دلایل سقوط یورو در مقابل دلار

1401/04/26
دلایل سقوط یورو در مقابل دلار

همزمان با جنگ اوکراین و چالش های ناشی از آن برای اقتصاد اروپا، ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافت و برای اولین بار در دو دهه گذشته، ارزش این دو ارز برابر شد. واحد پول اروپا، یورو در روز پنجشنبه 14 جولای به 0.9952 دلار سقوط کرد، سطحی که از پایان سال 2002 مشاهده نشده است. براساس اظهارات کارشناسان اقتصادی؛ یورو احتمالا با رفع چند مانع در ماه های آینده بهبود خواهد یافت.

به گفته کارشناسان احتمالا اولین و اصلی ترین دلیل کاهش ارزش یورو، توقف عرضه گاز روسیه به اروپا بوده که باعث افزایش قیمت انرژی شد و کشورهای منطقه یورو را مجبور به محدود کردن فعالیت های صنعتی کرد. در این میان نورد استریم، خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا دچار نقص فنی جزئی شد.

براساس اظهارات کارشناسان، که اگر نورد استریم فعال نشود، یورو سقوط بیشتری خواهد کرد و زمینه رکود اقتصادی عظیمی را فراهم خواهد نمود.

از سوی دیگر موسسه بزرگ انرژی روسیه، گازپروم نیز اخیرا اعلام کرده است که تضمینی برای انتقال درست گاز از روسیه به اروپا وجود ندارد و کشورهای اروپایی نگرانند که مسکو به دلیل نقص فنی جزئی تحویل گاز را متوقف و از آن برای تحت فشار قرار دادن کشورهای اروپایی استفاده کند.

اقدامات بانک مرکزی اروپا برای مقابله با رکود اقتصادی

طبق گفته جین فولی، متخصص ارز رابوبانک، کاهش بیشتر یورو و رکود به این معنی است که بازار در اروپا چند تکه خواهد شد و احتمال تصمیمات فردی در مقابل روسیه وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا مانند سایر بانک های مرکزی با افزایش نرخ بهره در تلاش برای مهار تورم و جلوگیری از رکود می باشد که با احتمال چند تکه شدن بازار تفاوت های زیادی در نرخ های استقراضی در سراسر منطقه یورو بوجود خواهد آمد.

بانک مرکزی اروپا تاکنون یک سیاست پولی بسیار سست را برای حمایت از اقتصاد حفظ کرده است، در حالی که فدرال رزرو ایالات متحده نرخ ها را افزایش داده و متعهد به مهار تورم شده است. اتحادیه اروپا تصمیم سیاست پولی خود را روز پنجشنبه 21 جولای اعلام خواهد کرد و احتمالا نرخ بهره را برای اولین بار در 11 سال گذشته افزایش خواهد داد.

به گفته اقتصاددانان برنبرگ، سقوط بیشتر یورو به دلیل قدرت دلار است که از اواسط سال 2021 در مقایسه با ارزهای دیگر افزایش بیشتری یافته است. همچنین دلار از تشدید سیاست پولی فدرال رزرو منتفع شده است.

به گفته کارشناسان، فدرال رزرو احتمالا در نشست بعدی خود در 27 جولای به جای 75 واحد، نرخ بهره را 100 واحد دیگر افزایش خواهد داد که باعث افزایش بیشتر دلار خواهد شد.

با این حال با کاهش تورم در چند ماه آینده برابری دلار در مقایسه با یورو تغییر خواهد کرد و یورو در چند ماه آینده دوباره افزایش خواهد یافت.

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد دلایل سقوط یورو در مقابل دلار
سوال امنیتی :6+61 = ?