تتر TRC20 یا تتر ERC20؟ کدام بهتر است؟

1401/06/09


تتر TRC20 یا تتر ERC20؟ تتر، رمز ارزی به عنوان استیبل کوین با پشتوانه دلاره که ارزش ثابت یک دلار داره و به نام اختصاری USDT شناخته میشه.تتر، رمز ارزی به عنوان استیبل کوین با پشتوانه دلاره که ارزش ثابت یک دلار داره و به نام اختصاری USDT شناخته میشه.

تتر به خاطر اینکه فرایند ترید ارزهای دیجیتال آسونتر بشه و هزینه های تراکنش پایین تر بیاد، عرضه شد و سریعتا جایگاه خاصی بین فعالین حوزه ارزهای دیجیتال پیدا کرد.

این محبوبیت سبب شد که بلاک چین های مختلفی شروع به ساخت و معرفی تتر های مختلفی کنند که ما در این مقاله قصد داریم تتر TRC20 و تتر ERC20 رو معرفی کنیم و وجه تمایزشونو بیان کنیم. با مقایسه ی این دو نوع از ارز دیجیتال تتر و بررسی ویژگی های انحصاریشون میتوین انتخاب درست تری نسبت به مقاصد شخصیتون داشته باشید.

تتر trc20 بخرم یا تترerc20

قبل از اینکه سراغ مقایسه این دو نوع از ارزهای دیجیتال بریم و به سوال "تتر TRC20 یا تتر ERC20 ؟" جواب بدیم، بهتره چند مفهوم اولیه رو توضیح بدیم تا مفهوم تتر و علت خرید و فروش این ارزهای دیجیتال، کامل جا بیوفته و با اهداف درستتر و شفاف تری به سمت تتر بریم و در کل بدونیم هدفمون از خرید تتر چیه و چه ویژگی هایی داره و به چه کارمون میاد.

استیبل کوین StableCoinچیه؟

تو مقدمه گفتیم که، تتر یه استیبل کوین با پشتوانه دلاره، اما استیبل کوین چیه؟

استیبل(stable)، کلمه ای انگلیسی هست به معنی پایدار، بی تکان، کم نوسان و ثابت قدم. همینطور که از معنی نام گذاریش میشه فهمید، استیبل کوین ها ارزهای دیجیتالی هستن که نوسان کمی رو تجربه می کنن و با هدف کنترل نوسانات شدید بازار طرحی شدن. استیبل کوین ها برای کنترل قیمت، از پشتوانه طلا، دلار و... استفاده می کنن.

استیبل کویین چیست

هرچند خیلی ها ادعا میکنن که این حرف صحت نداره و این ارزهای دیجیتال هم مثل سایر ارزهای فیات بی پشتوانه هستن ولی هنوز این مسئله هنوز کاملا شفاف نیست. با فرض اینکه استیبل کوین ها پشتوانه دارن و همین پشتوانه باعث پایدار بودن قیمتشون شده، استیبل کوین هارو میشه به 4 گروه تقسیم کرد:

1. استیبل کوین با پشتوانه کالا

2. استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات

3. استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال

4. استیبل کوین های بدون پشتوانه

با وجود اینکه تنوع دارایی های قابل پشتوانه سازی خیلی زیاده، ولی محبوبترین استیبل کوین ها استیبل کوین های گروه دوم، یعنی با پشتوانه ارز فیات هستش.

تتر چیست؟

تتر استیبل کوینی با پشتوانه دلار هستش که به صورت اختصاری بهش USTD میگن. ارزش هر واحد تتر یک دلار آمریکا هستش. هدف از ایجاد تتر مقابله با نوسانات بازار ارز دیجیتال بود و چون بر پایه ی بلاک چین های مختلف قابل اجرا هستش بین فعالین این حوزه محبوبیت خیلی خیلی زیادی داره و روز به روز حجم معاملات این استیبل کوین افزایش پیدا میکنه.

اولش که این استیبل کوین معرفی شد رتبه ی سی ام رو داشت و کمتر کسی هدف از عرضه ی این ارز دیجیتال رو درک کرده بود، اما با گذشت زمان و فهم کاربرد این استیبل کوین، حجم معاملات افزایش پیدا کرد به طوری که الان در رتبه ی نخست محبوب ترین ارز دیجیتال ها قرار گرفته.

محبوبیت تتر و قابل اجرا بودنش بر پایه ی بلاک چین های مختلف، سبب شد که انواع مختلفی ازش به وجود بیاد. دو نوع از پر کاربردترین و محبوب ترین اون ها یعنی تتر TRC20 و تتر ERC20 هستش، که به معرفی اجمالی و مقایسشون خواهیم پرداخت. اگه با خودتون سوال میکنین که چرا باید تتر بخریم حتما مقاله ای که در سایت صرافی اینانس با همین عنوان هست رو مطالعه کنین.

تتر TRC20 چیست؟

جاستین سان مدیر عامل پروژه تتر TRC20 است که با تبلیغات گسترده سعی کرد کاربران اتریوم رو جذب این پروژه کنه. TRC20 یک استاندارد ایجاد توکن در بلاک چین ترونه. اون با شبیه سازی استاندارد توکن های پروژه به توکن های اتریوم و گزینش اسم مشابه، سعی کرده طرفدار های این بلاک چین رو جذب ترون و تتر TRC20 کنه.

تتر trc20

موارد استفاده از توکن های شبکه ترون: 

در حال حاضر بیشترین کاربردی که توکن شبکه ترون داره، مربوط به ارز تتره. همینطور که در بالا هم گفتیم، تتر یکی از استیبل کوین های بازار ارز دیجیتال هست که ارزشی بالغ بر 10 میلیارد دلارو کسب کرده و قابل اجرا روی شبکه های مختلفی مثل اتریوم، ترون و omini هست. خیلی از پروژه ها با وجود اینکه تبلیغات گسترده ای در زمینه ترون شد، حاضر نشدن توکن های شبکه ی اتریومی خودشونو به شبکه ترون منتقل کنن.

استاندارد TRC20 از قوانین هوشمندی برخورداره به همین دلیل شباهت های زیادی به استادارد انتقال در شبکه اتریوم یعنی ERC20 داره. جاستین سان با هدف اینکه کاربران شبکه بلاک چین اتریوم یعنی ERC20 رو جذب پروژه خودش کنه استاندارد های مشابهی تبیین کرده.

از ویژگی های مهم تتر TRC20، کارمزد بسیار کم و سرعت خیلی زیادشه. از اونجایی که استاندارد های مشابهی با شبکه بلاک چینی اتریوم داره، خیلی راحت میشه توکن ERC20 رو به شبکه ترون با پروتکل TRC20 انتقال داد.

البته TRC20 تنها استاندارد شبکه ترون نیست و شبکه ترون استاندارد های دیگه ای تحت عنوان TRC10 هم داره که تفاوت اصلی این دو توکن درامکان اخذ قرارداد هوشمنده.

در TRC10 که اولین استاندارد ترون بود، امکان استفاده از قرارداد هوشمند رو نمی داد و به همین دلیل توکن های TRC10 خیلی آسون ایجاد میشدن. TRC20 خیلی پیچیده تر از TRC10 هست.

توکن شبکه ترون و حتی ارز شبکه ترون (TRX)، آدرس کیف پولشون با حرف T شروع میشه. این یعنی اگه مبادله ای میخواهید انجام بدید که به یک کیف پول ترون مربوط میشه، باید از شبکه TRC20 استفاده کنین.

در نظر بگیرید که شما نمی تونید مستقیما بین دو شبکه اتریوم و ترون انتقالی داشته باشید. اصلا بعضی از کیف پول ها به شما اجازه ی چنین انتقالی رو نمیدن و اگه چنین تراکنشی انجام بشه، کل ارز دیجیال شما از بین می رود و به هیچ عنوان قابل برگشت نیست، چرا که یکی از ویژگی های شبکه بلاک چینی برگشت ناپذیر بودنشه.

تتر ERC20 چیه؟

تترerc30

هر استانداردی که قرار باشه در شبکه بلاک چینی اتریوم وجود داشته باشه، باید اول طرح پیشنهادیشو اراِئه بده و تیم شبکه اتریوم با بررسی اون طرح پیشنهادی، تصمیم گیری کنه که این طرح رد یا تایید بشه.

تتر ERC20 رایج ترین و محبوبترین توکن بر بستر اتریوم هستش. این توکن برای توابع پرداختی در این شبکه بلاک چینی مورد استفاده قرار می گیره. یکی از کاربرد های تتر ERC20 اینه که میتونید برای پرداخت هزینه کالا و خدمات استفاده کنید. این توکن به شما امکان اینو میده که، در شبکه اتریوم انتقال کوین به آدرس دیگران انجام بدین.

یکی دیگه از ویژگی های تترERC20 تعویض پذیر بودنه این توکنه. میشه این توکن رو با توکن هایی که استاندارد یکسانی دارن تعویض کرد.

 از ویژگی های مهم دیگه ی تتر ERC20 قابل انتقال بودنشه، یعنی می تونین از یک آدرس به آدرس دیگه ای منتقل کنین. البته استفاده و انتقال این توکن ها مستلزم تولید تعداد خاصی از اونهاست.

لازم به ذکره که ERC20 تنها استاندارد اتریوم نیست؛ استاندارد های دیگه ای هم در شبکه اتریوم موجوده که از جمله ی اونها میشه به استاندارد ها erc223 و erc1155 اشاره کرد، که میتونید با اونها ارزهای دیجیتالی با خواص مجزا از هم در اختیار داشته باشید.

توابع استاندارد ERC20 :

 هر استاندارد حاوی یک سری دستوراته که هنگام استفاده از اون استاندارد انتقال فراخوانی میشه. استاندارد انتقال ERC20 حاویه 6 تابع هست که دونستنش خالی از لطف نیست چون باعث میشه مفهوم استاندارد ها براتون شفافتر بشه.

• Allowance function(تابع اجازه) :

زمانی که کاربر قصد ارسال ارز دیجیتالی رو داشته باشه، تابع اجازه دارایی های کاربر رو بررسی میکنه و در صورتی که میزان دارایی کاربر کافی باشه، به کاربر اجازه ی انتقال دارایی هاش رو میده.

• Approve function(تابع تایید) :

این تابع به بررسی و مقایسه توکن های موجود در تراکنش و تعداد کل توکن های موجود، سعی میکنه از فساد و جعل توکن در شبکه ی بلاک چینی جلوگیری کنه.

• Balance of function ( تابع موجودی حساب) :

این تابع، مقدار دارایی های کاربر رو میسنجه و به شبکه مشخص و ارسال میکنه.

• Total supply function( تابع موجودی کل) :

این تابع تنها یکبار و اون هم در ابتدای ساخت توکن مبتنی بر بستر بلاک چین اتریوم مبنی بر استاندارد ERC20 فراخوانی میشه. تابع موجودی کل، تعداد کل توکن ها رو مشخص میکنه.این تابع فقط یکبار فراخوانی میشه چون این تعداد تغییر ناپذیره.

• Transfer function(تابع انتقال):

وقتی عرضه اولیه یک توکن صورت می گیره تابع انتقال فراخوانی میشه تا آدرس کاربر یا کیف پول گیرنده و تعداد توک نهایی که بفرد تعلق میگیره رو مشخص کنه.

• Transfer from function (تابع انتقال از):

تابع transfer from همینطور که از اسمش مشخصه با تابع Transfer شباهت زیادی داره با این تفاوت که تابع Transfer در زمان عرضه اولیه توکن فراخوانی میشه، در حالی که تابع Transfer from در انتقال های عادی بعد از عرضه اولیه، برای ارسال کاربران و یا زمانی که کاربر واریز و برداشتی انجام میده فراخوانی میشه.

نقض استاندار ERC20:

برای ارسال دارایی به آدرس کیف پول دو راهکار در بلاک چین مبتنی بر استاندارد ERC20 وجود داره که به بررسی اونها می پردازیم.

• حالت اول: فراخوانی تابع انتقال. 

در این حالت با ارسال توکن به قرارداد هوشمند، از دارایی شما کم میشه اما در طرف گیرنده، شناسایی و دریافت تراکنشات ورودی برای هیچ قرادادی وجود نداره.

• حالت دوم: با فراخوانی transfer from و Approve .

همینطور که بالا تر گفتیم، در صورتی که تابع تنها از تابع انتقال در زمان ارسال استفاده کنه، طرف گیرنده نمی تونه از اجرای تراکنش مطلع شه. در حالت دوم اینگونه نیست. در حالت دوم با فراخوانی تابع Approve، اجازه برداشت از حساب خودتون رو به شبکه میدید و بعد از این فراخوانی با فراخوانی Transfer from از حساب شما برداشت صورت میگیره.

بنابراین گیرنده میتونه انجام تراکنش رو تشخیص بده، البته ناگفته نمونه که ارسال تراکنش در دو مرحله، زمان و هزینه بیشتری برای انجام تراکنش ها صرف میشه.

ایراد استاندارد ERC20 که میشه ازش به عنوان یک بحران هم ازش یاد برد اینه که، در هنگام فراخوانی تابع مربوطه در هنگام انتقال اموال و دارایی های دیجیتال از یک آدرس به آدرس کیف پول دیگه، قرارداد هوشمند به خوبی عمل نمیکنه. از طرفی هم در صورتی که برای انتقالات از دو تابع استفاده بشه، زمان و هزینه بسیار زیادی صرف میشه.

لازم به ذکره که بعد ها پروژه دیگه ای برای رفع این مشکلات ایجاد شد. بعد ها شخص دیگه ای با طراحی استاندارد دیگه ای در شبکه بلاک چین اتریوم تحت عنوان ERC223 تا حد زیادی این مشکلاتو رفع کرد.

استاندارد های خیلی متنوعی در شبکه بلاک چینی اتریوم موجوده که نام بردن ازشون خالی از لطف نیست. پیشنهاد می کنیم برای اینکه در انتخابتون دقیقتر عمل کنین، این استاندارد رو هم گوشه ذهنتون نگه دارید و قبل از تصمیم گیری یه تحقیقی در مورد هر کدوم بکنین تا میزان به درد بخور بودنشون با توجه به اهدافتونو بسنجین.

• ERC223     

• ERC621

• ERC721

• ERC777

• ERC1155

• ERC1400

در این قسمت از مقاله سعی داریم با مقایسه تتر ERC20 و تتر TRC20 به سوال " تتر TRC20 بخرم یا تتر ERC20 ؟ " تا حد زیادی پاسخ بدیم.

مقایسه تتر ERC20 و تتر TRC20:

1. شبکه ی بلاک چینی:

ERC20 یک استاندارد بر روی شبکه بلاک چینی اتریومه در حالی که TRC20 بر روی شبکه بلاک چینی ترونه.

2. سرعت انتقال:

سرعت واریز، انتقال و برداشت با استاندارد انتقال شبکه ی یلاک چینی ترون یعنی TRC20 با سرعت خیلی بیشتری نسبت به رقیبش انجام میشه.

3. کارمزد انتقال:

در استاندارد TRC20 کارمزد انتقال خیلی کمتری نسبت به استاندارد ERC20 می پردازید.

4. آدرس کیف پول:

آدرس کیف پول ترون با T شروع میشه در حالی که در استاندارد شبکه اتریوم با 0X شروع میشه.

5. امنیت تراکنش ها:

چون گره های بیشتری باید تراکنش ارسال شده رو تایید کنن، امنیت تراکنشات با استاندارد ERC20 خیلی بیشتر از استفاده از استاندارد TRC20 هست.

6. پشتیبانی صرافی ها و کیف پول های دیجیتال:

این نکته ممکن رو گوشه ذهنتون نگه دارید که، در اکثر کیف پول ها و صرافی ها از استاندارد ERC20 پشتیبانی میشه، در حالی که این حجم از پشتیبانی در استاندارد TRC20 وجود نداره.

7. کارایی:

تتر ERC20 برای نقل انتقالات مبالغ بالا خیلی مناسبتره در حالی که تتر TRC20 برای نقل انتقالات مبالغ خرد مناسبتره.

8. کارمزد:

تریدر های مبتدی معمولا کارمزد رو در نظر نمی گیرن در حالی که یکی از موارد مهم به شمار میاد.

کارمزد تتر ERC20 خیلی بیشتر از تتر TRC20 هست که پیشنهاد می کنیم با تطبیق دادن موارد بالا به این نکته هم توجه کنید.

همونطور که قبلا گفته شد، برای اینکه از حساب خودتون برای یک کیف پول ترون انتقال دارایی انجام بدین، باید شبکه انتقال خودتونو روی TRC20 قرار بدین و اگه قصد انتقال دارایی در شبکه بلاک چینی اتریوم رو دارید باید استاندارد انتقال رو روی ERC20 تنظیم کنید.

این تنوع تتر احتمالا شما رو هم مثل خیلی از کاربرا سردرگم کرده باشه، اما نگران نباشید در این قسمت توضیحات جامع تری از وجه تمایز هر کدومو براتون توضیح میدیم.

وجه تمایز تترها:

وجهه تمایز تترها

یکی از پر استفاده ترین و شاید پر استفاده ترین تتر حال حاضر به شبکه بلاک چین بیت کوین یعنی OMNI (امنی) هستش. این تتر با وجود اینکه سرعت کم و هزینه ی بالایی داره، استفاده خیلی گسترده ای داره و اون هم به احتمال زیاد فقط و فقط به خاطر اسمیه که با خودش یدک میکشه.

از طرف دیگه تتر ERC20 که روی شبکه بلاک چینی اتریوم بنا شده، سرعت بهتر و کارمزد کمتری نسبت به تتر شبکه بلاک چینی OMNI داره.

بعد از اون سراغ تتر TRC20 میریم که سرعت بالاتری نسبت به ERC20 داره و تقریبا کارمزدی نزدیک به صفر داره میریم.

سرعت انتقال میانگینERC20 حدود 2 تا 10 دقیقه هست در حالی که این میزان برای TRC20 بین چند ثانیه تا دو دقیقه هست و این تفاوت بسیار زیادی محسوب میشه. 

با در نظر گرفتن اینکه امن ترین ارسال تتر توسط شبکه بلاک چینی بیت کوین صورت می گیره و بعد از اون شبکه بلاک چین اتریوم امن ترین انتقال تتر رو داره و بعد از اون شبکه ی ترون در جایگاه سوم از نظر امنیت انتقال رو داره.

پس انتخاب بین تتر ها به اولویت شما در انتخاب و هدفتون از خرید تتر مربوط میشه. برای داشتن اطلاعات بیشتر توصیه میکنیم مقاله تفاوت تتر TRC20 و تترERC20 رو هم مطالعه کنین.

جمع بندی کلی:

با تمام اوصاف نمی توان دقیقا گفت کدام بهتر است. توکن های تتر یا همون استیبل کوین ها پس از محبوبیت رمز ارزها و افزایش حجم معاملاتشون و سهولت ورود به بازار ارزهای دیجیتال استیبل کوین ها به وجود اومدن. استیبل کوین ها به طور کلی با هدف کتاهش کارمزد ها و سهولت معامله باهاشون ایجاد شدن و سریعا جایگاه خودشونو تو بازار تثبیت کردن و تنوع بیشتری هم به تبع اون پیدا کردن.

این دو تتر یعنی TRC20 و ERC20 از بقیه ی استیبل کوین ها شناخته تر و محبوبترن به دلایلی که در بالا بیان کردیم و حجم معاملات خیلی زیادی نسبت به رقیباشون دارن. اگه به عنوان تریدر سرعت و هزینه تراکنش برای شما اولویت اصلی محسوب میشه، میتونید از میان این دو توکن یکیو بنا به سلیقه ی کاریتون انتخاب کنید.

در این مقاله ابتدا استیبل کوین رو براتون توضیح و کارکردشو شرح دادیم سپس سعی کردیم تتر TRC20 و ERC20 رو مجزا تعریف کردیم و ویژگی های انحصاریشونو گفتیم. برای اینکه انتخاب درستی بر اساس اهدافتون از خرید داشته باشید این دو تتر رو مقایسه کردیم.


نظرات کاربران در مورد تتر TRC20 یا تتر ERC20؟ کدام بهتر است؟
سوال امنیتی :1+60 = ?