چرا باید ارز های دیجیتال را برای سرمایه گذاری داشته باشیم؟

1401/06/19


چرا باید ارز های دیجیتال را برای سرمایه گذاری داشته باشیم؟ شاید این سوال بسیاری از کسانی باشد که این روزها به دنبال سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستند. اما پیش از انجام این کار بهتره از خطرات و ریسک های احتمالی و البته مزیت های این سرمایه گذاری آگاه باشیم تا تصمیمات درستی بگیریم. در این مقاله قصد داریم دلایل سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم. 

مقاله پیشنهادی: آموزش مدیریت سرمایه گذاری

چرا مردم روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری میکنند؟

GoBankingRates اخیرا از ۱۰۳۷ آمریکایی نظرسنجی کرد تا بداند آیا آنها در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری میکنن و همچنین برخی از اهداف اصلی اونها برای سرمایه گذاری در ارزدیجیتال چیست؟ برخی از اهداف اصلی اونها شامل توانایی تنوع بخشیدن به پورتفولیو ها، ایجاد پس انداز، ثروتمند شدن سریع و کسب درآمد برای اهداف خاصی مانند تحصیل یا مسافرت بود.

چرا باید ارز بخریم

اگر به دنبال راهی برای تنوع بخشیدن به سبد سهام خود فراتر از سبد معمولی سهام و اوراق قرضه هستین، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال میتونه این فرصت منحصر به فرد رو برای شما فراهم کنه. کریس کلاین، مدیر ارشد اجرایی و یکی از بنیانگذاران بیت کوین IRA، گفت که علاقه به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برای تنوع بخشیدن به پورتفولیو ها به ویژه پورتفولیو های بازنشستگی، افزایش یافته. این احتمالا به دلیل انتظارات پیرامون افزایش و رشد دارایی های دیجیتال در آینده نزیدک و بلندمدت و به طور کلی مشتریان مشتاق آن هست. در ادامه چند مورد از دلایلی را که مردم در ارزدیجیتال سرمایه گذاری میکنن ذکر خواهیم کرد:

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری را از کجا شروع کنم؟

• شروع کار آسان است

درحالیکه فناوری و مفهوم پشت ارزهای دیجیتال ممکنه پیچیده، شاید حتی کمی باطنی به نظر برسه حقیقت اینه که درواقع کشف این روش سرمایه گذاری بسیار آسونه. قبل از انجام این کار باید چند قانون اساسی رو درنظر بگیرین.

اولا ارزدیجیتال تنها باید بخش کوچکی از سبد سرمایه گذاری شما رو نشون بده، به خصوص که شما تازه شروع به یادگیری کرده اید. دوم، توکن های زیادی برای انتخاب وجود داره. تحقیقات خود را انجام بدین و درمورد موارد موردعلاقه خودتون بیاموزید اما به خاطر داشته باشید که بسیاری از آنها در طول تاریخ به حدس و گمان دامن زده اند و قبل از اینکه به طور کلی ناپدید بشن، قیمت اونها افزایش یافته است.

چرا باید ارز بخریم

این دلیل خوبیه که ابتدا روی بیت کوین تمرکز کنین. حتی اگر فقط با کسری از بیت کوین شروع کنید. این ارز اصلی است و علیرغم نوساناتی که داره مطمئن ترین شرط درمیان ارزهای دیجیتال برای بقا در بلندمدت است. با درنظر گرفتن این ملاحظات، برای یک حساب کاربری در یک انجمن صرافی قابل اعتماد مانند Coinbase، Gemini یا Binance ثبت نام کنید. چند دلار واریز کنید و شروع به آشنایی با چشم انداز اولیه ارزهای دیجیتال کنید. شما همچنین باید یک پول ارزدیجیتال ایجاد کنید که روی دسکتاپ یا تلفن همراه یا یک دستگاه سخت افزاری ذخیره سازی مانند کارت USB ذخیره میشه. از طرف دیگر ممکنه کیف پولی ایجاد کنید که در فضای ابری ذخیره میشه. 

• پتانسیل حقوق صاحبان سهام 

پاتریشیا ترومپیر، مدیرعامل شرکت Sphere 3D، میگه که یکی از دلایل اصلی سرمایه گذاری مردم در ارزهای دیجیتال اینه که این ارز دارای پتانسیل سهام است. این به این معنیه که احتمال بازگشت سرمایه بالا وجود داره.

• ذخیره بلند مدت ارزش

جنی تا، مدیر عامل شرکت HODL Assets، گفت که بیشتر ارزهای دیجیتال برخلاف پول فیات، عرضه محدودی دارن که توسط الگوریتم های ریاضی محدود شده است. او گفت: مانند سهام، آنها سرمایه گذاری های سفته بازی هستند، بنابراین نوسانات و ریسک زیادی وجود داره. اما بازده میتونه به طور بالقوه بسیار بیشتر و زمان چرخش بسیار سریعتر باشه. موضوع رشد بالا در یک دوره کوتاه است. او از مثال آشفتگی دوج کوین در سال ۲۰۲۱ استفاده میکنه. سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال که در ژانویه یا فوریه فقط ۱۰۰۰ دلار در دوج کوین خریداری کرده بودن، تا اواسط می همان سال حداقل ۱۴۶۰۰ دلار داشتند!

• آزادی تراکنش

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، آزادی تراکنش زیادی رو برای سرمایه گذاران فراهم میکنه، چیزی که توسط اکثر بانک های سنتی قابل ارائه نیست. اگر به پول نقد نیاز دارین، کریپتو و صرافی های مربوط به اون هم دسترسی و هم نقدینگی آسون دارن. جنی تا افزود: و ارزدیجیتنال در برابر سانسور مقاوم است، به این معنی که هرکسی میتونه به صورت یکی به یک، ۲۴ ساعته، بدون دخالت شخص ثالث پول ارسال کنه. 

• ارز دیجیتال قابل اعتماد است

چرا باید ارز بخریم

قابل اعتماد بودن ارزهای دیجیتال دلیل دیگه ایه که مردم برای سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال انتخاب میکنن. ترومپیتر گفت از اونجاییکه عرضه محدودی از بیت کوین وجود داره، شکل بلندمدت و باثبای از ارز است که نمیشه اون رو تحت تاثیر تورم توسط سازمان های دولتی یا سیاسی کاهش داد. همچنین یکی از مهم ترین دلایلی که مردم در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری میکنن تا حدی به دلیل جذابیت سود است و به دلیل محدود بودن کریپتو به عنوان محافظ بالقوه در برابر تورم است. 

• در بانکداری غیرمتمرکز شرکت کنید

دلیل بزرگی که مردم عاشق ارزهای دیجیتال هستند، اخلاق غیرمتمرکز بانکداری یک به یک و و بدون مجوزه. ورود نسل جدیدی از مصرف کنندگان به اقتصاد دیجیتالی از پول الگوریتمی، از نظر تئوری، نیاز به موسسات بانک مرکزی، همراه با کارمزد و نظارت اونهارو از بین میبره. به ویژه، قرارداد های هوشمند چنین دنیای غیرمتمرکزی رو ممکن میکنه. دستورالعمل های اونها براساس یک الگوریتم کدگذاری شده و منبع باز اجرا میشن که همه میتونن در بلاک چین ببینند. 

• اکنون سرمایه گذاری کنید تا بخشی از فناوری و زیرساخت های آینده باشید

در این بخش از مقاله چراباید ارز های دیجیتال را برای سرمایه گذاری داشته باشیم؟ نوبت به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال میرسه. علیرغم شهرت کریپتو به وحشی بودن، بیشتر اونها میتونن پتانسیل بلاک چین رو به عنوان یک زیرساخت فناوری جدید تشخیص بدن که روزی ارزش واقعی خواهد داشت همونطور که لپ تاپ ها، آیفون ها و ذخیره سازی ابری در حال حاضر انجام میدن. میشل براونشتاین، برنامه ریز مالی معتبر و معاون ارشد گروه مشتریان خصوصی در Personal Capital، میگوید: وقتی به فناوری پشت ارزهای دیجیتال فکر میکنین.

چرا باید ارز بخریم

فناوری بلاک چین تعداد زیادی برنامه کاربردی دیگه برای اون وجود داره. بنابراین شاید این آینده صنعت دیگه ای باشه که هنوز کسی بهش فکر نکرده. به عنوان مثال، شرکت بلاک چین سازمانی Casper Labs در سال ۲۰۱۸ برای تحقیقذ و توسعه بیشتر براساس فناوری قرارداد های هوشمند اتریوم ره اندازی شد. به گفته Medha Parlikar، بلاک چین شبکه Casper که براساس مشخصات اولیه طراحی شده توسط توسعه دهندگان اتریوم ساخته شده، برای مقیاس بندی فناوری کریپتو برای استفاده گسترده سازمانی توسعه یافته است.

پارلیکار میگوید: آنچه که هم بنیانگذاران و هم خودم متوجه شدیم این است که واقعا یک بلاک چین برای کسب و کارها ساخته نشده. شرکت ها و سازمان ها واقع به نهادهای نظارتی، سرمایه گذاران و مشتریان وابسته هستند. پروتکل کاسپر خود را به عنوان یک پله بزرگ برای کمک به شرکت ها قرار میده تا از جایی که قراره به سمت پیاده سازی و پذیرش بلاک چین برن. ما معتقدیم که از طریق این فرایند، مصرف کنندگان درنهایت از مزایای اون بهزه خواهند برد.

به گفته پارلیکار، فناوری بلاک چین این پتانسیل رو داره که به کسب و کارها کمک کنه تا سوابق امن تری داشته باشن، از حریم خصوصی مشتریان هنگام مدیریت حساس محافظت کنند و هویت رو به طور یکپارچه تر تایید کنند. منابع در فضای بلاک چین همچنین ادعا میکنن که این فناوری میتونه دردسرها رو در صنایع مختلف حل کنه و در ایجاد فرایند های بهتر برای استفاده هایی مانند دسترسی به رای، شفافیت زنجیره تامین، رزرو، بلیت کنسرت و انجمن های عضویت VIP، حفاظت از هویت و موارد دیگر موثر باشه.

سرمایه گذارانی که ریسک پذیری مناسبی دارن و تمایل به حمایت از پروژه های در حال رشد دارند، ممکنه بخوان با خرید توکن هایی از یک پروژه، شرکت، برنامه یا اکوسیستمی خاص که فکر میکنن در پنج تا ده سال آینده مرتبط خواهند بود، وارد عمل بشن. اما مانند هر خرید سهام انفرادی، برنامه ریزان مالی مانند براونشتاین همچنان احتیار رو توصیه میکنن: لازم نیست امروز برای رسیدن به اهداف مالی خود در کریپتو باشید. 

• برای کسب درآمد غیرفعال روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید

چرا باید ارز بخریم

یادگیری خرید و نگهداری کریپتو در موقعیت هایی که به عنوان موقعیت های DeFi شناخته میشن، میتونه منجر به بازده درآمد غیر فعال بشه. سرمایه گذاران مالی غیرمتمرکز(DeFi) از طریق وام دهی، سرماهی گذاری، ادغام و تجارت میتونن برای اجازه دادن به کریپتوهای خود برای اینکه بخشی از اکوسیستم کلی باشه، سود کسب کنند.

شما معمولا باید اون ررو برای یک دوره زمانی قفل کنید تا سود دوره ای در موقعیت های خود بدست بیارید. اما استراتژی های DeFi در بین افرادی که زمان و پول نقد لازم برای مشارکت دارن محبوب هستند. 

• سرمایه گذاری سوداگرانه

شاید رایج ترین دلیلی که مردم روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری میکنن، حدس و گمان روی قیمته به این امید که دارایی در آینده ارزش بیشتری داشته باشه. همه از رهبران توییتر گرفته تا مدیران ثروت سازمانی حدس میزنن که بیت کوین چه زمانی به ۱۰۰۰۰۰ دلار میرسه.

چرا باید ارز بخریم

افزودن مقداری بی پروا از ارزدیجیتال به پورتفولیوی خود چیزی بین ۱٪ تا ۱۰٪، یک راه متداول برای قرارگرفتن در معرض دارایی های فرار و در عین حال بالقوه پرسود و محافظت از بقیه پول شماست.

در دهه گذشته ما شاهد افزایش چشمگیر ارزش سکه هایی مانند بیت کوین و همچنین بسیاری دیگر بوده ایم. در حالیکه نرخ بازده ممکنه با رشدی که در چند سال گذشته رخ داده مطابقت نداشته باشه، بسیاری از سرمایه گذاران هنوز نسبت به جایگاه رو به رشد ارزهای دیجیتال در جهان ما خوشبین هستند. 

• این یک تجربه اجتماعی است

در ادامه مقاله چراباید ارز های دیجیتال را برای سرمایه گذاری داشته باشیم؟ نوبت به بررسی تجارب کاری میرسد.اگر متوجه شده اید که همه دوستان و خانواده شما شروع به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کرده اند،

ممکنه مجبور باشین برای جلوگیری از فومو و بخشی از اثر ویروسی به اون بپیوندید. Tahem Verma، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Mesha، گفت که داشتن ارزدیجیتال یک تجربه اجتماعی است. سرمایه گذاران میتونن بخشی از یک جامعه باشند و با دیگران در سراسر کشور تعامل کنند.

 زمانیکه ثروتمندترین فرد جهان سکه ای رو در شبکه های اجتماعی تبلیغ میکنه و درموردش در برنامه های زنده صحبت میکنه یا مردم از دوستانی میشنوند که ۵۰ برابر، ۱۰۰ برابر یا بیشتر درگیر یک کوین شده اند، دیگران رو به سمت اون جذب میکنند. رایان هانسن، رئیس فروش دارایی دیجیتال مرکوری گفت مانند سرمایه گذاری در سهام، همه میخوان با قیمت پایین بخرن و بالا بفروشن و داستانی درمورد نحوه ورودشون در اوایل رویداد بزرگ بعدی داشته باشند. 

• شما مالک آنچه میخرید هستید

چرا باید ارز بخریم

ورما گفت: بسیاری از توکن ها مدیریت و مالکیت محصول رو در اختیار شما قرار میدن. این به این معنیه که شما نه تنها کاربر محصول بلکه مالک اون نیز هستید. امروزه مردم گزینه های دارایی جایگزین دارن که متفاوت از دارایی های سنتی هستند. کلاین گفت که ارزدیجیتال این پتانسیل رو دارد که مانند اینترنت باشه: در ابتدا خارجی و غیر قابل ربط اما به ناچار همه جا حاضر و ضروری است. 

• شفافیت بیشتر در معاملات

یکی از بهترین استدلال ها به نفع سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و برای برخی، انگیزه اصلی استفاده از بلاک چین، این است که اجازه میده نوعی شفافیت وجود داشته باشه که از همه طرف های معامله محافظت میکنه. از اونجایی که تمام تراکنش های ارزهای دیجیتال در یک دفتر کل توزیع شده عمومی رمزنگاری شده اند که نمیشه اون رو تغییر داد یا دستکاری کرد، ریسک های سرمایه گذاری احتمالی کمتری وجود داره. 

• مکان های بیشتری ارزدیجیتال را میپذیرند

همین چند سال پیش، ارزدیجیتال برای ناظران بیرونی ایده ای غیرقابل درک به نظر میرسید. چگونه این شکل مجازی و نامرئی ارز میتونه در دنیای واقعی ارزشی داشته باشه؟ حتی امروزه، کسانی هستند که به مشروعیت ارزدیجیتال شک دارن. با این حال، شاید واقعیتی که بیشتر به ارزش واقعی ارزهای دیجیتال منجر میشه این واقعیته که تعداد فزاینده ای از بازرگانان چه آنلاین و چه در موسسات- اکنون بیت کوین و چندین توکن برجسته دیگه رو میپذیرن.

به عبارت دیگر، اکنون میشه وارد فروشگاه شد و به دنبال برچسب بیت کوین در جلو پنجره یا در بود. و صرفا با انتقال مبلغ درخواستی به یک تاجر، کالاهای واقعی رو خریداری کرد. شما میتونید همین کار رو در تعداد رو به رشدی از وب سایت های تجارت الکترونیک هم انجام بدین. کسب و کارها و موسسات بیشتری وجود دارن که همیشه ارزهای دیجیتال رو میپذیرن.

مقاله پیشنهادی: انواع سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کدامند؟

کلام پایانی

اگر فکر میکنید که استفاده از ارزهای دیجیتال در طول زمان به طور فزاینده ای گسترش پیدا خواهد کرد، احتمالا منطقیه که مقداری ارزدیجیتال رو مستقیما به عنوان بخشی از یک سبد متنوع خریداری کنید.

 برای هر ارزدیجیتالی که روی اون سرمایه گذاری میکنین مطمئن بشین که یک پایان نامه سرمایه گذاری داشته باشین و اگر تحقیقات خود را انجام دهید و تا حد امکان درمورد نحوه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یاد بگیرید، باید بتونید ریسک سرمایه گذاری رو به عنوان بخشی از سبد کلی خود مدیریت کنید. 

 


نظرات کاربران در مورد چرا باید ارز های دیجیتال را برای سرمایه گذاری داشته باشیم؟
سوال امنیتی :6+35 = ?