روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

1401/07/01


روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین؛ کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال میتونه اشکال مختلفی داشته باشه. مشابه پول موجود در حساب بانکی شما، کلاهبرداران، ارزدیجیتال شما رو میخوان و هرکاری که میتونن برای دریافت اون انجام میدن.

کلاهبرداری های ارزدیجیتال اغلب با هدف بدست آوردن اطلاعات خصوصی مانند کدهای امنیتی یا فریب یک فرد ناآگاه برای ارسال ارز دیجیتال به یک کیف پول دیجیتال در معرض خطر است. در این مقاله قصد داریم روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین رو بررسی کنیم.

مقاله پیشنهادی: بررسی تخصصی امنیت ارزهای دیجیتال

 

روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

به طور کلی، کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال به دو دسته تقسیم میشن:

روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

1. ابتکاراتی با هدف دسترسی به کیف پول دیجیتال هدف یا اعتبارنامه های احراز هویت. این به این معنیه که کلاهبرداران سعی میکنن اطلاعاتی رو به دست بیارن که به اونها امکان دسترسی به کیف پول دیجیتال یا انواع دیگر اطلاعات خصوصی مانند کدهای امنیتی رو میده. در برخی موارد، این حتی شامل دسترسی به سخت افزار فیزیکی نیز میشه. 

2. انتقال ارزدیجیتال به طور مستقیم به یک کلاهبردار به دلیل جعل هویت، سرمایه گذاری تقلبی یا فرصت های تجاری یا سایر ابزارهای مخرب.

مقاله پیشنهادی: آموزش شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

1. کلاهبرداری های مهندسی اجتماعی

برای کلاهبرداری های مهندسی اجتماعی، کلاهبرداران از دستکاری روانی و فریب برای به دست آوردن کنترل اطلاعات حیاتی مربوط به حساب های کاربری استفاده میکنن.

روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

در این کلاهبرداری ها افراد رو وادار میکنن که فکر کنند با یک نهاد قابل اعتماد مانند یک آژانس دولتی، کسب و کار معروف، پشتیبانی فنی، عضو جامعه، همگار یا دوست سروکار دارند. کلاهبرداران اغلب از هر زاویه ای کار میکنن یا برای جلب اعتماد یک قربانی احتمالی به اندازه نیاز زمان میبرند تا کلید خصوصی های کیف پول شون رو فاش کنن یا به کیف پول دیجیتالی کلاهبردار پول بفرستن. وقتی یکی از این نهادهای معتمد به هر دلیلی ارزدیجیتال رو درخواست میکنه، این نشانه کلاهبرداریه.

2. کلاهبرداری های رمانتیک

کلاهبرداران اغلب از وب سایت های دوستیابی استفاده میکنن تا به هدف های ناآگاه فکر کنن که در یک رابطه طولانی مدت واقعی هستند.

روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

هنگامی که اعتماد اعطا شد، مکالمات اغلب به فرصت های ارزدیجیتال پرسود و انتقال نهایی رمزارزها یا اعتبار احراز هویت تبدیل میشن. کمیسیون تجارت فدرال(FTC) دریافت که تقریبا ۲۰ درصد از پول های گزارش شده در کلاهبرداری های رمانتیک از دست رفته در ارزهای دیجیتال بوده است.

3. کلاهبرداری های هدایا

با حرکت به سمت پایین حوزه نفوذ، کلاهبرداران همچنین سعی میکنن خود را به عنوان افراد مشهور، تاجران یا تاثیرگذار ارزهای دیجیتال نشون بدن.

روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

برای جلب توجه اهداف بالقوه، بسیاری از کلاهبرداران قول میدن که ارزدیجیتال ارسال شده به اونهارو در چیزی که به عنوان کلاهبرداری هدایا شناخته میشه مطابقت یا ضرب کنن. پیام هایی که به خوبی ساخته شده اند، اغلب شبیه یک حساب کاربری موجود در رسانه های اجتماعی هستند، اغلب میتونن حس اعتبار ایجاد کنن و احساس فوریت رو برانگیزند. این فرصت افسانه ای با نام یک بار در زندگی، میتونه مردم رو به انتقال وجوه به امید بازگشت فوری سوق بده. 

4. طرح های سرمایه گذاری بیت کوین

یکی از انواع روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین همین بوده. در طرح های سرمایه گذاری بیت کوین، کلاهبرداران با سرمایه گذارانی که ادعا میکنن مدیران سرمایه گذاری کارکشته هستن تماس میگیرن. به عنوان بخشی از این طرح، به اصطلاح مدیران سرمایه گذاری ادعا میکنن که میلیون ها دلار سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به دست آوردن و به قربانیان خود قول میدن که با سرمایه گذاری درآمد کسب کنند.

 برای شروع، کلاهبرداران هزینه اولیه رو درخواست میکنن. سپس، به جای پول درآوردن، سارقان به سادگی سرمایه های اولیه رو میدزدن. کلاهبرداران همچنین ممکنه اطلاعات هویتی شخصی رو درخواست کنند و ادعا کنن که برای انتقال یا واریز وجوه هست و در نتیجه به ارزهای دیجیتال یک شخص دسترسی پیدا کنند. نوع دیگه ای از کلاهبرداری شامل استفاده از تاییدیه های جعلی افراد مشهور است.

کلاهبرداران عکس های واقعی میگیرن و اونهارو به حساب ها، آگهی ها یا مقاله های جعلی تحمیل میکنن تا اینطور به نظر برسه که فردمشهور در حال ترویج سود مالی زیادی از سرمایه گذاریه. منابع این ادعاها با استفاده از نام های شرکت های معتبر به نظر میرسه که مشروع باشه با این حال جعلی است. 

5. حمله انسان

هنگامی که کاربران در یک مکان عمومی وارد حساب ارزدیجیتال میشن، کلاهبرداران میتونن اطلاعات خصوصی اونهارو سرقت کنن.یک کلاهبردار میتونه هرگونه اطلاعات ارسال شده از طریق یک شبکه عمومی از جمله رمز عبور و کلیدهای کیف پول ارزهای دیجیتال و اطلاعات حساب کاربری رو رهگیری کنه. هر زمان که کاربری وارد سیستم بشه، دزد میتونه این اطلاعات حساس رو با استفاده از رویکرد حمله انسان جمع آوری کنه.

 این کار با رهگیری سیگنال های وای فای در شبکه های قابل اعتماد در صورتیکه در مجاورت نزدیک باشند انجام میشه. بهترین راه برای جلوگیری از این حملات، مسدود کردن حمله انسان با استفاده از یک شبکه دخصوصی مجازی(VPN) است. VPN تمام داده های در حال انتقال رو رمزنگاری میکنه بنابراین سارقان نمیتونن به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کنن و ارزهای دیجیتال رو سرقت کنند.

6. پیشنهادهای استخدامی و کارمندان متقلب

کلاهبرداران همچنین هویت استخدام کنندگان یا جویندگان کار رو برای دسترسی به حساب های ارزدیجیتال جعل میکنن. با این ترفند، آنها شغل جالبی رو ارائه میدن اما به ارزهای دیجیتال برای آموزش شغلی نیاز دارن. همچنین هنگام استخدام کارمندان از راه دور کلاهبرداری هایی وجود داره.

 به عنوان مثال، فریلنسر های فناوری اطلاعات کره شمالی با ارائه رزومه چشمگیر و ادعای اینکه مستقر در ایالات متحده هستند، درتلاشند تا از فرصت های شغلی راه دور استفاده کنند. وزارت خزانه داری ایالات متحده در مورد این کلاهبرداری کره شمالی که شرکت های ارزهای دیجیتال رو هدف قرار میده هشدار داد.

7. کلاهبرداری های فیشینگ

در زمینه صنعت ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری های فیشینگ اطلاعات مربوط به کیف پول های آنلاین رو هدف قرار میدن.

روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

به طور خاص، کلاهبرداران به کلیدهای خصوصی کیف پول رمزنگاری، که کلیدهای موردنیاز برای دسترسی به ارزهای دیجیتال هستند، علاقمندند. روش اونها مانند بسیاری از کلاهبرداری های استاندارده. آنها یک ایمیل با پیوندهایی ارسال میکنن که دارندگان را به یک وب سایت خاص هدایت میکنه و از اونها میخواد کلیدهای خصوصی رو وارد کنن. وقتی هکرها این اطلاعات رو داشته باشن، میتونن ارزدیجیتال رو سرقت کنن. 

8. کلاهبرداری های باج خواهی و اخاذی

یکی دیگه از روش های محبوب مهندسی اجتماعی که کلاهبرداران استفاده میکنن، ارسال ایمیل های باج گیریه. در چنین ایمیل هایی، هنرمندان کلاهبردار ادعا میکنن که سابقه بازدید وب سایت های بزرگسال یا سایر صفحات وب غیرقانونی رو دارن و تهدید میکنن که اونهارو افشا میکنن مگر اینکه کلیدهای خصوصی رو به اشتراک بذارن یا ارزدیجیتال رو برای کلاهبردار ارسال کنند. این موارد نشون دهنده تلاش مجرمانه اخاذی است و باید به یک سازمان اجرایی مانند FBI گزارش شود.

9. کلاهبرداری های سرمایه گذاری یا فرصت های تجاری

ضرب المثل قدیمی: اگر چیزی خیلی خوب به نظر میرسه که درست باشه، پس احتمالا درسته، هنوز هم صادقه و هرکسی که به طور کلی سرمایه گذاری میکنه باید به خاطر داشته باشه.

این امر به ویژه درمورد ارزهای دیجیتال صادقه. سفته بازان سودجوی بیشماری به وب سایت های گمراه کننده ای روی میارن که به اصطلاح بازده تضمین شده یا سایر تنظیماتی رو ارائه میکنن که سرمایه گذاران باید مبالغ زیادی رو برای بازده تضمین شده حتی بزرگتر سرمایه گذاری کنن. متاسفانه این ضمانت های ساختگی اغلب منجر به فاجعه مالی میشن، زمانیکه افراد سعی میکنن پول خودشون رو بیرون بیارن و متوجه میشن که نمیتونن.

10. فرصت های جدید مبتنی بر ارزدیجیتال: ICO و NFT

سرمایه گذاری های مبتنی بر ارزدیجیتال مانند عرضه اولیه سکه(ICO) و توکن های غیرقابل تعویض(NFT) راه های بیشتری رو برای کلاهبرداران فراهم کرده تا به پول شما دسترسی داشته باشند. آنچه مهمه بدونید اینه که اگرچه سرمایه گذاری های مبتنی بر ارزدیجیتال یا فرصت های تجاری ممکنه سودآور به نظر برسه، اما همیشه واقعیت رو منعکس نمیکنه.

به عنوان مثال، برخی از کلاهبردارن، وب سایت های جعلی رو برای ICOها ایجاد میکنن و به کاربران دستور میدن که ارزهای دیجیتال رو به یک کیف پول در معرض خطر واریز کنن. در موارد دیگه، خود ICO ممکنه مقصر باشه. بنیانگذاران میتونن توکن های غیرقانونی رو توزیع کنن یا از طریق تبلیغات نادرست، سرمایه گذاران رو درباره محصولات خود گمراه کنند. 

11. کشش فرش

روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

کشش فرش زمانی اتفاق میفته که اعضای پروژه سرمایه یا ارزدیجیتال رو برای تامین مالی پروژه جمع آوری میکنن و سپس به طور ناگهانی تمام نقدینگی رو حذف میکنن و ناپدید میشن. این پروژه رها میشه و سرمایه گذاران همه چیزهایی رو که کمک کرده اند از دست میدن. 

12. کلاهبرداری های استخراج ابری

پلتفرم ها برای خریداران خرده فروشی و سرمایه گذاران بازاریابی میکنن تا اونهارو وادار کنن که سرمایه اولیه خودشون رو پایین بیارن ت جریان مستمری از قدرت استخراج و پاداش رو تضمین کنن.

این پلتفرم ها در واقع دارای نرخ هش نیستند که میگویند دارند و پس از پرداخت پیش پرداخت شما، پاداش هارو تحویل نمیدن. در حالیکه استخراج ابری لزوما یک کلاهبرداری نیست، قبل از سرمایه گذاری باید در پلتفرم بررسی بشه. 

چگونه کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال رو شناسایی کنیم؟

زمانیکه بدونید به دنبال چه چیزی هستید، کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال به راحتی قابل تشخیصه. ارزهای قانونی با اطلاعات دقیق درمورد بلاک چین و توکن های مرتبط بقه راحتی در دسترس هستند. 

• وایت پیپر ارز رو مطالعه کنید

روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

ارزها یک فرایند توسعه رو طی میکنن. قبل از این فرایند، به طور کلی سندی برای خوندن برای عموم منتشر میشه به نام کاغذ سفید که پروتکل ها، بلاک چین رو توصیف میکنه، فرمول هارو تشریح میکنه و نحوه عملکرد کل شبکه رو توضیح میده. ارزهای دیجیتال تقلبی این کار رو نمیکنن. افرادی که پشت سر آنها هستند کاغذهای سفید رو منتشر میکنن که ضعیف نوشته شدن، ارقامی دارن که باهم جمع نمیشن و به طور کلی به نظر نمیرسه که کاغذ سفید مناسبی باشه. 

• شناسایی اعضای تیم پشتیبان ارز دیجیتال

کاغذهای سفید همیشه باید اعضا و توسعه دهندگان ارز دیجیتال رو شناسایی کنند. مواردی وجود داره که یک پروژه ارزدیجیتال منبع باز ممکنه نام توسعه دهندگان رو نداشته باشه. اما این مورد برای منبع باز معموله. اکثر کدنویسی ها، نظات و بحث هارو میشه در Github یا GitLab مشاهده کرد.

برخی از پروژه ها از انجمن ها و برنامه هایی مثل Discord برای بحث استفاده میکنن. اگر هیچ یک از این موارد رو پیدا نکردید و کاغذ سفید پر از خطاست، احتمالا یک کلاهبرداریه. 

• به دنبال موارد رایگان باشید

روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

بسیاری از کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال، توکن ها یا کوین های رایگان ارائه میکنن یا قول میدن که رمز ارزها رو در کیف پول شما بیندازند. به خودتون یادآوری کنین که هیچ چیز هرگز رایگان نیست به خصوص پول و ارزهای دیجیتال. 

• بازاریابی رو بررسی کنید

ارزهای دیجیتال معمولا یک تلاش پولساز نیستند. آنها پروژه هایی هستن که هدف مشخصی دارن و دارای توکن هایی هستند که برای کمک به عملکرد بلاک چین طراحی شده اند. پروژه های ارزدیجیتال معتبر در رسانه های اجتماعی پست نمیشن و خودشون رو به عنوان بهترین رمزارز بعدی که نباید از دست بدید معرفی میکنن. 

ممکنه بروز رسانی های ارزدیجیتال درمورد پیشرفت های بلاک چین یا اقدامات امنیتی جدید انجام شده رو مشاهده کنید اما باید مراقب به روز رسانی هایی باشید که احساس میکنید بیشتر به پول مربوط میشن تا پیشرفت های فناوری پشت ارزدیجیتال. کسب و کارهای قانونی وجود دارن که از فناوری بلاک چین برای ارائه خدماتذ استفاده میکنن.

آنها ممکنه توکن هایی در بلاک چین خود برای پرداخت هزینه تراکنش داشته باشن اما تبلیغات و بازاریابی باید بسیار رسمی تر به نظر برسه. آنها پولی خواهند داشت که برای تایید و ظاهر افراد مشهور خرج کنند و تمام اطلاعات رو به راحتی در وب سایت های خود دردسترس دارند. این کسب و کارها از همه نمیخوان که ارزشون رو بخرند. آنها خدماتد مبتنی بر بلاک چین خودشون رو تبلیغ خواهند کرد. 

مقاله پیشنهادی: انواع حملات ارزهای دیجیتال چیست؟

چگونه از کلاهبرداری ارزهای دیجیتال جلوگیری کنیم؟ 

چندین اقدام وجود داره که میتونید برای جلوگیری از کلاهبرداری انجام بدین. اگر متوجه هریک از علائم شدین نباید روی هیچ پیوندی کلیک کنید، شماره تلفنی بگیرید یا برای آنها پولی ارسال کنید. علاوه بر این:

روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

• درخواست ها برای ارائه ارزدیجیتال خصوصی خودتون رو نادیده بگیرید. این کلیدها دسترسی به کریپتو و کیف پول شما رو کنترل نمیکنن و هیچکس در یک تراکنش قانونی ارزدیجیتال به اونها نیازی نداره. 

• وعده هایی رو که میگن پول زیادی به دست خواهید آورد نادیده بگیرید.

• مدیران سرمایه گذاری که با شما تماس میگیرن و میگن که میتونن به سرعت پول شما رو افزایش بدن نادیده بگیرید.

• سلبریتی هارو نادیده بگیرید. یک سلبریتی در مورد خرید ارزدیجیتال با مردم تماس نخواهد گرفت. 

• اگر ایمیل، پیامک یا پیام رسانه ای اجتماعی از یک دولت، سازمان مجری قانون یا شرکت خدماتی دریافت کردید که در اون حساب ها یا دارایی های شما مسدود شده، و باید ارزدیجیتال یا پول ارسال کنید، با آژانس تماس بگیرید و پیام رو نادیده بگیرید. 

• پول یا ارزدیجیتال رایگان رو قبول نکنید.

نحوه گزارش کلاهبرداری با ارز بیت کوین

چندین سازمان وجود دارن که اگر قربانی کلاهبرداری ارزهای دیجیتال یا مشکوک به اون هستید میتونن به شما کمک کنن. از فرم های شکایت آنلاین آنها برای کمک گرفتن استفاده کنید:

• گزارش کلاهبرداری FTC

• گزارش کلاهبرداری درکمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده

• مرکز شکایات جرایم اینترنتی FBI

همچنین میتونید با صرافی ارزدیجیتالی که استفاده میکنید تماس بگیرید. آنها ممکنه پیشگیری از کلاهبرداری یا سایر اقدامات را برای محافظت از دارایی ها و ارزدیجیتال شما داشته باشن. 

اگر کسی برای شما بیت کوین بفرستد آیا میتوانید مورد کلاهبرداری قرار بگیرید؟

شما نباید تراکنش هایی رو بپذیرید که از اونها اطلاعی ندارید. با درنظر گرفتن این موضوع، تنها راهی که کسی میتونه ارزدیجیتال شما رو بدزده اینه که اون رو در یک کلاهبرداری برنامه ریزی شده به اونها بدید، کلیدهارو به اونها بدید یا ممکنه کیف پول شما رو هک کرده و کلیدهای شما رو بدزدند. 

 

کلام پایانی

در این مقاله روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال رو بررسی کردیم. با آگاهی از روش های رایجی که کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات شما و درنهایت پول شما تلاش میکنن، باید بتونید یک کلاهبرداری مرتبط با ارزدیجیتال رو زود تشخیص بدید و از وقوع اون برای شما جلوگیری کنید. از اونجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرده، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت بشه و سرمایه گذاری با آگاهی کامل از ریسکهای احتمالی انجام بشه.


نظرات کاربران در مورد روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین
سوال امنیتی :4+64 = ?