سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین

1401/06/16


سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین؛ بسیاری از ارزهای دیجیتال، تعداد توکن هایی رو که میشه در چرخه عمرشون ضرب کرد، محدود میکنن. این کار به دلایل زیادی مانند کنترل تورم، افزایش قیمت و افزایش محبوبیت توکن انجام میشه.

در بین ارزهای دیجیتال، بیت کوین همچنان در حال جذب و محبوبیت است. فقط یک سال و نیم پیش، کارشناسان و صاحب نظران فناوری درباره رشد آینده بیت کوین خوشبین بودن. اما تعداد کمی از بیت کوین انتظار داشتن مانند سال ۲۰۲۱ رشد کنه.  

این روند ممکنه همچنان ادامه داشته باشه. در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون بیت کوین استخراج شده. اما این وضعیت ما رو به یک سوال گیج کننده میرسونه: وقتی همه بیت کوین ها استخراج میشن چه اتفاقی میفته.

با توجه به اینکه کمتر از ۲ میلیون بیت کوین باقی مانده، این یک نگرانی واقعی برای همه افراد درگیره. در این مقاله قصد داریم توضیحی درباره سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین به شما ارائه بدیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش استخراج بیت کوین

چند بیت کوین برای استخراج باقی مانده است؟

تا ژوئن ۲۰۲۲، تقریبا ۱۹.۰۷ میلیون بیت کوین درگردش است. یعنی تنها ۱.۹۲ میلیون بیت کوین برای استخراج باقی مونده و بیش از ۹۰ درصد کل بیت کوین استخراج شده. هنگامی که مخترع بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، ارز مجازی رو در سال ۲۰۰۸ ایجاد کرد، مجموع عرضه بیت کوین به ۲1 میلیون میرسید. یکی از دلایل محدودیت عرضه یت کوین، تضمین ارز بدون تورم بود. 

سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین

از اونجایی که بیت کوین ها برای استفاده معاملاتی درنظر گرفته شدن، درست مانند ارز کاغذی، بیت کوین های بیش از حد، در بازار میتونن نوسان های قیمتی وحشیانه ایجاد کنن. با درنظر گرفتن این موضوع، مخترع محدودیت بیت کوین رو برای کنترل عرضه و درنتیجه نوسانات قیمت در آینده تعیین کرد.

 یکی از راه های کنترل مکانیسم این بود که بیت کوین ها رو به تدریج آزاد کنید، بدون اینکه بازار رو با تمام ۲۱ میلیون بیت کوین به طور همزمان تحت تاثیر قرار بدیم. 

برای انجام این کار، کد بیت کوین به گونه ای طراحی شده که به تعداد ثابت بیت کوین اجازه میده تا هرسال تا رسیدن به سقف ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج بشه. بیت کوین های جدید زمانی وارد گردش میشن که یک بلوک جدید استخراج میشه و به بلاک چین اضافه میشه، و این استخراج بیت کوین با یک الگوریتم دشواری برنامه ریزی میشه که با حفظ یک مدت زمان ۱۰ دقیقه ای برای یافتن بلاک های جدید، به پایدار نگه داشتن کل سیستم کمک میکنه.

این سختی هر ۲۰۱۶ بلاک تقریبا هردو هفته یکبار به روزرسانی میشه، زیرا خود شبکه تعیین میکنه که آیا فعالیت های ماینرها افزایش یافته یا کاهش.دشواری استخراج بیت کوین رو مجددا تنظیم میکنه تا هر بلاک تقریبا ۱۰ دقیقه بشه. 

نصف شدن بیت کوین

برای اطمینان از جریان تدریجی بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو مفهوم نصف کردن رو معرفی کرد. این مکانیسم تعداد بیت کوین های موجود رو که وارد گردش میشن به نصف هر سه سال و نه ماه کاهش میده.

اگر این روند ادامه پیدا کنه، به این معنیه که تقریبا تمام ۲۱ میلیون بیت کوین تا پایان سال ۲۰۷۸ استخراج خواهد شد.اونوقت دیگه بیت کوینی برای استخراج وجود نخواهد داشت. در مورد تاریخ دقیق سردرگمی وجود داره. 

سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین

برای کسانی که نمیدونن وقتی همه بیت کوین ها استخراج میشه چه اتفاقی میفته، اگر در گوگل برای پاسخ جستجو کنید، به احتمال زیاد تاریخ این رویداد به جای سال ۲۹۷۸ به عنوان ۲۰۴۰ ذکر شده.

این تاحدی به این دلیله که مطالعات غیررسمی به این نتیجه رسیدن که نصف شدن هرچهار سال یکبار انجام میشه نه هر سه سال و نه ماه. به احتمال زیاد، اگر روند نصف شدن به همین شکل ادامه پیدا کنه و بقیه چیزها ثابت بمونه، سقف عرضه بیت کوین در حدود سال ۲۰۷۸ خواهد رسید.

نصف شدن بعدی بیت کوین در ماه مارس یا آوریل ۲۰۲۴ تخمین زده میشه زمانیکه پروتکل قراره یکبار دیگه نصف شدن رو تکرار کنه و پاداش بلاک رو به ۳.۱۲۵ BTC کاهش بده. 

آشنایی با عرضه ثابت بیت کوین

ما اطلاعات زیادی درمورد خالق مرموز شبکه بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو نداریم. هویت او هنوز یکی از بزرگترین اسرار در جامعه ارزدیجیتال است. با این حال، با قضاوت از اجرای بلاک چین بیت کوین، میتونیم مشخص کنیم که او از شبکه چه میخواست. هدف شبکه بیت کوین ایجاد یک ارزدیجیتال بود که مخالف ارز فیات باشه. 

در شرایطی که اقتصاد جهانی از سقوط بدنام بازار در سال ۲۰۰۸ عبور میکنه، BTC باید کاملا غیرمتمرکز باشه و توسط بانک ها یا مقامات متمرکز کنترل نشه. همچنین باید در برابر تورم مقاوم باشه. سیستم دفتر کل توزیع شده، یک شبکه غیرمتمرکز شفاف و تغییرناپذیر ایجاد کرد که به هیچ شخص ثالثی متکی نبود. برای کنترل تورم، نلکلموتو یک منبع ثابت از BTC رو در کد شبکه جاسازی کرد. 

عرضه محدود همچنین بیت کوین رو به دارایی کمیاب تبدیل میکنه که میتونه قیمت اون رو در آینده افزایش بده. تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت و برای اطمینان از جریان ثابت نقدینگی، سکه ها با نرخ ثابت ضرب خواهند شد. بیت کوین های جدید تنها زمانی وارد گردش میشن که یک بلوک جدید استخراج بشه.

سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین

درحال حاضر، ۱۰ دقیقه طول میکشه تا یک بلوک جدید استخراج بشه. ناکاموتو همچنین یک ویژگی اضافه کرد که در اون تعداد بیت کوین هایی که هر بلوک تولید میکنه هر چهار سال به نصف کاهش پیدا کنه. در ابتدا، در سال ۲۰۰۹، ماینرها برای اضافه کردن یک بلوک، ۵۰ بیت کوین دریافت میکردن.

پس از چهار سال، این تعداد به ۲۵ بیت کوین کاهش یافت و این چرخه تا زمانی ادامه خواهد داشت که دیگه بیت کوینی برای استخراج باقی نمونه.

تاکنون نوزده میلیون بیت کوین استخراج شده که تنها ۲ میلیون بیت کوین در آینده باقی میمونه.اما دو میلیون سکه آخر به دلیل ویژگی های ذکر شده در بالا، بیشترین زمان رو خواهند گرفت. کارشناسان پیش بینی میکنن که بیت کوین های باقی مونده تا سال ۲۱۴۰ استخراج خواهند شد. 

سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین

 
در ادامه مقاله سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین نوبت میرسه به تاثیرات روی ماینرها بعد از استخراج بیت کوین.ماینینگ، فرآیند تایید تراکنش ها و افزودن بلاک های جدید به شبکه بیت کوین است. ماینرها با صرف قدرت محاسباتی خود برای اعتبارسنجی و اضافه کردن بلوک ها، پازه های پیچیده ریاضی رو حل میکنن. 
برای مشارکت در شبکه، به ماینرها جوایز بلوک(تعداد مشخص بیت کوین) و کارمزد تراکنش تعلق میگیره. جایزه بلوک، هر چهار سال به نصف کاهش پیدا میکنه. در سال ۲۰۱۲ به ۲۵ بیت کوین نصف شد و در سال ۲۰۱۶ به ۱۲.۵ کاهش یافت. امروزه ماینرها فقط میتونن برای هر بلوک جدید ۶.۲۵ بیت کوین کسب کنن.

درنهایت، سقف سخت عرضه خواهد رسید و استخراج کنندگان بیت کوین برای تولید، بلاک های جدید دریافت نخواهند کرد. در اون زمان، آنها فقط برای مشارکت در شبکه، کارمزد تراکنش دریافت خواهند کرد. 

سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین

ماینرها برای استخراج بیت کوین به سخت افزار محاسباتی گرون قیمت نیاز دارن. در حال حاضر، اکثر ماینرها و شرکت های استخراج از پاداش بلوک برای جبران هزینه های عملیاتی استخراج و کسب سود استفاده میکنند. اما از اونجایی که پاداش استخراج هر چهار سال به نصف کاهش پیدا میکنه، هزینه اجرای عملیات استخراج درنهایت از پاداشی که ماینرها میگیرن بیشتر خواهد شد. این ممکنه حتی قبل از رسیدن به عرضه ثابت اتفاق بیفته.

با این حال، اگر قیمت بیت کوین در طول زمان افزایش پیدا کنه، باید کاهش پاداش بلوک رو جبران کنه. تنها سوال اینه که وقتی همه سکه ها استخراج میشن چه اتفاقی میفته. از نظر تئوری، اگر یک ماینر تراکنش های کافی رو تایید کنه، کارمزدهای بدست اومده میتونه به جبران پاداش های از دست رفته بلوک کمک کنه. اما میزان کارمزد تراکنش به وضعیت شبکه در آینده بستگی داره. 

تاثیر بر مصرف کنندگان و تجار

عرضه محدود بیت کوین اون رو به یک شی کمیاب تر تبدیل میکنه. کمبود بیت کوین احتمالا به جنون خرید منجر خواهد شد. با شروع ترس از دست دادن(FOMO)، قیمت دارایی به طور تصاعدی افزایش پیدا میکنه چون بسیاری از مردم مایل به خرید بیت کوین هستند. یکی از مسائل بزرگتر اینه که حتی اگه تمام بیت کوین ها در آینده استخراج بشن، ۲۱ میلیون بیت کوین در گردش وجود نخواهد داشت. 

سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین

به گفته Chainalysis، یک شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین، یک پنجم کل بیت کوین های استخراج شده در حال حاضر از بین رفته. بسیاری از این بیت کوین ها در کیف پول هایی وجود دارن که به دلیل گم شدن رمزهای عبور یا سخت افزار فیزیکی از بین رفته دیگه قابل دسترسی نیستند.

 

 

کلام پایانی

در مقاله سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین؛ با توجه به محبوبیت بیت کوین، میتونیم با خیال راحت فرض کنیم که آینده بیت کوین به جذب ذینفعان ادامه خواهد داد،

حتی زمانیکه به کل عرضه بیت کوین برسه. رسیدن به حداکثر تعداد بیت کوین سناریوی روز قیامت ایجاد نمیکنه مگر اینکه بیت کوین تقاضا و کشش خودش رو از دست بده. در یک سناریوی محتمل، اکوسیستم بیت کوین به انطباق با الگوهای در حال تغییر در اقتصاد جهانی ادامه میده و چشم انداز پایداری برای آینده به اون میده. 


نظرات کاربران در مورد سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین
سوال امنیتی :9+41 = ?