تتر چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

1401/06/09


همه ما میدونیم که برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال بعد از مراحل ثبت نام اولیه در صرافی و احراز هویت، خرید دلار دیجیتال یا همون استیبل کوین هست که بتونیم از این طریق بیت کوین و سایر ارز های دیگه رو خریداری کنیم. یکی از این استیبل کوین ها، تتر هستش که نسبت به استیبل کوین های دیگه یک سرو گردن بالاتر هست و سرمایه گذاران اعتماد بیشتری به این استیبل کوین دارن و بیشتر معاملات خودشون رو بر اساس این ارز دیجیتال انجام میدن.

ما در این مقاله قصد داریم به اینکه تتر چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال دارد؟ بپردازیم و دلایل استفاده کردن از تتر رو برای شما بیان کنیم تا شما با توجه به خصوصیات خودتون تصمیم به انجام معامله و یا نگهداری این استیبل کوین به عنوان داراییتون بگیرین. میتونید مقاله 5 کاربرد تتر در بازار ارزهای دیجیتال رو برای آشنایی کامل مطالعه کنید

تتر چیست؟

تترچیست

تتر (USDT) یک استیبل کوین ارز دیجیتال هست که به دلار آمریکا متصل شده و قیمت اون همیشه برابر با یک دلار آمریکا میباشد. تتر متعلق به Ifinex، شرکت ثبت شده در هنگ کنگ و همچنین مالک صرافی رمزارز BitFinex میباشد.

این ارز دیجیتال در جولای 2014 با نام RealCoin راه اندازی شد و در نوامبر 2014 به نام تتر تغییر نام داد و در فوریه 2015 تجارت خودش رو آغاز کرد. این استیبل کوین محبوب در اوایل راه اندازی، مبتنی بر بلاک چین بیت کوین بود، اما با گذشت زمان و اومدن بلاک چین های مختلف، از شبکه های مختلفی مانند Omni، Tron، Ethereum، Solana، Algorand و  Omg Networkنیز پشتیبانی کرد.

همون طور که اشاره کردیم، تتر یک استیبل کوین متصل به دلار آمریکا هست که با توجه به گفته های مدیر عامل این شرکت، به ازای یک تتر، یک دلار آمریکا در خزانه این دولت وجود داره و سرمایه گذاران با استناد به این گفته ها، اعتماد بیشتری به این استیبل کوین دارن و ترجیح میدن دارایی خودشون رو به جای نگهداری در بانک، به شکل تتر هولد کنن و در نتیجه، دسترسی راحت تری به سرمایه هاشون داشته باشن.

کاربرد تتر در بازار ارزهای دیجیتال

یکی از هدف های اصلی تتر اینه که از دارایی که شما در برابر نوسانات بازار محافظت کنه و اجازه نده ارزش دارایی شما کم بشه. شاید از خودتون بپرسین با توجه به اینکه قیمت این کوین همیشه ثابته و مانند سایر ارز های دیجیتال دیگه هیچ پتانسیلی برای سود دهی و افزایش قیمت نداره، پس چرا باید از این استیبل کوین استفاده کنیم. در ادامه به پاسخ این سوال یعنی کاربرد تتر در بازار ارزهای دیجیتال میپردازیم.

1. پرداخت ها

پرداخت ها

یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد ارزهای دیجیتال و استیبل کوین ها، آسان کردن پرداخت ها و حذف واسطه ها هست. نقل و انتقالات بین المللی پول اغلب گران و کند صورت میگیره و شما نمیتونین در تمام ساعات روز تراکنش انجام بدین.

یکی از مزایای ارزهای دیجیتال اینه که مردم در هر نقطه از جهان میتونن به سرعت و با هزینه کم برای یکدیگه پول ارسال کنن.اما در مورد بیشتر ارزهای دیجیتال، ارزش چیزی که ارسال میکنین با توجه به معیار های که برای شبکه مورد نظر تعریف شده مانند سختی شبکه و میزان شلوغی شبکه، ممکنه زمانی بیشتری طول بکشه تا به دست گیرنده برسه. اما Tether به دلیل ثابت بودن قیمتش، در کمترین زمان ممکن و با کارمزد پایین این مشکل رو حل کرده.

2. وام دهی

بسیاری از پلتفرم‌های رمزنگاری به شما این امکان رو میده که کوین های خودتون رو قرض بدین و بابت این کار سود دریافت کنین. نرخ بهره وام با توجه به شرایط میتونه تغییر کنه اما در بعضی مواقع شما میتونین تا 25درصد سود بیشتر از دادن وام دریافت کنین.

مزیت انجام این کار با استیبل کوین ها اینه که نیازی نیست مانند سایر ارزهای دیجیتال نگران کاهش قیمت و ضرر دارایی های خودتون باشین.

3. معاملات

معاملات

استفاده از پول نقد برای تراکنش های رمزنگاری هزینه زیادی داره و ممکنه چند روز طول بکشه. یک گزینه ساده تر، استفاده از Tether برای انجام معاملات رمزنگاری هست. شما با استفاده ازدنیای ارزهای دیجیتال میتونین تتر خریداری کنین و در حساب صرافی خودتون نگه دارین و سپس هر زمان که اراده کنین، اون رو با ارزهای دیجیتال دیگه معامله کنین.

همچنین اگه ارزی دارین که میخواین اونو به پول نقد تبدیل کنین، میتونین در صرافی های مختلف به جای فروش، به Tether تبدیل کنین و در نتیجه این کار، امکان دسترسی آنی و راحت تری به دارایی های خودتون دارین.

دلایل استفاده کردن از تتر

1. پشتیبانی از چندین بلاک چین

استیبل کوین تتر بر روی چندین بلاک چین ساخته شده که ادغام و پذیرش اونو آسون تر میکنه. بلاک چین های پشتیبانی شده تتر، Omni، Tron، Ethereum، Solana و  Omg Networkمیباشد.

2. نقدینگی بالا

نقدینگی بالا

یکی از مهم ترین مزیت یک ارز دیجیتال و استیبل کوین ها، نقدینگی اون ارز هست. توکن های تتر از نظر حجم معاملات روزانه، جزو پرمعامله ترین توکن ها هستن که نقدینگی بسیار بالایی رو ارائه میدن.

3. پیروی از مقررات

پیروی از مقررات

تتر معیارهای استاندارد انطباق در سطح جهانی رو برای مبارزه با پولشویی (AML) مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) ، تحریم ها، و شناخت قوانین و مقررات برای مشتری خود (KYC) محافظت میکنه.

4. پذیرش گسترده

امروزه ارز تتر در بین مردم محبوب شده و به همین دلیل تقریبا در تمام صرافی های ارز دیجیتال، از تتر پشتیبانی میکنن و با جفت ارز هایی مانند بیت کوین و اتریوم ادغام قابل معامله هستن؛ از صرافی‌ها و برنامه‌های کیف پول دیجیتال گرفته تا پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز DeFi و خدمات پرداخت، توکن‌های Tether جایگزین هوشمندی برای ارز های فیات شدن.

سابقه نه چندان خوب استیبل کوین تتر

• ذخایر تتر

ذخایر یک استیبل کوین یکی از فاکتور های اصلی برای انتخاب استیبل کوین مناسب هست. اگه شرکتی که استیبل کوین رو ایجاد میکنه، ذخایر کافی برای سکه هایی که منتشر میکنه نداشته باشه، در واقع داره چک بی محل میکشه که موجودی که در چک ذکر شده، در حساب شخص وجود نداره.

موضوع ذخایر تتر بحث پیچیده ای هست و متأسفانه تتر لیمیتد قبلاً در مورد این ذخایر به سرمایه گذارانش دروغ گفته. این شرکت ادعا کرده که هر تتر یک به یک با یک دلار آمریکا پشتیبانی میشه و به اندازه یک تتر، یک دلار آمریکا در خزانه وجود داره اما بعدا با بررسی های انجام شده صحت این موضوع رد شد.

در سال 2019، وکیل تتر لیمیتد فاش کرد 74 درصد از تترها که توسط پول فیات و معادل پول نقد پشتیبانی میشه، در سال 2021، Tether Limited یک تفکیک ذخایر منتشر کرد که نشان می داد تنها 2.9٪ از Tetherها با پول نقد معامله میشه، بقیه ذخایر ترکیبی از دارایی ها، از جمله اوراق تجاری، وام های تضمین شده و اوراق قرضه شرکتی میباشد.

• شکایت علیه Tether Limited و Bitfinex

شکایت علیه تتر محدود

تتر لیمیتد دارای مالکیت یک صرافی رمزنگاری به نام Bitfinex هست. در سال 2019، دادستان کل نیویورک شکایتی علیه این شرکت ها تنظیم کرد که ادعا می کرد از ذخایر تتر برای پوشش زیان های Bitfinex استفاده میشه؛ طبق این شکایت، Bitfinex از پردازشگرهای پرداخت شخص ثالث برای واریز و برداشت مشتری استفاده میکرد. در سال 2018، زمانی که Bitfinex اون رو به پردازنده ای به نام Crypto Capital فرستاد، تقریباً 850 میلیون دلار از وجوه گم شد.

برای سرپوش گذاشتن این موضوع، Bitfinex 700میلیون دلار از ذخایر Tether رو برای جبران این خسارت برداشت کرد و در نتیجه این کار، مالک Tether Limited و bitfinex در سال 2021 محکوم به پرداخت جریمه 18.5 میلیون دلاری شدن.

نکاتی که باید قبل ازسرمایه گذاری در تتر بدانید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید قبل از خرید تتر بدونین اینه که این استبیل کوین رو از صرافی های معتبر خریداری کنین، زیرا در بعضی مواقع، افراد کلاه بردار تتر های تقلبی رو روانه بازار میکنن و قصد سواستفاده از دارایی های مردم رو دارن. سرمایه گذارانی که بدون دانش و آگاهی در این حوزه قدم برمیدارن، فریب اینگونه افراد رو میخورن و سرمایه هاشون رو از دست میدن.

نکته بعدی اینه که در هنگام خرید تتر و انتقال اون به کیف پول، به دلیل اینکه این استیبل کوین متمرکز هست و میتونه Ip آدرس هایی که تحریم شدن رو شناسایی کنه و دارایی تتر های اونو مسدود کنه، پیشنهاد میکنیم حتما از VPN با IP ثابت استفاده کنین تا خطر بلوکه شدن پولتون رو به حداقل برسونین.

اما با تمام این گفته ها و بررسی کاربرد های این استیبل کوین ومشکلات اون، نکته ای که بسیار حاعز اهمیت هستش و افراد باید قبل از خرید و سرمایه گذاری تتر، از دونستن این موضوع اطلاع داشته باشن اینه که این ارز، متمرکز هست و توسط شرکت و سازمانی اداره میشه.

هدف از ایجاد دنیای ارزهای دیجیتال این بود که افراد بدون دخالت بانک ها و سازمان ها، دارایی های خودشون رو به صورت همتا به همتا یا به عبارتی از طریق شخص به شخص انجام بدن و واسطه ها رو از بین ببرن.

اما شرکت تتر از این قانون پیروی نمیکنه و کاملا متمرکز هستش؛ این یعنی، شرکت هر زمان که اراده کنه میتونه تمام تتر های بازار یا یک شخص خاص رو مسدود کنه و دسترسی اون فرد رو به تتر بلوکه یا به اصطلاح فریز کنه. به همین دلیل خرید و نگهداری تتر به صورت بلند مدت راهکاری مناسب برای حفظ ارزش دارایی سرمایه گذاران نیست و افراد با این کار سرمایه خودشونو در خطر میندازن. پشنهاد ما اینه که به جای سرمایه گذاری بلند مدت تتر، از استیبل کوین دای استفاده کنین.

دای اولین استیبل کوین غیرمتمرکز و با پشتوانه وثیقه پایدار هست. این استیبل کوین در شبکه اتریوم فعالیت میکنه و تلاش میکنه با قفل کردن سایر دارایی های رمزنگاری شده در قراردادهای هوشمند، ارزش 1:1 رو با دلار آمریکا ثابت نگه داره. برخلاف سایر استیبل‌کوین‌ها که توسط یک مرجع مرکزی صادر و کنترل میشه،

DAI نماد اصلی پروتکل سازندگان هستش و یک اکوسیستم مستقل غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند هست که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا میشه.همچنین از این کوین برای وام دهی نیز استفاده میشه. وام های وثیقه ای راهی برای وام دهنده فراهم میکنه تا با قفل کردن دارایی های خود، ضمانت برگشت وام رو تضمین کنه.به طور سنتی، این وام ها دارای نرخ بهره پایین تری نسبت به وام های بدون وثیقه هستن، زیرا این قابلیتو دارن که دارایی های قفل شده رو برای پرداخت بخشی از وام نقد کنن.

البته این موضوع رو در نظر بگیرین که این مطالب جنبه اقتصادی نداره و ما بر اساس تجارب و دانسته های خودمون ارائه میدیم و این شمایین که با توجه به بررسی فاکتور های مهم، اقدام به خرید استیبل کوین میکنین.

سوالات متداول

• کاربرد تتر چیست؟

استیبل کوین تتر به دلیل سرعت بالای تراکنش ها و کارمزد پایین اون در شبکه های مانند ترون و الگورند، برای پرداخت ها، انتقال دارایی به دیگران و برای کار هایی مانند وام دهی مناسب میباشد.

• آیا تتر مناسب سرمایه گذاری میباشد؟

تتر به دلیل اینکه متمرکز هست و توسط اشخاصی کنترل و نظارت میشه و به همین دلیل امکان مسدود کردن دارایی هاتون رو به هر دلیلی دارن، برای سرمایه گذاری بلند مدت به خصوص برای ایرانی ها که جزو کشور های تحریم هست، پیشنهاد نمیشه. برای سرمایه گذاری بلند مدت و حفظ دارایی خودتون میتونین از استیبل کوین دای استفاده کنین.

• کیف پول های مناسب جهت نگهدری تتر کدامند؟

کیف پول های مناسب نگهداری تتر عبارت است از: تراست ولت، اتمیک ولت، سیف پال و کیف پول سخت افزاری لجر

جمع بندی

تتر به دلیل مارکت کپ بالا و تاریخچه بلند مدت خودش، از محبوبیت بالایی برخورداره و سرمایه گذاران اولین اقدامی که برای خرید بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال از صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز میکنن اینه که از استیبل کوین تتر برای معاملات و خرید ارز ها بهره میبرن.

این استیبل کوین در اکثر صرافی های ارزدیجیتال وجود داره.همچنین شما میتونین از صرافی ایران بایننس که جزو معتبر ترین و با سابقه ترین صرافی های ایرانی شناخته میشه، به خرید و معامله با ارزهای دیجیتال از طریق استیبل کوینن تتر بپردازین.

ما در این مقاله به موضوع تتر چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال دارد؟ و دلایل استفاده کردن از تتر پرداختیم و همچنین نکاتی که یک سرمایه گذار باید قبل از خرید تتر اونو بدونه، اشاره کردیم تا شما اساس و اولویت معاملات خودتون رو بر مبنای امنیت و محرمانگی قرار بدین و ترس از دست دادن سرمایتان رو به دلایل مختلف نداشته باشین.


نظرات کاربران در مورد تتر چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال دارد؟
سوال امنیتی :8+90 = ?