استریم Stream چیست؟

1401/08/10
استریم Stream چیست؟


باسلام و عرض ادب به همه ی مخاطبین صرافی ارز دیجیتال اینانس، بار دیگه این افتخار رو داشتیم در کنار شما باشیم با یک موضوع جالب و جذاب دیگه، تحت عنوان استریم Stream چیست؟ در این مقاله قصد داریم اطلاعات کامل و جامعی در مورد موضوعاتی چون؛ مدیا استریمینگ Media Streaming چیست؟، لایو استریم (Live stream) چیست؟، استریم آهنگ چیست؟، استریم بازی چیست؟، طرز کار استریم (Stream)، استریم در چه پلتفرمی قابل پخش است؟، تفاوت استریمینگ با دانلود کردن چیست؟ و تجهیزات بنیادین مورد نیاز برای استریم چیست؟ در اختیارتون قرار بدیم.

همانطور که می دونین، مردم همیشه محتوای زنده رو به محتوای از پیش ضبط شده ترجیح میدن. خیلی از ما از گوش سپردن به ایستگاه‌ های رادیویی، تماشای برنامه‌ های زنده تلویزیونی و مراجعه به کنسرت‌ ها لذت فراوان می ‌بریم. اما جهان با سرعتی باور نکردنی در حال تغییر هست و همراه با آن شاهد تکنولوژی‌های هیجان‌ انگیزی هستیم که تقریبا به صورت روزانه ابداع می ‌شن. از این رو در این مقاله به معرفی صنعت استریم پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه لطفا با ادامه مقاله با ما همراه باشین.

استریم Stream چیست؟

استریم Stream چیست؟

در این قسمت از مقاله، شما رو با مفهوم استریم (Stream) چیست؟ آشنا خواهیم کرد. خالی از لطف نیست بدونین که، stream، انتقال مداوم فایل ‌های صوتی یا تصویری از یک سرور به یک کلاینت هستش. به عبارت ساده تر، در دنیای کامپیوتر مخصوصا در برنامه ‌نویسی، منظور از استریم، جریانی از داده ‌هاست که از جایی به جای دیگر منتقل می‌ شه. مثلاً از یک فایل به فایل دیگر، از فایل به حافظه، از حافظه به فایل. به این فرایند استریمینگ میگن. زمانی که کاربران، تلویزیون تماشا می ‌کنن یا به پادکست ‌ها از طریق دستگاه ‌های متصل به اینترنت گوش میدن. با استریم، فایل رسانه ‌ای که در دستگاه کاربر پخش می ‌شه از راه دور ذخیره و هر بار چند ثانیه از طریق اینترنت منتقل می ‌شه. در یک تعریف دقیق تر می دونیم بگیم که، استریم یکی از سیستم های اشتراک گذاری فایل های چند رسانه ای هست که این اجازه رو به کاربر میده تا قبل از دانلود کامل فایل به آن دسترسی داشته باشن.

شاید برایتان مفید باشد: متاورس چیست؟

استریم Stream چیست؟

برای مثال وقتی شما مشغول به تماشای استریم یک ویدیو هستین دیگه لازم نیست، کل فایل رو از منبع دانلود کنین و سپس اون رو تماشا کنین. در واقع در سیستم استریم، همانطور که گفتیم، اطلاعات و داده ها را بین کامپیوتر کاربر و سرور منبع منتقل می کنه و کاربر می تونه در ثانیه به فایل چند رسانه ای دسترسی داشته باشه. توجه داشته باشین که، اولین وب ‌سایت ‌ها صفحاتی از متن ساده دارای یک یا دو تصویر بودن. با این حال امروز، هر کسی که به سرعت به اینترنت متصل بشه، می تونه فیلم‌ های با کیفیت بالا را پخش کنه یا از طریق اینترنت یک تماس ویدیویی برقرار کنه. این به کمکه فناوری استریم امکان‌ پذیره. 

بهتره بدونین که، موثر‌ترین گام در این زمینه را یوتیوب در سال ۲۰۰۸ با نام یوتیوب لایو (YouTube Live) برداشت که زیاد مورد پسند نبود و در نهایت با آپدیت ‌ها و تغییرات ایجاد شده، در سال ۲۰۱۴ در میان مردم بسیار محبوب شد. سپس توییچ وارد این عرصه شد و پس از اون توییتر در سال ۲۰۱۵ و سپس اینستاگرام در سال ۲۰۱۶ این تکنولوژی را به اپلیکیشنش افزود. امروزه سرویس های میزبانی ویدیو با استفاده از استانداردهای رایج از جمله RTMP و HLS به صورت هم زمان ویدیو را دریافت و نمایش میدن به گونه ‌ای که طی این فرآیند، استریم‌ های فایل ویدیویی به بخش های بسیار کوتاه (TS) چند ثانیه ای تقسیم شده و پلیر به جای دریافت کل فایل به صورت تکه های مجزا دریافت می‌ کنه. برای توضیح بیشتر با ادامه مقاله با ما همراه باشین

مدیا استریمینگ Media Streaming چیست؟

مدیا استریمینگ Media Streaming

در این قسمت از مقاله، می خوایم شما رو با اصطلاح دیگری با عنوان، مدیا استریمینگ Media Streaming چیست؟ که ممکنه به گوشتون خورده باشه آشنا کنیم. لازمه بدونین که، مدیا استریمینگ یا همان جریان رسانه ‌ای روشی هست که، صاحبان محتوا در واقع تولید و تهیه کنندگان ویدیو می تونن محتواشون رو از طریق پرتال و اپلیکیشن های موبایل با استفاده از پلتفرم های ارائه ویدیو و صوت به کاربر نهایی ارائه بدن و از این طریق کسب درامد کنن. از طرفی دیگر افراد جامعه می تونن با مراجعه به این سرویس، ویدیوها رو بر اساس تقاضا (On Demand) مشاهده کنن.

مقاله پیشنهادی: خرید زمین در متاورس

همانطور که گفته شد، مدیا استریمینگ Media Streaming، وسیله ای هست که می تونیم، یک فایل چند رسانه ‌ای (multi-media) مانند؛ صدا و یا تصویر ویدیویی رو بدون این که، احتیاج به دانلود همه فایل داشته باشیم، بر روی اینترنت به صورت لحظه ای از نقطه زمان مورد درخواست مشاهده کنیم. به عبارت دقیق تر، برای مشاهده یک ویدیو معمولی، بایستی ابتدا کل فایل در سیستم بارگذاری شده و سپس نمایش داده بشه. اما ویدیو استریمینگ به ما این امکان رو میده که، از محتوا قبل از این که تمام فایل دانلود بشه، شروع به استفاده و مشاهده کنیم. مدیا استریمینگ (Media Streaming) علاوه بر شکل اجرای زنده (Live) در بازپخش (VoD) بسیار مورد کاربرد و استفاده قرار می گیره. 

مدیا استریمینگ

توجه داشته باشین که، در تکنیک Media Streaming داده ها بصورت مداوم از سرور به کامپیوتر کاربر منتقل می شن و حین این انتقال قابلیت نمایش بخش های انتقال داده شده فراهم می شه. معمولا این تکنیک تنها برای انتقال فایل های چند رسانه ای کاربرد داره. مزیت اصلی استریپسوومینگ ویدیو این که، دیتا را در لحظه و از همان جایی که به آن نیاز داریم، به ما ارائه میده. در استریمینگ یک فرستنده و یک گیرنده وجود داره. فرستنده توسط یک سرور و یا یک دستگاه مستقل محتوا را تحت شبکه اینترنت به اشتراک گذاشته و با توجه به شرایط معین، کاربران به صورت عموم یا محدود به آن دسترسی دارن که در ادامه بیشتر با این مفهوم آشنا خواهین شد.

مقاله پیشنهادی: بهترین ارزهای متاورس مستعد رشد کدامند؟

در ادامه مبحث، مدیا استریمینگ Media Streaming چیست؟ باید بگیم که، در هنگام پخش نرم افزار، بخشی از محتوا در واقع، صدا و تصویر رو در سیستم ذخیره می ‌کنه که به اون بافر ( buffer ) میگن. Buffer میزان داده انتقال داده شده از سرور به کامپیوتر کاربر را نشان میده. اگر میزان داده انتقال داده شده یعنی میزان Buffer از میزان داده مشاهده شده توسط کاربر بیشتر باشه، عملیات Play بدون مشکل انجام می شه. اما اگر Buffer از Play اصطلاحا عقب بمونه، پخش فیلم متوقف می شه و تا زمانی که Buffer به حد معین یعنی، معمولا چندین ثانیه جلوتر از Play نرسه فیلم نمایش داده نمی شه. مقدار بافر توسط نرم افزار یا سخت افزار تعیین شده و معمولا برحسب حجم و در بازه‌ های زمانی 15 تا 30 ثانیه هست. این قابلیت به کاربر کمک می ‌کنه که اگر لحظه ای دچار کندی سرعت یا قطعی اینترنت شد، بتونه تصویر رو بدون این که، قطع بشه تماشا کنه. البته اگر کندی یا قطعی اینترنت طولانی بشه صدا و تصویر برای مدتی قطع خواهد شد.

لایو استریم Live stream چیست؟

لایو استریم Live stream چیست؟

ما قصد داریم در این قسمت از مقاله، شما رو با مفهوم لایو استریم (Live stream) چیست؟ آشنا کنیم. لایو استریم (Live stream) همانطور که از اسمش مشخصه، پخش یک رویداد از طریق اینترنت به صورت زنده هست. پخش آنلاین مسابقه فوتبال، اهدای جوایز یک جشنواره، لایو‌های اینستاگرام، کلاس ‌های آنلاین و حتی بازی ‌های ویدیویی مثال ‌هایی از لایو استریم هستش. امروزه با توجه به علاقه مردم به تماشای زنده رویداد‌ها و سرعت بیشتر اون نسبت به دانلود و همچنین مجازی شدن بسیاری از رویداد‌ها و کلاس ‌ها، بازار لایو استریم بسیار گرم شده. پلتفرم‌ های رسانه‌ های اجتماعی، همه چیز رو از رویدادهای افراد مشهور، تبلیغات و اتفاقات زندگی گرفته تا موضوعات مختلف رو بین کاربران پخش می‌ کنن. در ضمن می تونین روی هر تلفن هوشمند، تبلت، تلویزیون، رایانه یا کنسول بازی سازگار با اتصال اینترنت نسبتاً سریع، لایو استریم پخش کنین.

لایو استریم Live stream

در ضمن، رشد لایو استریم در طی مدت زمانی کوتاه فوق العاده بوده، این بازار که در سال ۲۰۱۶، ۳۰ میلیارد دلار ارزش داشت پیش بینی می شه که، تا سال ۲۰۲۱ این رقم به ۷۰ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۷ به ۱۸۴ میلیارد دلار برسه. این یک رشد فوق العاده بزرگیه و این اعداد در حال مجاب کردن بازاریابان به این صنعت هست و در نتیجه ۲۸ درصد بازاریابان شروع به سرمایه گذاری روی لایو استریم کردن. و بهتره بدونین که، لایو استریم کردن یک راه قدرتمند برای ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف و شخصی سازی پیام شما به نحوی هست که، در مقایسه با دیگر واسطه های بازاریابی منحصر به فرده. این یک پروسه ساده فرستادن Feed زنده از طریق اینترنت به سوی مخاطبان محسوب می شه. اما می تونه نتایج بزرگی داشته باشه. با استفاده از دسترسی که اکانت های شبکه های اجتماعی شما به مخاطبان دارن، شما می تونین تصاویر زنده را برای گروه مخاطبان بسیار بزرگی استریم کنین و به دنبال کنندگان خود چشم انداز منحصر به فردی از بیزینس خودتون رو بدین.

برخی لایو استریم‌ ها می ‌تونن خصوصی باشن و برای مثال، اپلیکیشن‌ های کنفرانس ویدیویی اسکایپ و زوم از این تکنولوژی بهره میره و به شما اجازه مکالمه با افرادی که دعوت کردین رو میده. برای حصول اطمینان از خصوصی باقی ماندن این کنفرانس ‌های ویدیویی، این لایو استریم ‌ها با یک رمز عبور محافظت می ‌شن و پسورد مورد نظر نباید در دسترس افرادی که اون ها رو نمی ‌شناسین قرار بگیره. در مقابل، برخی لایو استریم‌ ها کاملا عمومی هستن و صدها یا هزاران نفر قادر به تماشای آن‌ ها در هر لحظه هستن. در اکثر سرویس ‌های استریم محتوای ویدیویی، تماشاگران می‌ تونن برای استریمر کامنت‌ هایی بزارن که در کنار تصویر به نمایش در بیاد.

استریم آهنگ چیست؟ 

استریم آهنگ چیست؟

شاید اصطلاح استریم آهنگ، به گوشتون خورده باشه، ما در این قسمت قصد داریم به صورت کامل براتون توضیح بدیم که، استریم آهنگ چیست؟ همانطور که می دونین، به پخش فایل های صوتی و آهنگ بدون نیاز به دانلود فایل، استریم آهنگ یا صوت گفته میگن. اپلیکیشن Spotify به عنوان محبوب ترین پلتفرم استریم آهنگ در جهان شناخته شده که پلتفرم هایی مانند Sound Cloud با آن به رقابت می پردازه. در این پلتفرم ها کاربران می توننن به صورت آنلاین و بدون نیاز به دانلود فایل موزیک ها، به چند هزار موسیقی دسترسی لحظه ای داشته باشن. با جستجوی نام آهنگ مدنظر یا استفاده از پیشنهادات پلتفرم و تنها با کلیک روی آن به سرعت، موزیک پخش می شه.

توجه داشته باشین که، هنگام پخش استریمی محتوا، داده‌ ها به بافر تحویل داده می‌ شن که در چند ثانیه یا دقایق بعدی که در آهنگ یا نمایش قرار داره ذخیره می شه. اگر اتصال شما خیلی کنده، وقتی دستگاهتون روی بافر کار می کنه، دائماً وقفه خواهین داشت. اگر دوست دارین با کیفیت HD یا 4K تماشا کنین، باید حداقل ۵ مگابیت بر ثانیه حتی سریعتر از این اتصال داشته باشین. اخیراً، سیستم عامل ‌های رسانه ‌های اجتماعی ترکیب عناصر جریان مستقیم مانند Facebook Live و Instagram Live را شروع کردن. به عبارت دیگه در ایستریم اهنگ در این حالت کاربر مجبور نیست منتظر بمونه تا فایل کامل آهنگ دانلود و سپس پخش آن شروع بشه. بلکه بلافاصله استریم صوت، آغاز شده و دریافت داده‌ های مربوط به قسمت های بعدی آهنگ در پشت زمینه و بدون آن که کاربر متوجه فرایند بشه تا پایان آن ادامه پیدا می کنه.

استریم بازی چیست؟

استریم بازی چیست؟

در این قسمت از مقاله شما رو با مفهوم استریم بازی چیست؟ آشنا خواهیم کرد. بنابراین با ما همراه باشین. استریم گیم فعالیتی هست که گیمرها و افراد مشتاق، که اغلب حرفه‌ ای هستن و ابزار مناسب نیز دارن از بازی کردن خود، ویدیو گرفته و به صورت زنده یا از پیش ضبط شده پخش می‌ کنن. استریمینگ در عرصه گیم در طی پانزده سال اخیر و در اواسط دهه 2010 در سایت ‌های سرویس استریم مانند؛ توئیچ، یوتیوب و فیس بوک بسیار محبوب شده. آمار بسیار جالب در این زمینه نشان میده که، تنها در سال 2014 ترافیک سایت توئیچ حتی از سرویس آنلاین اِچ. بی. او (HBO) که پخش سریال‌ های محبوب تلویزیونی رو انجام میده نیز بیشتر بوده.

بدون تردید می‌ تونیم بگیم که، استریمینگ و همین‌ طور استریم بازی به طور یقین شغل و حرفه به حساب میاد. اما برای اینکه استریم‌ های شما بازخوردی کافی داشته باشه تا به منبع ثانویه یا حتی اولیه درآمد تبدیل بشن، لازمه جامع ‌ای از مخاطبان رو شکل داده باشین که به صورت مداوم محتوای شما رو تماشا می‌ کنن. مثل هر حرفه دیگری، برای تبدیل شدن به یک استریمر خوب نیاز به گستره وسیعی از مهارت‌ ها دارین. صرفا بازی و صحبت کردن برای تمام روز کافی نیست. هیچکس دوست نداره استریمری نه ‌چندان ماهر رو تماشا کنه که در تمام بازی ‌های خود می ‌بازه. چنین اتفاقی برای چند ساخت نخست سرگرم‌ کننده خواهد بود، اما خیلی زود شکلی اعصاب‌ خردکن و تکراری به خود می گیره. استریم کردن بازی ‌های ویدیویی امروزه از هر زمانی پرطرفدارتر شده و در این بین شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شده تا استریمرهای بیشتری رو شاهد باشیم و در راستای این موضوع تماشاچیان بیشتری هم به سمت پلتفرم‌ های استریمینگ روی آوردن.

مهم‌تر این که، با وجود پلتفرم ‌های مختلفی که برای استریم کردن و تماشای بازی‌ ها به وجود اومده هر کسی می ‌تونه بازی کردن خود رو با دیگران به اشتراک بزاره. امکانات و دستگاه های مربوط به استریم بازی از جمله مواردی هستش که، لاینفک با این صنعته که باید دقت داشته باشین که به طور خلاصه می خوایم براتون ارائه بدیم. ویندوز 7 یا ورژن های پیشرفته تری از این نرم افزار رو روی کامپیوتر خود نصب کنین و در مجموع برای شروع این کار داشتن یک رم هشت گیگابایتی و کارت گرافیک نسخه Direct X 10 کافی به نظر می رسه. 

استریم بازی چیست؟

در ضمن، یکی دیگر از وسایل مهم و کاربردی میکروفون هست و کارکرد اصلی این دستگاه مربوط به چت های درون بازی هست و شما با استفاده از این وسیله می تونین با مخاطبین خود به خوبی ارتباط برقرار کنین. وب کم یکی دیگر از ابزار های مورد نیاز هست و شما با استفاده از این وسیله می تونین حالات روحی و احساسات خود رو به مخاطبان خود منتقل کنین. و لازمه حتما یک اینترنت با سرعت بالا هم داشته باشین زیرا یک استریمر برای پخش ویدیو های لایو باید به سایت یوتیوب وصل بشه. برای انجام یک استریم بازی مناسب و استاندارد پیشنهاد ما به شما این که، نرم افزار رایگان Streamlabs را نصب کنین. و نهایتا اینکه می تونین یک کارت Capture تهیه کنین تا میزان کیفیت استریم های شما بالاتر بره و در نهایت شما با استفاده از این ابزار می تونین میزان کیفیت صدا و تصویر خود رو بالا ببرین و همچنین فایل های مورد نظر تون رو به راحتی ضبط کنین.

طرز کار استریم (Stream)

طرز کار استریم (Stream)

در این مبحث، ما میخوایم شما رو با نحوه طرز کار استریم (Stream) آشنا کنیم. لطفا توجه داشته باشین که، ویدیو استریم معمولاً با یک فایل رسانه‌ ای از پیش ضبط شده، که بر روی یک سرور راه دور میزبانی قرار می گیره شروع می ‌شه. هنگامی که سرور، درخواست مشتری را دریافت می کنه، داده‌ های موجود در فایل ویدیویی فشرده شده و به صورت قطعه قطعه به دستگاه درخواست کننده ارسال می‌ شه. فایل‌ های صوتی و تصویری به بسته‌ های داده تقسیم می ‌شن، جایی که هر بسته حاوی یک قطعه کوچک داده هست. یک پروتکل انتقال که در بیشتر مواقع یا پروتکل کنترل انتقال (TCP) یا پروتکل دیتاگرام کاربر (UDP) هست، برای تبادل داده ‌ها از طریق شبکه استفاده می ‌شه. دقت داشته باشین که، TCP معمولاً پروتکل قابل اعتمادتری هست. با این حال، UDP زمان انتقال سریع ‌تری داره. UDP زمانی مورد استفاده قرار می گیره که، سرعت بر قابلیت اطمینان اولویت داشته باشه، در حالی که TCP زمانی استفاده می ‌شه که قابلیت اطمینان اولویت داشته باشه. برای مثال، بسیاری از سرویس ‌های پخش مصرف‌ کننده، از TCP استفاده می ‌کنن، در حالی که UDP برای کنفرانس ویدیویی کاربرد داره.

خالی از لطف نیست بدونین که، وقتی مشتری درخواست کننده، بسته ‌های داده را دریافت می کنه، یک پخش کننده ویدیو در سمت کاربر داده ‌ها رو از حالت فشرده خارج کرده و تصویر و صدا را تفسیر می ‌کنه. فایل‌ های ویدیویی پس از پخش به طور خودکار حذف می ‌شن. بنابراین تمام آن ‌چه که، برای شروع استریم نیاز داریم یک اتصال پرسرعت و مطلوبِ اینترنت، دسترسی یا عضویت در یک سرویس یا اپلیکیشن استریمینگ و داشتن یک دستگاه سازگار با استریم هستش.

استریم در چه پلتفرمی قابل پخش است؟

استریم در چه پلتفرمی قابل پخش است؟

در این مبحث از مقاله، استریم (Stream) چیست؟ می خوایم به این سوال پاسخ بدیم که، استریم در چه پلتفرمی قابل پخش است؟ لطفا توجه داشته باشین که، امروزه با پیشرفت تکنولوژی پلتفرم‌ های مختلفی برای استریم در دسترس هستش. شما می ‌تونین به راحتی و تنها با استفاده از گوشی همراه، تبلت یا رایانه رومیزی خود استریم کنین و محتوای مورد نظرتون رو با کاربر به اشتراک بزارین. علاوه بر این می ‌تونین از دستگاه‌ هایی مانند Apple TV و یا دستگاه ‌های ایرانی مانند؛ فیلیمو باکس، تلویزیون معمولی خودتون رو به تلویزیون هوشمند تبدیل کرده و استریم ‌ها رو مشاهده کنین. اپلیکیشن ‌های مختلفی نیز برای پخش استریم‌ ها وجود داره که مهم‌ ترین آن‌ ها یوتیوب، فیلیمو، نماوا، نتفلیکس و … هست.

وضوح تصاویر در سرویس‌ های یوتیوب و نتفلیکس بسیار بالا و تا حدود 4k هست. در این میان نرم‌افزارهای مختلفی وجود داره که برای استریم به شما کمک می ‌کنن. نرم افزار OBS Studio یکی از بهترین و قوی ‌ترین نرم افزارهای استریم هست که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می ‌گیره. این نرم افزار بر روی تمام سیستم عامل‌ ها در دسترس هست و تمام امکانات لازم برای استریم رو در اختیارتون قرار میده.

تفاوت استریمینگ با دانلود کردن چیست؟

تفاوت استریمینگ با دانلود کردن

این سوالی هستش که ممکنه به ذهن شما خطور کرده باشه، ما در این قسمت می خوایم به این سوال پاسخ بدیم. لطفا توجه داشته باشین که، که پخش استریم و دانلود یکسان نیستن. در دانلود به شیوه قدیمی در واقع ما به ذخیره یک فایل بر روی دستگاه خود می پردازیم و تا دانلود شدن کامل آن، به محتوای آن دسترسی نداریم. هنگامی که دوست دارین یک فیلم یا آهنگ رو دانلود کنین، فایل در هارد دیسک شما ذخیره می شه. در اکثر موارد، فقط پس از پایان دانلود می تونین تماشا یا گوش دادن رو شروع کنین و هنگامی که فایل رو در اختیار دارین، فضای هارد دیسک شما را اشغال می‌ کنه.

در ادامه توضیحات مر بوط به، تفاوت استریمینگ با دانلود کردن چیست؟ باید بگیم که، اگر مایلین از بسیاری از رسانه ‌های بزرگ مانند؛ فیلم های HD استفاده کنین، به سرعت تمام فضای موجودتون رو پر می ‌کنین. در مقابل، پخش استریم بدون دانلود پرونده، رسانه رو پخش می‌ کنه، بنابراین فضای سخت افزاری برای دانلود یک برنامه رو از بین نمی‌ بره. استریمینگ نیز در واقع نوعی دانلود به شیوه نوین هست و در آن محتوا به چند قسمت تقسیم شده و لحظه به لحظه به آن دسترسی دارین در نتیجه نیاز به دانلود شدن کامل برای استفاده از محتوا ندارین. در خصوص بازی‌ های کامپیوتری هم همین هست. اگر فایل یک بازی رو دانلود کنین، پس از دانلود باید آن را نصب کرده و خودتان درگیر بازی بشین، اما در استریم به احتمال زیاد شما هیچ دخالتی ندارین و فقط تماشاگر انجام بازی توسط فردی دیگر خواهین بود

تجهیزات بنیادین مورد نیاز برای استریم چیست؟

تجهیزات بنیادین مورد نیاز برای استریم چیست؟

در این قسمت از مقاله می خوایم شما رو با موضوع، تجهیزات بنیادین مورد نیاز برای استریم چیست؟ آشنا کنیم و تقریبا همه ی تجهیزاتی که براتون لازم هستش رو بیان کنیم. همانطور که می دونین، هر کاری تجهیزات مخصوص به خودش رو داره استریم نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان یک تازه‌ کار، برای شروع روند استریم به چند چیز نیاز دارین؛ کامپیوتر یا یک گوشی هوشمند یک دوربین، یک میکروفون، نرم‌افزار استریم و اینترنت باکیفیت و در گذر زمان قادر به افزودن تجهیزات جانبی نیز به کار خود هستین تا با صرف کمترین میزان انرژی، کیفیت ویدیوهای زنده تون رو بالا و بالاتر ببرین. 

شما به دستگاهی نیاز دارین که برای استریم از آن استفاده کنین. بهترین ابزارها در این زمینه، کامپیوتر یا یک گوشی هوشمند ساده خواهد بود. البته یک لپ تاپ قابل حمل، انعطاف پذیری لازم برای استریم از مکان‌ های مختلف رو داره و می ‌تونه کیفیت بسیار بهتری هم از یک گوشی هوشمند داشته باشه. قابلیت اطمینان و دسترسی پذیری آن نیز بهتر از دستگاه ‌های دیگر هست. و یکی دیگر از مهم ‌ترین ابزارها که در بین تجهیزات مورد نیاز استریم باید به آن اشاره کنیم، دوربین فیلمبرداری هست. شرایط نوری مناسب، نیاز به خرید دوربین پیشرفته ‌تر رو نیز کاهش میده، چرا که همان‌ طور که می دونین، دوربین ‌ها در نور زیاد همواره بهترین عملکرد خودشون رو به نمایش میزارن و شما هم نیازی نیست که هزینه سنگینی برای دوربین رده بالا پرداخت کنین. وبکم Logitech C922 Pro یکی از دوربین‌ های استانداردی هست که، استریمرها از آن استفاده می ‌کنن و Mevo Plus هم به درد آن‌ هایی می ‌خوره که می‌ خوان در حرکت، استریم کنن.

تجهیزات بنیادین مورد نیاز برای استریم چیست؟

تجهیزات صوتی برای استریم زنده، یکی دیگر از ابزارهای مهم هنگام برگزاری یک استریم زنده، داشتن میکروفن هستش. اگر همواره پشت میز می ‌شینین می ‌تونین یک میکروفون ایستاده یا میکروفون شات‌گانی تهیه کنین و اگر زیاد به اطراف حرکت می‌ کنین، میکروفون، لاوالیر گزینه بهتری خواهد بود. البته میکروفون‌ های داخلی که در دوربین ‌های سطح پایین و گوشی‌ های هوشمند وجود داره، کیفیت صوتی مناسبی رو ارائه میدن. شما می ‌تونین با یک میکروفون پایه سیمی ۳.۵ میلی متری نیز این کیفیت رو بهبود بخشین. البته بهترین کیفیت صوتی، توسط میکروفون‌های XLR ارائه می ‌شه. این میکروفون‌ ها صدای گرم و دقیقی دارن و افرادی که به دنبال رسیدن به تنظیمات پیشرفته برای استریم خود هستن، می ‌تونن از این محصولات استفاده کنن.

انکودرهای نرم افزاری استریم ورودی صدا و ویدیو از کامپیوتر را برداشته و اون رو به پلتفرم استریم منتخب شما مخابره می‌ کنه. نرم‌افزارهای انکدینگ زیادی می ‌تونیم در بازار کنونی پیدا کنیم. OBS Studio و StreamLabs OBS و XSplit و vMix برخی از بهترین گزینه‌ هایی هستن که پیش روی شما قرار دارن این انکودرها دقیقا مانند سایر برنامه ‌های نرم افزاری عمل کرده و می ‌تونین به عنوان یک نرم افزار، آن ‌ها رو، روی کامپیوتر دسکتاپ، لپ تاپ یا تقریبا هر دستگاه محاسباتی دیگری از آن‌ ها استفاده کنین. سهولت دسترسی آن‌ ها، انکودرهای نرم افزاری رو به یک گزینه عالی برای استریم کاربران مبتدی تبدیل کرده. اگر قرار باشه به صورت بلادرنگ به آپلود همزمان ویدیو و صدا بپردازین، به طور یقین نیازمند یک اینترنت با کیفیت هستین. 

لوازم جانبی فیزیکی مورد نیاز استریم کردن می‌ تونین با صرف کمترین هزینه، نورپردازی ویدیوهاتون رو بهتر کنین مثلا یک سه پایه کمک می‌ کنه که از گوشی هوشمند خود نیز بتونین به عنوان دوربین استفاده کنین. پنل سبز، باتری‌ ها و چراغ‌ های LED، گزینه ‌های دیگر هستن که اگر به دنبال کیفیت عالی برای استریم خود هستین، در آینده به همه آن‌ها نیاز خواهین داشت بنابراین، به کار خود ادامه داده و همواره سعی کنین که از بهترین ابزارهای مورد نیاز برای استریم خود استفاده کنین.

جمع بندی و نتیجه گیری

ما در مقاله، استریم (Stream) چیست؟ سعی کردیم به صورت عمیق و کامل تمام ابعاد موضوع رو مورد بررسی قرار بدیم تا با مطالعه این مقاله دانشتون رو در این زمینه افزایش بدین. درنهایت باید بگیم که، stream به معنی انتقال فایل (Multi-Media) مولتی مدیا به صورت زنده برای کاربران و بینندگان استریم هست که کاربران استریم ها نیاز به دانلود فایل خاصی از استریم ندارن و با داشتن برنامه یا ورود به سایت مورد نظر که استریم روی آن انجام می گیره، می تونن از این قابلیت استفاده کنن. امیدواریم این مقاله مورد مقبولیت و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه از این که درکنار ما بودین نهایت تشکر و قدردانی رو داریم و اینانس را برای خرید ارز دیجیتال با کمترین کارمزد انتخاب کنین. موفق و پیروز باشین.


نظرات کاربران در مورد استریم Stream چیست؟
سوال امنیتی :6+46 = ?