8 روش کلاه برداری در ارزهای دیجیتال

1401/06/06


8 روش کلاه برداری در ارزهای دیجیتال؛ در دنیای کنونی مردم برای سرمایه گذاری روش های نوینی را انتخاب میکنن که بازدهی بیشتری نسبت به روش های سرمایه گذاری در سال های پیشین دارد. ارز دیجیتال یکی از پرچالش ترین نوع سرمایه گذاری در دنیای امروزی است. 

هر جایی که صحبت از سرمایه گذاری و سود دهی هست صد در صد کسایی در کمین هستن که با صرف کم ترین زمان ممکن به بیشترین سود برسند. این موضوع در ارزهای دیجیتال هم صدق میکنه و کلاه برداری زیادی اتفاق میافته، حالا ما باید چیکار کنیم تا از دست این افراد در امان بمونیم.

 اول از همه باید بدونیم چه راه های برای کلاه برداری وجود داره که بتونیم پیش بینی کنیم و دارایی خودمون و از دست افراد سودجو دور نگه داریم و یه سرمایه گذاری پر سود و بدون حاشیه داشته باشیم. تو این مقاله روش های کلاه برداری در ارزهای دیجیتال و راه های شناخت و مقابله با اونا رو بررسی میکنیم.

مقاله پیشنهادی: بررسی تخصصی امنیت ارز های دیجیتال

انواع روش های کلاه برداری

1. طرح پانزی ponzi

یکی از رایج ترین روش های کلاه برداری در ارزهای دیجیتال طرح پانزی هستش، در این روش به افراد وعده سود های کلان و تضمینی داده می شه که دور از واقعیته.حالا چجوری این اتفاق میافته.

8 روش کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

 در این ترفند به جایی اینکه سود هر فرد به میزان سرمایه گذاری که کرده پرداخت بشه از او خواسته می شه که سرمایه گذاران دیگری به مجموعه اضافه کنه که سود این نفر با اوردن بقیه پرداخت میشه و این تا جایی ادامه داره که سرمایه گذار یک نفر را به مجموعه اضافه کنه،

چجوری میتونیم پی ببریم که روش پانزی هست یا نه ؟ 

وعده سودهای نجومی و تضمینی که باور کردنی نیستن، برای دریافت سرمایه از روش های نامعلوم استفاد میکنن، شما نمیتونین سرمایه خودتون به نقدینگی تبدیل کنین، پرداخت سودهای بالا در هر زمان از وضعیت بازار، پنهان کاری هویت فرد یا شرکتی که میخوایم از طرق اون سرمایه گذاری کنیم و نداشتن مجوز های لازم مواردی هستن که نشون میدن سرمایه گذاری به صورت پانزی هستش و باید از اون دوری کنیم.

2. روش باج افزار 

همون طور که از اسم این روش هم مشخصه تو این ترفند از افراد سرمایه گذار باج گرفته میشه، شاید بگین چطور ممکن سرمایه گذاری که با برنامه های نرم افزاری انجام میشه میتونن ازش باج بگیرن.

8 روش کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

باج افزار ها یک بدافزارهای مخرب هستن که به سیستم رایانه ای یا تلفن همراه که اطلاعات سرمایه گذار تو اون هست حمله میکنن و سیستم شخص رو قفل میکنن و برای اینکه قفل را باز کنن از طرف مقابل باج طلب میکنن که معمولا به صورت ارز دیجیتال تا شخص سرمایه گذار نتونه ردی از اونا داشته باشه.

 باج افزار ها بیشتر به سازمان های دولتی ، بیمارستان ها، فرودگاه ها حمله میکنن میشه گفت مراکز بزرگ رو هدف قرار میدن.

چیکار کنیم تا مورد حمله باج افزارها قرار نگیریم؟

باید حتما از آنتی ویروس های قوی و آپدیت شده استفاده کنیم، از اطلاعاتمون یه بکاپ داشته باشیم تا در صورت حمله بتونیم اطلاعاتمون به راحتی بازگردانی کنیم، از باز کردن ایمیل با ادرس های ناشناخته و مشکوک اجتناب کنیم، از سایت های اشنا و مطمئن استفاده کنیم در کل میتونم بگم در استفاده از برنامه های نرم افزاری که میشه هک شد دقت کنیم و وسواس زیادی به خرج بدیم تا در تور باج افزارها نیافتیم.

مقاله پیشنهادی: توصیه های مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارز های دیجیتال

3. استخراج ابری ارزهای دیجیتال 

در ادامه مقاله 8 روش کلاه برداری در ارزهای دیجیتال یکی دیگر از ترفندهای کلاهبرداری که استخراج ابری ارزهای دیجیتال است رو براتون توضیح میدیم.

به احتمال زیاد این تبلیغات ها در فضای مجازی زیاد به چشمتان خورده استخراج ارز دیجیتال بدون دستگاه، کسب درامد با استخراج ارزها یا ارز دیجیتال را خودتان استخراج کنید و به درامد برسید و خیلی از این تیترها که مشابه هستند، با این دیدن این عنوانین تبلیغاتی نباید وسوسه بشیم و باید از ان دوری کنیم. ولی چرا؟

8 روش کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

اگر حتی اطلاعات کمی درمورد ارزهای دیجیتال داشته باشید میدونید که این ارزها توسط دستگاه های ماینر استخراج می شود که خرید و راه اندازی این دستگاه ها خیلی هزینه بر بوده و به تجهیزات زیادی نیاز است، ولی خوب شاید از نحوه دقیق کارکرد ان ها بی خبر باشین، که این مورد راه را برای کلاه برداری سودجویان باز میکنه.

در این روش کاربرانی که از طریق تبلیغات یا سایت های موجود با این افراد گفت و گو میکنن، معمولا با سوال در مورد استخراج ارزهای دیجیتال اطلاعاتی دارین؟ رو به رو میشن و در ادامه ماجرا فرد کلاه بردار با وعده سودهای نجومی و ترغیب کردن افراد و جلب اعتماد ان ها با استفاده از پلتفرم های تقلبی اقدام به سرمایه گذاری میکنند دریغ از این که هیچ استخراجی در کار نیس. در این نوع از کلاه برداری معمولا به روش پانزی و هرمی عمل میکنند که نهایتا منجر به از دست دادن سرمایه افراد می شود.

برای در امان ماندن از این گونه کلاه برداری ها اگر قصد دارین در این زمینه سرمایه گذاری کنید تنها به سایت های معتبر بسنده نکنید که دلیل بر وجاهت آن ها نیست. کاملا سنجیده عمل کنید و از صحت وجود فارم (مزرعه) استخراج اطمینان داشته باشین. با آگاهی کامل این سرمایه گذاری رو انجام بدین تا در دام کلاه برداران نیافتید.

4. طریق فیشینگ phishing 

فیشینگ یکی از متداول ترین تکنیک های کلاهبرداری در فضای مجازی به حساب میاد. اگه بخوام خیلی ساده فیشینگ و توضیح بدم این طور میشه وقتی کسی بخواد ما رو فریب بده تا اطلاعات شخصی مون و در اختیارش بزاریم یک حمله فیشینگ اتفاق میافته. حالا این حمله فیشینگ تو ارز دیجیتال چطوری اتفاق میافته؟ 

8 روش کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

اساس کار فیشر(کسی که حمله فیشینگ انجام میده) این طوریه که هویت یک شخص یا شرکت جعل میکنه تا اطلاعات مهم بخصوص اطلاعات مالی ان هارو تخلیه کنه. که این را نه تنها از وب سایت ها بلکه از تمامی اپلیکیشن های موجود به راحتی انجام میدن.

در مورد ارزهای دیجیتال فیشرها کیف پول یا وب سایت های صرافی های معتبر را با نزدیک ترین نام و نشان ممکن جعل میکنن. زمانی که فرد سرمایه گذار با بی دقتی و سهل انگاری از سایت مورد نظر استفاده میکنه و اطلاعات خودش و وارد میکنه، تمامی اطلاعات وی در دست فیشر قرار می گیره و این طوری میشه که کلاهبرداری به روش فیشینگ صورت میگیره.

5. کیف پول و صرافی های جعلی 

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیاز به کیف پول دیجیتالی داریم، که داشتن کیف پول دیجیتالی و خرید ارز از صرافی باعث خوشحالی کلاهبرداران می شه. در این روش معمولا کلاه بردارن در ظاهر یک صرافی دیجیتال معتبر درمیان و با استفاده از سایت و حتی کیف پول شبیه سازی شده اقدام به کلاهبرداری و سرقت ارزهای دیجیتال میکنن. 

جعل صرافی یا کیف پول معمولا به این شکل می باشد، که صرافی متقلب اقدام به طراحی سایت در پوشش نمونه معتبر خود می کنه. کاربرانی که دقت و آگاهی کافی در این مورد ندارن دچار اشتباه می شن و از این درگاه جعلی برای واریز پول به کیف پول دیجیتال خود اقدام میکنن و این گونه دارایی خود را از دست می دن.

چگونه میتونیم کیف پول و صرافی های جعلی رو تشخیص بدیم؟

صرافی های جعلی معمولا تبلیغات گسترده ای در پیج های نامعتبر و فضای مجازی دارن تا خود را حرفه ای جلوه بدن، ولی بعد از جذب سرمایه مورد هدف خود از طرف کاربران تمامی راه های ارتباطی را قطع کرده و ناپدید می شن.

باید به تعداد کاربرانی که در این صرافی سرمایه گذاری کردن توجه کرد که معمولا انگشت شمار است.

مورد شک برانگیز دیگر این است که بخش زیادی از مجموعه سرمایه کاربران در یک آدرس کیف پول باشد.

6. کلاه برداری با روش  pump یا dump

در این قسمت میخوایم بدونیم که با روش پامپ و دامپ چجوری میشه در دنیای ارزهای دیجیتال کلاه برداری کرد و چه کارهای انجام میشه تا در بازار ارزهای دیجیتال پامپ و دامپ به وجود میاد.

8 روش کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

با توجه به رایج تر شدن ارزهای دیجیتال در بین اکثریت مردم متاسفانه افرادی در کمین هستن تا بتونن از هر فرصت بدست امده بیشترین سود رو کسب کنن. در حال حاظر گروه های مختلفی وجود دارن که با خرید یا فروش حجم زیادی از یک نوع ارز دیجیتال در ساعت و زمان مشخصی باعث نوسانات باور نکردنی در قیمت ها می شن.

اصطلاح پامپ به این معنی، رشدی که به خاطر ورود حجم زیادی از سرمایه به یک ارز دیجیتال صورت میگیره. معمولا پامپ زمانی صورت میگیره که فرد یا یک گروهی با سرمایه کلانی که دارند به خرید یک نوع ارز دیجیتال روی می اورد. و ارزی را انتخاب میکنن که دارای کف قیمت باشه تا بتوانند بیشترین سود رو به دست بیارن.

با سرمایه گذاری کلان و تبلیغاتی که از طرف این افراد انجام می شه باعث جلب توجه و خرید سرمایه گذاران دیگر شده که رشد قیمت رو به همراه داره. و با توجه به این رشد ناگهانی حباب قیمتی در ارز دیجیتال هم بزرگ تر میشه. به این افزایش قیمت ناگهانی که توسط برخی افراد سودجو و دستکاری کردن بازار به وجود میاد و پامپ میگن.

واژه دامپ درست برعکس پامپ عمل میکنه وقتی ارز مورد نظر به بالاترین نقطه خود رسید، سرمایه گذاران در کمین نشسته شروع به فروش داراییشون میکنن.

وقتی ارز پامپ شده در مدت زمان محدودی ریزش شدید قیمتی رو با دست کارهای از قبل برنامه ریزی شده تجربه میکنه به اصطلاح میگن که دامپ شده.

همان طور که گفته شد ارز پامپ شده وقتی به بالاترین نقطه سود دهی خود از نظر سودجویان رسید، شروع به فروش ارز میکنن که در اوایل فروش چندان تاثیری در بازار نمی زاره. ولی با تداوم فروش ها از طرف سرمایه گذاران دیگر قیمت ارز یکباره ریزش میکنه و افرادی که تجربه کمی تو این زمینه داشتن و فقط با توجه به حبابی که به وجود امده بود ارز دیجیتال مورد نظر را خریداری کردن ضرر زیادی رو متحمل میشن. 

7. راگ پول  rug pull 

کلاه برداران و سودجویان راه های متعددی را برای رسیدن به هدف امتحان میکنن، گاهی از نااگاهی سرمایه گذار و اگاهی با برنامه ریزی مهندسی اجتماعی قربانی می گیرن. تو این قسمت از مقاله روش های کلاه برداری در ارزهای دیجیتال به روش راگ پول می پردازیم و میگیم که چجوری با این روش به راحتی میتونن سرمایه فرد سرمایه گذار و به صفر برسونن.

8 روش کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

راگ پول به عبارت ساده تر میشه کشیدن فرش از زیر پای کسی، که حالا اگه دست اون فرد پر باشه کلا با تمام وسیله هاش زمین میخوره. اگه بخوام ترفند راگ پول در دنیای ارزهای دیجیتال توضیح بدم به این شکل میشه گفت، یک نوع کلاه برداری رمزنگاری شده هستش که توسعه دهندگان یه توکن جدید بی ارزش ایجاد میکنن و اون و با یک توکن با ارزش جفت میکنن.

 وقتی سرمایه گذار به ظاهر به ارزش توکن جدید پی میبره شروع به خرید میکنن زمانی که ارز دیجیتالی به بالاترین حد فروش و قیمت که هدف کلاه برداران است رسید قیمت اون و به صفر میرسونن و همه دارایی افراد سرمایه گذار را سرقت میکنن. معمولا این نوع کلاه برداری ها در از طریق صرافی های غیرمتمرکز صورت میگیره.

برای این که به تله نیفتیم باید به تبلیغات اغراق کننده ای که توسط افراد در مورد ارزهای دیجیتال میشه بیشتر توجه کنیم و کورکورانه تصمیم گیری نگیریم. مورد دیگری که باید در نظر بگیریم این که سوابق کاری توسعه دهندگان رو بررسی کنیم. 

باید اگاهی داشته باشیم که چند درصد از توکن در دست توسعه دهنده و افراد وابسته قرار داره اگر این عدد چشم گیر باشه احتمال این که در صورت افزایش قیمت یکباره خالی بشه زیاد هستش و تو درصد زیاد امکان دست کاری قیمت وجود داره.

8. هانی پات  

هانی پات یک نوع قرارداد پیشرفته به ظاهر دارای نقص است که قربانیان خود حتی هکرها رو به دام می اندازه. این روزها کلاه برداری هانی پات خیلی رواج پیدا کرده و به یک روش سرقت جذاب تبدیل شده. 

در این روش فرد کلاهبردار توسط یک قرارداد به ظاهر ناقص نفر مورد هدف خود رو به استفاده از اون سوق میده که دارای تله و پنهان کاری این ترفند و هانی پات نام گذاری کردن.

8 روش کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

 تو این روش قراردادهای هوشمند به گونه ای طراحی شده که کاربر توان برداشت کامل توکن و یا ارسال اون رو خواهد داشت. در این جا وقتی کاربر از این نقص سوء استفاده میکنه دریچه دیگری باز شده و از خارج شدن ارز دیجیتال جلوگیری میکنه.

پس هدف هانی پات اینه که قربانی به نقاط ضعفی که اشکار میشن تمرکز میکنه و اسیب پذیری ثانویه رو نادیده میگیره. در واقع هانی پات در سه مرحله انجام میشه و کلاه بردار و به هدفش میرسونه،

در قدم اول هکر یا همان سودجو از یه قرارداد به ظاهر ناقص به عنوان تله برای دام انداختن کاربر و جذب پول استفاده میکنه. در قدم دوم زمانی که کاربر از این قرارداد برای انتقال حداقل میزان پول استفاده میکنه ولی موفق به این عمل نمیشه در قدم سوم سودجو پا به عمل میزاره مقدار پولی که کاربر در تلاش برای انتقال بود و سرقت میکنه. 

مقاله پیشنهادی: کلاهبرداری پانزی چیست و چگونه انجام می شود؟

کلام آخر

میتونیم بگیم همیشه در همه ی عرصه ها افرادی بودن و هستند و خواهند بود که تلاش برای کلاه برداری و سودجویی از افراد ناآگاه میکنن و این پایانی نداره و با پیشرفت تکنولوژی این افراد هم خودشونو ارتقا میدن تا به هدف برسن.

ولی این دلیل نمیشه برای کسانی که علاقه به سرمایه گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال دارن بترسند و به عقب بکشن بلکه باید با پیش گیری های لازم و آموزش در این زمینه آگاهانه عمل کنند. 

برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نباید کورکورانه و بدون داشتن اطلاعات کافی و اعتماد بی جا به تبلیغات اغراق امیز عمل کنن و افراد در این کار باید نقطه سنج و دقیق باشن. چون یک لحظه غفلت باعث میشه دارایی که در این زمینه سرمایه گذاری کردین در کسری از زمان به جیب سودجویان فعال در این راه بره.


نظرات کاربران در مورد 8 روش کلاه برداری در ارزهای دیجیتال
  • هر حوزه یا فناوری بتونه پیشرفت کنه، کلاهبرداری تو اون حوزه زیادتر میشه

    ممنون میشم اگه راه های جلوگیری از این کلاهبرداری ها رو هم توضیح بدین

    چجوری کیف پول جعلی یا اصلی رو از هم تشخیص بدیم؟

    • برای نصب و دانلود کیف پول ها دقت داشته باشین که حتما از سایت های اصلی خودشون دانلود کنین 

    تو روش هانی پات، هکر یه مقدار ارز رو تو کیف پول قفل می کنه و کاربر وسوسه میشه که اون رو انتقال بده ولی کارمزد رو که به ولت انتقال میده هکر اون رو برداشت میزنه و پول کاربرد از دست میره. درسته دیگه؟

    • بله درسته

    استخراج ابری بیت کوین یعنی ممکنه کلاهبرداری باشه؟

    • در روش ابری میتونه باشه

    آیا نرم افزار خاصی برای جلوگیری از به دام افتادن تو تله هکرها وجودداره؟

    • نرم افزار خاصی وجود نداره اما می تونین با مراجعه به مقالات مختلف و مطالعه، آگاهی خودتون رو بالا ببرین و از این طریق امنیت دارایی های خودتون رو حفظ کنین.

    سلام و درود یه روش کلاه برداری دیگه هم هست من نمیدونم جزو کدومشه ولی میگم شايد بدرد بخوره

    خب بگو ببینیم چی هست حالا

    یکی از روش ها اینه که یه اکانت نشون میدن میگن صد هزار دلار تتر داخلشه بعد ازتون میخوان هزینه شبکه انتقال رو بدین میتونید برداشتش کنید. اینم کلا کلاهبرداریه

    استخراج ابری تا حالا ندیدی ...؟ گیم که بازی کنی در عوض بالا رفتن لول به شما ارز بده ندیدی؟

سوال امنیتی :3+85 = ?