7 دلیل که نباید بیت کوین استخراج کنیم

1401/06/09


به نظرتون آیا هنوز هم استخراج بیت کوین سود آور هست؟ آیا میشه در سال سال 2022 با هزینه خیلی پایین شروع به استخراج بیت کوین کرد؟ آیا ماین کردن بیت کوین در ایران به صرفه هست؟ آیا استخراج کننده ها نسبت به هزینه ای که میکنن، میتونن سود خوبی به دست بیارن؟ معایب استخراج بیت کوین و 7 دلیل که چرا نباید بیت کوین استخراج کنیم رو بهتون توضیح میدیم. 

استخراج بیت کوین یا نحوه ماینینگ بیت کوین توی این چند سال گذشته مسیر تکاملی جالبی رو طی کرده. در اوایل همه چیز از سیستم های کامپیوتر خونگی و ارزون شروع شد. کسایی که علاقه داشتن بیت کوین استخراج کنن، فقط کافی بود که با سیستمشون به شبکه بلاکچین وصل بشن و با انتخاب یه بلاک مناسب شروع به استخراج بیت کوین بکنن.

اما حالا شرایط خیلی فرق کرده و بازی کلا عوض شده، به طوری که امروزه هزینه استخراج بیت کوین میتونه به میلیاردها تومن برسه و در آخر هم آنچنان درامدی واسه استخراج کننده نداشته باشه.

اگر که شما هم قصد دارید اقدام به استخراج رمزارز بیت کوین بکنید، بهتون پیشنهاد میکنیم که همین حالا دست نگه دارید. ما در این مقاله بهتون توضیح خواهیم داد که چرا دیگه نباید مثل گذشته روی استخراج بیت کوین حساب باز کنید. 

دلایل عدم استخراج بیت کوین

پیدایش و استخراج بیت کوین 

قبل از این که براتون 7 دلیل که نباید بیت کوین استخراج کنیم رو توضیح بدیم، لازمه یه بررسی مختصر راجعبه تاریخچه شکل گیری استخراج بیت کوین بکنیم. علت این که ماین کردن ارز دیجیتال بیت کوین این روزها به صرفه نیست با تاریخچه پیدایش این رمزارز به طور غیر قابل اجتنابی گره خورده. 

از سال 2009 که بیت کوین شروع به کار کرد، فرایند استخراج این ارز دیجیتال هم شروع به شکل گیری و تکامل کرد. در اوایل توی مقیاس ها خیلی کوچیک و خیلی ساده فرایند استخراج انجام میشد. با یه سیستم کامپیوتر خونگی معمولی خیلی ساده و به راحتی میشد که بیت کوین اسخراج کرد و مثل امروز نبود که تجهیزات خیلی گرونی برای انجام این کار احتیاج باشه. 

خلاصه این که فرایند استخراج بیت کوین در اوایل پیدایش این ارز دیجیتال به قدری ساده و کم هزینه بود، که اگه شما اوایل سال 2009 با رایانه خونگی تون اقدام به استخراج بیت کوین میکردین میتونستید توی کم تر از یک سال، تعداد خیلی زیادی بیت کوین توی کیف پولتون داشته باشید. در اون سال ها وجود نداشتن رقابت جدی و همچنین پر ازدحام نبودن این شبکه بلاکچینی، کار استخراج رو واسه همه خیلی راحت کرده بود. 

در ابتدا ماینرها از CPU های ساده و ابتدایی واسه استخراج ارز دیجیتال بیت کوین استفاده میکردن. اما بعد از مدتی متوجه شدن که استفاده از GPU یا کارت گرافیک در انجام فرایند استخراج، سرعت کار رو بالا میبره. به مرور استفاده از سی پی یو کارایی خودشو از دست داد و استفاده از پردازنده کارت های گرافیکی در بین استخراج کننده های این ارز دیجیتال ترند شد. 

با سپری شدن زمان بیشتر و سخت تر شدن معادلات بلاکچین، کم کم دیگه کارت های گرافیک معمولی هم واسه استخراج ارز دیجیتال بیت کوین جواب نمیداد؛ به خاطر همین ای سیک ها (ASIC) به وجود اومدن. مدار های مجمتع با کاربرد خاص که هدف از ساخته شدنشون به صورت تخصصی کمک به استخراج ارز دیجیتال بیت کوین با سرعت و قدرت پردازش بالا تر بود. به مرور ASIC ها هم ارتقاع پیدا کردن و نسخه های متعدد و پیشرفته تری ازشون به وجود اومد. 

این طوری بود، که با گذشت زمان فرایند استخراج رمزارز بیت کوین سخت شد و به این شکلی که الان دارید مشاهده میکنید در اومد. گفته میشه که با توجه به این که معادلات شبکه بلاکچینی هر روز داره پچیده تر میشه، احتمالا باز هم روند کار استخراج ارز دیجیتال بیت کوین سخت تر بشه و به سخت افزارهای تخصصی تری نیاز باشه که بتونن پروسه ماین کردن رو انجام بدن. در این قسمت توصیه میکنیم اگر به قضیه ی ماینینگ و استخراج علاقه دارین، مقاله ای که برای معرفی بهترین ماینر برای استخراج در ایران در سایت صرافی اینانس قرار داره رو حتما مطالعه کنین.

پیدایش رمز ارز بیت کوین

مشکلات و موانع استخراج بیت کوین 

با توجه به تاریخچه ای که در مورد استخراج رمزارز بیت کوین براتون توضیح دادیم، باید متوجه شده باشین که با گذشت زمان استخراج این ارز دیجیتال چقد سخت شده. با در نظر گرفتن این همه سختی ها و موانعی که در این راه به وجود اومده، گذاشتن پول و زمان زیاد روی این موضوع میتونه که با احتمال ضریب شکست بالایی همراه باشه. 

چرا استخراج بیت کوین خوب نیست؟

در این قسمت ما قصد داریم که این مسئله رو براتون بیشتر بازش کنیم و 7 دلیل که نباید بیت کوین استخراج کنیم رو براتون توضیح بدیم. 

1. کاهش تعداد ماینرهای فعال 

آمار های موجود نشون دهنده این هستن که نسبت به سال های گذشته توی شبکه بلاکچین بیت کوین تعداد نودهای فعال به میزان چشم گیری کاهش پیدا کرده، و جدیدا تعداد کم تری بیکوین نسبت به گذشته داره معامله میشه. این اخبار نشون دهنده این هست که اکثر افرادی که از چندین سال پیش توی صنعت بلاک چین سرمایه گذاری کردند، الان دیگه استخراج رمزارز بیت کوین براشون به صرفه نیست؛ و با توجه به سود های خوبی که تونستن کسب بکنن، ترجیح میدن توی شرایط فعلی از این صنعت خارج بشن. این موضوع میتونه یکی از دلایل مهمی باشه که نشون میده چرا دیگه نباید بیت کوین استخراج کنیم. 

کاهش پیدا کردن تعداد استخراج کننده های ارز دیجیتال فقط میتونه یک معنی داشته باشه و اون هم اینه که ماین کردن بیت کوین دیگه مثل گذشته سودآور نیست. بیشتر این افراد تجهیزاتی رو که برای ماین کردن استفاده میکردن فروختن و یا ازشون توی کارهای دیگه ای به غیر از استخراج ارز دیجیتال بیت کوین اسفاده میکنن. وقتی که کهنه کارها و اشخاص با تجربه ای که توی صنعت استخراج بیت کوین فعالیت میکردند، ترجیحشون اینه که از این کار خارج بشن؛ در این شرایط هزینه کردن و ورود به این صنعت با توجه به شرایط فعلی زیاد عاقلانه به نظر نمیرسه. 

کاهش تعداد ماینرهای فعال

2. افزایش درجه سختی 

هش ریت (Hash Rate) توی استخراج ارزهای دیجیتال مخصوصا در استخراج بیت کوین یه موضوع خیلی مهمه. در واقع یک معیاره که نشون میده سرعت و عملکرد یک دستگاه استخراج کننده تا چه حدی خوب هست. پیچیده تر شدن معادلات بلاکچینی روی هش ریت تاثیر میزاره، به طوری که روز به روز کارایی دستگاه ماینر با طولانی تر شدن معادلات سیستم بلاکچین پایین تر میاد. 

افزایش مداوم درجه سختی استخراج بیت کوین هم یکی از عوامل مهمه که نشون میده چرا نباید بیت کوین استخراج کنیم. این موضوع به این معنیه که سود سرمایه گذاری در استخراج ارزهای دیجیتال برای همیشه با نرخ نزولی همراه خواهد بود. اگر دستگاه های ماینری دارید که به خوبی فرایند استخراج بیت کوین رو براتون انجام میدن، با گذشت چند سال ممکنه که کاراییشون به میزان قابل توجهی پاین بیاد و بعد از مدتی سود چندانی عایدتون نشه. 

اجازه بدید که با یک مثال موضوع رو بهتر براتون روشن کنیم. فرض کنید که شما یک استخراج کننده بیت کوین هستید و از طریق دستگاه ماینری که تهیه کردید، قصد دارید اقدام به استخراج این رمزارز بکنید.

بعد از شروع استخراج متوجه میشید که دستگاه ماینرتون با توجه به قدرت پردازشی که داره هر ماه میتونه فقط یک بیت کوین استخراج بکنه. اما بعد از گذشت شش ماه، مدت زمان لازم برای استخراج بیت کوین برای دستگاه طولانی تر میشه و هر دو ماه یک بار یک بیت کوین استخراج میکنه.

این چرخه همین طور ادامه پیدا میکنه و ممکنه به حدی برسه که دستگاه ماینرتون توی یک سال حتی یک بیت کوین رو هم نتونه به صورت کامل استخراج بکنه. اکثر استخراج کننده های بیت کوین که با سرمایه های خیلی پایین وارد این صنعت میشن الان در چنین وضعیتی قرار دارن. 

به خاطر همین بهتره که اگه واقعا تصمیم گرفتید برای استخراج بیت کوین اقدام کنید، قبل از شروع کار حتما محاسبات لازم رو انجام بدید و نرخ هش لازم برای کسب سود کافی رو با توجه به سرمایه ای که دارید در نظر داشته باشید؛ تا وسط های راهتون دچار ضرر سنگینی نشید و مجبور نباشید که از بازار خارج بشید. 

افزایش درجه سختی

3. به صرفه بودن ترید 

خرید و فروش و ترید کردن ارزهای دیجیتال امروزه به قدری سوداور شده که معامله گران حرفه ای حتی به صورت روزانه میتونن سودهای خوبی برای خودشون کسب بکنن. برخلاف استخراج بیت کوین که به سرمایه خیلی زیادی احتیاج هست، برای ترید کردن سرمایه خیلی بالایی لازم نیست. اگر که شمادر این باره بتونید دانش و مهارت کسب کنید، حتی زمانی که بازار نوسان منفی داشته باشه و قیمت ها فرو بریزه، از طریق راهکارهایی مثل معاملات فیوچرز باز هم قادر به کسب سود برای خودتون خواهید بود. 

از دلایل دیگه ای که نباید بیت کوین استخراج بکنیم، اینه که اگر هدفتون واقعا کسب درامدهای بالاست؛ قطعا پتانسیل کسب سود های بالاتر توی معامله ارزهای دیجیتال خیلی بیشتر و بهتر از استخراج بیت کوین هست. همچنین از طریق ترید کردن شما قادر خواهید بود که از مزایایی مثل حق انتخاب بیشتر و انعطاف پذیری بالا توی معاملاتتون هم برخوردار بشید. 

برخلاف استخراج بیت کوین، که برای خروج از سرمایه گذاریتون باید مدت زمان زیادی رو صرف کنید، تا بتونید مجددا دستگاه های ماینرتون رو بفروشید و از بازار خارج بشید؛ موقع ترید کردن هر موقع که تمایل داشتید میتونید ارزهای دیجیتالی رو که در اختیار دارید سریع به پول تبدیل کنید و از بازار خارج بشید.

مورد بعدی این هستش که ترید کردن علاوه بر این که به سرمایه انچنانی نیازی نداره، هزینه های چندان بالایی رو هم شامل نمیشه. برای انجام استخراج ارز دیجیتال بیت کوین شما نیاز به این دارید که بتونید

هزینه برق و استهلاک دستگاه ها و همچنین هزینه مکان نگهداری دستگاه های ماینرتون رو تامین بکنید. اما برای ترید کردن یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال، تنها هزینه ای که لازمه بپردازید یه کارمزد جزئی موقع انجام تراکنش هاتون هست. 

با این که ترید کردن به صرفه تر هست ولی با این حال ریسک بالاتری نسبت به ماین کردن داره، و این شاید یکی از دلایلی باشه که افراد از خرید و فروش و ترید ارزهای دیجیتال اجتناب میکنن. برای این موضوع لازمه به این نکته توجه داشته باشید،

در شرایطی که هیچ جوره استخراج بیت کوین صرف نمیکنه و برای کسب سود به مبالغ بالایی سرمایه نیاز هست؛ کمی ریسک کردن میتونه که چاره ساز باشه. مخصوصا اگه مهارت های مدیریت ریسک رو به صورت اصولی یاد گرفته باشید، دیگه جای نگرانی نیست. 

به صرفه بودن ترید

4. مصرف برق بالا 

به هیچ وجه یک دستگاه ماینر ASIC به تنهایی برای استخراج بیت کوین جوابگو و کافی نیست، و چندان بازدهی نخواهد داشت. به همین خاطر استخراج کننده های ارز دیجیتال بیت کوین معمولا مجموعه بزرگی از این دستگاه ها رو به تعداد بالا خریداری کرده و توی مکان هایی که اصطلاحا بهش مزرعه گفته میشه نگهداری میکنن. مزرعه های بیت کوین ممکنه هر جایی باشن، مثلا توی یک سوله یا سالن بزرگ، یا توی یک زمین بلا استفاده و یا حتی توی خونه شخصی. خبر بد اینه که این مزارع بیت کوین مصرف برق خیلی بالایی دارند.

حتما شما هم توی یکی دو سال اخیر این اخبار رو شنیده باشید، که علت قطعی برق توی اکثر کشور ها در فصل تابستون مصرف بالای دستگاه های استخراج کننده بیت کوین گزارش شده. شاید براتون عجیب به نظر برسه، ولی به قدری مصرف برق دستگاه های ماینر بالا هست که گفته میشه کسایی که توی خونشون این دستگاه هارو نگهداری میکنن؛ توی زمستون احتیاجی ندارن که بخاری روشن بکنن، چون گرمایی که توسط این ماینرها تولید میشه به تنهایی خونه رو در حد کافی گرم نگه میداره. 

میانگین مصرفی هر دستگاه استخراج کننده بیت کوین چیزی حدود هزار وات هست و اگه شخصی صد تا از این ماینرها برای خودش تهیه بکنه، مصرف برقش به چیزی حدود صد هزار وات خواهد رسید که میزان خیلی بالایی هست. لوازم خونگی میانگین مصرف برقشون چیزی بیین 50 تا 400 واست هست و اگه این مقدار رو با میزان مصرف 1000 واتی و 100,000 واتی دستگاه های ماینر مقایه کنید، متوجه خواهید شد که فرایند استخراج بیت کوین چقدر میتونه براتون هزینه برق ایجاد بکنه. 

به گفته متخصصان تکنولوژی میزان برقی که برای استخراج باقی مونده بیت کوین ها لازمه به اندازه برق مصرفی تمام کشورهای دنیاست. حتی پیشبینی میشه که تا سال 2025 این میزان برق مصرفی از این هم فراتر بره و در عمل به خاطر هزینه های برق خیلی بالا استخراج بیت کوین غیر ممکن بشه. این موضوع میتونه یکی از مهم ترین دلایلی باشه که نشون میده چرا نباید بیت کوین استخراج کنیم و دیگه کار از کار گذشته.

خیلی از افرادی که در گذشته اقدام به استخراج رمزارز بیت کوین میکردن به دلیل افزایش هزینه میزان برق مصرفی که رو دستشون میمونه کلا بیخیال این داستان میشن و قید ماین کردن بیت کوین رو برای همیشه میزنن. حتی توی ایران که یکی از ارزون ترین برق های جهان رو داره، دیگه مثل گذشته استخراج بیت کوین صرف نمیکنه و اکثر استخراج کننده های خارجی که با این هدف به ایران اومده بودن دارن مزرعه های ماینشون رو جمع میکنن. 

مصرف برق بالا

5. قیمت بالای دستگاه های استخراج بیت کوین 

یه دلیل اصلی و مهم دیگه که نشون میده چرا نباید بیت کوین استخراج بکنیم این هست که ای سیک ها ASIC با توجه به این که با گذشت زمان لازم هست تا ارقاء پیدا بکنن تا بتونن به صورت بهینه فرایند استخراج رو انجام بدن، همواره قیمتشون با عرضه شدن نسخه های جدیدتر افزایش پیدا میکنه. حدود ده سال پیش قیمت نسخه های ابتدایی دستگاه های تخصصی استخراج بیت کوین میانگین 50 تا 100 دلار بود، و دستگاه های ماینر به این شکلی که الان هستند نبودند. اما امروزه قیمت نسخه های پیشرفته این دستگاه ها تا چند هزار دلار هم افزایش پیدا کرده و واضحه که با سخت شدن کار استخراج، این افزایش قیمت به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد. 

افزایش قیمت دستگاه های استخراج کننده بیت کوین به دلیل این که با نرخ دلار محاسبه میشه، باعث میشه هزینه خریدشون از داخل ایران مثل بقیه لوازم الکترونیکی دیگه چند برابر افزایش پیدا بکنه. اگر به لیست قیمت این دستگاه ها در اینترنت نگاه بکنید، متوجه میشین که با پول ملی میانگین قیمت این دستگاه ها به چیزی حدود 300 میلیون تومن رسیده. در این صورت اگه که تصمیم داشته باشید فقط 10 تا ای سیک برای خودتون تهیه کنید، حساب بکنید که چه مبلغی برای این کار لازمه که هزینه کنید؟! 

قطعا با این هزینه های سرسام آوری که باهاش مواجه خواهید شد، شما هم به این نتیجه میرسید که استخراج ارز دیجیتال بیت کوین با هر ماشین حسابی که بشینید و محاسبه بکنید به صرفه نیست. چون با افزایش قیمت ها مدت زمان بازگشت سرمایه هم افزایش پیدا میکنه، و کار کردن در این شرایط نسبت به گذشته خیلی سخت تر میشه. 

مشکل بعدی که ممکنه واستون پیش بیاد، اینه که بعد از تهیه کردن دستگاه های استخراج ارز دیجیتال با این مبالغ بالا امکانش هست که به هر دلیلی نتونید که فرایند استخراج رو انجام بدید؛ در این صورت اگه قصد داشته باشید سرمایتون رو تبدیل به پول نقد کنید و دستگاه هاتون رو بفروشید، ممکنه هیچ مشتری نتونید پیدا بکنید و موفق به فروش ماینرهاتون نشید. همه این ها نکات مهمی هست که قبل از خرید ماینر لازمه بهش توجه کنید، تا بعد از خرید کردن مشکلی واستون پیش نیاد. 

قیمت بالای دستگاههای استخراج

6. کلاهبرداری های متعدد 

با مواردی که توی قسمت های قبل بهش اشاره کردیم باید متوجه شده باشین که دیگه مثل گذشته استخراج بیت کوین با میزان سرمایه پایین توجیه اقتصادی چندان خاصی نداره. از دلایل دیگه ایکه قصدر داریم براتون توضیح بدیم که چرا نباید بیت کوین استخراج کنید، افزایش تعداد کلاهبردار ها توی این زمینه هست. 

همونطور که میدونید مبالغ و سرمایه های خیلی بزرگی توی صنعت ارزهای دیجیتال در حال گردشه و این موضوع باعث شده تا توجه بعضی افراد سودجو و کلاهبردار به این سمت جلب بشه. چند نمونه از کلاهبرداری هایی که توی این زمینه انجام میشه، میتونیم به برنامه های تقلبی ماین کردن بیت کوین از طریق گوشی و یا سیستم های استخراج ابری بیت کوین اشاره بکنیم. در بیشتر موارد (نه همه موارد) این نوع از شیوه های استخراج بیت کوین واقعی نیست، و فقط از افراد سو استفاده میشه. 

به دلیل این که هزینه استخراج بیت کوین خیلی بالا رفته، مردم عادی با سرمایه کم نمیتونن مثل گذشته بیت کوین استخراج بکنن. بعضی سایت ها اومدن و ادعا دارند که مالک مزرعه های بیت کوین متعددی هستن و میتونن به صورت ابری و انلاین امکاناتی رو واسه کاربرهاشون فراهم بکنن که از طریق اجاره کردن دستگاه های استخراج بیت کوینشون بتونن درامد کسب کنن. مبالغی از این طریق از کاربرها گرفته میشه، ولی بعدا با گذشت زمان مشخص میشه که نه تنها هیچ مزرعه استخراج بیت کوینی وجود نداره، بلکه خود شرکت هم اصلا وجود خارجی نداره. 

برنامه های استخراج بیت کوین با گوشی هم یکی دیگه از ترفندهاست که باید مراقب اون ها باشید گولشون رو نخورید. چطور امکانش هست یک گوشی معمولی با یک پردازنده ضعیف بتونه کار یه دستگاه استخراج بیت کوین چندصد میلیون تومانی رو انجام بده؟ به نظر که با عقل جور در نمیاد. پس اگه با میزان سرمایه ای که در اختیار دارید قادر نیستید بیت کوین استخراج کنید اجازه ندید که کلاهبردارها ازتون سو استفاده کنن و با طناب این افراد به چاه نرید. 

مشکلات مجوز

7. مشکلات مجوز 

آخرین دلیلی که قصد داریم بهتون توضیح بدیم که چرا نباید بیت کوین استخراج کنید، مشکلات قانونی و سخت گرفتن در صدور مجوزش هست. همیشه هر کاری رو که سعی میکنید شروع کنید، بهتره که به صورت قانونی جلو ببریدش. برای انجام قانونی استخراج بیت کوین هم لازم هست که از طریق وزات صنایع اقدام به درخواست صدور مجوز بکنید و از همون اول کارتون رو اصولی جلو ببرید.

به خاطر این که دستگاه های ماینر مصرف برق بالایی دارند، اگر تعدادشون به میزان زیادی افزایش بکنه ممکنه که توی سیستم انرژی اختلال ایجاد بشه و قطعی برق های متعددی اتفاق بیوفته. از اونجایی که این اتفاق برای دولت ممکنه پر هزینه باشه، در نتیجه ترجیح میده فقط برای افراد محدودی مجوز صادر کنه که سرمایه بالایی دارن. 

در واقع شرایط گرفتن مجوز بهره برداری برای استخراج بیت کوین به قدری سختگیرانه هست که لازمه علاوه بر سرمایه کافی، اراده ای آهنین هم در کنارش داشته باشید تا بتونید کار خودتون رو جلو ببرید. 

مشکلات استخراج بیت کوین

سخن پایانی 

ما براتون در این مقاله 7 دلیل که نباید بیت کوین استخراج کنیم رو توضیح دادیم. نشون دادیم که چطوری سیر تکاملی استخراج بیت کوین کار رو به جایی رسونده که در اغلب موارد استخراج این ارز دیجیتال نه تنها به صرفه نیست، بلکه هزینه های متعددی هم ممکنه ایجاد بکنه.

امیدواریم بعد از خوندن این مقاله دلایل کافی برای این که چرا نباید بیت کوین استخراج کنیم رو بدست آورده باشید و بتونید از طریق روش های بیشمار دیگه ای که در دنیای ارزهای دیجیتال وجود داره برای افزایش درامد و کسب سود استفاده کنید. 


نظرات کاربران در مورد 7 دلیل که نباید بیت کوین استخراج کنیم
سوال امنیتی :7+79 = ?