مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین

1401/06/06


الگوریتم های متعددی که شبکه های بلاک چین از اون ها برای ادامه حیات و انجام فعالیت هاشون استفاده میکنن از جمله مباحثی هستن که دونستنشون باعث میشه که بتونید توی خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظرتون بهتر عمل کنید.

 برای همین درباره مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین تصمیم گرفتیم که در این مقاله برای شما مطالبی رو ارائه کنیم که واسه کسایی که علاقمند به ماین کردن بیت کوین و یا خرید و نگهداری این ارز دیجیتال هستن، دونستن این مطالب میتونه که خیلی کمک کننده باشه. 

همون طور که میدونید دو الگورتم اصلی اجماع اثبات کار (POW) و گواه اثبات سهام (POS) پایه و ساختار اصلی الگوریتم های شبکه های بلاک چینی رو تشکیل میدن. 

در اینجا ما بیشتر روی الگوریتم اجماع اثبات کار در شبکه بیت کوین صحب خواهیم کرد و سعی میکنیم تا مزیت ها و معایبی رو که این الگوریتم توی این شبکه داره رو براتون توضیح بدیم و یک سری نکات مهم رو در این زمینه براتون بیان کنیم. 

با توجه به این که الگوریتم اجماع اثبات کار پایه و اساس ماینینگ رو تشکیل میده، برای کسایی که تصمیم دارن در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت کنن، دونستن کامل در این مورد یکی از ضرورت ها واسه ورود به این فعالیت هست، چون در صورتی که به صورت تخصصی با این مبحث آشنا نباشید با انجام دادن انتخاب های غلط میتونید باعث بشید پول، سرمایه و وقتتون به هدر بره و در آخر هم نتونید سود چندانی بدست بیارید. 

مقاله پیشنهادی: آموزش استخراج بیت کوین

 

الگوریتم اجماع کار در بیتکوین

برعکس، اگه راجعبه الگوریتم های تخصصی مخصوصا الگوریتم Proof Of Work یا همون اجماع اثبات کار اطلاعات دقیق و درستی داشته باشید، با شناسایی و تحلیل دقیق شبکه های بلاک چین مختلف میتونید بهترین شبکه رو که متناسب با امکانات و سرمایه شما هست و قادره که بیشترین میزان سود رو براتون به ارمغان بیاره شناسایی کنید و درامد های خوب به دست بیارید.

 پس لازمه که اهمیت این الگوریتم ها رو جدی بگیرید و در مورد هر کدوم از اون ها اطلاعات لازم و کافی رو به دست بیارید. 

اگر برای شما هم سوالاتی از این قبیل پیش اومده که چطوری امنیت بیت کوین تضمین میشه؟ نحوه محاسبه درامدهای شبکه بلاک چین این ارز دیجیتال واسه ماینرها به چه شکل هست؟ بلاک چین بیت کوین از چه الگوریتم هایی تو شبکه اش استفاده میکنه؟

مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین به چه شکل هست؟ چطوری معادلات تراکنش های هر بلاگ ماین میشن؟ و ... توصیه میکنیم که این مقاله رو تا آخر مطالعه کنید، چون در مورد همه این موضوعات بحث خواهیم کرد و سعی مکنیم تا به همه سوالات در این مورد پاسخ بدیم.

الگوریتم های شبکه بلاک چین بیت کوین 

همونطور که توی قسمت قبل هم گفتیم شبکه های بلاکچین برای این که بتونن توی سیستمشون امکانی رو به وجود بیارن که تراکنش های ارزهای دیجیتال در بستر اون ها انجام بشه و همچنین واسه تضمین امنیتشون از الگوریتم های تخصصی خاصی استفاده میکنن که عبارت هستند از الگوریتم اجماع اثبات کار و الگوریتم گواه اثبات سهام. 

برای دونستن در مورد مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین لازمه که اول در مورد مفهوم الگوریتم ها در شبکه های بلاک چین به صورت کلی اشنا بشید، تا بتونید اجماع اثبات کار رو بیشتر درک کنید. 

اول از همه بهتره بدونید که تعداد خیلی زیادی الگوریتم توی شبکه های مختلف بلاک چینی وجود داره و این الگوریتم ها فقط به روش اجماع اثبات کار محدود نمیشه؛ برای مثال الگوریتم های اثبات اعتبار، اثبات مکان، اثبات سوزاندن، اثبات اهمیت، اثبات زمان سپری شده و ... وجود دارن که همگی به توسعه و رشد شبکه های بلاک چین کمک میکنن. 

توی شبکه بلاک چین اختصاصی بیت کوین هم مثل بقیه شبکه ها، از همه این الگوریتم ها استفاده میشه. علت به کار گرفتن این الگوریتم ها به دلیل ساختار غیر متمرکز بلاک چین هست و به کاربرایی که از این شبکه ها استفاده میکنن این امکان رو میده تا با تایید هر رویدادی که توی این شبکه ها اتفاق میوفته علاوه بر این که شفافیت و امنیت رو تضمین بکنن، بستری هم ایجاد میشه تا کاربران فعال بتونن پاداش هایی رو هم برای خودشون به دست بیارن و از این طریق درامد کسب کنن. 

الگوریتم های شبکه بلاک چین بیت کوین

به طور خلاصه غیر متمرکز بودن در دنیای دیجیتال به این معنی هست که اطلاعات هیچ وقت توی یک سرور مرکزی و اصلی پردازش و ذخیره نمیشه بلکه به وسیله کامپیوتر های مختلف این امکان به وجود میاد تا همه بتونن در ذخیره سازی این اطلاعات نقش داشته باشن. اصطلاحاً به هر کدوم از این سرورهای مستقل  نود (Node) گفته میشه.

 نود ها برای این که بتونن باهم دیگه تعامل کنن و یک ساختار منسجم رو حفظ کنن نیاز دارن از طریق الگوریتم های خاصی تعاملشون رو باهم دیگه انجام بدن که کل این فرایند در شبکه های اختصاصی بلاک چین امکان پذیرهستش. 

یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین این الگوریتم ها که استفاده های متعددی از اون میشه و به عنوان الگوریتم اصلی و پایه بیت کوین معروفه الگوریتم POW هست. این الگوریتم هسته و پایه استخراج ارز دیجیتال بیت کوین رو تشکیل میده و در صورتی که وجود نداشته باشه، عملا رمزارز بیتکون هم ارزشی پیدا نمیکنه.

برای همین در ادامه قصد داریم که این نوع الگوریتم رو به صورت کامل تحلیل بکنیم و نقاط ضعف و قوتش رو براتون شرح بدیم تا بتونید به صورت کاراتری از اون موقع استخراج و یا معامله و بیت کوین استفاده بکنید. 

نگاه کلی به الگوریتم POW 

توی الگوریتم اجماع اثبات کار POW ماینر ها با استفاده از پردازنده های قوی که در اختیار دارن معادلات پیچیده موجود توی شبکه بلاک چین رو حل میکنن و بعد از این که این معادلات پیچیده به طور کامل حل شدن فرایند استخراج کامل میشه و تراکنش های موجود توی اون بلاک انجام میشه. 

هر بلاک توی زنجیره های متوالی به طور متوسط به چند ماینر نیاز داره تا از این طریق با حل شدن معادلاتش فرایند استخراجش تکمیل بشه. برای همین هم هست که توی یک فضای غیر متمرکز امکان هیچ نوع تقلب و دستکاری واسه تراکنش ها وجود نداره، چون که هر بلاک باید توسط تعداد زیادی از استخراج کننده ها تایید بشه که امکان تقلب کردن در این شرایط به هیچ وجه وجود نداره. 

شیوه های رمزنگاری و یا کریپتوگرافی که توی شبکه بلاک چین از اون ها استفاده میشه، به این شکل هستن که برای هر کاربر بررسی میکنن که آیا اون شخص امکان این رو داره بتونه که جابه جایی مورد نظر خودش رو با توجه به موجودی رمزارزهاش انجام بده یا نه. 

در واقع وقتی که یک تراکنش میخواد انجام بشه باید تعداد زیادی از افراد با امضا کردن اون، صحت اطلاعات موجود رو تایید بکنن و نشون بدن که آیا واقعا این شخص میتونه با توجه به دارایی های کیف پولش این تراکنش رو انجام بده یا نه. اگه که نوع تراکنش نا معتبر تشخیص داده شد، مورد تایید قرار نمیگیره و توسط سیستم رد میشه و از این طرق امنیت اون شبکه به صورت خودکار توی یک بستر غیر متمرکز حفظ میشه. در نتیجه واسه کسایی که قصد تقلب کردن دارن با وجود نظارت های زیاد و متعددی که وجود داره این کار گرون تموم میشه. 

کارایی که الگوریتم POW توی این روند ها داره این هست که برای کسایی که این تراکنش ها رو به درستی تشخیص میدن پاداش در نظر میگیره و برای همین نظارت ها به قدری شدید میشه که در عمل امکان انجام هر نوع تراکنش غیر مجاز و تقلبی غیر ممکن میشه. 

POW باعث میشه تا زنجیره هر بلاک به میزان بیشتری گسترش پیدا کنه، از اون جایی که طولانی ترین زنجیره ها معتبر ترین زنجیره ها هستن، یک پیوستگی هماهنگ به وجود میاد که باعث خلق یک محیط خیلی امن میشه.باید گفت که اجماع اثبات کار از طریق اجماع نودها یک محیط امن رو به وجود میاره که با هیچ سیستم امنیتی دیگه ای قابل مقایسه نیست. 

نگاه کلی به الگوریتم POW

توی بقیه سیستم های امنیتی امکانش هست که یک روزنه و شکاف امنیتی پیدا بشه ولی در بستر بلاک چین چنین امکانی وجود نداره، چون که این ساختار غیر متمرکز با اتکا به معادلات پیچیده و تعداد ناظران بالا سیستمی رو به وجود آورده که امکان هیچ نوع نفوذ و یا انجام تقلب در اون وجود نداره. 

در کل توی الگوریتم POW استخراج کردن به معنی کار کردن هست و این کار کردن با تایید کردن و پردازش معادلات هر بلاک انجام میشه. هر چقدر که بلاک های جدید استخراج بشن زنجیره های بلاک طولانی تری ایجاد میشه و در نتیجه امنیت شبکه هم بالاتر میره، به همین دلیل هست که اسم این الگوریتم اجماع اثبات کار گذاشته شده. 

در ابتدای پیدایش بلاک چین این الگوریتم خیلی خوب برای ساختار ابتدایی به وجود اومده جواب میداد، ولی با گذشت زمان و زیاد شدن تعداد کاربرها و پیچیده شدن معادلات؛ در کنار کاربرد های خوب این الگوریتم، مشکلات جدیدی ایجاد شد که باعث شد تعداد دیگه ای از الگوریتم های نسل جدید به وجود بیان تا بتونن نقاط ضعف POW رو جبران بکنن و به فرایند توسعه بلاک چین سهولت بیشتری ببخشن. 

مزایای الگوریتم اجماع اثبات کار 

مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین با توجه به توضیحات کلی که در مورد POW ارائه دادیم لازم هست تا به صورت دقیقی تحلیل و برسی بشن. در این صورت موقع استخراج بیت کوین راحت تر میتونید تشخیص بدید که بهتره روی چه الگوریتمی بیشتر حساب بکنید و از چه طریقی فرایند استخراجتون رو انجام بدید. 

برای مثال ممکنه که با بررسی مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین به این نتیجه برسید که دیگه استخراج بلاک ها از این طریق برای شما جواب نمیده و سود چندانی رو عایدتون نمیکنه.

در نتیجه ممکنه تصمیم بگیرید که رو الگوریتم های جدید تری مثل گواه اثبات سهام متمرکز بشید، که هم هزینه اولیه اش برای شروع پایین تره و هم به لوازم و سخت افزارها جانبی برای استفاده کردن از این الگوریتم نیازی نیست. 

برای همین لازمه که مزایای الگوریتم اجماع اثبات کار در کنار معایبش به صورت دقیقی بررسی بشن و بر اساس شرایط مختلف، نسبت به استفاده از این الگوریتم برای کسب درامد تصمیم گیری بشه. اول مزیت ها و نقاط قوت این الگوریتم رو توی این بخش براتون توضیح میدم و در بخش بعدی هم به بیان نقاط ضعف POW خواهیم پرداخت. 

• کارامدی بالا 

در مقایسه با الگوریتم های جدد تر لازمه این رو بدونید که اجماع اثبات کار (POW) امتحان خودش رو توی این چند سال پس داده و نسبت به روش های دیگه در عمل به طو کامل آزمایش شده و کارایی خودش رو ثابت کرده. 

در حالی که الگوریتم های جدید تر ممکنه که دارای نواقصی باشن و در صورتی که از اون ها برای تایید تراکنش و کسب درامد استفاده بکنید، امکان داره مشکلات غیر قابل پیش بینی شده ای براتون پیش بیاد. 

 

مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار

برای مثال کسایی که از الگوریتم گواه اثبات سهام استفاده میکردن بعد از این که قیمت بیت کوین کاهش پیدا کرد، صداشون در اومد چون که رمزارزها توی این روش باید به میزان مشخصی ذخیره و توی شبکه بلاک چین به صورت سهام قفل بشن، تا امکان تایید تراکنش های هر بلاک فراهم بشه.

 با پایین اومدن قیمت بیت کوین کارمزدها و سودهای به دست اومده از این طریق در مقایسه با قیمت ارزهای دیجیتال ذخیره شده برای تایید تراکنش ها نه تنها سودی رو نصیب این افراد نکرده، بلکه باعث ضررشون هم شده. 

در حالی که در روش اجماع اثبات کار، قیمت ها هرچقدر هم که پایین بیاد و بازار هرچقدر که فرو بریزه باز هم ماینرها از طریق استخراج شدن هر بلاک پاداش خودشون رو میگیرن و ضرر خاصی رو متحمل نمیشن. 

• امکان کسب درامد های بالاتر 

در مقایسه با الگوریتم های جدید تر که اکثرا درصد سود ثابت و مشخصی رو برای کسانی که از طریق این الگوریتم ها تراکنش های مختلف رو تاید میکنن اختصاص میدن، درامد های بالاتری از POW نسبت به این الگوریتم ها میشه به دست آورد. توی الگوریتم اجماع اثبات کار با توجه به این که میزان درامد بر اساس میزان پردازش های انجام شده محاسبه میشه،

هرچقدر که پردازنده های قوی برای استخراج کردن هر بلاک داشته باشید؛ به همون اندازه هم درامدتون افزایش پیدا میکنه. در حالی که توی الگوریتم های دیگه گاهی میزان سرمایه مشخص و محدودی در نظر گرفته میشه که باعث میشه تا میزان درامد کاهش پیدا بکنه. 

برای مثال توی روش گواه اثبات سهام سرمایه گذار ها میتونن به میزان مشخص شده ای از سرمایه شون رو برای قفل کردن و ذخیره سازی اختصاص بدن و این میزان اگه از حد مشخص شده ای فراتر بره سیستم بلاک چین اجازه استیکینگ رو برای سرمایه گذار نمیده. در حالی که در الگوریتم POW شما میتونید به صورت نا محدود بدون هیچ سقف مشخص شده ای برای خودتون دستگاه های استخراج ارز دیجیتال تهیه بکنید و درامد های خیلی بیشتری بدست بیارید. 

• ریسک پایین 

موقع استفاده از الگوریتم های جدید تر درسته که نیازی ندارید تا تجهیزات ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال برای خودتون تهیه بکنید، ولی درعوض باید پولتون رو به صوت ذخیره ارزی توی شبکه بلاک چین مورد نظرتون ذخیره بکنید؛ تا بتونید سود به دست بیارید و این کار براتون ریسک های متعددی رو به همراه خواهد داشت. 

اولین ریسکی که ممکنه متوجه شما بشه این هست که اگه صرافی که با اون کار میکنید معتبر نباشه، میزان ارزهای دیجیتال استیک شده تون امکان داره که از کیف پول دیجیتالتون سرقت بشن و سرمایه خودتون رو از دست بدید.

از این اتفاقات موقع کار کردن با صرافی هایی که شهرت زیادی ندارن و یا به صورت غیر متمرکز فعالیت دارن بعضی وقت ها پیش میاد. در حالی که توی روش POW به هیچ واسطه ای نیاز نیست تکیه بکنید و مستقیم میتونید که توی شبکه بلاک چین مورد نظرتون استخراج بلاک ها رو شروع کنید و درامد به دست بیارید. 

مورد بعدی در مورد نوسان های شدید بازار ارزهای دیجیتال هست که اگه رمزارز خاصی رو واسه استفاده کردن از الگوریتم های دیگه برای کسب درامد استیک کردن باشید، در صورتی که با پایین اومدن قیمت ها دیر متوجه بشید ارزش سرمایه تون به میزان خیلی زیادی از بین میره؛

مزایا و معایب الگوریتم اجماع کار در بیت کوین

 در این مواقع حتی اگه بتونید برای خودتون درامدی هم بدست بیارید مقدارش به قدری پایین خواهد بود که در مقابل کاهش ارزش سرمایه تون به خاطر پایین اومدن قیمت ها اصلا به چشم نمیاد. 

اما موقع استفاده از الگوریتم اجماع تثبات کار، هیچ ریسکی سرمایه شما رو تحدید نمیکنه و میتونید که با خیال راحت با استفاد از ماینرهاتون تا هر زمان که تمایل داشتید فرایند استخراج بلاک ها رو انجام بدید و درامد کسب کنید. در مواقعی که قیمت ها شروع به رشد کردن هم با فروش ارزهای دیجیتالی که استخراج کرده بودید، میتونید پولتون رو نقد بکنید و به حساب شخصی خودتون منتقلش کنید. 

• امنیت بالا 

امنیتی که الگوریتم گواه اثبات کار POW ایجاد میکنه به قدری بالاست که هنوز هم توی اکثر شبکه های بلاک چین به صورت الگوریتم پایه و اصلی ازش استفاده میشه و الگوریتم های دیگه بیشتر به عنوان مکمل و روشی برای سرعت بخشیدن به بستر شبکه های بلاک چینی مورد استفاده قرار میگیرن. 

به دلیل پردازش معادلات پیچیده و سخت، اگه روزی هکر ها تصمیم به حمله سایبری به یک شبکه بلاک چینی رو بگیرن، باید چندین سال بشینن و با محاسبه این معادلات پیچیده همه اون ها رو حل بکن که با توجه به ادامه پیدا کردن روند تولید این معادلات در عمل احتمال نفوذ و هر نوع حمله سایبری غیر ممکن هست. 

معایب الگوی اثبات اجماع کار 

علاوه بر مزایایی که در مورد الگوریتم اجماع اثبات کار براتون توضیح دادیم معایبی هم واسه این روش مطرح شده که لازمه بهشون توجه بشه. در واقع مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین باید در کنار همدیگه و باهم موقع تصمیم گیری در نظر گرفته بشن تا بتونن یک دید دقیق برای یک تصمیم گیری درست رو براتون ارائه بدن. 

از جمله معایب الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) که موقع استخراج بیت کوین باید بهشون توجه کنیم، میتونیم به مواردی مثل هزینه بالا، رقابت بین استخراج کننده ها، سخت شدن فرایند استخراج و مصرف انرژی بالا اشاره بکنیم که در ادامه هرکدوم از این معایب رو براتون به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد. 

• هزینه بالا 

با این که موارد زیادی برای مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین مطرح میشه، وجود هزینه های خیلی بالا برای POW یکی از معایب اصلی این الگوریتم هست که باعث شده تا افرادی که میزان سرمایه پایینی دارن نتونن فرایند ماینینگ رو انجام بدن و از روی اجبار به دنبال روش های دیگه برای سرمایه گذاری و کسب درامد میرن. 

امکان استفاده دستگاه های ماینینگ با توجه به این که از پردازده های خیلی قوی توی اون ها استفاده میشه و با توجه به این که قیمت دلار خیلی بالا هست، به راحتی نمیشه که اون ها رو تهیه کرد.

مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار

 قیمت بعضی از این ماینر ها در محدوده قیمتی 200 میلیون تومان برآورد میشه که اگه کسی تصمیم داشته باشه فقط 10 تا از این ماینر های خریداری کنه، به مبلغی حدود دو میلیار تومان سرمایه احتیاج داره.

 برای مثال دستگاه ماینر بیت مین Antminer S19 قیمتش در محدوده 180 میلیون تومان هست و امکان تهیه کردنش برای یک فرد عادی که سرمایه کمی داره غیر ممکن هست. 

هزینه بالای الگوریتم اجماع اثبات کار باعث شده تا در عمل خیلی از افراد با این که تمایل زیادی برای استفاده کردن از این روش و کسب درامد دارن نتونن که این خواسته خودشون رو عملی بکنن، برای همین یکی از بزرگ ترین نقطه ضعف ها برای این الگوریتم این هزینه ها هستن که محدودیت های متعددی رو برای سرمایه گذار ها ایجاد کردن. 

• رقابت بین استخراج کننده ها 

مورد بعدی که یکی دیگه از عیب های اساسی الگوریتم اجماع اثبات کار هست اینه که یک محیط کاملا نا عادلانه و رقابتی رو برای ماینر ها به وجودآورده. اگه شما تصمیم بگیرید که با استفاده از POW بلاک های مرتبط با بیت کوین رو استخراج بکنید و امکان تولید زنجیره بلاک های جدید تر و انجام تراکنش ها رو برای شبکه بلاک چین اختصاصی بیت کوین محقق کنید، در صورتی که سیستم قوی برای این کار نداشته باشید، در مقایسه با استخراج کننده های دیگه برای کسب درامد بالا شانس چندانی نخواهید داشت. 

توی الگوریتم اجماع اثبات کار همیشه اولویت با استخراج کننده هایی هست که پردازنده های قوی تری دارن، چون که بلاک های اصلی برای استخراج شدن در اکثر مواقع به این ماینر ها اختصاص داده میشه که نتیجه این کار به نفع افرادی که پردازنده های ضعیف تری دارن نیست و باعث میشه که یک رقابت نا عادلانه در بین استخراج کننده ها شکل بگیره و یک عیب اساسی برای این الگوریتم محسوب میشه. 

• سخت شدن فرایند استخراج 

با توجه به این که بعد از تکمیل استخراج هر بلاک معادلات زنجیره جدید سخت و پیچیده تر از قبل میشه، با گذشت زمان استخراج کننده ها مجبور هستن که دستگاه های ماینرشون رو ارتقا بدن تا بتونن مثل گذشته درامد کسب بکن. 

برای مثال اگر یک استخراج کننده این توانایی رو داره که هر 6 ماه یکبار یه بیت کوین استخراج کنه، ممکنه که بعد از گذشت چند سال، با استفاده کردن از همون دستگاه های ماینر اون شخص نتونه که سالی یک بیت کوین رو به صورت کامل استخراج کنه. 

 

مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار

همچنین سخت شدن استخراج باعث میشه که ماینر ها به پردازنده های گرون تر و پیشرفته تری نیاز پیدا بکنن که در این صورت اون هایی که قصد ادامه دادن به فرایند استخراج رو داشته باشن، 

مجبور میشن تا بخشی از درامدشون رو برای خرید تجهیزات جدید تر و گرون تر هزینه بکنن. در نتیجه درامد خالصی که کسب میشه کاهش پیدا میکنه و درآینده ممکنه شرایطی به وجود بیاد که با سخت شدن استخراج ارز دیجیتالی مثل بیت کوین فقط تعداد انگشت شماری از استخراج کننده ها بتونن توی این شرایط فعالیت بکنن. 

• مصرف انرژی بالا 

برق خیلی زیادی که دستگاه های ماینر مصرف میکنن باعث شده که هزینه برق بالایی رو برای استخراج کننده ها ایجاد بکن و به عنوان یک مشکل جدی برای الگوریتم اجماع اثبات کار مطرح بشن. در گذشته اگه از الگوریتم اجماع اثبات کار واسه تایید یک تراکنش استفاده میشد، میزان انرژی خیلی زیادی براش لازم نبود. به طوری که حتی یک سیستم معمولی با یک CPU ارزون هم میتونست به راحتی معادلات بلاک های متعددی رو پردازش بکنه. 

اما با ظهور کردن دستگاه های ماینر جدید و تخصصی، میزان انرژی و برق مصرفی لازم برای پردازش معادلات پیچیده ای که توی شبکه های بلاک چین به وجود اومده بودن افزایش پیدا کرد. این مشکل باعث شده تا کسایی که از طریق الگوریتم اجماع اثبات کار استخراج بلاک ها رو انجام میدن، هزینه های خیلی زیادی رو برای میزان انرژی مصرفی دستگاه های ماینرشون بپردازن. 

میزان انرژی مصرفی دستگاه های ماینر به حدی هست که بعضی از کشورها برای استخراج ارزهای دیجیتال این قانون رو تصویب کردن که ماینر ها برای استفاده کردن از انرژی برق مصرفی شون باید از برق صنعتی به جای برق شهری استفاده بکنن. 

مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار

حتی بعضی دیگه از کشورهایی که توان بالایی واسه تولید برق اضافی ندارن، به دلیل اختلال هایی که توی سیستم توزیع انرژی شون ایجاد میشه استخراج ارزهای دیجیتال رو به طور کلی غیر قانونی اعلام کردن.

مقاله پیشنهادی: بهترین ماینر برای استخراج بیت کوین در ایران کدام است؟ 

سخن پایانی

توی این مقاله مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین رو بررسی کردیم و نشون دادیم که استفاده کردن از الگوریتم POW توی شبکه بلاک چین بیت کوین برای چه افرادی مناسب هست؛ تا از این طریق بتونن یک منبع درامد جانبی برای خودشون ایجاد بکنن. 

امیدواریم بعد از مطالعه مطالب این مقاله، با همه نقاط ضعف و قوت الگوریتم اجماع اثبات کار اشنا بشید تا بتونید با توجه به شرایط مالی تون از طریق انتخاب الگوریتم های مناسب واسه کسب درامد سرمایه گذاری های خوبی رو انجام بدید. 


نظرات کاربران در مورد مزایا و معایب الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین
سوال امنیتی :4+54 = ?