معرفی برترین تکنولوژی های مورد استفاده در متاورس

1401/06/09


درمقاله معرفی برترین تکنولوژی های مورد استفاده در متاورس نه تنها برترین تکنولوژیها رو بهتون معرفی میکنیم بلکه سعی داریم شمارو با متاورس و دنیای متاورس آشنا کنیم و حتی در مورد آینده متاورس و تکنولوژی هاش نیز بهتون توضیحاتی بدیم. همون طور که میدونین متاورس تو واقعیت یه طرح سه بعدی از دنیای مجازی هستش که باهاش خیلی کارها میشه کرد و مزایای فراوانی داره.

اگه در حوزه متاورس سوالی دارین با ما تا آخر مقاله همراه باشین.نظرات و سوالاتتون رو ذکر کنین کارشناس های ما تواسرع وقت،به همه سوالات شما پاسخ میدن.

برترین تکنولوژی های مورد استفاده در متاورس

متاورس چیست؟

متاروس از دو واژه (متا) یعنی (برتر) و (ورس) یعنی (جهانی) تشکیل شده، که میشه جهان برتر یا همون برترین جهان. متاورس از محیط های مجازی سه بعدی آنلاین غیر متمرکز و پایدار تشکیل میشه. که شما با استفاده از فناوری متاورس کارهای زیادی میتونین بکنین، اول از همه ساخت آواتار و ساخت حساب هست. متاورس یه فضای مجازیه سه بعدیه. توش به راحتی خرید و فروش میتونه انجام بگیره. متاورس تو حوزه های گسترده ای فعالیت میکنه.

تاریخچه متاورس

این روزها متاورس یکی از موضوع هایی هستش که همه میخوان در مورد اون بدونن. کلمه متاورس از دهه 90 میلادی تا الان وجود داشته که تو همون زمان ها نویسنده ای به نام نیل استفنسون کتابی به اسم اسنو کرش نوشت. اون تو این کتابش کلمه هایی مثل آواتار و متاورس رو تعریف کرده بود. که اگه بخوام منظور از آواتار رو بهون بگم، آواتار یه نمادی آنلاین از هویت یه کاربر هستش. این آواتار و هویتی که درست میکنن میتونه ثابت یا متحرک باشه.

آواتار متاورس شما همون هویت کاربریتون تو کل دنیاس. اگه به تاریخچه متاورس یه نگاهی بندازیم باید بهتون بگیم که عبارت کلمه متاورس رو تا الان میلیون ها نفر تو گوگل سرچ کردن. متاورس یه دنیای مجازی و اینترنتی هست با پتانسیل های نامحدود که ویژگی های خاص خودشو داره. 

ویژگی های متاورس

• هیچگونه محدودیتی نداره و میشه شخصی سازی بشه و منظور از شخصی سازی ایجاد آوتار و احزار هویت هستش که کاملا شخصی هستش. 

• زنده و آنلاین هست. با کاربر های دیگه به راحتی میتونین تعامل داشته باشین.

• دائمی و پایداره و حتی آینده خیلی بهتری هم داره چون با مرور زمان افراد زیادی با متاورس آشنا میشن و ویژگی های متاورس رو بهتر درک میکنن. 

• داده ها همکاری بی سابقه ای رو فراهم میکنه و قابلیت اینو داره چون پایداره.

• اقتصادی کار آمده، یعنی چون تو خیلی عرصه ها فعالیت داره، میشه باهاش به راحتی درآمد زایی کرد.

محدودیت های متاورس

محدودیت های متاورس 

• یکی از معایبی که داره اینه که چون مجازیه و تو دنیای واقعی نیست، لذت فیزیکی نداره. برای مثال اکثر مردم دوست دارن که از سفر کردن خودشون حتی تو مسیر هم لذت ببرن، ولی متاورس چون مجازیه شما رو با کسری از ثانیه به دور ترین نقطه جهان نیز میبره.

• انطباق و سازگاری بعضی افراد، اگه بخوایم در مورد این موضوع توضیح بدیم باید براتون مثال بزنیم که مثلا افرادی هستن که هنوز همه خرید های خودشون رو حضوری میرن انجام میدن، یا از همراه بانک استفاده نمیکنن و از پول نقد استفاده میکنن. با این حال وقتی بعضی مردم هنوز از اینترنت نمیتونن به خوبی استفاده کنن، چطور می تونن خودشون رو  با متاورس تطبیق بدن. 

معرفی برترین تکنولوژی های مورد استفاده در متاورس

• واقعیت مجازی (VR)

واقیعت مجازی یا همون VR یا Virtual reality یکی از فناوری های مورد استفاده در متاورس و مورد توجه در سال های اخیر بوده و این فناوری امکان تجربه کردن دنیایی که مجازی هستش رو برای هر کاربری که ازش استفاده کنه فراهم میکنه. منظور ما از دنیای مجازی فضایی هستش که هیچ وجود فیزیکی نداره و تنها با ذهن تون می تونید اون رو تصور کنین. این دنیای مجازی رو کامپیوتر ها بوجود میارن. شما برای استفاده از این فناوری تنها به یک هدست واقعیت مجازی نیاز دارید.

واقعیت مجازی vr کاملاً به مفهوم متاورس اشاره میکنه، یک محیط مجازی هستش که میتونه بصورت کاملاًپویا فضای تولید شده توسط کامپیوتر رو ایجاد می‌کنه. در دنیای متاورس  کاربرها می تونن با استفاده از هدست‌ها، دستکش‌ها و سنسورهای VR به کارهای تحقیقاتی و کاوش در متاورس بپردازن. با بلوغ هرچه بیشتر واقعیت مجازی، این فناوری میتونه برای دخیل کردن شبیه‌سازی‌های فیزیکی از طریق تجهیزات خودش، تجربه متاورس رو گسترش بده. کاربرها هم قادر به حس کردن، شنیدن و تعامل با افراد تو هر کجای دنیا هستن.

واقعیت افزوده

• واقعیت افزوده(AR)

واقعیت افزوده یا AR فناوری دیگه ای هستش که در متاورس مورد استفاده قرار میگیره و فناوری جدیدی هستش که محتوای ساخته شده توسط کامپیوتر رو به شکل مجازی تو دنیای واقعی نشون میده. بهتر بدونین که دسترسی به AR نسبت به VR خیلی راحت تر هستش و کاربرها می تونن به راحتی از واقعیت افزوده ar  تو تمام اسمارت‌فون‌ها یا دستگاه‌های دیجیتالی که به دوربین مجهز هستش استفاده کنن. کاربرها می تونن مثل بازی پوکمون گو اطراف خودشون رو بصورت رویایی تو یه دنیای متفاوت با تصاویر دیجیتالی که از طریق اپلیکیشن‌های AR  اضافه شده، ببینن و با فعال کردن دوربین موبایل خودتون، پوکمون‌ها رو تو دنیای واقعی ببینین.

بازسازی سه بعدی

• بازی سازی سه بعدی

این تکنولوژی نوین نیست، ولی بازسازی 3D تو صنعت املاک افزایش پیدا کرد. یکی از چالش های متاورس ساخت یک جای دیجیتال هستش که خیلی شبیه باشه نسبت به دنیای واقعی. باز سازی سه بعدی با استفاده از 3D MoMa فنآوری جدیدی هستش که نیازبه تصاویر سه بعدی با سه مشخصه مدل مش سه بعدی، محتویات محیط و نورپردازی برای باز سازی داره.

خوشبختانه تکنینک 3D MoMa برای باز سازی سه بعدی در دنیای متاورس با موتورهای گرافیکی سازگاری دارد و این موضوع باعث دلگرمی کاربرا شده و اونا میتونن خیلی راحت به بازسازی و ویرایش تصاویر سه بعدی تو دنیای متاورس  بپردازن.

فنآوری دیگه ای که از اون میشه تو دنیای متاورس برای بازسازی سه بعدی استفاده کرد، یه فناوری جدید به نام NeRF هستش. این فناوری با استفاده ازهوش مصنوعی توسعه پیدا کرده و بااستفاده از امکانات خودش تونسته سرعت فرایند بازسازی تصاویر سه‌بعدی رو خیلی رونق ببخشه. ولی متاسفانه یه ایرادی داره و اون هم اینه که توی این فنآوری امکان ویرایش و ایجاد تغییر تو تصویربه راحتی ممکن نیست  و همه نمی تونن ویرایش انجام بدن مکه افراد خیلی حرفه ای که توی این کار متخصص باشن. 

باز سازی سه بعدی

• بلاکچین 

بلاکچین راهکاری غیر متمرکز رو برای انتقال ارزش، دسترسی و همکاری، حاکمیت و تایید مالکیت دیجیتال رو فراهم میکنه. در اصل بلاکچین سیستمی برای ثبت اطلاعات و تراکنش های مربوط به ارزهای دیجیتال هستش که اولین بار با ظهور ارز دیجیتال بیت کوین بوجود اومد. عبارت کلمه بلاک چین از دو کلمه درست شده که (Block) بلوک ، (Chain) (زنجیره) هستش، که این فناوری در واقع زنجیره ای از بلوک هستش که تو هر بلوک میشه اطلاعاتی رو ثبت و سیو کرد.

• هوش مصنوعی (AI) 

 انتقال ارزش، دسترسی و همکاری، حاکمیت، تاید مالکیت دیجیتال همشون از کارها و کاربردهای این تکنولوژی هستش. از دستاورد های هوش مصنوعی میتونیم به عرصه های تشخیص چهره، تصمیم گیری ها، محاسبات سریع، برنامه ریزی استراتژی مشاغل و ... اشاره کنیم.

فنآوری bci

• فناوری BCI

BCI یا رابط مغز و کامپیوتر Brain Computer Interface سیستمی هستش که مغز انسان رو به تکنولوژی بیرونی متصل می کنه و دیگه فرد مورد نظر نیازی به کنترل عضلات خودش پیدا نمیکنه. در واقع فناوری BCI رابطی بین مغز و کامپیوتر هستش که یک مسیر مستقیم ارتباطی میان فعالیت های الکتریکی مغز و یک کامپیوتر هستش. 

واقعیت گسترده

• واقعیت گسترده 

واقعیت گسترده یا همون ( Extanded Reality ) که معمولا بهش XR هم میگن. واقعیت گسترده شامل چندین فناوری هستش که مدل هایی از عوض کردن واقعیت رو براتون نشون میده.

اینترنت اشیا

• اینترنت اشیا (IOT)

اینترنت اشیا کوته نوشت عبارتInternet of Things هستش و یه سیستمی هستش که همه دنیای واقعی رو در بر داشته و با استفاده از حسگر هایی که داره اونها رو به اینترنت متصل میکنه. طرح اینترنت اشیا برای اولین بار تو سال 1999 ساخته شد. یکی از کاربرد هایی که اینترنت اشیا داره اینه که که تو زمینه جمع آوری و ارائه از دنیای فیزیکی هستش. 

آشنایی با برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس

• گوگل Google

از اونجایی که خودتون هم خبر دارین گوگل بزرگ ترین شرکت تو موتورهای جستجو و فناوری اینترنت هستش که میتونه به بزرگ تر شدن دنیای متاورسی تو زمینه های مختلف کمک کنه. 

• مایکروسافت Microsoft

مایکروسافت نیز مثل شرکت گوگل از بزرگترین کمپانی هایی رایانه ای هستش و یه جورایی ماکروسافت نیز تو حوزه دنیای متاورس فعالیت میکنه. نرم افزار mesh تو عرصه متاورس از اولین دستاوردهای مایکروسافت هستش که میگن تو سال 2022 ساخته میشه.

• متا: Meta

شرکت فیسبوک یکی از برترین و بزرگترین شرکت های شناخته شده ای هستش که اسمش رو از فیسبوک به متا تغییر داد و این باعث شد که متاورس میان دیگر شرکت ها شناخته شده تر بشه. این کار تو سال اکتبر 2021 اتفاق افتاد. 

تنسنت

• تنسنت: Tencent

شرکت تنسنت هم از معروف ترین شرکت های سازنده بازی هست که از اونجایی که میدونین فعالیت های زمینه گیم تو متاورسی بیشتر هست، تنسنت میتونه به پیشرفت دنیای متاورسی کمک های زیادی بکنه، که اتفاقا تنسنت تو زمینه متاورسی فعالیت های زیادی نیز داره. توصیه میکنیم برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد بازی های آینده دار متاورس داشته باشید به مقاله با همین عنوان در سایت اینانس مراجعه کنین.

• بایننس: Binance

بایننس تو کریپتو و بلاکچین اهمیت زیادی داره، به همین دلیل نقش مهمی تو زمینه دنیای متاورسی داره.

• نایک: Nike

شرکت های مد هم مثل شرکت نایک به دنیای متاورسی اومدن. از دنیای مد نه تنها شرکت نایک به دنیای متاورسی اومده، بلکه شرکت های بزرگی مثل: لویی ویتون، آدیداس، بالنسیاگا، گوچی و... هم به دنیای متاورسی اومدن. 

• اپل: Apple

شرکت اپل رو که دیگه امروزه تقریبا همه افراد میشناشن که از بزرگ ترین و غول پیکر ترین شرکت هایی هست که اینم تو دنیای متاورسی فعالیتی رو شروع کرده که زمینه این فعالیت مربوط میشه به عینک های واقعیت افزوده. 

• شرکت آمازون: Amazon

کمپانی آمازون از بزرگ ترین شرکت های خرده فروشیه دنیاست. شرکت آمازون هم میخواد که تو شبکه بلاک چین و متاورس فعالیتی رو راه اندازی کنه که اگه همچین اتفاقی بیوفته به دیل معروف بودن شرکت آمازون، متاورس هم پیشرفت زیادی میتونه بکنه.

متاورس

• اپیک گیمز: Epic Games

یکی از پیشرفته ترین پلتفرم های دنیای متاورس امروزی اپیک گیمز هستش، اپیک گیمز هم از برترین شرکت ها تو دنیای متاورس هست و میتونه به بهبود متاورس و پیشرفتش کمک زیادی بکنه. 

بهترین پروژه های متاورس کدامند؟

اکسی اینفینیتی، دسنترالند، ناکاماتو و اسند باکس از پروژه های برتر متاورس هستند.

پیشرفت های جدید در تکنولوژی مورد استفاده در متاورس

در مهر 1400، اکتبر 2021 ، یکی از غول پیکر ترین کمپانی های جهان به اسم فیسبوک، وقتی اسم شرکتش رو عوض کرد و متا گذاشت، متاورس مورد توجه بقیه شرکت ها قرار گرفت. 

کدام فناوری ها در شکل گیری دنیای متاورس تاثیر گذارند؟

• واقعیت مجازی

• واقعیت افزوده 

• هوش مصنوعی 

• اینترنت اشیاء (( IOT )) 

• بازی سازی سه بعدی 

آینده متاورس به چه شکلی خواهد بود

آینده متاورس به چه شکلی خواهد بود؟

 از اونجایی که یکی از بزرگترین شرکت های دنیا، شرکت فیسبوک اسم خودشو متا گذاشت، تو دنیای متاورس پیشرفت های چشم گیری به وجود اومد. و این کار برای تبلیغ و شناخته تر شدن متاورس تو بین دیگر شرکت ها خیلی کمک کرد. تنها فیسبوک همچین فعالیت هایی نکرده، شرکت های زیادی تو دنیای متاورس فعالیت های گوناگونی داشتن که این امر باعث شد متاورس شناخته بشه. اگه متاورس رو همه افراد دنیا کامل بشناسن دیگه همه چی آنلاین و مجازی میشه، خرید و فروش ها مجازی میشن، بازی کردن، سفر رفتن، همه چیز به مجازی و اینترنتی تبدیل میشه و خیلی چیز های دیگه. 

دسترسی به متاورس چگونه است؟

• اول از همه پلتفرم مورد نظر خودتون رو انتخاب میکنین. 

• دوم اینکه نصب متاورس رو انجام بدید. 

• بعد نوبت میرسه به نحوه ورود به پلتفرم متاورس

• بعده ورود به پلتفرم متاورس، نوبت میرسه به انتخاب کیف پول.

• بعد کیف پولتون رو به پلتفرمی که انخاب کرده بودین وصل میکنین.

• کیف پولتون رو شارژ میکنین.

• احزار هویت میکنین و آواتار خودتون رو میسازین. 

به همین راحتی الان دیگه شما درسترسی کامل به دنیای متاورس رو دارین. 

البته بستگی داره که شما کدوم پلتفرم رو انتخاب کرده باشین، چون تو بالای مقاله هم خدمتتون عرض کردیم که متاورس تو حوضه و عرصه های زیادی فعالیت داره، این پلتفرم شما میتونه خرید و فروش و در مورد کارو باشه و یا تو بازی های دیجیتال و... باشه.  

بازی و سرگرمی و فرصت های شغلی که با متاورس ترند و مد شدن:

• انواع بازی و سرگرمی ها تو حوزه متاورس در حال رشدن عبارتند از: مد و فشن، کسب درآمد، خرید زمین در متاورس و املاک و مستغلات، تغییر تعاملات اجتماعی

• انواع فرصت های شغلی که با استفاده از متاورس مد شده اند عبارتند از:معماران ، میزبان کازینو، طزاح گرافیک، توسعه دهندگان متاورس، دلال املاک، مجری رویداد های مجازی ، معلم و مربی در فضای مجازی سه بعدی، مدیر و انجمن فضای متاورسی.

سخن پایانی

ما تو مقاله معرفی برترین تکنولوژی های مورد استفاده در متاورس سعی کردیم که دنیای متاورس رو بهتون معرفی کنیم، با تکنواوژی های مورد استفاده متاورس آشناتون کنیم، فناوری هاشو براتون معرفی کنیم و پیش بینی آینده شو براتون توصیف کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله براتون مفید بوده باشه. 


نظرات کاربران در مورد معرفی برترین تکنولوژی های مورد استفاده در متاورس
  • عزیزم خیلی بهتر میتونی این مقاله را بیان کنی . بعضی از این ویس ها آدم را زجر میده لطفا

سوال امنیتی :3+70 = ?