بهترین صرافی برای خرید و فروش بیت کوین چیست؟

1402/11/05


بهترین صرافی برای خرید و فروش بیت کوین چیست؟ توسعه و گسترش رور افزون ارزهای دیجیتال موجب افزایش تعداد سرمایه گذاران و به تبع اون، تعداد صرافی های ارز دیجیتال هم بیشتر شده. ارزهای دیجیتال بین کاربرای ایرانی محبوبیت زیادی کسب کرده ولی چالشهای زیادی در مسیر سرمایه گذاران ایرانی وجود داره.

کاربرهای ایرانی با محدودیت صرافی های خارجی روبرو هستن. چون ممکنه حسابشون بلوکه بشه و از پشتیبانی صرافی های خارجی هم بی بهره بمونن. از طرفی هم به علت عدم قانون گذاری شفاف، تعداد صرافی های داخلی روز به روز بیشتر میشه و تشخیص صرافی معتبر دشوار میشه.

صرافی های ارز دیجیتال

انتخاب صرافی خوب یکی از اولین قدم ها و یکی از مهمترین قدم ها برای خرید بیت کوین و همین طورسرمایه گذاری محسوب میشه. این انتخاب به قدری مهمه که ممکنه سرنوشت شما در بازار ارزهای دیجیتال تعیین کنه.

با در نظر گرفتن چالشهای موجود برای کاربرای ایرانی این انتخاب پر رنگ تر میشه و البته انتخاب های ما رو محدود تر میکنه، چراکه اکثر صرافی های خارجی به دلیل تحریم های اعمال شده، به کاربرای ایرانی خدماتی ارائه نمیدن و در صورت احراز هویت حسابمونو بلوکه میکنن و دست ما به هیچ جا بند نخواهد بود. از طرفی هم بیشتر صرافی های داخلی معتبر نیستن و اگر هم معتبر باشن از بیشتر ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی کنن و تنوع پایینی دارن. امنیت اکثر صرافی های داخلی خیلی پایینه و پشتیبانی بسیار ضعیفی دارن اما بینشون صرافی هایی هستن که اعتبار بیشتری دارن و سرمایه گذاری در اونها از ریسک کمتری برخورداره.

ما در این مقاله، ابتدا صرافی های ارزهای دیجیتال رو معرفی میکنیم، بعدش معیار های یک صرافی خوب رو بیان می کنیم و راجبش توضیحاتی ارائه میدیم. بعدش هم سراغ معرفی بهترین صرافی های خارجی و صرافی های داخلی میریم و به سوالی که این روزهای اکثر کاربر ها میپرسن یعنی "بهترین صرافی برای خرید و فروش بیت کوین چیست؟" جواب میدیم.

صرافی های آنلاین ارز دیجیتال و نحوه کار آنها:

اگه اهل تکنولوژی و سرمایه گذاری باشید، قطعا اسم صرافی های آنلاین به گوشتون خورده و در موردش اطلاعاتی دارید.

قبلا خرید و فروش کالا و خدمات از کشور های دیگه فرایند متفاوتی داشت، هر چند این فرایند هنوز هم پابرجاست اما راه های نوینی شکل گرفته که این فرایندو خیلی ساده کرده و این پدیده، شکل گیری صرافی های انلاین هستن.

صرافی های آنلاین به دلیل مشکلاتی که تحریم به وجود آورده، به خوبیه صرافی های سنتی عمل نمیکردن اما صرافی های ارز دیجیتال این مشکلاتو حل کردن.

با گسترش ارزهای دیجیتال و محبوبیتوشون بین آحاد مردم، صرافی های ارزهای دیجیتال هم افزایش پیدا کردن و روز به روز توسعه پیدا میکنن.

شما با پرداخت ریالی به صرافی آنلاین، کیف پول خودتونو شارژ میکنین و با خرید ارزهای دیجیتال به راحتی میتونین معاملات خودتون رو انجام بدید.

سهولت این روش به قدر هست که بحث تحول سیستم های بانکی و مبادلات بین المللی مطرحه.

اما با افزایش تعداد صرافی ها، انتخاب صرافی خوب مبحث بسیار مهمی محسوب میشه. 

اینجاست که سوالات زیادی از جمله: "معیار های انتخاب یک صرافی خوب چیست؟" و "بهترین صرافی برای خرید و فروش بیت کوین چیست؟" مطرح میشه که ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله معیار های یک صرافی خوب و معتبر رو بیان کنیم. برای اینکه بدونین بهترین زمان برای خرید بیت کوین چه زمان هست پیشنهاد می کنیم مقاله ای که با همین عنوان در سایت صرافی اینانس وجود داره رو هم مطالعه کنید.

معیارهای انتخاب صرافی خوب چیست؟

اون صرافی خوبه که معتبر باشه و معیار هایی که بیان می کنیم رو داشته باشه.

• امنیت صرافی:

قطعا مهمترین فاکتور انتخاب یک صرافی امنیته، چرا که اگه صرافی تمام معیار های دیگه رو داشته باشه ولی امنیت کافی نداشته باشه، بدرد سرمایه گذاری نمیخوره.

اگه میخواهید در صرافی های ارز دیجیتال فعالیت کنید قطعا اولین چیزی که باید بررسی کنید، امنیت صرافی هست.  

مواردی که باید در مورد امنیت صرافی مورد توجه قرار بدید:

• پیشینه هک شدن صرافی.

• در صورت هک شدن، میزان ارز دیجیتال سرقتی.
• واکنش صرافی به ارزهای دیجیتال سرقتی (آیا جبران خسارت کرده؟)

• رعایت موارد امنیتی.

صرافی موظفه که امنیت ایجاد کنه و موارد امنیتی رو رعایت کنه، در غیر اینصورت سرمایه گذاری در چنین  صرافی اشتباهه، هر چند معیار های دیگه رو داشته باشه.

• اعتبارصرافی:

بررسی اعتبار مجموعه و شهرت و میزان محبوبیت صرافی، دومین کاریه که باید انجام بدید.

شما قبل از اینکه در صرافی ارزهای دیجیتال فعالیت کنین باید بدونید چه تعداد کاربر فعال در صرافی وجود داره و میزان اعتماد به این صرافی چقدره؟. سابقه ی فعالیت صرافی و مجموعه چقدره؟ آیا مکان فیزیکی صرافی مشخصه؟

این ها و همه ی سوالات دیگه به شما کمک میکنه اعتبار صرافی رو تشخیص بدید. 

حتما قبل از فعالیت در صرافی مورد نظرتون از کسانی که سابقه ی فعالیتشون بیشتر از شماست در این مورد راهنمایی بگیرید و یا در استک های ارز دیجیتال و مکان های پرسش و پاسخ سوالات خودتون رو یپرسید و بعد از اعتبار سنجی سراغ فعالیت برید.

لازم به ذکره که صرافی هایی که محبوبیت و مشهوریت بیشتری نسبت به بقیه صرافی ها دارن، کمتر پیش میاد کلاهبرداری کنن نسبت به صرافی های گمنام و ناشناخته.

میزان اعتماد سرمایه گذاران خیلی مهمه. اگه تعداد کمی به یک صرافی اعتماد کنن، میزان اعتبار این صرافی پایینه و بهتره با دقت بیشتری سراغ این صرافی برید.

• نقدینگی و حجم معاملات صرافی:

یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب صرافی ارز دیجیتال، نقدینگی و حجم معاملات صرافی هست.

وقتی میخواید معاملات بزرگی انجام بدید، حجم معالات صرافی رو حتما باید در نظر بگیرید.  اگه در صرافی مورد نظرتون معاملات با حجم بالایی انجام نشه، مجبورید برای انجام معامله بزرگ، چند معامله کوچیک انجام بدید و همین باعث افزایش هزینه هاتون و زمان زیادی هم صرف میشه. البته اهمیت زمان در معاملات ارزهای دیجیتال رو نباید نادیده گرفت.

• نحوه ی قیمت گذاری و شکافی قیمتی صرافی:

شکاف قیمتی به اختلاف قیمت بین بهترین سفارش خرید و بهترین سفارش فروش ارز دیجیتال میگن. فرض کنید شما یک بیت کوین خریداری کردید ولی بعدش منصرف شدید و تصمیم گرفتید سریعا بفروشید، اگه شکاف قیمتی صرافی زیاد باشه شما یه همون اندازه ضرر کردید ولی اگه شکاف قیمتی صرافی کم باشه، شما ضرر چندانی نمی کنید. دقیقا به همین دلیل شکافی قیمتی جزو فاکتور هایی هست که باید در انتخاب صرافی در نظر بگیرید.

در بعضی از صرافی ها قیمت گذاری توسط صرافی صورت میگیره و کاربران در تعیین قیمت هیچ نقشی رو ایفا نمیکنن، به این صرافی ها، صرافی کارگزار میگن.

پیشنهاد ما اینه که از صرافی هایی استفاده کنین که کاربران در تعیین قیمت تاثیر گذار باشن و امکان ثبت سفارش وجود داشته باشه. اینگونه صرافی ها شکاف قیمتی کمی دارن و به این گونه صرافی ها بازار معاملاتی میگن.

• پشتیبانی:

قطعا یکی از مهمترین معیار های انتخاب یک صرافی برای خرید فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، پشتیبانی اون صرافیه.

پشتیبانی مناسب صرافی ارز دیجیتال یکی از اساسی ترین معیار های صرافی معتبر محسوب میشه. صرافی های معتبر پشتیبانی بسیار خوبی ارائه میدن ولی صرافی های ناشناخته و گم نام معمولان پشتیبانی ضعیفی دارن.

صرافی هایی که پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته ارائه میدن و سریعا مشکلات کاربران رو حل و فصل میکنن و پاسخگوی مشکلات کاربران هستن، اعتماد بیشتری رو جلب میکنن و محبوبیت زیادی هم بین سرمایه گذاران دارن و همین باعث بالا رفتن اعتبار این صرافی میشه.

پشتیبانی به چند صورت میتونه انجام بشه از جمله: پشتیبانی تلفنی، پشتیبانی از طریق چت آنلاین، پشتیبانی به صورت لایو انیستاگرام و ...

پیشنهاد ما اینه که، حتما پشتیبانی صرافی هارو در نظر بگیرید چون این فاکتور یکی از مهمترین فاکتور های اعتبار سنجی یک صرافی به شمار میره.

• احراز هویت یا ( Know Your Customer) KYC:

احراز هویت

شناسایی مشتری یکی از مسائل مهم در موسسات مالی و صرافی های ارز دیجیتال محسوب میشه. احراز هویت برای جلوگیری از پولشویی، تقلب، جعل و سایر تخلفات مالی انجام میشه. در احراز هویت یا شناسایی مشتری، اطلاعات کاربر، چهره کاربر و... چک میشه و در صورت صحت اطلاعات اجازه ی فعالیت صادر میشه.

ممکنه احراز هویت پروسه ی چند روزه باشه اما این کار باعث حفظ دارایی هاتون میشه و از خیلی از قانون شکنی ها و تقلب های کاربران جلوگیری میکنه و به همین دلیل یکی از رکن های مهم انتخاب صرافی خوب محسوب میشه.

تحریم های اعمال شده توسط ایالت متحده آمریکا برای ایرانیان باعث شده تقریبا تمام صرافی های خارجی در صورت شناسایی کاربران ایرانی حسابشونو بلوکه کنن و این یعنی احراز هویت کاربران ایرانی در صرافی های خارجی با مشکل روبرو میشه.

البته از طرفی، صرافی هایی هستن که به کاربران اجازه میدن ناشناس باقی بمونن و معاملاتشونو انجام بدن ولی ممکنه انجام معاملات در این صرافی ها با ریسک هایی همراه باشه.

صرافی های که بدون احراز هویت اجازه ی معامله میدن ممکنه حاوی ریسک های زیر باشن:

• ممکنه این نوع صرافی ها کلاهبردار باشن و قوانین پولشویی براشون بی اهمیت باشه.

• حجم معاملاتی اینگونه صرافی ها ممکنه خیلی کم باشه و معاملات بزرگی نتونین در این صرافی ها انجام بدید.

• این نوع صرافی ها ممکنه به زودی ازتون بخوان احراز هویت کنین و درصورتی که سر باز بزنید، حسابتونو بلوکه کنه (این اتفاق قبلا بارها افتاده و بسیاری از کاربران ایرانی حسابشون بسته شده و هیچکاری هم از دستشون بر نیومده).

بعضی از صرافی ها هم دست به ابداع روش تایید هویت دو مرحله ای کردن به طوری که اگه معاملات شما در حجم کمی انجام بشه، نسازی به احراز هویت ندارید ولی اگه میخواید در حجم بالا معامله کنید باید احزار هویت کنید.

  • کیف پول اختصاصی (داخلی):

یکی از ویژگی هایی که یک صرافی رو از رقباش متمایز میکنه داشتن کیف پول اختصاصی هستش. این ویژگی در ابتدا بهتون کمک میکنه بدون دغدغه ی داشتن کیف پول خارجی معاملات خودتونو انجام بدید و سپس اگه خواستید به سراغ کیف پول های خارج از صرافی برید و از اونها استفاده کنید.

بسیاری از کیف پول های خارجی هم بخاطر تحریم های ایالت متحده آمریکا علیه ایران، اجازه ی فعالیت به کاربرای ایرانی نمیدن و بعضی از اونها هم برای مبتدی ها مناسب نیستن، چون رابط کاربریه همه فهمی ندارن و پیچیدگی کاربریشون، کاربرای تازه وارد رو سردرگم میکنه.

یکی دیگه از ویژگی های مثبت کیف پول اختصاصی صرافی، سهولت دسترسی به دارایی  ها در صورت معاملات لحظه ای و پیش بینی نشده هستش و از طرفی هم زمان انجام تراکنش و هزینه های تراکنش و مبادله رو کاهش میده.

این نکته رو هم در نظر بگیرید که اگه قصد سرمایه گذاری های بلند مدت و با مبالغ بالا رو دارید، بهتره سراغ کیف پول های شخصی خارجی برید و خودتون مسئولیت حفظ و نگهداری از دارایی هاتون رو برعهده بگیرید.

  • محدود نکردن خرید فروش:

یک صرافی خوب ارز دیجیتال هیچ محدودیتی برای خرید و فروش کاربران ایجاد نمیکند. این ویژگی  هر چقدر هم ساده بنظر بیاد، ویژگی بسیار مهم و مثبتی محسوب میشه.

  • قیمت های لحظه ای و واقعی:

بازار ارزهای دیجیتالی پر از شگفتی ها و نوسانات لحظه ایه و همین نوساناته که این بازار رو برای سرمایه گذاران حرفه ای سود آور میکنه. یکی ازراه های درآمد زایی از طریق ترید، خرید و فروش لحظه ای محسوب میشه. در این نوع معاملات، تریدر در بازه زمانی خیلی کوتاه، معاملات پشت سر هم و سریع انجام میده. دقیقا به همین دلیل که قیمت های واقعی ولحظه ای صرافی اهمیت بسیار زیادی پیدا میکنه.

  •  تنوع کوین ها و ارزهای دیجیتال یک صرافی:

یکی از ویژگی های یک صرافی خوب داشتن تنوع در پشتیبانی از ارزهای دیجیتاله. هر چقدر این تنوع بیشتر باشه دست کاربران برای انجام معاملات باز تر میشه و یک سرمایه گذاری موثر انجام میگیره.

پیشنهاد میکنیم حتما در انتخاب صرافی جهت انجام معامله به این فاکتور مهم اهمیت بدید چراکه اگه صرافی تمام ویژگی های بالا رو داشته باشه ولی ارزهای محدودی رو ارائه بده، سرمایه گذاری موثری نخواهید داشت.

  • شفافیت:

یک صرافی خوب زمانی می تواند یکی ازصرافی های لیست "بهترین صرافی برای خرید و فروش بیت کوین چیست؟" باشه که شفافیت لازم برای سرمایه گذاری برخوردار باشه.

یک صرافی معتبر اطلاعات زیر رو با کاربراش به اشترام میزاره و اطمینان لازمو به کاربراش میده:

• درج آدرس مکان فیزیکی فعالیت صرافی.

• شماره تماس و راه های ارتباطی صریح و روشن.

• اطلاعاتی درباره ی مالک و توسعه دهندگان صرافی.

• چشم انداز ها، اهداف و نقاط تمایز.

تا اینجای مقاله ویژگی های یک صرافی خوبو بیان کردیم و گفتیم که صرافی هایی میتونن تو لیست "بهترین صرافی برای خرید و فروش بیت کوین چیست؟" قرار بگیرن که دارای فاکتور های بالا و خیلی از فاکتور های دیگه باشن.

اما در این قسمت از مقاله چندتا از بهترین صرافی ها رو جهت خرید و فروش بیت کوین معرفی می کنیم و در موردشون توضیحاتی ارائه میدیم.

بهترین صرافی برای خرید و فروش بیت کوین چیست؟

بهترین صرافی برای خرید و فروش بیت کوین

در این قسمت از مقاله،بهترین صرافی های خارجی خرید و فروش بیت کوین برای کاربرای ایرانی رو معرفی میکنیم.

بهترین صرافی خارجی برای خرید و فروش بیت کوین:

• صرافی کوکوین(CuCoin):

یکی از بهترین صرافی های مناسب خرید و فروش بیت کوین برای کاربرای ایرانی، صرافی کوکوین محسوب میشه.

بهترین صرافی خارجی برای خرید و فروش بیت کوین

صرافی کوکوین یک صرافی بین المللیه که بیش از 8 میلیون کاربر در سراسر جهان داره و احراز هویت در اون الزامی نیست و همین باعث میشه که یک صرافی ایده آل برای کاربرای ایرانی باشه.

اما همینطور که بالا اشاره کردیم هیچ تضمینی نیست که در آینده سیاست گذاریش تغییر نکنه و با احراز هویت حساب کاربرای ایرانی رو مسدود نکنه.

• صرافی کوین بیس (Coinbase):

بهترین صرافی خارجی برای خرید و فروش بیت کوین

این صرافی از لحاظ امنیت و پشتیبانی که به کاربراش ارائه میده،اون رو به یکی از بهترین صرافی های حال حاضر تبدیل میکنه. این صرافی ارزهای دیجیتال در سال 2012 تاسیس شد و با تنوع، رابط کاربری عالی و پشتیبانی بسیار خوب و... به یکی از قدرتمندترین و معتبرترین صرافی های بین المللی بدل شده است.

اما همینطور که میدانید، هر چیز خوبی یک ایرادی هم داره و ایراد این صرافی هم عدم ارائه خدمات باکیفیت به کاربراشه.

• صرافی بیت مارت(Bit Mart):

بیت مارت یکی از صرافی های بیت کوین محسوب میشه که از کشور های مختلف کاربر داره و به کاربرای بیش از 180 کشور اجازه ی فعالیت و خرید و فروش میده.

بهترین صرافی خارجی برای خرید و فروش بیت کوین

تنوع ارزهای دیجیتالی و پشتیبانی مناسب در کنار رابط کاربری آسان، این صرافی را به یکی از صرافی های مناسب خرید و فروش بیت کوین تبدیل کرده.

اما همچنان قعالیت در این صرافی حاوی ریسکه، چرا که قرارداد دائمی نداره.

این صرافی یک هک در مقیاس گسترده رو تجربه کرده و از لحاظ امتیازی نسبت به رقباش امتیاز کمتری رو کسب کرده.

بعد از معرفی چند صرافی خارجی مناسب برای کاربرای ایرانی جهت خرید و فروش بیت کوین، الان به سراغ معرفی بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی میریم.

بهترین صرافی داخلی برای خرید و فروش بیت کوین:

• صرافی ارز دیجیتال اینانس:

بهترین صرافی داخلی برای خرید و فروش بیت کوین

صرافی ارز دیجیتال اینانس، پلتفرم داخلی و کاملا بومی برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتاله با تنوع بیش از 700ارز دیجیتال و پشتیبانی 24ساعته و 7 روز هفته، لقب بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی رو کسب کرده.

اینانس یا همان ایران بایننس که در سال 1395 تاسیس شد و سپس تغییر نام داد، با هدف پر کردن خلاء وجود صرافی داخلی معتبر برای خرید فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پا به عرصه گذاشت و با توسعه هر چه بیشتر خود یکی از قدرتمند ترین و محبوبترین صرافی های ارز دیجیتال بدل شده.

کارمزد کمتر نسبت به رقبا، امنیت بالا، اتصال راحت به کیف پول، خرید و فروش آنی و ... تنها بخشی از مزایای این صرافی نسبت به ضرافی های دیگه هست.

این صرافی از ایجاد شفافیت و پاسخگویی به کاربرها کوتاه نمیاد و همواره اعتماد کاربرانو ارج میده و برای سرمایه گذاری راحت با کارمزد پایین یک گزینه ایده آل محسوب میشه.

اما نکته ای دیگه که لازم به ذکره اینه که انتخاب صرافی داخلی مزیت زیادی برای شما داره چرا که به سیستم انتقال واسط نیازی ندارید و مستقیما با شارژ ریالی حسابتون میتونین بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال رو خرید و فروش کنین و راه های پشتیبانی بسیار زیادی نسبت به صرافی های خارجی داره. در اینجا پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستین که بهترین روش خرید بیت کوین چیه؟ بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله ای که با همین عنوان در سایت اینانس هست رو مطالعه کنین.

جمع بندی کلی:

ما در این مقاله، ابتدا صرافی ارزهای دیجیتال رو تعریف و علت تشکیلشو توضیح دادیم.

بعد سراغ معیار های یک صرافی خوب رفتیم و با توضیح دادن این معیار ها اهمیت خاص هر کدومو براتون بازگو کردیم تا وقتی به سراغ سرمایه گذاری در صرافی های ارز دیجیتال میرین، بهترین گزینه رو انتخاب کنید چرا که این تصمیم هر چند ابتدایی به نظر بیاد، یکی از مهمترین انتخاب های شما در ورود به حوزه ی ارزهای دیجیتال محسوب میشه که باید حتما دقت لازمو در انتخاب صرافی داشته باشید.

بعد از شرح معیار ها، چند صرافی معتبر اعم از خارجی و داخلی رو معرفی کردیم تا شما رو از سردرگمی افزایش روزافزون تعداد صرافی ها در بیاریم.

در پایان لازم به ذکره که این انتخاب سرنوشت سازو با بررسی سایت صرافی ها و مشورت با افراد خبره انجام بدید چراکه با سرسری گرفتن این انتخاب ممکنه در ابتدای راه سرد بشین و آینده ای که در انتظارتون بود، شروع نشده تموم بشه.


نظرات کاربران در مورد بهترین صرافی برای خرید و فروش بیت کوین چیست؟
سوال امنیتی :9+58 = ?