کاربردهای توکن NFT چیست؟ (انواع کاربردهای NFT)

1401/06/24


ما سعی می کنیم درمقاله کاربردهای توکن NFT چیست؟اطلاعاتی در مورد توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع کاربردهای NFT بپردازیم و ویژگی های توکن غیر مثلی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

بهتره بدونین امروزه روش های سرمایه گذاری زیادی به وجود اومدن که هر کدوم از اون ها ویژگی ها و مزایای خاص خودشون رو دارن. یکی از این روش ها نیز خرید و سرمایه گذاری در توکن های غیر مثلی یا توکن های غیر قابل معاوضه هست.

به این ترتیب، شما نیز می تونین وارد بازار توکن های غیر مثلی شده و با خرید و فروش توکن های NFT سود زیادی به دست بیارین. البته ابتدا باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین تا در زمان فعالیت در این بازار مشکلی برای شما پیش نیاد.

مقاله پیشنهادی: NFT چیست؟

کاربردهای توکن NFT چیست؟انواع کاربردهای NFT

جالب اینجاست که بدونین بازار توکن های غیر مثلی به دلیل داشتن ویژگی ها و ظاهر بسیار جذاب مورد استقبال سرمایه گذاران و افراد مشهور زیادی قرار گرفته و محبوبیت زیادی به دست آورده. همچنین سلبریتی های زیادی وارد حوزه توکن های غیر مثلی شده و اقدام به خرید توکن NFT کردن.

همچنین برخی از این افراد نیز توکن های غیر مثلی رو خریدن و تصاویر اون توکن ها رو به عنوان تصویر پروفایل خودشون در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام یا اینستاگرام اعمال کردن.شما نیز می تونین وارد این بازار شده و اقدام به خرید توکن کرده و عکس توکن خودتون رو در تصویر پروفایل خودتون قرار بدین.

با افزایش محبوبیت و استقبال از بازار توکن ها غیر مثلی، این توکن ها یا دارایی ها توسعه پیدا کردن و هر کدوم در بخش مختلفی کاربرد دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کاربردهای توکن NFT چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع کاربردهای NFT بپردازیم و ویژگی های توکن های غیر مثلی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

توکن NFT چیست؟

کاربردهای توکن NFT چیست؟انواع کاربردهای NFT

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم توکن های غیر مثلی یا NFT رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این توکن ها به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که توکن NFT چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token هست که به معنی توکن غیر قابل تعویض هست.

همچنین توکن NFT نوعی توکن مخصوص رمزنگاری هست که از فناوری بلاک چین برای ارتباط با یه دارایی دیجیتال منحصر به فرد استفاده می کنه که قابل تعویض نیست. علاوه بر این، توکن های NFT با ارزهای دیجیتال معروفی مثل بیت کوین، اتریوم و دوج کوین تفاوت زیادی دارن، چون اون ها قابلیت جابجایی دارن، برای مثال میشه یه بیت کوین رو با بیت کوین دیگه تعویض کرد.

بهتره بدونین توکن NFT نوعی توکن رمزنگاری شده بر روی یه بلاک چین هست و به یه دارایی منحصر به فرد اشاره میکنه که این میتونه یه شیء فیزیکی و قابل لمس در دنیای واقعی یا دنیای مجازی و دیجیتال باشه.

برای مثال میشه یه اثر هنری دیجیتال یا یه تابلوی نقاشی واقعی رو در قالب یه توکن غیر مثلی یا NFT تبدیل کرد و اون رو فروخت و سود به دست آورد.

تفاوت اصلی توکن های غیر مثلی با توکن های ارز دیجیتال نیز عدم امکان تعویض اون ها با همدیگه هست. همین ویژگی باعث شده تا توکن های غیر مثلی یا توکن های NFT منحصر به فرد بشن و بشه از اون در دنیای دیجیتال به عنوان اثبات اصالت و مالکیت استفاده کرد.

برای ثبت مالکیت توکن های غیر مثلی هم از شبکه بلاک چین استفاده شده. در اصل بلاک چین همانند یه دفتر دیجیتالی برای ثبت و ذخیره اطلاعات هست. نکته قابل توجه این هست که همه افرادی که در شبکه حضور دارن، یه نسخه از اطلاعات رو در اختیار دارن و به همین دلیل امکان دستکاری یا ایجاد تغییر در این اطلاعات وجود نداره. آیتم های بازی های ویدیویی، کلکسیون های خاص، آثار هنری دیجیتال و... از جمله مواردی هستن که به شکل یه توکن NFT در میان.

ویژگی های توکن های غیر مثلی چیست؟

جالب اینجاست که بدونین توکن های NFT ویژگی ها و خصوصیات زیادی دارن و همین موضوع باعث میشه تا منحصر به فرد بشن و محبوبیت زیادی به دست بیارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله کاربردهای توکن NFT چیست؟ به بررسی ویژگی های توکن های غیر مثلی بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با ویژگی های توکن های NFT آشنا بشین.

• یکی از ویژگی های توکن های غیر مثلی که باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و افراد زیادی قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که ویژگی های ظاهری جذاب و خوشگلی دارن. برای مثال، برخی از توکن های NFT شکل میمونی هستن که عینک زده یا سیگار می کشه.

• یکی دیگه از ویژگی های توکن های غیر مثلی این هست که قابلیت تعویض پذیری ندارن. بهتره بدونین نمیشه توکن های غیر مثلی رو همانند سایر ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتوکارنسی ها با سایر توکن ها معاوضه کرد. بلکه فقط می تونین توکن های NFT رو خرید و فروش کنین.

کاربردهای توکن NFT چیست؟انواع کاربردهای NFT

• یکی دیگه از ویژگی های توکن های غیر مثلی که باعث میشه تا منحصر به فرد بشن این هست که کلیه تراکنش ها و فعالیت های این توکن ها نیز بر روی دفتر کل توزیع شده غیر متمرکز به اسم بلاک چین انجام میشه و اکثر توکن ها بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شدن.

• یکی دیگه از ویژگی های توکن های غیر مثلی این هست که تعداد اون ها محدود و قیمتشون بالا هست. بهتره بدونین مجموعه ها یا کالکشن های NFT زیادی وجود دارن که هر کدوم از این مجموعه ها تعداد کم و محدودی توکن درست کردن تا قیمت اون ها بالا باشه و خریداران خاصی بتونن اقدام به سرمایه گذاری و خرید این توکن ها کنند.

انواع کاربردهای توکن NFT چیست؟

بهتره بدونین در حال حاضر توکن های غیر مثلی کاربردهایی بیشتر از استفاده در هنر و جمع آوری در کلکسیون ها دارن که همین موضوع باعث شده تا مورد استفاده خیلی از افراد قرار بگیرن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله، انواع کاربردهای توکن NFT رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با این کاربردها اشنا بشین.

• صنعت بازی و گیمینگ

یکی از کاربردهای توکن NFT، صنعت بازی و گیمینگ هست. بهتره بدونین NFT مالکیت دارایی های دیجیتالی مثل آواتارها، تجهیزات و کارت های بازی رو در بازی های کریپتویی نشون میده. همچنین NFT ها در بازی می تونن قفل بازی رو باز کرده و به گیم پلی که قبلا تجربه کردین ارزش اضافی کنند. این بازی هایی NFT جایی هستن که در اون به زمان و تلاش کاربران ارزش واقعی داده میشه. نکته قابل توجه این هست که در بازی هایی که از توکن های غیر مثلی پشتیبانی می کنند، می تونین شرکت کرده و با پیروز شدن در چالش ها و نبردهای موجود در بازی، توکن های NFT رو به عنوان پاداش دریافت کنین.

• عضویت

یکی دیگه از کاربردهای توکن NFT عضویت در پلتفرم ها با استفاده از این توکن هاست. بهتره بدونین کلمه عضویت برای مدت طولانی در وب 2 وجود داشت. با این حال حفظ حریم خصوصی کاربران، مدیریت داده ها و مالکیت همچنان از مشکلات کلیدی در وب 2 هست. بنابراین، NFT های عضویت به طور موثری می تونن تجربه عضویت رو با حل مشکلات گفته شده متحول کنند.

• موزیک

کاربردهای توکن NFT چیست؟انواع کاربردهای NFT

یکی دیگه از کاربردهای توکن NFT، صنعت موسیقی یا موزیک هست. بهتره بدونین جوایز طرفداران و حق امتیاز دو تفاوت مهم بین مجموعه موسیقی های وب 2 و وب 3 هست. همچنین هدف بسیاری از پلتفرم ها ایجاد یه بازار موسیقی مشارکتی یا بستری برای پخش موسیقی هست. علاوه بر مالکیت موسیقی NFT، پلتفرم Sound.xyz به دارندگان اجازه میده تا نظر عمومی رو در مورد اهنگ ارائه بدن. از طرف دیگه هنرمندان نیز می تونن موسیقی های خودشون رو تا 4 سطح کمی بر روی Pianity تقسیم کرده و نسخه منحصر به فرد موزیک خودشون رو ارزشمندتر کنند.

• استفاده در برندها

یکی دیگه از انواع کاربردهای NFT، استفاده اون ها در برندهاست. بهتره بدونین رونق استفاده از NFT ها باعث شد تا برندها به دلیل پتانسیل بالای توکن های غیر مثلی به عنوان دارایی دیجیتال در آینده به سمت حوزه NFT هجوم ببرن. در میان این برندها، آدیداس و نایک از پیشروترین شرکت ها هستن. شرکت نایک با خرید RTFKT وارد فضای توکن های غیر مثلی شد و اون ها جدیدترین تکنولوژی های درون بازی و فناوری NFT برای ایجاد کفش های ورزشی و مصنوعات دیجیتالی بی نظیر استفاده می کنند.

• کاربردهای NFT در امور مالی

یکی دیگه از کاربردهای NFT استفاده در امور مالی هست. برای مثال پلتفرم Justliquidity یه مدل استیکینگ NFT ارائه میده و کاربر می تونه مقداری از توکن های خودش رو به مدت مشخصی در استخر استیک یا سهام گذاری کنه و در ازای اون NFT دریافت کنه تا به استخر بعدی دسترسی پیدا کنه. این توکن غیر مثلی همانند بلیت ورودی عمل می کنه و بعد از حضور کاربر در استخر جدید اون توکن از بین میره.

• استفاده از NFT ها در دنیای واقعی

کاربردهای توکن NFT چیست؟انواع کاربردهای NFT

یکی دیگه از انواع کاربردهای NFT که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که در دنیای واقعی نیز مورد استفاده قرار می گیرن. بهتره بدونین ایجاد ارتباط بیت دارایی های واقعی و NFT ها می تونه روش اثبات مالکیت رو به صورت دیجیتالی در بیاره.

برای مثال در حوزه املاک معمولا با اسناد فیزیکی معامله می کنیم. ایجاد دارایی های دیجیتالی توکنیزه شده از این اسناد می تونه باعث ورود آیتم های غیرنقدی مثل خونه یا زمین به عرصه بلاک چین بشه. در این حوزه تاکنون حمایت زیادی از جانب قانون گذاری مشاهده نشده. اگرچه این حوزه هنوز به توسعه و برنامه های بیشتری نیاز داره، ولی یکی از عرصه هایی محسوب میشه که می تونه در آینده بیشتر توسعه پیدا کنه.

• کاربرد توکن های غیر مثلی در کلکسیون ها

یکی دیگه از انواع کاربردهای NFT استفاده از کلکسیون هاست. بهتره بدونین تقاضای زیادی برای ایتم های کلکسیون وجود داره. این کاربرد حتی به حوزه های روزمره و رایجی مثل کارت های کلکسیونی بسکتبال نیز وارد شده. پروتکل Flow Dapper کارت های کلکسیونی به اسم NBA Top Shot رو به صورت توکن غیر مثلی در آورده. علاوه بر هنر دیجیتالی NFT، این رمز ارزها نیز سهم چشمگیری از فروش بازارهای غیر مثلی مثل اوپن سی رو به خودشون اختصاص دادن. به عبارت دیگه، توکن های که در ایجاد کلکسیون ها نقش دارن، رشد قیمتی زیادی داشتن.

• کاربردهای NFT در هنر

جالب که بدونین توکن های NFT کمک کردن تا مشکلات قدیمی کمیاب بودن آثار دیجیتالی برطرف بشه. بنابراین، با استفاده از توکن های غیرمثلی میشه ویژگی کمیاب بودن آثار هنرمجازی دیجیتالی رو حفظ کرد، درحالیکه به راحتی بشه اونها رو کپی کرد. اگرچه آثار هنر جعلی در دنیای واقعی نیز وجود داره، ولی میتونیم اعتبار و اصل بودن اونها رو مشخص کنیم.

مقاله پیشنهادی: عوامل تعیین کننده ارزش NFT 

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کاربردهای توکن NFT چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن های غیر مثلی برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع کاربردهای NFT بپردازیم و ویژگی های توکن غیر مثلی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

همونطور که گفتیم، توکن NFT نوعی توکن رمزنگاری شده بر روی یه بلاک چین هست و به یه دارایی منحصر به فرد اشاره می کنه که این می تونه یه شیء فیزیکی و قابل لمس در دنیای واقعی یا یه چیز در دنیای مجازی و دیجیتال باشه.

همچنین توکن های NFT کاربردهای زیادی در دنیای واقعی و دنیای مجازی دارن که همین موضوع باعث شده تا مورد استفاده خیلی از افراد و هنرمندان قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن. بهتره بدونین هنرمندان این امکان رو دارن تا با استفاده از توکن های غیر مثلی آثار هنری خودشون رو مثل موسیقی یا نقاشی به NFT تبدیل کرده و فروش خودشون رو بیشتر کنند.


نظرات کاربران در مورد کاربردهای توکن NFT چیست؟ (انواع کاربردهای NFT)
سوال امنیتی :4+35 = ?