رکود تورمی چیست؟

1401/06/06


ما سعی می کنیم در مقاله رکود تورمی چیست؟ اطلاعاتی در مورد رکود تورمی کشورها برای شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیرات رکود تورمی در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم و عوامل ایجاد رکود تورمی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین برای فعالیت در بازارهای مالی مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال، ابتدا باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین و با انواع اصطلاحات و مفاهیم موجود در اقتصاد و بازارهای مالی آشنایی کافی رو داشته باشین و تاثیر هر کدوم از این مفاهیم اقتصادی در بازارهای مالی رو یاد بگیرین تا در زمان وقوع چنین اتفاق هایی بتونین بهترین عملکرد رو داشته باشین و بتونین ارزش سرمایه خودتون رو حفظ کرده و دچار ضرر نشین. بنابراین، توصیه می کنیم تا مفاهیم اقتصادی رو در زمان فعالیت در بازارهای مالی مورد توجه قرار بدین.

چرخه های اقتصادی با دوره های نرخ بیکاری زیاد، رشد اقتصادی کند همراه با تورم بالا یا افزایش قیمت مشخص میشن. این وضعیت به رکود تورمی معروف هست، اصطلاحی که برای اولین بار در زمان آشفتگی اقتصادی در دهه 1960 در انگلستان شناخته شد. همچنین رکود تورمی و اقتصادی، دو عامل منفی و تهدیدکننده اقتصاد کشورها هستن. رکود اقتصادی نیز زمانی به وجود میاد که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی روند کاهشی داشته باشه. تورم هم به معنی افزایش زیاد و مداوم قیمت ها در دوره های مختلف هست. هر کدوم از این مفاهیم به تنهایی می تونه اقتصاد یه کشور رو با چالش های زیادی روبرو بکنه و از اونجایی که وضعیت اقتصادی کشورها تاثیر زیادی در قیمت دارایی های مالی به ویژه ارزهای دیجیتال داره، باید به این مولفه ها توجه لازم رو داشته باشین.

رکود تورمی نیز از عواملی هست که می تونه تاثیر زیادی در بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی بزاره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله رکود تورمی چیست؟ اطلاعاتی در مورد رکود تورمی برای شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیرات رکود تورمی در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم و عوامل ایجاد رکود تورمی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: تحلیل فاندامنتال چیست؟

رکود تورمی چیست؟

رکود تورمی چیست؟

اگه در بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مفهوم رکود تورمی رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که رکود تورمی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که رکود تورمی یه مفهوم کلان اقتصادی هست که توسط سیاستمدار بریتانیایی و صدراعظم خزانه، آیین مکلود در سال 1965 با اسم StagFlation ابداع شد. همچنین این مفهوم ترکیبی از دو واژه رکود و تورم هست که به اقتصادی با رشد کم یا منفی، نرخ بیکاری و افزایش قیمت ها اشاره می کنه. به عبارت دیگه، رکود تورمی به شرایطی گفته میشه که اقتصاد یه کشور رشدش خیلی کم یا منفی باشه و قیمت کالاها و خدمات روز به روز در حال افزایش باشه.

مدیریت رکود تورمی یا StagFlation برای یه دولت یا بانک مرکزی یه کشور کار سختی هست، چون راه حل های اقتصادی سنتی که برای رسیدگی به شرایط مختلف به طور جداگونه مورد استفاده قرار می گیرن، ممکنه شرایط رو برای موقعیت های دیگه بدتر کنه. همچنین تولید ناخالص داخلی یه کشور که به صورت مستقیم با نرخ اشتغال ارتباط داره، اکثر مواقع برای سنجیدن رشد اقتصادی مورد استفاده قرار می گیره و زمانی که تولید ناخالص داخلی خوب نباشه و تورم در حال افزایش باشه، رکود تورمی می تونه باعث ایجاد بحران مالی بزرگتر بشه.به همین دلیل، کشورها و دولت های مختلفی که در رکود تورمی به سر میبرن، سعی دارن تا تولید ناخالص داخلی کشور خودشون رو افزایش بدن تا از این طریق رکود خودشون رو کاهش بدن و شرایط بهتر بشه.

به زبان ساده، رکود تورمی به زمانی گفته میشه که رشد اقتصادی یه کشور آهسته شده و نرخ بیکاری نسبتا بالایی نیز به ثبت میرسه و یا رکود اقتصادی به وجود میاد. از طرف دیگه در همین شرایط قیمت ها نیز افزایش پیدا می کنه و پدیده ای به اسم رکود تورمی به وجود میاد. همچنین رکود تورمی رو میشه به شکل دوره ای از تورم که همراه با کاهش تولید ناخالص داخلی هست، تعریف کرد.

عوامل ایجاد رکود تورمی کدامند؟

عوامل ایجاد رکود تورمی

همونطور که گفتیم، رکود تورمی زمانی اتفاق می افته که همزمان قدرت خرید پول، سرعت اقتصاد و عرضه کالاها و خدمات با هم کاهش پیدا می کنه. همچنین عوامل مختلفی در ایجاد رکود تورمی تاثیر دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله رکود تورمی چیست؟ عوامل ایجاد رکود تورمی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا با این عوامل آشنایی داشته باشین.

• تقابل سیاست های پولی و مالی

یکی از عوامل ایجاد رکود تورمی، تقابل سیاست های پولی و مالی هست. بانک های مرکزی عرضه پول رو مدیریت می کنند تا کنترل اقتصاد رو به دست بگیرن که به این مدیریت ها سیاست های پولی گفته میشه. همچنین تضاد و تقابل سیاست های مالی و پولی می تونه باعث افزایش نرخ تورم و کاهش سرعت رشد اقتصاد بشه. در اصل سیاست هایی که باعث کاهش هزینه مصرف و افزایش عرضه پول میشن، در آخر باعث ایجاد رکود تورمی میشن.

• معرفی ارز فیات

یکی دیگه از عوامل ایجاد رکود تورمی، معرفی ارز فیات هست. بهتره بدونین جایگزین استاندارد طلا با ارز فیات، محدودیت های عرضه پول رو از بین میره و استفاده از ارزهای فیات کنترل اقتصاد توسط بانک های مرکزی رو تسهیل می کنه، ولی در عین حال ممکنه با افزایش قیمت ها باعث تورم بشه.

• افزایش هزینه های عرضه

یکی دیگه از عوامل ایجاد رکود تورمی، افزایش هزینه های تولید کالا و خدمات هست. این عامل، مخصوصا در زمینه انرژی بسیار اثرگذار هست و به اون شوک عرضه گفته میشه. افزایش قیمت انرژی که معمولا ناشی از افزایش قیمت نفت هست، مصرف کننده ها رو هم تحت تاثیر قرار میده.

تاثیرات رکود تورمی در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

تاثیرات رکود تورمی در بازار ارزهای دیجیتال

با توجه به توضیحاتی که برای شما ارائه کردیم، میشه این نتیجه رو گرفت که رکود تورمی تاثیر بدی در بازارهای مالی و به خصوص بازار ارزهای دیجیتال می ذاره. بهتره بدونین در اقتصادی که رشد در اون متوقف شده، سطح درآمد کاهش پیددا می کنه. در این شرایط مصرف کننده پول کمتری برای سرمایه گذاری در اختیار داره و خرید ارزهای دیجیتال کاهش پیدا می کنه و تقاضا برای فروش ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می کنه. چون سرمایه گذاران برای رفع نیازهای روزانه خودشون به پول نیاز دارن. همچنین در رشد اقتصادی کند یا منفی، ورود سرمایه گذاران بزرگ به ارزهای پر ریسک مثل ارزهای دیجیتال و سهام کمتر میشه.

جالب اینجاست که بدونین دولت ها اابتدا اقدام به کنترل تورم می کنند و سپس به مشکلات رشد و بیکاری می پردازن. نکته قابل توجه این هست که تورم رو میشه با کاهش عرضه پول و افزایش نرخ بهره مهار و کنترل کرد. در این شرایط از اونجایی که مردم بیشتر تمایل دارن تا پول خودشون رو در بانک نگهداری کننده، نقدینگی کاهش پیدا می کنه و هزینه وام گیری بیشتر میشه. همچنین با افزایش نرخ بهره، افراد دوست ندارن تا اقدام به سرمایه گذاری های پر ریسک و پر سود مشغول بشن. بنابراین، قیمت ارزهای دیجیتال و تقاضا برای خرید اون ها کاهش پیدا می کنه و عرضه پول نیز کمتر میشه. در نتیجه میشه گفت که رکود تورمی باعث میشه تا کشورها نرخ بهره رو افزایش بدن و بالا رفتن نرخ بهره در کشورها به خصوص در ایالات متحده آمریکا، تاثیر بدی در بازار ارزهای دیجیتال داره.

اکثر سرمایه گذاران این باور رو دارن که بیت کوین محافظ و پوشش خوبی در برابر افزایش نرخ بهره هست. در زمان افزایش نرخ تورم، نگه داشتن پول به صورت ارز فیات بدون کسب سود، ارزش سرمایه شما رو کاهش میده. بنابراین، برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه، بسیاری از افراد به سرمایه گذاری در بیت کوین روی میارن تا قدرت خرید خودشون رو در اینده افزایش بدن. بنابراین افزایش نرخ تورم باعث بالا رفتن قیمت بیت کوین میشه.

روش های جلوگیری از رکود تورمی کدامند؟

جالب اینجاست که بدونین جلوگیری از رکود تورمی از طریق سیاست های مالی و پولی انجام میشه و راه دیگه ای برای مقابله با اون وجود نداره. البته انتخاب دقیق سیاست ها به مکتب های فکری در اقتصاد بستگی داره. در این قسمت از مقاله رکود تورمی چیست؟ برخی از روش های جلوگیری از رکود تورمی رو برای شما معرفی می کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با این روش ها اشنا بشین.

• یکی از روش های جلوگیری از رکود تورمی، کنترل تورم هست بهتره بدونین پول گراها یا اقتصاددان هایی که اعتقاد دارن کنترل عرضه پول، بهترین روش برای جلوگیری از رکود تورمی هست. در این روش ابتدا پول گرا عرضه پول رو کمتر می کنه و این کار باعث میشه تا هزینه های کلی کاهش پیدا کنند. کاهش هزینه های تولید و ارائه خدمات نیز باعث کاهش تقاضا و باعث کاهش قیمت کالاها و خدمات میشه. در آخر نیز رکود تورمی از بین میره و میشه با این روش باهاش مقابله کرد.

• یکی دیگه از روش های جلوگیری از رکود تورمی، افزایش عرضه کالاها و خدمات هست. به عبارت دیگه، دولت ها سعی دارن تا برای مقابله با رکود تورمی، هزینه ها رو کاهش بدن و کارایی رو بهبود بدن تا در نتیجه عرضه افزایش پیدا کنه. کنترل قیمت انرژی، به کاهش هزینه ها و افزایش عرضه کل اقتصاد کمک می کنه. در این صورت قیمت برای مصرف کننده کاهش پیدا کرده و تولیدات افزایش پیدا می کنه و نرخ بیکاری کمتر میشه.

• یکی دیگه از روش های جلوگیری از رکود تورمی این هست که اون رو به بازار آزاد واگذار کنند. در این شرایط از اونجایی که مصرف کننده قادر به خرید کالاها نمیشه، عرضه و تقاضا افزایش قیمت ها رو متعادل می کنه و این موضوع در آخر باعث کاهش تقاضا و تورم پایین تر میشه.

مقاله پیشنهادی: تاثیر جنگ بر قیمت ارز های دیجیتال

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله رکود تورمی چیست؟ اطلاعاتی در مورد رکود تورمی برای شما ارائه کنیم و به تاثیرات رکود تورمی در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم و روش های جلوگیری از رکود تورمی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، رکود تورمی به شرایطی گفته میشه که اقتصاد یه کشور رشدش خیلی کم یا منفی باشه و قیمت کالاها و خدمات روز به روز در حال افزایش باشه. همچنین اگه کشوری در وضعیت رکود تورمی باشه، برای مقاله با اون نرخ بهره رو افزایش میده. افزایش نرخ بهره نیز باعث میشه تا سرمایه ها از بازارهای پرریسک مثل بازار ارزهای دیجیتال خارج بشه و قیمت رمز ارزها کاهش پیدا کنه.


نظرات کاربران در مورد رکود تورمی چیست؟
سوال امنیتی :8+80 = ?