمامی بازارهای بین المللی سرمایه گذاری یا معامله کنند. 

با مقایسه قیمت ها متوجه شدیم در صورتی که تتر معادل یک دلار امریکاست ولی اختلاف قیمت دارن. دلایل اختلاف قیمت میزان عرضه و تقاضا، نبود سازمان برای تبدیل تتر به دلار و شرایط اقتصادی کشورها و تفاوت در ماهیت این دو بود.

با همه مطالب گفته شده نظر به این است، با توجه به شرایط اقتصادی کشور ایران و محدودیت های که برای دلار کاغذی قانون گذاری شده خرید تتر با عدم محدودیت و نقل و انتقال سریع با هزینه کم برای سرمایه گذاری یا معامله در خارج از کشور بهتر از دلار کاغذی است. 


نظرات کاربران در مورد آیا تتر معادل دلار است؟
سوال امنیتی :8+48 = ?