هش مسک (HashMask) چیست؟

1401/06/06


هش مسک (HashMask) چیست؟هش مسک ها نوع جدیدی از آثار هنری هستن. از اونجایی که هنرهای دیجیتال و کلکسیون ها به قیمت چند صد تا چند صد هزار فروخته میشن، بر کسی پوشیده نیست که NFT ها زمینه فعلی برای صنعت کریپتو هستن.

هش مسک ها بخشی از موج پروژه های NFT هستند که نحوه مشاهده کلکسیون های هنری دیجیتال رو دوباره تعریف میکنن. این NFT ها که به نظر میرسه برخی از اونها حاوی پیام های مخفی در داخل خود هستن، مستقیما از کد داوینچی، تقاضا و محبوبیت انفجاری در بازار NFT OpenSea داشته اند.

احتمالا به این دلیل که به نظر میرسه یکی از اولین مجموعه هایی هستن که به شما،خالق، اجازه میده در واقع اثر هنری رو شکل میده. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

هش مسک ها چه هستند؟

هش مسک ها آثار هنری مجازی هستن که توسط یک تیم توزیع شده جهانی متشکل از ۷۰ هنرمند که توسط Suum Cuique Labs مدیریت میشن، ایجاد شدن. یکی از خالقان هش مسک که در حال حاضر ترجیح میده نامش فاش نشه، در مصاحبه ای با Coindesk گفت که این مسک ها به شدت از کارهای ژان میشل باسکیا در دهه ۱۹۸۰ نیویورک الهام گرفته شده.

هش مسک چیست

هر مسک یک ویژگی متمایز داره که بارزترین این ویژگی ها رنگ پوست، شخصیت، ماسک و رنگ چشم هست. اما یک هش مسک با هر نقاشی معمولی NFT متفاوته؛ زیرا هر هش مسک بدون نام هست.

هرصاحب NFT مسئولیت نام گذاری هش مسک خودش رو داره. بنابراین به گونه ای خلاقانه به اثر هنری کمک میکنه که خریدار یک نقاشی معمولا بهش نمیرسه. خریدار یک نقاشی واقعا اون نقاشی رو نامگذاری میکنه؟ فقط در سرزمین NFTها! 
هش مسک ها هنر دیجیتال رو با کلکسیون ها ترکیب میکنن. این آثار هنری ماسک های دیجیتالی هستن که روی بلاک چین اتریوم هش شدن و به طور موثر اونها رو به توکن های غیر قابل تعویض (NFT) تبدیل میکنن.

از اونجایی که NFT ها از استاندارد توکن ERC-721 اتریوم استفاده میکنن، در صرافی های ارزهای دیجیتال معمولی مثل Binance یا Uniswap قابل معامله نیستن. در عوض، تنها پلتفرم هایی که به تجارت NFT مثل OpenSea اختصاص دارن، میتونن این خدمات ویژه رو ارائه بدن.

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین مجموعه های NFT برای سرمایه گذاری

انواع هش مسک کمیاب

هش مسک ها از ایده نادر بودن برای ارزش دادن به خود استفاده میکنن منطقا اگه چیزی نادرتر باشه ارزشمندتره و برخلاف نقاشی های معمولی، کمیاب بودن هش مسک ها رو میشه کمی دقیق تر اندازه گیری کرد. زیبایی هنوز در چشم بیننده هست اما نادر بودن هش مسک ها کیفیت فرمول تری داره. 

کمیاب بودن صریح

این نوع از کمیاب بودن یک نمای کلی از سلسله مراتب کمیاب یک اثر هنری رو ارائه میده. هیچ چیز پیچیده ای در اینجا وجود نداره، به همین سادگیه که خالق انتخاب میکنه که اثر هنریش چه ویژگی هایی داشته باشه و خود این ویژگی ها سطوح متفاوتی از کمیاب بودن دارن. 

کمیاب بودن ضمنی

لایه دوم با ویژگی های کمیاب کمی صمیمی تر میشه و سادگی رو از هنر حذف میکنه تا ویژگی های غیر سیستمی ای رو معرفی کنه که هش مسک ها رو منحصر به فرد و کمیاب میکنه. کمیاب بودن ضمنی این امکان رو به مصرف کننده میده  تا از خلاقیت های خودش استفاده کنه تا حس شخصی به ارزش هش مسک ها اضافه کنه.

هش مسک چیست

  نمونه هایی از ویژگی های هش مسک ها شامل مدل مو، پس زمینه و پیراهنه. با این حال، این ویژگی ها درجات مختلفی دارن. به این ترتیب، یک پیراهن ممکنه نادر تر از دیگری باشه. دو نوع کمیاب هش مسک، و همچنین سازنده اصلی و مصرف کننده بعدی، میتونن ارزش های مسک رو تعیین کنن. اولی کمیاب بودن صریح رو تعیین میکنه در حالیکه دومی کمیابی ضمنی رو تعیین نمیکنه. 

همونطور که قبلا ذکر شد، هش مسک ها نیز دراصل بدون نام هستن  به این معنی که صاحب NFT مسئولیت ایجاد یک نام خلاقانه برای هش مسک های خودش رو بر عهده داره. نحوه اتصال این امر وبه کمیاب بودن و توکن ها(زیرا وقتی درمورد بلاک چین صحبت میکنین همیشه به توکن نیاز دارین) در ادامه توضیح داده خواهد شد. 

چند عدد هش مسک کمیاب در گردش است؟

۱۶۳۸۴ هش مسک با ویژگی های متمایز مثل رنگ چشم، ماسک، پس زمینه و موارد دیگه وجود داره. با این حال، مشتریان نمیدونستن کدوم هش مسک ها رو در اولین دوره فروش خریداری کردن، زیرا NFT تنها پس از فروش فاش شد.ولایه ای از رمز و راز به حراج هنر اضافه کرد. خریداران در ۱۴روزاول(دوره فروش در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ شروع شد) نمادهای تغییر نام (NCT) رو دریافت کردن.

 پس از دوره فروش اولیه، خریداران میتونستن هش مسک های خودشون رو انتخاب کنن اما توکن های NCT رایگان دریافت نکردن. در شش روز اول توزیع، مصرف کنندگان ۱۳.۴ میلیون دلار هش مسک خریداری کردن. ظرف یک هفته  OpenSea 2724 معامله هش مسک رو ثبت کرد که ۸.۹ میلیون دلار سود برای صاحبان اونها به همراه داشت و پلتفرم معاملاتی NFT بیش از ۲۲۰۰۰۰ دلار کارمزد داشت.

 قابل ذکره برخلاف سایر پروژه های NFT مانند CryptoKitties ، پروژه هش مسک تنها پروژه ایه که فقط در OpenSea معامله میشه. متاسفانه، در حالی که این یک مکان تجاری مرکزیه، به این معنیه که هزینه های فروش مجدد به آزمایشگاه های Suum Cuique، به نفع OpenSea هست. 

قیمت هش مسک چقدر است؟ 

 هش مسک چیست

علیرغم کمیاب بودن تعیین قیمت هر هش مسک، بازار آزاد هست و معامله گران قیمت ها رو تعیین میکنن. یکی از گرون ترین هش مسک ها اخیرا ۶۵۰۰۰۰ دلار فروخته شد.

مقاله پیشنهادی: گرانترین NFT های به فروش رفته تا به امروز

آینده پروژه هش مسک چیست؟

در ادامه مقاله هش مسک (HashMask) چیست؟ درمورد آینده این پروژه بابد بگبم که آینده اون نامشخصه ولی تحلیل ها و معیار هایی وجود داره که میتونه نشون بده پروژه به کجا میره. اگر در وب سایت هش مسک به بخش Analytics بروید، میتونین معیارهای کلیدی مثل تغییرات نام و و تعداد دارندگان رو مرور کنیم.

آینده پروژه هش مسک چیست

رمز تغییر نام (NCT) چیست؟

که به دارندگان NFT اجازه میده نام مجموعه های دیجیتالی خودشون رو تغییر بدن. نام هش مسک بخشی از ویژگی کمیاب اون هست که در بلاک چین اتریوم زندگی میکنه تغییر اون مستلزم سوزوندن ۱۸۳۰ توکن NCT هست.

 توجه داشته باشین که تقریبا ۳۶۶۰ NCT با نگه داشتن هر هش مسک به مدت ۱۲ ماه جمع میشه. انباشت پس از ده سال متوقف میشه و سکه های منتشر شده به وضعیت سوزاندن تبدیل میشن.

 اگه هش مسک و NCT کافی برای انتخاب نام دارین، قوانین نامگذاری هش مسک حکم میکنه که یک نام منحصر به فرد باشه و حداکثر شامل ۲۵ کاراکتر، از جمله فاصله ها، باشه. علاوه بر این، این نام ها به حروف بزرگ و کوچک حساس نیستن، از فضاهای پیشرو پشتیبانی نمیکنن و فقط باید دارای نمادهای الفبایی عددی باشن. 

هش مسک چیست 

پس از تغییر نام، نام قبلی برای استفاده در دسترس میشه. همچنین توجه داشته باشین که مالکان میتونن نام هش مسک خودشون رو در هر زمانی تغییر بدن، OpenSea در مورد هر اقدام هش مسک هشداری داره مبنی بر اینکه خریداران باید از سایتی مثل Etherscan استفاده کنن تا بررسی کنن که شناسه رمز هش مسک با نامی که انتظار خرید دارین مطابقت داره یا خیر. 

وقتی نشانه ای برای رایت دردسترس نباشه، امکان تغییر نام هش مسک متوقف میشه و وقتی ویژگی های نامگذاری و تغییر، دیگه در دسترس نباشه، اثر هنری کامل تلقی میشه. 

به گفته یکی از خالقان ناشناس هش مسک، در ده سال دیگه، هیچ موجودیت دیگه ای منتشر نخواهد شد و سپس شروع به استحکام بخشیدن به اثر هنری میکنن تا اینکه روزی همه اونها از بین میرن و این اثر هنری شکل نهایی خودش رو به خود میگیره.

 میتونین در اینجا با انتخاب دسته و زیر مجموعه هاش مسک های مختلف و نام اونها رو بررسی کنین. 

 کلام پایانی
تو مقاله هش مسک (HashMask) چیست؟دونستیم که مثل هر شکل دیگه ای از هنر، ارزش نقاشی های دیجیتالی مثل هش مسک ذهنیه. اما همراه با پیچیدگی های فناوری NFT، هش مسک ها ممکنه در درازمدت ارزش واقعی برای مجموعه داران آثار هنری داشته باشن، به دلیل کمیاب بودن آنها که در طول زمان با مبادله کاربران مختلف و تغییر نام اونها تغییر میکنه. 

هش مسک یکی از بزرگترین پروژه های NFT در بلاک چین اتریوم هست، این پروژه در سوئیس مستقره و ۷۰ هنرمند در ساخت این مجموعه دو سال قبل از راه اندازی آن شرکت داشتن  که شامل ۱۶۳۸۴ قطعه منحصر به فرد با ویژگی های نادر متفاوت هست. 


نظرات کاربران در مورد هش مسک (HashMask) چیست؟
سوال امنیتی :7+81 = ?