توکن NFT چیست؟ (صفر تا صد توکن های بی همتا)

1401/06/09


ما سعی می کنیم در مقاله توکن NFT چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های NFT بپردازیم و کاربرد توکن های NFT رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. امروزه افراد زیادی دوست دارن تا سرمایه گذاری کرده و سود به دست بیارین.

به همین دلیل روش های سرمایه گذاری زیادی وجود داره که شما می تونین با استفاده از این روش ها اقدام به سرمایه گذاری کرده و سود به دست بیارین. یکی از این روش ها نیز سرمایه گذاری در بازار توکن های غیر مثلی هست. این بازار نیز به دنبال بازار ارزهای دیجیتال به وجود اومد و به دلیل جذابیت این توکن ها مورد استقبال سرمایه گذاران و افراد مشهور زیادی قرار گرفت و به یکی از محبوب ترین کلکسیون هنری دیجیتالی تبدیل شد.

جالب اینجاست که بدونین توکن های NFT به دلیل ظاهری جذاب، محبوبیت زیادی به دست آوردن و سرمایه گذاران و افرد مشهور و سلبریتی زیادی رو به سمت خودشون جذب کردن. بهتره بدونین حتی افراد مشهوری مثل جاستین بیبر توکن NFT مجموعه میمون های کسل رو خریداری کرده و تصویر اون توکن رو به عنوان تصویر پروفایل خودش در برنامه اینستاگرام اعمال کرده. همچنین با افزایش محبوبیت بازار توکن های غیر مثلی، مجموعه های NFT زیادی به وجود اومدن که هر کدوم از اون ها به دلیل داشتن ویژگی ها و خصوصیات خاص خودشون مورداستقبال قرار می گیرن و هر کدوم از اون ها قیمت های متفاوتی دارن.

شاید تصمیم بگیرین که اقدام به خرید توکن NFT کنین، ولی باید بدونین که NFT ها قیمت بالایی دارن و باید سرمایه زیادی در اختیار داشته باشین. در ادامه با ما همراه باشین، چون می خواهیم در مقاله توکن NFT چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های NFT بپردازیم و کاربرد توکن های NFT رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

توکن NFT چیست؟

توکن NFT چیست

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم توکن های NFT رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این توکن ها به دست بیارین و شاید برای شما نیز سوال پیش اومده باشه که توکن NFT چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن NFT مخفف عبارت non-fungible Token به معنی توکن غیر قابل معاوضه هست. همچنین توکن NFT نوعی دارایی دیجیتال هست که موجودیت های دنیای واقعی مثل هنر، موسیقی، آیتم های بازی ها و ویدیوها رو ارائه می کنه. این توکن ها به صورت آنلاین خرید و فروش میشن و شما می تونین از طریق بازارهای NFT اقدام به خرید توکن های غیر مثلی بکنین. البته توجه داشته باشین این توکن ها قابل معاوضه نیستن و شما نمی تونین توکن های NFT رو با NFT های دیگه مبادله کنین.

جالب اینجاست که بدونین NFT یا توکن غیر قابل تعویض نوعی منحصر به فرد از توکن های رمزنگاری شده و دیجیتالی هست که با استفاده از تکنولوژی بلاک چین گونه ای دارایی دیجیتال ایجاد می کنه که قابل تکثیر نیست. همچنین توکن های غیر مثلی با ارزهای دیجیتال شناخته شده ای مثل بیت کوین و اتریوم تفاوت های زیادی داره. برای مثال شما می تونین بیت کوین رو در مقال بیت کوین مبادله کنین، ولی نمی تونین با توکن های NFT این کار رو انجام بدین. علاوه بر این، توکن های NFT بیشتر در حوزه بازی و کلکسیون های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرن و اکثرا با استاندارد ERC721 و روی بستر اتریوم به وجود میان.

توکن NFT قراردادی هوشمند محسوب میشه که با استفاده از بیت های متن باز قابل تنظیم هست. این توکن غیر مثلی برای تضمین سطح امنیت خود نیز به صورت دیجیتالی و رمزنگاری شده از بیت کوین متن باز استفاده می کنه. همچنین بعد از اینکه قرارداد توکن NFT نوشته میشه، اون رو ذخیره کرده و در قالب یه رمز به صورت دائمی در بلاک چین اتریوم منتشر می کنند. در اصل NFT ها روی بلاک چین اتریوم ساخته و جابجا میشن.

ویژگی های NFT چیست؟

ویژگی های NFT

همونطور که گفتیم، توکن های NFT نوعی توکن های غیر قابل هستن که ویژگی های زیادی دارن و این ویژگی ها باعث شده تا مورد استقبال خیلی از سرمایه گذاران و افراد مشهور زیادی قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله توکن NFT چیست؟ به بررسی ویژگی های NFT بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• غیر قابل تعویض بودن

یکی از ویژگی های NFT که باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که غیر قابل تعویض هستن. این ویژگی یکی از اصلی ترین و مهم ترین خصوصیات و قابلیت توکن های NFT محسوب میشه. این توکن ها قابلیت تعویض با یه دارایی مثل خودشون رو ندارن و کاملا یه دارایی منحصر به فرد محسوب میشن.

• کمیاب بودن

یکی دیگه از ویژگی های NFT که باعث میشه تا قیمت اون ها بالا بره این هست که کمیاب هستن. بهتره بدونین توسعه دهنده ها و سازندگان توکن های غیر مثلی توانایی تولید اون ها با تعداد بالا رو دارن، ولی ترجیح میدن که تولید NFT ها به صورت محدود باشه تا منحصر به فرد بشن و قیمت اون ها بالا باشه.

• غیر قابل تقسیم بودن

یکی دیگه از ویژگی های NFT که باعث میشه تا منحصر به فرد بشن این هست که غیر قابل تقسیم هستن. به عبارت دیگه، نمیشه توکن NFT رو به قسمت های کوچیک تر تقسیم کرد و برخلاف ارزهای دیجیتال قابلیت تقسیم پذیری رو ندارن. به همین دلیل NFT همواره یه توکن یکپارچه باقی می مونه.

نحوه کار NFT ها چگونه است؟

نحوه کار NFT

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله توکن NFT چیست؟ نحوه کار NFT ها رو برای شما یاد بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین توکن غیر مثلی یا NFT نوعی ارز دیجیتال یا دارایی رمزنگاری شده هست که بر روی شبکه اتریوم فعالیت می کنه. البته باید بدونین که توکن های غیر قابل تعویض بر بستر اتریوم کار می کنه که با استاندارد ERC721 ایجاد شده. تفاوت این استاندارد در شبکه اتریوم با سایر استانداردها این هست که برای توکن غیر قابل تعویض ارائه شده. نکته قابل توجه این هست که استاندارد ERC721 باعث شده تا توکن های غیر مثلی یا NFT خاص و منحصر به فرد باشه و هر کسی می تونه یه توکن NFT مخصوص رو بر اساس استاندارد ERC721 برای خودش به وجود بیاره و اون رو برای فروش وارد بازار توکن های غیر مثلی بکنه.

جالب اینجاست که بدونین توکن های NFT روی یه بلاک چین قرار دارن. بلاک چینی که به عنوان دفتر توزیع شده و رایگان برای ثبت تراکنش ها عمل می کنه. احتمالا اسم بلاک چین ها رو بیش از همه به عنوان فرایند زیرساختی که عملکرد ارزهای دیجیتال رو پشتیبانی می کنه شنیدین. NFT ها معمولا از بلاک چین اتریوم استفاده می کنند. البته بلاک چین های دیگه نیز از این توکن ها پشتیبانی می کنند. یه توکن غیر قابل تعویض از اشیاء دیجیتالی که موارد محسوس و یا نامحسوسی رو ارائه می کنند ایجاد یا استخراج میشه. از جمله از این اشیاء می تونیم به هنر، تصاویر متحرک، ویدیوها، طراحی ها و آواتارهای دیجیتالی اشاره کنیم.

توکن های NFT یا توکن های غیر قابل تعویض توکن هایی هستن که از فناوری بلاک چین برای ارتباط با یه دارایی دیجیتال منحصر به فرد استفاده می کنه که قابل تعویض نیست. این توکن ها در صنایع مختلف گسترش پیدا کردن و با بخش ای مختلفی مثل بازی ها و کالاهای دیجیتال در ارتباط هستن.

مزایای توکن های NFT چیست؟

مزایای توکن های NFT

شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که توکن های NFT چه مزیت رقابتی در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال موجود در بازار دارن. اسن سوال بسیار مهمی هست که باید به طور دقیق مورد توجه قرار بگیره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله توکن NFT چیست؟ به بررسی مزایای توکن های NFT بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• یکی از مزایای توکن های NFT که باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و کاربران زیادی قرار بگیره این هست که مالکیت حقیقی به معنی واقعی محقق میشه. بهتره بدونین به کمک توکن های NFT این امکان فراهم شده تا افراد یه دارایی رو به صورت کامل تحت اختیار خودشون در بیارن و مالک واقعی اون باشن.

• یکی دیگه از مزایای توکن های NFT این هست که قابلیت خرید و فروش سریع رو دارن. این توکن ها با وجود اینکه تحت مالکیت حقیقی دارنده ها قرار دارن، ولی قابل معامله هستن و خیلی راحت میشه اون ها رو بقیه افراد معامله کرد. بنابراین، نباید به اشتبباه تصور بشه که وقتی کسی مالک یه توکن غیر مثلی میشه، برای همیشه باید اون رو با خودش داشته باشه.

• یکی دیگه از مزایای توکن های NFT این هست که قابل تخریب شدن نیستن. به عبارت دیگه، زمانی که یه توکن غیر مثلی در بازار به وجود میاد، به هیچ عنوان قابل حذف شدن یا از بین رفتن نیست. تغییرات مختلفی با توجه به درخواست دارنده ها ممکن هست روی اون ها به وجود بیاد، ولی هیچ وقت از بین نمیرن.

• یکی دیگه از مزایای توکن های NFT این هست که دارای اصالت هستن. بهتره بدونین این توکن ها مبتنی بر تکنولوژی بلاک چینن هستن، بنابراین می تونین از اصالت NFT خودتون مطمئن بشین.

اهداف توکن های غیر مثلی چیست؟

اهداف توکن های غیر مثلی

در این قسمت از مقاله توکن NFT چیست؟ اطلاعاتی در مورد اهداف توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کنیم تا با اهداف و ایده های این توکن ها آشنایی داشته باشین. احتمالا بشه توکن های غیر مثلی رو یه کلکسیون دیجیتالی محسوب کرد. به عبارت دیگه، به جای اینکه در این کلکسیون از یه نقاشی که باید روی دیوار اون نصب بشه، خبری باشه، فایل دیجیتالی اون نقاشی خریداری و نگهداری میشه. همچنین توکن های غیر مثلی حق مالکیت انحصاری رو به خریدار اثر میدن. داده های منحصر به فرد این توکن نیز کار احراز هویت صاحب اون و در نتیجه تغییر مالکیت اون رو بسیار راحت می کنه. مالک توکن NFT نیز می تونه اطلاعات دلخواه خودش رو درون اون قرار بده.

جالب اینجاست که بدونین یکی از اهداف توکن های غیر مثلی این هست که به هنرمندان و طراحان این امکان رو فراهم کنند تا آثار هنری خودشون رو به صورت دیجیتالی یا NFT در بیارن و با فروش اون سود زیادی به دست بیارن. به این ترتیب هنرمندان نیز آثار هنری خودشون رو به شکل NFT در میارن و اون رو در بازار توکن های غیر قابل تعویض مثل پلتفرم اوپن سی و رریبل منتشر می کنند تا آثارشون فروخته بشه. همچنین یکی دیگه از اهداف توکن های غیر مثلی این هست که مالکیت واقعی اثار هنری رو به خریداران بده تا فرد دیگه ای ادعای مالکیت در اثر هنری رو نداشته باشه و اون اثر مختص یه نفر باشه.

نگهداری NFT ها چگونه است؟

هر توکن NFT از طریق فناوری بلاک چین قابل پیگیری هست. به همین دلیل همیشه میشه مالک اصلی اون رو مشخص کرد. بازارها و پلتفرم هایی مثل اوپن سی و رریبل بسترهایی هستن که خیلی از NFT ها در اونجا به وجود میان و نگهداری میشن. اگه این پلتفرم ها از کار بیفتن، هیچ تضمینی برای دسترسی به توکن های NFT شما وجود نداره، بنابراین باید اون ها رو به کیف پول هایی که از توکن های NFT پشتیبانی می کنند، انتقال بدین. از جمله از این کیف پول ها می تونیم به متامسک و تراست ولت اشاره کنیم.

کاربرد توکن های NFT چیست؟

کاربرد توکن های NFT

جالب اینجاست که بدونین توکن های غیر مثلی کاربردهای زیادی در حوزه ها و زمینه های مختلف دارن که باعث میشه تا تقاضا برای خرید اون ها بیشتر بشه و قیمت اون ها بالا بره. به همین دلیل ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله توکن NFT چیست؟ کاربرد توکن های NFT رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با این کاربردها اشنا بشین.

• بازی ها

یکی از انواع کاربرد توکن های NFT، صنعت گیمینگ و بازی هاست. بهتره بدونین توکن های NFT در صنعت بازی بسیار محبوب هستن، چون این توکن ها برخی از مشکلات ذاتی اون رو برطرف می کنند. برای مثال شما می تونین در بازی ها برخی آواتارها رو که به شکل NFT هستن رو بخرین و با استفاده از اون ها به بازی مشغول بشین و بتونین به کسب درآمد از NFT ها مشغول بشین.

• هویت

یکی دیگه از انواع کاربرد توکن های NFT، هویت هست. به عبارت دیگه، توکن های غیر قابل تعویض برای مبارزه با سرقت هویت بسیار ایده آل هستن. نمونه هایی از مواردی که می تونن برای نشون دادن هویت دیجیتالی بشه شامل مدارک تحصیلی، سوابق پزشکی و یا حتی ظاهر ما هستن.

• کلکسیون ها

یکی دیگه از انواع کاربرد توکن های NFT، کلکسیون هاست. این توکن ها طلوع جدید رو در دنیای کلکسیون ها به وجود میارن. در واقع شما می تونین کلکسیون های قدیمی خودشون رو که از ارزش بالایی برخوردار هستن به صورت توکن در اختیار داشته باشین.

توکن غیر قابل تعویض چگونه ساخته می شود؟

توکن غیر قابل تعویض

بلاک چین اتریوم به عنوان مهم ترین و اصلی ترین میزبان برای توکن های غیر قابل تعویض محسوب میشه. همچنین توسعه دهنده های این بلاک چین چندین استاندارد رو برای تعریف توکن های غیر مثلی در نظر گرفتن. شاید برای شما نیز سوال پیش اومده باشه که توکن غیر قابل تعویض چگونه ساخته می شود؟ باید بدونین که برای ساخت NFT در بلاک چین اتریوم دو استاندارد وجود داره که بهه عنوان دستورالعمل ساخت توکن غیر مثلی محسوب میشه. یکی از این استانداردها، استاندارد ERC1155 و اون یکی هم استاندارد ERC721 هست. بنابراین، اگه شما نیز قصد دارین تا اثار هنری خودتون رو به توکن NFT تبدیل کنین و با فروش اون سود به دست بیارین.

جالب اینجاست که بدونین از استاندارد ERC1155 برای ایجاد توکن های غیر مثلی استفاده میشه. فرض کنین در یه بازی شما دوست دارین از یه اسلحه خاص صرفا 100 مورد سخته بشه و در اختیار بازیکن ها قرار بگیره. در این حالت این استاندارد به کمک شما میاد و می تونین ازش استفاده کنین. همچنین به کمک استاندارد ERC721 نیز هر توکن صرفا به یه نشانی خاص اختصاص پیدا می نه و این در واقع همون توکن غیر مثلی هست و در کد مربوط به این استاندارد قابلیت خرید و فروش توکن ها نیز مورد توجه قرار می گیره. به این ترتیب، شما برای خرید و فروش توکن های NFT خود می تونین از استاندارد ERC721 استفاده کنین و اون ها رو بفروشین.

چرا NFT ها با ارزش هستند؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کردیم، میشه این نتیجه رو گرفت که توکن های NFT مزایا و کاربردهای زیادی به دنبال دارن و همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و افراد زیادی قرار بگیرن. همچنین از اونجایی که تعداد توکن های NFT محدود هست، کمیاب هستن و با افزایش تقاضا برای خرید اون قیمتشون بالا میره.

انواع پلتفرم های برتر NFT کدامند؟

انواع پلتفرم های برتر NFT

با افزایش محبوبیت بازار توکن های غیر مثلی و گسترش این بازار، پلتفرم ها و پروتکل های زیادی به وجود اومدن که هر کدوم از اون ها مزایا و کاربردهای خاص خودشون رو دارن و مورد استقبال قرار می گیرن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله توکن NFT چیست؟ برخی از انواع پلتفرم های برتر NFT رو برای شما معرفی کنیم تا با این پلتفرم ها اشنا بشین.

• پلتفرم اوپن سی (OpenSea)

یکی از انواع پلتفرم های برتر NFT که کاربردهای زیادی داره و مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفته، پلتفرم اوپن سی هست. این پلتفرم بزرگترین بازار توکن های غیر مثلی هست و به کاربران این امکان رو میده تا اقدام به خرید و فروش ایتم ها و تجهیزات درون بازی، آثار هنری، کارت های تجاری، اسم های دامنه، دنیای مجازی و... کنند و توکن های خودشون رو در این پلتفرم به فروش بذارن.

• پلتفرم رریبل (Rarible)

یکی دیگه از انواع پلتفرم های برتر NFT، پلتفرم رریبل هست. این پلتفرم نوعی پروتکل مبتنی بر جامعه هست که بر روی بلاک چین اتریوم کار می کنه و روند ایجاد، فروش و خرید آثار هنری دیجیتال و کلکسیونی رو از طریق توکن های NFT برای کاربران فراهم می کنه.

• پلتفرم سوپر ریر(SuperRare)

یکی دیگه از انواع پلتفرم های برتر NFT، پلتفرم سوپر ریر هست. این پلتفرم نیز نوعی پروتکل مبتنی بر اتریوم هست که طیف گسترده ای از کلکسیون ها و اثار هنری دیجیتال با کیفیت بالا رو به نمایش می ذاره و رابط کاربری این پلتفرم نیز دارای گیف های بسیار جذاب و حراج های زنده هست.

تفاوت NFT با ارزهای دیجیتال چیست؟

تفاوت NFT با ارزهای دیجیتال

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله توکن NFT چیست؟ تفاوت NFT با ارزهای دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم. بهتره بدونین نوع برنامه نویسی توکن های غیر مثلی یا NFT مشابه ارزهای دیجیتال معروف مثل بیت کووین و اتریوم هست، ولی شباهت به همین جا محدود نمیشه. نکته قابل توجه این هست که ارزهای دیجیتال قابل ممعاوضه هستن، یعنی میشه اون رو در مقابل هم معامله و مبادله کرد. برای مثال شمما می تونین ارز دیجیتال بیت کوین رو با بیت کوین مبادله کنین. در حالی که توکن های غیر مثلی این امکان رو ندارن و نمیشه NFT ها رو با NFT ها دیگه یا مشابه مبادله کرد. بلکه فقط می تونین اون ها رو خرید و فروش کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله توکن NFT چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های NFT ها بپردازیم و کاربرد توکن های NFT رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

همونطور که گفتیم، NFT یا توکن غیر قابل تعویض نوعی منحصر به فرد از توکن های رمزنگاری شده و دیجیتالی هست که با استفاده از تکنولوژی بلاک چین گونه ای دارایی دیجیتال ایجاد می کنه که قابل تکثیر نیست. همچنین اگه قصد سرمایه گذاری و خرید NFT رو دارین، باید وارد یکی از بازار توکن های غیر مثلی مانند پلتفرم اوپن سی یا رریبل بشین و خرید خودتون رو انجام داده و توکن های خودتون رو به کیف پول انتقال بدین.


نظرات کاربران در مورد توکن NFT چیست؟ (صفر تا صد توکن های بی همتا)
سوال امنیتی :8+59 = ?