تاثیر استراتژی "فرود نرم" فدرال رزرو بر اقتصاد جهانی

1401/03/04
تاثیر استراتژی "فرود نرم" فدرال رزرو بر اقتصاد جهانی

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده در مصاحبه ای با رسانه عمومی آمریکایی در 24 می، اظهار داشت که استراتژی فرود نرم می تواند باعث رکود اقتصادی در اروپا و چین شود. طی دهه ‌های اخیر با وجود موقعیت های اقتصادی متفاوت بسیاری از سیاستمداران به سمت استراتژی ‌های مختلف روی آورده اند. استراتژی فرود نرم یکی از این استراتژی‌ های جایگزین سیاستمداران می باشد.
فرود نرم در اقتصاد، کاهش ملایم در رشد اقتصادی به وسیله افزایش نرخ بهره و کاهش محرک ‌های اقتصادی است به طوری که بتواند از رکود جلوگیری کند. بدین ترتیب با افزایش نرخ بهره توسط بانک ‌های مرکزی به منظور جلوگیری از تورم بالا، اقتصاد می ‌تواند به سرعت وارد رکود شود. استراتژی فرود نرم تلاش می‌ کند با کاهش تدریجی محرک‌ های اقتصادی در صنعت یا بخش خاصی از اقتصاد از این اتفاق جلوگیری کند.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت توانایی فدرال رزرو برای اجرای استراتژی فرود نرم تردید دارند، یکی اقتصاددان گلدمن ساکس در آوریل سال گذشته اظهار داشت که با احتمال 35 درصدی اقتصاد ایالات متحده طی دو سال آینده وارد رکود خواهد شد.
 با این حال جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ، روز پنجشنبه، 19 می برای اولین بار اذعان کرد که تورم بالا و ضعف اقتصادی در خارج از کشور می تواند تلاش های او برای جلوگیری از ایجاد رکود ایالات متحده را خنثی نماید. تحت استراتژی فرود نرم، فدرال رزرو می ‌تواند هزینه‌ های استقراض را کاهش داده و تورم را مهار کند، بدون اینکه اقتصاد را وارد رکود کند.

نوسانات مارکت همزمان با اظهارات پاول

با رویکرد اخیر فدرال رزرو، بیت کوین احتمالا در یک ماه آینده کاهش بیشتری خواهد یافت. با این حال پس از اعلام رویکرد اخیر فدرال رزرو توسط جروم پاول، سهام ایالات متحده تا حدودی افزایش یافته است. برخی فعالان حوزه سرمایه معتقدند  که سقوط ارزش سهام احتمالا باعث حفظ بازار توسط فدرال رزرو خواهد شد. به ‌عنوان مثال فدرال رزوو در سال 2019 برای توقف کاهش بازار سهام افزایش نرخ بهره خود را متوقف کرده است.
رئیس فدرال رزرو افزود: در راستای اجرای استراتژی، دیگر عوامل جهانی خارج از کنترل فدرال رزرو از جمله رویدادهای ژئوپلیتیکی و مشکلات تامین احتمالا باعث شکست استراتژی فرود نرم یا Soft landing خواهد شد. از سوی دیگر سیاست‌ های سختگیرانه قرنطینه کووید19چین، بنادر را تعطیل کرده و مانع از صادرات چین به کشورهای دیگر شده است.
پاول اضافه کرد که اگر تورم در ماه‌ های آینده نشانه ‌هایی از کاهش داشته باشد، فدرال‌رزرو حداقل افزایش سه‌ چهارم نرخ معیار خود را در نظر خواهد گرفت. هفته گذشته، زمانی که پاول ظاهراً افزایش سه چهارمی نرخ بهره را از جدول خارج کرد، بازار سهام در ابتدا اوج گرفت.

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد تاثیر استراتژی "فرود نرم" فدرال رزرو بر اقتصاد جهانی
سوال امنیتی :6+33 = ?