راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب

1401/06/17


راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب؛به احتمال زیاد میدونید که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید از صرافی ارزهای دیجیتال اقدام کنید. مسئله ی که وجود داره اینکه با بزرگ شدن دنیای رمزارزها صرافی های زیادی هم شروع به کار کردن، اگر تصمیم گرفتین وارد بازار ارز دیجیتال بشین باید یک صرافی از بین صرافی های بی شماری که در داخل و خارج کشور وجود دارن انتخاب کنید. 

با بی ثباتی این بازارها در انتخاب صرافی باید محتاطانه عمل کنید. برای ترید کردن در بازار رمزارزها باید از هزینه کارمزدهای صرافی ها اطلاع داشته باشین، و امنیت را دراولویت انتخاب خودتون قرار بدین، صرافی به دلیل متمرکز بودن امکان داره به راحتی هک بشه و در کسری از زمان تمام دارایی تون رو از دست بدین.

مقاله پیشنهادی: انواع صرافی های ارز دیجیتال

سرمایه گذاران فعال از پلتفرم ها و صرافی ها در خرید و فروش انتظار دارن سفارش مشتریان رو به موقع و در همان لحظه آماده و تکمیل کنند. میشه گفت اگر صرافی ها بتونن یه راه سریع و موثر واسه فعالیت هاشون پیدا کنن، مثل اکوسیستم های بلاک چینی از امنیت بالایی هم برخوردار میشن. 

راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب

از طرفی انتخاب صرافی در کشور ایران مقوله ی جداست. چون در کشور ایران هنوز برای صرافی های ارزهای دیجیتال مقررات خاصی که شفاف باشه تعیین نشده، و روز به روز هم به تعداد صرافی ها اضافی میشه، و با انتخاب صرافی خارجی ممکن به دلیل مشکلات ناشی از تحریم انتخاب صرافی های خارجی کاملا ریسک هستش چون ممکن حساب شما بلوکه بشه.

با این نگرانی های که وجود داره در انتخاب صرافی ممکن تردید داشته باشین.با همه ی این چالش ها شما باید صرافی معتبری انتخاب کنید که بتونید با خیال آسوده معاملاتتون رو به راحتی انجام بدین. 

چند نوع صرافی داریم؟

صرافی ارزهای دیجیتال 3 نوع هستند، با توجه به ویژگی های هر نوع نسبت به نیازهاتون میتونین انتخاب کنین.

• صرافی متمرکز (CENTRALIZED EXCHANGE)

صرافی متمرکز یا CEX رایج ترین نوع صرافی است. این صرافی ها از یک مرجع مرکزی کنترل میشن. که این مرجع محل نگه داریه دارایی های شماست.

راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب

به دلیل متمرکز بودن امکان هک و سرقت این نوع صرافی ها بیشتر است. در بعضی از صرافی های متمرکز احراز هویت اجباری است مثل صرافی بایننس که بزرگترین صرافی متمرکز جهان محسوب میشه. ولی در بعضی از آنها اجباری نیست مثل کوینکس.

ایران به دلیل مشکلات دولتی تحریم است و کاربران نمیتونن در بایننس احراز هویت کنن. ولی صرافی متمرکز دیگری در ایران وجود داره.به دلیل اینکه صرافی های متمرکز نقدینگی بالایی دارن بسیاری از سرمایه گذاران برای معاملاتشون این نوع صرافی رو ترجیح میدن. 

• صرافی غیر متمرکز (DECENTRALIZED EXCHANGE)

صرافی غیر متمرکز DEX یک بازار همتا به همتا به شمار میاد. در صرافی غیر متمرکز واسطه ی در انجام معاملات وجود نداره، و این باعث میشه کنترل معاملات و دارایی هاتون دست خودتون باشه. هک کردن این نوع صرافی خیلی دشوار هست.

• صرافی ترکیبی (HYBRID EXCHANGE)

صرافی های ترکیبی که هیبردی هم بهشون گفته میشه، نسل جدید صرافی هستن. این نوع صرافی ها از ترکیب صرافی های غیرمتمرکز امنیت زیاد و در کنار امنیت از نقدینگی بالا که ویژگی صرافی متمرکز هست استفاده میکنن. در این نوع صرافی ها معاملات فرد به فرد نیست، ولی کنترل دارایی ها دست کاربر است. که از قوانین حوزه ارزهای دیجیتال تبعیت میکنن.

توجه به نیازها در انتخاب صرافی 

بیایید از چشم یک سرمایه گذار حرفه ای برای انتخاب صرافی نگا کنیم. یک سرمایه گذار هوشیار قبل از اینکه از خدمات یک صرافی استفاده کند در موردش تحقیق میکنه. 

سرمایه گذار سوالاتی رو طراحی میکنه مثل، صرافی که میخواد انتخاب کنه چند سال سابقه کار داره؟ آیا صرافی بیمه هست؟ سرپرستی صرافی در دستان چه کسی هست؟ و اینکه چقدر در بازار رمزارزها شهرت داره و با چه نامی اون رو میشناسن؟ 

راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب

میتونیم بگیم صرافی های قدیمی تر و بزرگ تر جز بهترین صرافی ها به شمار میان. چون به تعداد زیاد سفارش دارن میتونن خیلی سریع به درخواست های مشتریان رسیدگی کنن، و خرید و فروش کاربران رو با هم تطبیق بدن. همچنین با مزیت صرفه به مقیاس، هزینه کارمزد ها رو در حداقل نگه میدارن. 

استفاده از صرافی های ناشناس از طرف ریش سفیدان این کار توصیه نمیشه. چون به احتمال زیاد از امنیت پایینی برخوردار هستن. صرافی های مشهور مثل صرافی های آمریکایی و اروپای با داشتن مقررات خاص خود، امنیت بالایی دارن و عملکرد اون ها مطمئن تر هستش. معمولا خدمات بانکی محافظت شده رو به آسونی میتونین به هم ارتباط بدین. 

به یاد داشته باشین، اگر از خدمات صرافی خارجی بخوایین استفاده کنید. باید وجه های شما به صورت الکترونیک انتقال پیدا کنه. ممکن با اینکه صرافی که انتخاب کردین کاملا مجاز و مطمئن باشه ولی بانک از انتقال پول اجتناب کنه. 

باید در انتخاب صرافی به این نکته توجه کنیم که در برخی از صرافی امکان تبدیل ارز دیجیتال به ارز دیجیتال رو فراهم میکنن. که صرافی های ارز به ارز فقط جفت ارزها رو فهرست میکنن. از طرفی صرافی فیات به ارز به شما امکان این رو میده که ارزهای رو با دلار، پوند، یورو و… (در صرافی های ایران ریال ) خرید و فروش کنین. 

با این حال انتخاب صرافی با توجه به نیاز شما متفاوت میشه. به طور مثال صرافی که جفت ارزهای خاصی رو فهرست میکنه، با صرافی که امکان انجام معاملات مارجین یا OTC رو فراهم میکنه کاملا متفاوت از هم هستن. 

با وجود چالش های زیادی که برای انتخاب صرافی وجود داره باید به دنبال صرافی باشید که بتونه نسبت به شرایط، جواب گوی نیازهای شما باشه. 

با توجه به همه‌ی این نیازها معیاری مشترکی واسه انتخاب صرافی ارز دیجیتال وجود داره. اگه نمیدونید از روی چه معیارهای صرافی خوب و مناسب واسه ترید هاتون انتخاب کنید تا اخر مقاله همراه ما باشین. 

مقاله پیشنهادی: صرافی ارز دیجیتال چیست؟

معیارهای انتخاب صرافی ارزهای دیجیتال خوب

در این قسمت از مقاله ی، راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب به معیارهای که واسه انتخاب صرافی نیاز داریم پرداختیم. 

1. امنیت 

برای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب به اولین چیزی که فکر میکنیم، مسلما امنیت هستش. فک نکنم کسی حاضر بشه با انتخاب یک صرافی که امنيت کافی نداره سرمایه شو از دست بده. پس امنیت مهم ترین عامل انتخاب در صرافی به شمار میاد. 

برای اینکه از امنیت صرافی مطمئن باشیم به یک سری از سوالاتی که واسمون پیش میاد باید جواب پیدا کنیم. باید بررسی کنیم که :

راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب

صرافی برای نگهداری ارزهای دیجیتال از چه روشی استفاده میکنه؟ روش ذخیره سازی سرد(آفلاین) و یا ذخیره سازی گرم (آنلاین ) 

باید در مورد اینکه، آیا صرافی تا حالا هک شده یا نه. اگر جواب در این قسمت بله باشد، به چه میزان ارز دیجیتال به سرقت رفته اطلاعات دقیق داشته باشیم. البته باید بدونیم صرافی برای کسایی که ارزهای دیجیتال شون دزدیده شده، در مقابل خسارتی پرداخت کرده یا نه. 

سوالی که در این قسمت باید به جواب برسیم در مورد امنیت صرافی هست که آیا رعايت میشه یا نه. مثل احراز هویت دو عاملی (2FA) در هنگام ورود به سیستم

صرافی های که برنامه حسابرسی فعالیت هاشون رو مداوم نظارت میکنن و هشدارهای sms و ایمیل در صورت نقص داشتن ارسال میکنن. 

2. میزان اعتبار صرافی

با بررسی 3 عامل میتویند میزان اعتبار صرافی مد نظرتون رو در بازار رمزارزها بسنجید. 

تعداد کاربرانی که از این صرافی واسه عملیات شون استفاده میکنن میشه فهمید که چقدر اعتبار داره. هر چه کاربر بیشتر باشه اعتماد بالاتر 

با توجه به نظراتی که در مورد صرافی بین فعالان بازار رد و بدل میشه. میتونید با استفاده از استک های ارزهای دیجیتال که امکان پرسش و پاسخ رو فراهم میکنه. سوال های رو مطرح کنید و نسبت به جواب ها که میگیرین اعتبار سنجی کنید. 

به فعال بودن صرافی در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی دقت کنید. که چقدر سابقه فعالیت داره و واسه آموزش کاربران چقدر هزینه میزاره.

3. میزان نقدینگی و حجم معاملات 

در برخی از صرافی واسه معاملات یه سقفی گذاشته میشه که نمیتونین بیشتر از سقف مجاز معامله کنین. کسایی که معاملاتشون در حجم های بالاتری صورت میگیره، باید معامله ها رو در چند مرحله با حجم های کوچکتر انجام بدن. که این کار هم هزینه ی زیادی رو مطلبه و از جهت دیگر زمان بیشتری هم صرف میشه. 

4. احراز هویت

احراز هویت برای حفظ دارایی های یک فرایند مهم محسوب میشه. شاید این مرحله کمی حوصله سر بر باشه چون تا هویت شما طبق مدارکتون تایید بشه چند روزی زمان میبره ولی فک نکنم کسی بخواد سرمایه شو به خاطر چند روز که خسته کننده میگذره از دست بده.

احراز هویت از فساد مال و پول شویی جلوگیری میکنه. صرافی های معتبر برای ثبت نام کاربران خود از پلتفرم های دقیق برای احراز هویت استفاده میکنن. احراز هویت شامل میشه از، کارت شناسایی کاربر، صحت چهره کاربر، حساب بانکی، آدرس دقیق محل سکونت که با این کار از کلاه برداری ها تا حد زیادی میشه محافظت کرد.

راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب

برخی از صرافی ها فرایند انجام احراز هویترو ندارن و شما کاملا به صورا ناشناس میتونین خرید و فروش کنین. ولی در این صورت ریسک های رو باید به قولی گردن بگیرین. مثل کلاهبرداری ها و پول شویی های که شاید انجام بشه. معمولا این نوع صرافی در حجم های خیلی کوچک معاملات انجام میدن و خیلی غیر حرفه ای عمل میکنن. 

حالا بعضی از صرافی ها هم فرایند احراز هویت رو به صورت تایید هویت دو مرحله ای انجام میدن. به این صورت که برای معاملات سقفی قرار میدن اگه معامله شما کمتر از اون باشه نیاز به احراز هویت نیس ولی اگه از حد سقف تعیین شده بگذره باید این مرحله رو انجام بدین.

بعنوان توصیه میتونیم بگیم از صرافی هایی خدمات دریافت کنین که از سیستم احراز هویت استفاده میکنن تا از مشتری شناخت کافی داشته باشن.

5. شکاف قیمتی و قیمت گذاری

شکاف قیمتی در ترید یک عامل مهمی هست. منظور از شکاف قیمتی این که، بین بهترین سفارش خرید ارز با بهترین سفارش خرید فروش چقدر اختلاف است. اگه بخواییم با مثال این موضوع رو روشن کنیم فرض کنیم شما یک ارز دیجیتال خریداری کردین ولی به دلایلی در همان هنگام مجبور به فروش میشید.

اگه شکاف قیمتی زیاد باشه ضرر می کنین..شکاف قیمتی زمانی ایجاد میشه که قیمت دارایی شما بالاتر از آنچه روز قبل با آن بسته شده بود باز شود. در حالی که هیچ معامله ای برای آن ثبت نشده باشه.واسه اینکار بهتره از صرافی هایی که قیمتها رو خودشون تعیین میکنن(صرافی کارگزار) زیاد استفاده نکنیم. 

صرافی های که قیمت ها توسط کاربران تعیین میشه شکاف قیمتی در حد خیلی پایینی رخ میده به این نوع صرافی ها هم بازار معاملاتی میگن.

6. پشتیبانی و پیگیری

اگر کاربر بهترین صرافی موجود در دنیا هم باشین ولی نتونین باهاش در صورت نیاز باهاش ارتباط برقرار کنین. کار رو واستون دشوار میکنه. شما ممکن از لحظه اول ورود که احراز وهویت شروع میشه و تا زمانی که خرید و فروش انجام میدین ممکن دچار مشکلاتی بشین که سوالاتی واستون پیش بیاد واسه گرفتن جواب سوالاتتون صرافی هر چه راه های ارتباط زیادی رو برای کاربر ارائه بده و تیم پشتیبانی قوی داشته باشه میشه گفت صرافی معتبری هستش. که به نیازهای مشتری توجه میکنه و در رفع مشکلات کاملا پیگیر هستش. معمولا صرافی های غیرمعتبر تیم پشتیبانی یا ندارن یا خیلی ضعیف عمل میکنن.

7. تغییر قیمت لحظه ای و واقعه ای

همون طور که میدونید در بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی رخ میده. که تریدر ها از این نواسانات به نفع خودشون برای کسب سود بیشتر استفاده میکنن. به این شکل که با بالا و پایین شدن قیمت ها سریع اقدام به خرید و فروش و یا تعویض توکن هاشون میکنن. با این تغییراتی که لحظه ای پیش میاد باید قیمت صرافی در لحظه به طور واقعه ای تغییر کنه، و این یکی از ویژگی های مهم هر صرافی به حساب میاد.

8. دارای کیف پول اختصاصی

اگر صرافی که برای خرید و فروش هاتون انتخاب میکنید، دارای کیف پول اختصاصی باشه. شما رو از داشتن کیف پول های خارجی که با تحریم های وجود داره هر لحظه ممکن از دسترس خارج بشه، بی نیاز میکنه.

راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب

با انجام معامله ها در کیف پول صرافی نیاز نیس که دیگه ارزها رو از کیف پول شخصی به کیف پول صرافی انتقال بدین. که هم در زمان و هم در هزینه کارمزد صرفه جویی میکنین و این کار شما رو خیلی آسون میکنه.

معمولا برای خرید و فروش های روزانه و لحظه ای از کیف پول صرافی استفاده میشه چون با داشتن کیف پول صرافی دارایی شما در حضانت صرافی، و کمی ریسک پذیر، برای کسانی که قصد سرمایه گذاری های بلند مدت رو دارن توصیه میشه از کیف پول های شخصی که کلید خصوصی در دست خودتون و مسئولیتش به عهده شماست استفاده کنید. 

9. نداشتن محدودیت خرید و فروش

یکی دیگر معیارهای که برای انتخاب صرافی باید بهش دقت کنید نداشتن محدودیت در سقف خرید و فروش هست. یعنی بتونید با کمترین مقدار پول ارز دیجیتال خریداری کنید و مجبور نشین که از مبالغ بالا شروع کنید. در زمان نیاز حجم زیادی از ارزهای دیجیتالی رو به فروش برسونید و نیاز به این نداشته باشین معاملاتتون رو به چند قسمت کوچک تقسیم کنید و بعد انتقال بدین.

10. هزینه کارمزد

برای هر خرید و فروشی که در صرافی انجام میدین باید دو نوع کارمزد پرداخت کنید. کارمزد شبکه و کارمزد صرافی

با تحقیقات در موردکارمزدهای صرافی ها میتونید صرافی انتخاب کنید که کارمزدش به نسبت کمتر باشه، اینجوری هزینه های شما هم کاهش پیدا میکنه.

11. معاملات جفت ارز دیجیتال

تبدیل دو ارز دیجیتال به یک دیگر رو معامله جفت ارز میگن. واسه درک بیشتر این بخش اینجوری بگیم شفاف تر، که مثلا شما مستقیما ارزهای بیت کوین خودتون رو به تتر تبدیل کنید، و مجبور نباشین اول بیت کوین ها رو بفروشین بعدش اقدام به خرید تتر کنید. این رو در نظر داشته باشین با انجام هر تراکنش باید کارمزد پرداخت کنید که هزینه تون خیلی میره بالا ولی با استفاده از معامله جفت ارز فقط یک تراکنش انجام میشه از طرفی زمان خیلی کوتاهی رو هم صرف میکنین و کارمزد کمتری شامل میشه.

12. تنوع در ارزهای دیجیتال

راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب

با رشدی که ارزهای دیجیتال داشته، توکن های زیادی در بازار عرضه میشن و امکان انجام معاملات متنوع برای شما وجود داره. هر چه صرافی ارزهای دیجیتال تعداد زیادی ارز عرضه کند کار شما رو در معاملات راحت میکند. ولی این نمیتونه شاخصی برای نشون دادن صرافی بهتر باشه. شاید یک صرافی ارزهای ارائه کنه که ارزش خرید نداره و به کار نمیاد. صرافی که ارزهای با حجم معاملاتی بالا رو واسمون فراهم میکنه به عنوان صرافی خوب خوانده میشه.

13. شفافیت در اطلاعات

صرافی های معتبر اطلاعات دقیق خودشون رو به اشتراک میزارن. درسته تمامی کارهای صرافی ارزهای دیجیتال کاملا آنلاین انجام میشه. ولی برای جلب اعتماد کاربران بهتر از این کار امتنا نکنن. اطلاعاتی که باید در سایت صرافی به اشتراک گذاشته بشه شامل:

• آدرس فیزیکی دقیق صرافی

• شماره تماس های واقعی صرافی 

• مسلما یک تیمی برای انجام کارهای صرافی در حال فعالیت هستن، که از دانش فنی برای توسعه صرافی برخوردارن. آشنایی با تیم توسط کاربران

• به اشتراک گذاری اهداف و ماموریت های صرافی

14. رابط کاربری

صرافی باید رابط کاربری خوبی داشته باشه به اصطلاح کاربر پسند باشه. بعضی از صرافی ها با ساختار پیچیده و امکانات زیادی که دارن کار را برای کاربران خسته کننده میکند. صرافی که ساده طراحی شده باشه میتونه تجربه خوبی واسه ترید کاربران رقم بزنه.

15. نحوه تسویه حساب

حساب، حساب است کاکا، بردار یعنی صرافی اگر هم که، همه معیارهای خوبی رو که بالا توضیح دادیم رو داشته باشه ولی خوش حساب نباشه کار رو برامون سخت میکنه. صرافی باید برای تسویه حساب های کاربران متعهد باشه و به موقع انجام بده.

در صرافی های ایرانی تسویه حساب وابسته به سیکل های پایا و ساتنا است. که سیستم های پایا و ساتنا به بانک متصل است. ولی در کل صرافی باید تسویه حسابش رو در هر صورت در اولین فرصت ممکن انجام دهد.

راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب

پیشنهاداتی که میتونیم برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال از سایت های که برای خرید و فروش استفاده میکنید. یا از نصب اپلیکشین های که برای انجام امورات ارزهای دیجیتال انتخاب میکنید اطمینان حاصل کنید چون ممکن با کوچکترین بی دقتی در دام کلاه برداران بیافتین.

برای اینکه از هر نوع خدماتی در این عرصه استفاده کنید و با ارزهای متنوعی روبه رو بشین. بهتره به یک صرافی اکتفا نکنین. از معتبر بودن صرافی اطمینان حاصل کنید. 

از خدمات صرافی استفاده کنین، که مسلط به زبان اون باشین. اگر مسلط به زبان انگلیسی نیستید بهتره از صرافی های ایرانی با زبان فارسی خدمات دریافت کنید.

با زندگی کردن در ایران بهتره از صرافی های ایرانی برای خرید و فروش هاتون استفاده کنین. چون هر لحظه امکان از دسترس خارج شدن صرافی های خارجی به دلیل تحریم های که وجود داره هست. که شرایط رو برامون سخت میکنه. برای استفاده از صرافی های خارجی باید هویت ایرانی نداشته باشیم که دردسرهای زیادی در پی داره.

مقاله پیشنهادی: بهترین صرافی های خارجی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال

کلام آخر

ممنون که در مقاله راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب ما رو همراهی کردین. امیدواریم بتونیم اصلاعات مفیدی باهاتون در میون بزاریم. که براتون موثر بوده باشه.

برای انتخاب صرافی شاید شما یک معیاری داشته باشین و شاید به همگی توجه کنید. ولی بهترین انتخاب در دستان شماست. چون تنها خود شما میدونید از یک صرافی چه انتظاراتی دارین، و خدمات کدوم صرافی جوابگویی نیازهای شما است. پس اول از همه نیازهاتون رو در نظر بگیرین و بعد در مورد صرافی ها تحقیقات لازم رو انجام بدین تا تصمیم درست در انتخاب صرافی گرفته باشین.


نظرات کاربران در مورد راهنمای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب
سوال امنیتی :7+86 = ?