معرفی بازی های بلاکچینی بر بستر substatre

1401/06/06


معرفی بازی های بلاکچینی بر بستر substatre، امروزه با گسترش همه گیری کرونا و پیشرفت دنیای بلاک چین، قابلیت های جدید برای توسعه دهندگان بازی بوجود اومده که با استفاده از اونا میتونن سرعت تکامل بازی های بلاک چینی و بهره بردن از قابلیت های جدید رو بهبود ببخشن و در ساخت بازی های بلاک چینی نیازی به حرفه و تجربه خاصی در این حوزه نباشن.یکی از این قابلیت های محبوب،بازی های بلاک چینی بر بستر substrate  هستش.

این بازی ها از پیشرفته ترین و آخرین فناوری های بلاک چین برای ساخت اونا استفاده شده و توسعه دهندگان بازی با ساخت این بازی ها و ادغام با بلاک چین substrate میتونن از قابلیت های جدیدی که در دنیای ارزهای دیجیتال و همچنین بلاک جین وجود داره بهره ببرن.

ما امروز میخوایم بلاک چین substrate رو برای شما شفاف سازی کنیم و همچنین به معرفی بازی های بلاکچینی بر بستر substatre و ویژگی های بلاک چین Substrate رو بیان کنیم که به افراد کمک میکنه از فناوری های جدید در راستای پیشبرد اهدافشون در این حوزه برخوردار شن.

مقاله پیشنهادی: بررسی کامل فناوری ارز های دیجیتال

بلاک چین substrate چیست؟

بلاک چین substrate

بلاک چین به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شدهDLT  هست و تاریخ هر دارایی دیجیتال رو با استفاده از تمرکززدایی و هش رمزنگاری غیرقابل تغییر و شفاف،قابل نمایش میباشد. یک تشبیه ساده برای نحوه عملکرد فناوری بلاک چین رو میتونیم با نحوه کار سند Google Docs مقایسه کنیم.

وقتی یک Google Doc ایجاد میکنیم و اون رو با گروهی از افراد به اشتراک میزاریم، سند به‌جای کپی یا انتقال، به سادگی توزیع میشه؛ این یک زنجیره توزیع غیرمتمرکز ایجاد میکنه که به همه امکان دسترسی همزمان به سند پایه رو میده و هیچ کس در انتظار تغییرات از طرف دیگر قفل نمیشه، در حالی که تمام تغییرات سند در زمان واقعی ضبط میشه و تغییرات رو کاملاً شفاف میکنه.

با این حال، یک شکاف قابل توجه اینه که برخلاف Google Docs، محتوای اصلی و داده‌های موجود در بلاک چین رو نمی‌توان پس از نوشتن تغییر داد و به همین دلیل بلاک چین نسبت به پایگاه داده های معمولی از امینت بالاتری برخوردار میباشد.

چشم انداز Web3 به عنوان یک نسخه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین به توسعه دهندگان این امکانو میده که بتونن برنامه های بلاک چین مختلفی ایجاد کنن که امکان ادغام با یکدیگه در شبکه هایی مانند بیت کوین و اتریوم فراهم شه.

به طور معمول، یک چارچوب بلاک چین توسط توسعه دهندگان بلاک چین برای ایجاد چنین برنامه هایی استفاده میشه و با استفاده از قالب های داخلی، اونا میتونن در توسعه به توانایی سفارشی سازی محدود صرفه جویی کنن.

اینجاست که Substrate،یه چارچوب بلاک چین منبع باز برای ساخت بلاک چین های سفارشی شده، به توسعه دهندگان این امکان رو میده تا به سرعت بلاک چین ها بر اساس کدهای آزمایش شده میدانی بسازن که اکوسیستم بزرگی از پروژه های بلاک چین رو در سراسر جهان پشتیبانی میکنه.

Substrate مجموعه ای عظیم از ابزارها و کتابخانه ها رو تشکیل میده؛ کیت توسعه نرم افزار بلاک SDK اولیه هستش که برای ساخت پروتکل لایه 0 Polkadot استفاده شده و توسعه دهندگان میتونن از اون برای ایجاد هر نوع بلاک چینی استفاده کنن.

چیزی که یک گره Substrate رو منحصر به فرد میکنه، روشی هست که در اون این مسئولیت های عملیاتی به صورت افقی تقسیم میشه تا یک چارچوب مدولار برای ساخت بلاک چین ارائه بشه. هر نود Substrate از دو عنصر اصلی استفاده میکنه: یک نود بیرونی که فعالیت شبکه رو مدیریت میکنه و یک نود زمان اجرا که اعتبار تراکنش رو تعیین میکنه و مسئول رسیدگی به تغییرات در عملکرد انتقال حالت بلاک چین هست.

مقاله پیشنهادی: بلاک چین چیست؟

معرفی بازی های بلاکچینی بر بستر substatre

رشد بازی های بلاک چینی بعد از همه گیری کوید 19 سریع تر شد و افراد دوس دارن با شرکت در این بازی ها علاوه بر سرگرمی، کسب درآمد غیر فعال نیز داشته باشن. طبق داده‌های DappRadar، اتریوم در حال حاضر بزرگترین اکوسیستم برنامه‌های غیرمتمرکز با 84 درصد تسلط بر TVL قرار داره. امسال بخش بازی ها از نظر تعداد کاربران و حجم تراکنش از DeFi پیشی گرفت و بیشتر این برنامه ها در حوزه بازی های بلاک چینی فعالیت کردن.

با این حال، به دلیل محدودیت‌های مقیاس‌پذیری اتریوم، رابط‌های UI/UX غیر کاربرپسند و سایر کاستی‌های ناشی از معماری سفت و سخت و زبان برنامه‌نویسی نسبتاً محدود، تازه‌کارها و افراد خارجی در فناوری بلاک چین در استفاده از این پلتفرم‌های غیرمتمرکز مردد شدن.

در نتیجه، بسیاری از پلتفرم‌های بازی غیرمتمرکز نادیده گرفته شدن و گاهی به دلیل مقاومت در برابر رابط‌های کاربری پیچیده و ناکارآمد، توسعه دهندگان، امنیت و تمرکز رو بر مالکیت غیرمتمرکز ترجیح دادن و همین موضع باعث شد تا رشد پلتفرم بازی در شبکه بلاک چین اتریوم کاهش پیدا کنه.

از اونجایی که مجموعه کتابخانه های Web3 امکان تعامل با یک نود محلی یا از راه دور اتریوم از طریق HTTP، IPC یا WebSocket فراهم کرده، توسعه دهندگان تونستن برنامه های غیرمتمرکز متمرکز بر بازی رو ازطریق تعامل مشتری در بلاک چین توسعه بدن.

چارچوب بلاک چین Substrate پیشرفت قابل توجهی در توسعه بلاک چین بازی Web3 داشته، زیرا dApps های بازی بومی رو قادر میسازه تا در اتریوم فرایند مقیاس پذیری رو در پیش بگیرن و برنامه های جدیدی ایجاد بشن که با اکوسیستم بلاک چین سازگار هستن.

علاوه بر این، هزینه پایین کارمزد تراکنش‌ها در مقایسه با کارمزدهای بالای اتریوم باعث شده که بیشتر افراد تازه‌کار به فناوری بلاک چین متصل بشن که این امر در تعداد حجم تراکنش‌ها و کاربران در برنامه‌های مختلف که در زیرلایه مشاهده می‌کنیم، منعکس میشه. در ادامه میخوایم به انواع بازی های مبتنی بر بلاک چین substrate  بپردازیم.

انواع بازی های مبتنی بر بلاک چین substrate

به منظور دریافت ایده ای از پتانسیل در سطح عملکرد و هزینه ها هنگام ساخت اپلیکیشن های بازی در Substrate با ParaState، قصد داریم به انواع بازی های مبتنی بر بلاک چین substrate بپردازیم.

1. Cheersland

انواع بازی های مبتنی بر بلاک چین substrate

یه جهان GameFi قابل گسترش که در اون هر کسی میتونه از تجربیات بازی و رسانه های اجتماعی خود کسب درآمد کنه. این پلتفرم، بازی رو با بخش DeFi ترکیب میکنه تا بازیکنان بتونن از طریق بازی ماهرانه و مشارکت اکوسیستم با ترکیب مکانیک‌های بازی برای کسب درآمد، جوایزی کسب کنن.

این پلتفرم عناصر مالی غیرمتمرکز مانند سهامداری، استخراج، کشاورزی و بازار غیرمتمرکز NFTها رو برای تجاری سازی دارایی های دیجیتالی بازی معرفی میکنه. در حال حاضر CheersLand اولین مینی بازی کلاسیک خودش رو با نام Crypto Pirates در زنجیره هوشمند Binance راه اندازی کرده.

2. Polka Fantasy

انواع بازی های مبتنی بر بلاک چین substrate

این بازار NFT زنجیره‌ای متقاطع که تعامل توکن‌های غیرقابل تعویض بین اتریوم و پولکادوت رو ارائه میکنه، از پتانسیل کم‌هزینه و پرسرعت ارائه‌شده توسط معماری Substrate برای کشف استفاده از NFT در بازی استفاده میکنه.

PolkaFantasy بازی برای کسب درآمد رو با جوایز انحصاری از طریق یک رابط کاربری ساده با استفاده از کیف پول NFT بر اساس فرهنگ بازی ها، کمیک ها و انیمیشن های ژاپنی ارائه میده و کاربران در این بازی میتونن با بازی کردن، درآمد غیر فعال داشته باشن.

3. Bit.nation

انواع بازی های مبتنی بر بلاک چین substrate

Substrate به طور بومی گزینه هایی فراتر از بازی های سنتی به کاربران ارائه میده. Bit.Country نشون داده که چگونه میتونیم از قابلیت‌های فنی برای استفاده از روند بازی‌های لحظه‌ای استفاده کنیم.

همچنین این بازی پلتفرمی هست که به کاربران غیر فنی اجازه میده متاورس خودشون رو بسازن. توسعه دهندگان میتونن از API موجود برای ساخت بازی ها و dApp های هوشمند مقیاس پذیر و ایمن خود بر روی Substrate استفاده کنن همچنین و از زبان های برنامه نویسی قدرتمند و آشنا مانند Rust بهره ببرن.

علاوه بر این، قابلیت همکاری متقابل زنجیره ای و یک لایه سازگاری اتریوم رو از طریق محیط WebAssembly (WASM) پیشرو در صنعت فعال کردن. این پلتفرم امیدواره در مرحله 3 از نقشه راه خود، اولین متاورس پیدایش Bit.Country رو برای رشد جامعه پیاده سازی کنه.

ویژگی های بلاک چین Substrate

Substrate یک SDK هست که به شما امکان میده بلاک چین خود رو از اجزای ساخته شده قبلی بسازید. در ادامه میخوایم ویژگی های بلاک چینSubstrate  رو بگیم.

1. قدمت کم در عین حال موفقیت های زیاد

Substrate در سال 2018 منتشر شد که در مقایسه با اتریوم یا بیت‌کوین سابقه فعالیت کمتری داره. با این حال، در این زمان کم تونسته با موفقیت برای توسعه محصولات استفاده بشه.

در این بلاک چین بیش از 150 پروژه رو خواهید دید که بر روی Substrate ساخته شده.نمونه هایی مانند DeFi، Smart Contracts، IoT یا Gaming و....

2. Substrate: سریع ترین راه برای ساخت بلاک چین

بلاک چین Substrate

شما به راحتی میتونین یه نود بلاک چین رو در عرض یک ساعت توسعه بدین. علاوه بر این، Substrate به عنوان یک چارچوب بلاک چین همه کار سخت رو برای شما انجام میده.

لازم نیست نگران اجزای اصلی باشید: لایه داده، شبکه، صف تراکنش و اجماع، تمام کارها رو برای شما به صورت اتوماتیک انجام میدن.

در ابتدا فقط میتونین از موارد پیش فرض استفاده کنین و شروع به بازی با بلاک چین جدید خود کنین. همچنین در این پلتفرم میتونین اجزای خودتون رو مبادله کنین.

3. انعطاف پذیری نسبت به سایر بلاک چین ها

همون طور که میدونین، در اتریوم هنگامی که قراردادهای هوشمند ایجاد میشه، شما نمیتونین اونا رو تغییر بدین، باید یک قرارداد هوشمند جدید بسازین. Building  Substrateبه شما این آزادی رو میده که از بلوک های سفارشی هر طور که میخواین استفاده کنین یا بلوک های خود رو توسعه بدین. همچنین شما مجبور نیستین قراردادهای هوشمند بسازین، اما اگر بخواین میتونین عملکردهای خود رو ایجاد کنین تا امنیت شبکه تضمین شه.

البته در این صورت مسئولیت کامل ارائه عملکردهای مناسب با شماست. با این حال، میتونین هر زمان که اراده کنین اونا رو با مکانیزم ارتقاء زنجیره ای تغییر بدین.

4. بهترین گزینه برای توسعه دهندگان بلاک چین

ویژگی های بلاک چین Substrate

زبان برنامه نویسی بلاک چین Substrate، Rust هست و این خبر خوبی برای بسیاری از توسعه دهندگان است. Rust در نحوه نوشتن کد کاملاً شبیه جاوا اسکریپت میباشد اما منطق آن ممکن هست با C++ مقایسه بشه. بنابراین حتی اگر فقط JS رو بلد باشین، به راحتی به Rust منتقل خواهید شد.

با این حال، Rust به دلیل نوع سیستم و مدل مالکیت، از خطاهای حافظه در زمان کامپایل جلوگیری میکنه. همچنین این زبان برنامه نویسی یک کامپایلر پیشرفته با توضیحات خطای قوی، یک مدیر بسته و ابزارهای ساخت میباشد. در نتیجه میتونیم بگیم که Rust جوان‌تر، سریع‌تر و مدرن‌تر از بقیه هست، بنابراین جای تعجب نیست که این یکی از زبان‌های مورد نظر بر اساس نظرسنجی توسعه‌دهندگان Stack Overflow در سال 2022 باشه.

مقاله پیشنهادی: ویژگی های بلاک چین چیست؟

جمع بندی

بلاک چین Substrate در سال 2018 منتشر شد و با اینکه قدمت زیادی نسبت به بلاک چین های بازی مانند اتریوم و بایننس کوین و پولکادات نداره،اما تا به امروزه تونسته موفقیت های زیادی در حوزه ارزهای دیجیتال کسب کنه و افراد زیادی رو ترغیب کرده تا در سرمایه گذاری در این پلتفرم کسب درآمد داشته باشن.

یکی از مزایای بلاک چین Substrate نسبت به سایر بلاک چین ها اینه که توسعه دهندگان این پلتفرم بعد از اجرای قرارداد هوشمند در این بلاک چین، امکان تغییر یا حذف قرار داد مد نظر هستن. این ویژگی باعث میشه تا در صورت وجود خطا در کد ها، امکان تغییر و اصلاح بعد از اجرای قرار داد هوشمند مد نظر باشه.

ما امروز سعی کردیم به موضوع معرفی بازی های بلاکچینی بر بستر substatre و ویژگی های بلاک چین Substrate بگیم تا شما با آگاهی بیشتری در حوزه ارزهای دیجیتال تصمیم گیری کنین و بتونین بهترین سرمایه گذاری در حوزه بازی های بلاک چین داشته باشین.


نظرات کاربران در مورد معرفی بازی های بلاکچینی بر بستر substatre
سوال امنیتی :6+36 = ?