همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

1401/06/15

فهرست مطالب


همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟ تتر (USDT) چیزی هست که به عنوان استیبل کوین شناخته میشه. یه ارز دیجیتال طراحی شده برای ارائه یه نقطه قیمت ثابت در هر زمان، ارز رمز نگاری تتر توسط Tether Limited ایجاد شد تا به عنوان دلار دیجیتال اینترنت عمل بکنه و خرید تتر یا سایر استیبل کوین ها امروزه بهترین گزینه برای سیو سود معاملات به حساب میاد.

هر توکن به ارزش 1.00 دلار و با پشتوانه 1.00 دلار ذخایر فیزیکی. تتر روزانه توسط میلیون ها کاربر بلاک چین برای تجارت، پوشش ریسک و تراکنش در شبکه های مختلف بلاک چین بدون نیاز به یه واسطه شخص ثالث مورد اعتماد استفاده میشه. 

با این حال علیرغم اینکه تتر یه انتخاب محبوب و در بازار های ارز دیجیتال هست، به دلیل نقش ادعایی این شرکت در دستکاری قیمت بیت کوین و عدم مدیریت صحیح ذخایر آن، سابقه ای بحث برانگیز داره.

اگر میخواهین در مورد تتر و امنیت تتر در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر بدونین در ادامه با من همراه باشین.میخواییم بدونیم که تتر امن هست یا نه؟

تتر چیست؟

تتر مانند بیت کوین یه ارز دیجیتال هست. در واقع، این سومین سکه دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار هست. اما با بیت کوین و سایر ارزهای مجازی بسیار متفاوت هست.تتر چیزی هست که به عنوان یه استیبل کوین شناخته میشه. این ها ارز های دیجیتالی هستن که برخلاف بسیاری از ارز های دیجیتال که به عنوان نوسان شناخته میشن، به دارایی های دنیای واقعی به عنوان مثال دلار آمریکا، برای حفظ یه ارزش ثابت گره خوردن.

همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

 به عنوان مثال، بیت کوین در ماه آوریل به بالاترین حد خود یعنی نزدیک به 65000 دلار رسید و از آن زمان ارز آن تقریبا به نصف کاهش یافته. تتر طوری طراحی شده بود که به دلار متصل بشه. در حالی که ارزش سایر ارز های دیجیتال اغلب در نوسان هست، قیمت تتر معمولا 1 دلار هست.

مقاله مرتبط: ارز تتر چیست؟

 با این حال، همیشه اینطور نیست و نوسانات در ارزش تتر سرمایه گذاران را در گذشته ترسانده. معامله گران کریپتو اغلب از تتر برای خرید ارز های رمز نگاری شده به عنوان جایگزینی برای دلار استفاده میکنن. این اساسا راهی برای آنها فراهم میکنه تا در زمان نوسانات شدید در بازار کریپتو به دنبال ایمنی در دارایی با ثبات تر باشن. با این حال، کریپتو تنظیم نشده، و بسیاری از بانک  ها به دلیل سطح ریسک موجود، از تجارت با مبادلات ارز دیجیتال اجتناب میکنن. اینجاست که استیبل کوین ها تمایل دارن وارد بشن.

امتیاز کلیدی

• تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار هست و برخی از اقتصاد دانان از جمله یکی از مقامات فدرال رزرو را نگران کرده.

• اریک روزنگن، رئیس فدرال رزرو بوستون اخیرا زنگ خطر رو در مورد تتر به صدا در ادروه و این ارز دیجیتال رو یه خطر بالقوه ثبات مالی خوانده.

• برخی از سرمایه گذاران بر این باورن که از دست دادن اعتماد به تتر میتونه "قوسیاه"کریپتو باشه. یه رویداد غیرقابل پیش بینی که به شدت بر بازار تاثیر میذاره.

مقاله پیشنهادی: آیا احتمال سقوط تتر وجود دارد؟

تاریخچه تتر

تتر (USDT) در ابتدا در 6 اکتبر 2014 با نام Realcoin توسط براک پیرس، ریو کالینز و کریگ سلرز عضو بنیاد omni راه اندازی شد. این به آنها اجازه داد تتر رو بر روی پروتکل Omni بسازن که کاربران را قادر میسازه تا دارایی ها و ارز های مبتنی بر قرار داد های هوشمند رو در بلاک چین بیت کوین ایجاد و تجارت بکنن. در 20 نوامبر 2014، ریو کالینز، مدیر عامل تتر اعلام کرد که نام توکن آنها، Realcoin به تتر تغییر خواهد کرد. 

تاریخچه جنجالی تتر با عرضه آن به بازار آغاز میشه. در ژانویه 2015، Bitfinex اجازه داد تتر را برای اولین بار در پلتفرم مبادلات خود معامله بکنه. حجم تتر به سرعت در شبکه بلاک چین افزایش پیدا کرد و تراکنش های دلار آمریکا از طریق بانک های تایوانی انجام می شد که سپس تراکنش ها رو به ولز فارگو Wells Fargo منتقل میکردن. این امر تا سال 2017 ادامه داشت. در 18 آوریل 2017 نقل و انتقلات بین المللی تتر توسط بانک های ایالات متحده مسدود شد.

 عدم شفافیت در طول این رویداد ها و به دنبال ان افشاگری هایی مانند اوراق بهشت Paradise Papers در بحبوحه اتهامات دستکاری بازار باعث شد بسیاری از کاربران حدس بزنن که آیا ذخایر ارز تتر واقعا وجود داره یا اینکه کل استیبل کوین از بین میره. این در سال 2017 زمانی که برداشت ها به طور موقت به حالت تعلیق در اومدن تشدید شد. 

همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

این رویداد های خبری باعث نوسانات شدید برای دارندگان تتر شد. از ژانویه 2017 مقدار تتر معوق از 10 میلیون دلار به تقریبا 2.8 میلیارد دلار در سپتامبر 2018 افزایش یافت. در آوریل 2019 شکایتی از دادستان کل نیویورک لتیتیا جیمز دنبال شد که تتر و Bitfinex را متهم به سوء استفاده کرد. 

که منابع مالی را برای پوشش کسری 850 میلیون دلاری ذخیره می کنه. تتر و Bitfinex توافق کردن که در سال 2021 جریمه 18.5 میلیون دلاری بپردازن. تتر همچنان مرکز گمانه زنی ها در بازار های ارز های دیجیتال وشبکه بلاک چین هست. و بسیاری از کابران در نقدینگی و ثبات آنها تردید دارن.

اصطلاحات فنی

  • استیبل کوین : یه ارز دیجیتال که ارزش خودش رو به یه مرجع خارجی مانند دلار آمریکا میبینه.

  • Pow: قطعه ای از داده که تولید اون دشوار هست اما تایید اون برای دیگران اسان هست.

  • Pos : کاربرانی که توکن هایی رو در استخراج شبکه نگه می دارن یا تراکنش ها روتایید میکنن.

  • رویداد قو سیاه: یه رویداد کاملا غیر منتظره که اغلب از نظر مالی ویرانگر هست. همچنین می تونه در زمینه مثبت استفاده بشه.

درک تتر

تتر متعلق به نسلی از ارز های دیجیتال هست که به سرعت در حال رشد هستن به نام استیبل کوین ها، که هدفشون ثابت نگه داشتن قیمت توکن هاشون هست، معمولا با گره زدن آن به قیمت یه ارز سنتی مانند دلار آمریکا. تتر توکن های متصل به یورو، یوان چین و طلا رو منتشر میکنه که هیچ کدوم بیش از بخش کوچکی از ارزش بازار توکن های تتر وابسته به دلار آمریکا رو ندارن.

همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

 اتصال یه ارز سنتی، که اغلب توسط ذخایر وثیقه ای که به طور کامل یا بیشتر از ارز تثبیت شده تشکیل شده، پشتیبانی میشه، به این منظور هست که اطمینان حاصل بشه که استیبل کوین ها به اندازه ارز های دیجیتال سود گرانه تر مانند بیت کوین در معرض نوسانات قیمت نیستن.

تتر هر روز خلاصه ای از ذخایر خودش رو در وب سایت خودش به روز می کنه. از 12 مه 2022، دارایی 3/81 میلیارد دلار برای تتر گزارش شده بود.

 در همون تاریخ، تتر گزارش داد که 74/83 درصد از ذخایر خودش رو به صورت نقد، معادل وجه نقد، سپرده کوتاه مدت و اوراق تجاری، 61/4  درصد در اوراق قرضه شرکتی، 27/5 درصد وام های تضمین شده به واحدهای تجاری غیر وابسته و 38/6 درصد در سایر سرمایه گذاری ها از جمله توکن های دیجیتال نگهداری میکنه.

تتر چگونه کار می کند؟

تتر یه توکن رمز نگاری هست که در چندین بلاک پین اصلی صادر میشه، هدف تتر اینه که 1 تتر با 1 دلار قابل تعویض باشه. برای انجام این کار، تتر لیمیتد Tether Limited ذخایری را برای پشتیبانی از توکن هایی که صادر می کنه، حفظ میکنه. 

برای اینکه تتر لیمیتد Tether Limited بتونه 1000 تتر رو برش بده، باید 1000 دلار در ذخایر خودش داشته باشه تا اطمینان حاصل بشه که اگر خریداران پول خودشون رو پس بگیرن، می تونن اون رودریافت بکنن. اگر چه تتر قراره در تئوری اینگونه عمل بکنه، اما واقعیت کمی پیچیده تر هست. 

مشکلاتی در رابطه با قابلیت اعتماد Tether Limited در مورد ذخایر اون وجود داره. این شرکت در ابتدا ادعا کرد که هر تتر یک به یک با یه دلار پشتیبانی میشه، که معلوم شد دروغی بیش نیست.

همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

 وکیل Tether Limited  در سال 2019 گفت که 74 درصد از توکن های تتر توسط پول نقد یا معادل های نقدی پشتیبانی میشن. اما زمانی که Tether Limited در سال 2021 تفکیک ذخایر خودش رو ارائه کرد. تنها 2.9 درصد از توکن هاس تتر توسط پول نقد پشتیبانی میشد.

 بقیه ذخایر اون شامل وام های تضمین شده، اوراق قرضه شرکتی و اوراق تجاری بود. به طور خلاصه، Tether Limited ادعا می کنه که تمام 100 درصد تتر توسط ذخایر شرکت پشتیبانی میشه.

 این ذخایر ترکیبی از دارایی ها هستن، بنابراین همه آن پول نقد نیست. همپنین شایان ذکر هست که هیچ تضمین قانونی وجود نداره که یه توکن تتر با قیمت 1 دلار قابل باز خرید باشه.

تتر تنها استیبل کوین نیست

تتر بزرگ ترین استیبل کوین بر اساس ارزش بازار هست. این استیبل کوین در بیش از نیمی از معاملات بیت کوین در سراسر جهان نقش داره. با این حال تتر تنها استیبل کوین نیست. اگر تتر شکست بخوره، شکست اون بر کل بازار تاثیر میذاره. اما برای استیبل کوین هایی که 100 درصد توسط USD پشتیبانی میشن مفید خواهد بود. Gemini USD و GTBC قطعا رهبر خواهند شد.

چه چیزی تتر رو منحصر به فرد می کند؟

تتر برای سال ها پذیرفته شده و مورد استفاده قرار گرفته و مشروعیت داره، اگر چه اغلب به چالش کشیده میشه، اما پروژه های کمی میتونن با اون مطابقت داشته باشن.

این به طور گسترده توسط بسیاری از فروشندگان و پروتکل های موجود در اکوسیستم بلاک چین به عنوان روش پرداخت و وسیله مبادله پذیرفته شده. با توجه به ذخایر بزرگ تتر، از خطرات بازار مانند رویداد های Black Swan رنج نمی بره. تتر همچنین از تجملات مشابه سایر توکن های ارز های دیجیتال در شبکه، معاملات همتا به همتا و امنیت Pow یا Pos برخوردار هست که اون رو به یه پوشش مطلوب برای معامله گران و کاربران تبدیل میکنه.

چگونه می توانید تتر بخرید و نگه دارید؟

ساده ترین راه برای یه سرمایه گذار متوسط برای خرید و فروش استیبل کوین های تتر از طریق صرافی ارز های دیجیتال هست. تتر به طور گسترده توسط معامله گران استفاده میشه و در اکثر صرافی های رمز نگاری موجود هست. استیبل کوین ها ارز های دیجیتالی هستن، بنابراین می تونیم تتر خودمون رو روی هرنوع کیف پول رمز نگاری، گرم یا سرد نگه داریم. دارندگان کریپتو های بزرگ مانند سرمایه گذاران نهادی و صرافی های ارز دیجیتال میتونن مستقیما از تتر به USDT و سایر استیبل کوین های صادر شده توسط تتر دسترسی داشته باشن.

همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

 اونها میتونن با سپرده گذاری پول نقد، استیبل کوین بخرن و ممکنه سرمایه گذاری خودشون رو با بازگرداندن سکه های مجازی با نرخ مبادله 1:1تتر باز خرید بکنن. سرمایه گذاران متوسط ممکنه ببینن که قیمت تتر در مبادلات رمزنگاری هر چند وقت یبار تغییر می کنه. به عنوان مثال، زمانی که یکی از قابل توجه ترین استیبل کوین ها، Terras UST، در می 2022 سقوط کرد.

 قیمت های استیبل کوین دیگر در صرافی ها متزلزل شد و تتر برای مدت کوتاهیی به 97 سنت کاهش یافت. برای این که مردم وحشت کردن و پول خودشون رو بیرون کشیدن. اخیرا قیمت تا یه سایه زیر 1 دلار هست.

خطرات منحصر به فرد تتر

در این قسمت از مقاله همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟نوبت میرسه به بررسی خطرات مربوط به تتر. بزرگ ترین مشکل تتر، شیوه های تجارت مشکوک پشت آن بوده. همانطور که قبلا ذکر شد. تتر لیمیتد Tether Limited در گذشته به اشتباه ذخایر خودش رو معرفی کرد. برای چندین سال، تمایلی به، به اشتراک گذاشتن اطلاعات دقیق در مورد آن ذخایر نداشت.

 Tether Limited همچنین به دلیل ارتباط با Bitfinex با مشکلات قانونی روبرو شد. در سال 2019 دادستان کل نیویورک از این دو شرکت شکایت کرد. ادعا میشه که در سال 2018، زمانی که 850 میلیون دلار از وجوه Bitfinex ناپدید شدف 700 میلیون دلار از ذخایر تتر برای جبران ضرر استفاده کرد. اگر چه این شرکت ها هیچ تخلفی رو نپذیرفتن، اما مالک آن در سال 2021 مبلغ 5/18 میلیون دلار جریمه پرداخت کرد. 

اگر بخواهیم منصف باشیم، تترهدفش شفافیت بیشتر هست. اکنون گزارش های منظمی از ذخایر خودش منتشر می کنه و اطلاعات مربوط به اونا رو در وب سایت خودش درج میکنه. با این حال هنوز هم هستن افرادی که به دلیل اشتباهات قبلی به تتر اعتماد ندارن.

آیا تتر سرمایه گذاری خوبی است؟

استیبل کوین ها مانند تتر به عنوان یه سرمایه گذاری منطقی نیستن، زیرا قرار نیست ارزششان افزایش پیدا کنه. آنها فقط به عنوان ذخیره ارزش عمل می کنن، زیرا یه تتر همیشه باید برابر با یه دلار باشه. علاوه بر این که یه ذخیره مفید ارزش هست، مزیت تتر به عنوان ابزاری برای انجام تجارت به روشی بسیار ساده تر از استفاده بیت کوین هست. 

بامبرا میگه: «یه بیت کوین امروز همان قیمت بیت کوین فردا نخواهد بود و ایجاد طرح های قیمت گذاری برای شرکت هایی که صرفا بر مبنای بیت کوین هستن را بسیار دشوار میکنه». 

بامبرا میگه یه دلیل خوب برای داشتن یه استیبل کوین مانند تتر اینه که اگر میخواهید پول خودتون رو در ارز های دیجیتال نگه دارید اما می خواهید از نوسانات جلوگیری کنید.

همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

 اما حتی با توجه به دلار آمریکا، Terra از یه سرمایه گذاری مطمئن دور هست. کاربران ارز های دیجیتال همچنین باید ار تغییر چشم انداز نظارتی پیرامون دارایی های دیجیتال آگاه باشن. لوپرستی میگه: «آینده تتر و سایر استیبل کوین ها به شفافیت و کفایت وثیقه و نقدینگی بستگی داره». 

این ویژگی ها مورد توجه رگولاتور ها خواهد بود که بدون شک تلاش های خودشون رو بر این بخش از اقتصاد دارایی های دیجیتال به دلیل فروپاشی TerraUSD متمرکز خواهند کرد.

آیا تتر امن است؟

از نظر فناوری تتر کاملا ایمن هست. این یه توکن متمرکز هست که بر روی بلاک چین غیر متمرکز اتریوم توسعه یافته. که قرار هست توسط 1 دلار آمریکا ذخیره شده در تراز نامه Tether Limited به شکل پول نقد در حساب های بانکی و اوراق قرضه دولتی پشتیبانی بشه.

 هیچ کس قصد نداره به کیف پول اتریوم یا کیف پول Exchange شما دسترسی پیدا کنه و تتر رو از شما بگیره. اما ممکنه Tether Limited ورشکسته بشه یا دلار های سپرده شده نزد خودش رو از دست بده.

همچنین ممکنه دلار در حالی که تتر را نگه میداره ارزش خودش رو از دست بده و بنابراین شما خیلی سریع قدرت خرید خودتون رو از دست بدین. به عبارتی دیگر اگر بخواییم بگیم در حالی که تتر سکه ایمن هست، ارزش دلار آمریکا دیگر به نظر ما امن یا قابل اعتماد نیست. 

مهمتر از آن تتر دیگر در واقع از 1 به 1 با دلار آمریکا پشتیبانی نمیشه، بلکه بر روی یه سیستم ذخیره کسری هست که در آن بر اساس بسیاری از منابع، از جمله افرادی که ظاهرا برای شرکتی که توکن رو صادر میکنه، کار کردن، هر تتر تنها 74 درصد پشتیبانی میشه. این به این معنی هست که وقتی روز محاسبه برای دلار آمریکا یا صرفا تتر/ استیبل کوین ها فرا می رسه، مخصوصا برای تتر/ دلار آمریکا بد خواهد بود، 

برای این که واقعا حتی با 1 دلار آمریکا پشتیبانی نمیشه، بلکه تنها 74 درصد دلار آمریکاست یا به عبارتی 74 سنت. با توجه به موارد فوق، ما میگیم اگر قراره یه استیبل کوین نگه داریم، بهتره که USDC را نگه داریم برای این که می تونیم بلافاصله در Coinbase به دلار تبدیلش کنید.

 قطعا از 1 به 1 پشتیبانی میشه و در صورت نیاز می تونیم بلافاصله پس از تبدیل آن به دلار واقعی، در چنین رویدادی که استیبل کوین ها یا دلارآمریکا مشکلات مختلفی تجربه می کنن، کریپتو بخریم.

امنیت تتر در ایران 

شاید شما هم مثل سایر سرمایه گذار های ایرانی فک کنین که با ذخیره و نگهداری تتر های خودتون در کیف پول ارز دیجیتال نگه دارین، مشکلی در مورد بلوکه شدن ارزهاتون پیش نمیاد.

 باید بهتون بگیم که این طور نیست و قرارداد هوشمند تتر به نحوی نوشته شده که کمپانی این ارز میتونه در هر شرایظی رمز ارز های ما رو تحریم و از نقل و انتقال و خرج کردن ارزهامون جلوگیری کنه. کمپانی تتر یه لیست سیاه یا همون Black List داره که از اون برای بلوکه کردن ارز های خودش، استفاده میکنه. 

همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟

که تا الان این کمپانی چند بار از قابلیت لیست سیاه خودش استفاده کرده. چنین اخبار و اطلاعیه هایی میتونن که به عنوان زنگ خطری برای سرمایه گذاران ایرانی برای معامله ارز دیجیتال تتر باشه. با توجه به تحریم های گسترده ای که در زمینه های مختلف علیه کشورمون ایران اعمال شدن، طبق توافق نامه ای که در سایت تتر قرار گرفته، ایران جزو کشور هایی هست که این کمپانی تحریم کرده.

 به همین دلیل هم این شرکت هیچ نوع خدماتی رو به ایرانی ها ارائه نمیده؛ به همین خاطر هم بهتره که جانب احتیاط رو تا حد ممکن رعایت کنیم. مسدود کردن دارایی ها در شبکه بلاک چین فرآیند پیچیده و سختی رو داره؛ اما این موضوع به معنی این نیستش که بلوکه کردن تتر ها غیر ممکن هست. البته به این نکته توجه داشته باشین که قابلیت لیست سیاه تتر و استیبل کوین های معتبر برای مبارزه با فعالیت های غیر قانونی و پولشویی تصویب شدن.

جمع بندی

تتر یکی از محبوب ترین استیبل کوین های موجود در بازار هست. در حالی که نقدینگی رو برای تراکنش هایی به ارزش میلیون ها دلار در روز فراهم می کنه. علیرغم هر گونه بحث و جدل، تتر به عنوان پناهگاهی امن برای کاربران در بازاری بسیار پر نوسان عمل میکنه و همچنین توسط میلیون ها کاربر که خواهان تامین مالی غیر متمرکز بین مناطق، کشور ها و حتی قاره ها هستن، استفاده میشه. 

در کل پاسخ صد در صدی برای امنیت تتر وجود نداره. ما فقط وظیفه ارائه تمام اطلاعات موجود به شما رو داریم. ما نمیدونیم چه مقدار ذخایر دلاری، تتر رو مورد پشتیبانی قرار میدن. پشتیبانی با صد در صدارز یا کمتر؟ هیچ کس نمیدونه!. فرض کنید همه بخوان سریعا دلار های خودشون رو از تتر پس بگیرن.

 آیا ارز دیجیتال تتر میتونست پول رو بپردازه یا آنها ورشکسته میشدن؟ اینکه ما جواب این سوال رو نمیدونیم دلیل اصلی نگرانی تتر هست. ولی تتر در سرزمین ناشناخته ها هم نیست. امنیت تتر در هاله ای از ابهام قرار داره. نه میتونیم بگیم که دارای امنیت کامل هست و راحت از اون استفاده بکنیم. 

نه میتونیم امنیت اون رو به طور کامل زیر سوال ببریم. نسبی بودن همه چیز در بحث امنیت تتر، کا رو کمی دشوار کرده. اگر می خواهید از تتر برای انتقال پول بین مبادلات و یا نگه داشتن دلار به مدت یک یا دو هفته استفاده بکنین، فکر خوبیه. ارز دیجیتال تتر برای تراکنش های کوتاه مدت ساخته شده. اما برای استفاده بلند مدت توصیه نمیشه.


نظرات کاربران در مورد همه چیز درباره امنیت تتر؛ آیا تتر امن است؟
سوال امنیتی :5+48 = ?