معرفی برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس (13 شرکت برتر در حوزه متاورس کدامند؟)

1401/06/09


معرفی برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس بعد از این که قیمت بیت کوین رشد کرد و ترند شد، بعد بیت کوین ارزهای دیجیتال و بعد از اون  NFT ها، الان نوبت به متاورس رسیده. متاورس رو میشه یکی از داغ‌ترین و تازه ترین موضوع های مطرح و پرتکرار امروز دونست.

شرکت‌های زیادی در حال سرمایه‌گذاری روی متاورس هستن و مثل اینکه به تازگی تو دنیای جدید هم مثل اینترنت جزئی از زندگی روزمره میشه. امروز تو این مقاله قصد داریم بهترین شرکت های متاورس رو بهتون معرفی کنیم، برنامه‌ها و هدف های اونارو تو متاورس بررسی و تحلیل کنیم، پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشین!

13متاورس های برتر کدامند

معرفی دنیای متاورس و نحوه ساخت متاورس 

متاورس هرروز درحال پیشرفت هستش. سازندگان بازی ها با شرکت های بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت، فیسبوک یا همون متا و... درحال ساخت پلتفرم های متاورس هستند. حتی شما می تونین برای توسعه کسب و کارتون به خرید زمین در متاورس بپردازین.

متا یا همان فیس بوک یکی از بهترین شرکت های فعال تو حوزه متاورس هست که حرکت های خودش رو به سوی متاورس پیش گرفته. یکی از واضح ترین تغییر هایی که کمپانی فیسبوک کرده تغییر نامش هست. متاورس گام بعدی توی تکامل و رشد اینترنته و یه نسخه سه بعدی از اینترنت فعلی هست. 

متاورس رو میشه به عنوان یک اینترنت نسل جدید نگاه کرد. یکی از مهمترین چیز های متاورس، اینه که اصلا نمیشه توسط یدونه شرکت کنترلش کرد و حتما باید یه سیستم غیر متمرکز توی کار باشه که شرکت های زیادی از اون  پشتیبانی کنن.

ساختن متاورس به تلاش و کوشش فراوان نیاز داره. اپیک گیمز هم یکی از کمپانی های فعال تو حوزه متاورس هست. متاورس رو یک شرکت و نهاد درست نمیکنه بلکه این موضوع در واقع چند جنبه متفاوت از زندگی کار و بازی هستش، بخاطر همین همه مردم میتونن در ساخت متاورس همکاری کنند.

شرکت هایی که تو این مقاله میخواهیم اشاره کنیم هم جایگاه ویژه ای تو پلتفرم های پیشگام متاورس دارن . مثلا تنسنت مالک وی چت، متا مالک فیس بوک، اینیستاگرام و واتساپ و اپیک گیمز ناشر فورنایت هستند. به نظر میاد که کار های این پلتفرم ها با هم گره خورده، به همین دلیل منطقی ترش اینه که شرکت ها خودشون راه حل های توسعه و بزرگ کردن این بسترو پیش ببرن. در این مقاله میخواهیم برترین شرکت های حوزه متاورس رو مورد بررسی قرار بدیم :

گوگل

1. گوگل ( GOOGLE ) :  بزرگ ترین غول شرکت های متاورس

فناوری های چند گانه گوگل مثل گوگل استریت ویو، گوگل مپ، گوگل ارث، گوگل استیت، گوگل فای و... هست که میتونه توسعه متاورس رو تسریع کنه. گوگل الان تجربه های زیادی در مورد واقعیت افزوده با محصول گوگل گلس خودش داره.

گوگل تازگیا یه پروژه استار لاین منتشر کرده که به ما این امکان رو میده جلسات مجازی رو، بدون استفاده از هدست سه بعدی و طبیعی که مانند جلسه های حضوری تشکیل بدیم. این فناوری با پیشرفت رایانه ها، یادگیری سریع و فشرده سازی صدای فضایی تو زمان واقعی اتفاق میوفته. 

ممکنه که سخت افزاری، برای آسون کردن واقعیت افزوده مثل نسخه بروز شده گوگل گلس درست بشه. حتما گوگل هدست های پیشرفته واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی رو هم بررسی میکنه.

فعلا google  تجربه زیادی رو به google glass خودش تو زمینه واقعیت افزوده کسب کرده. توی نوامبر سال 2021 اخرهای آبان و اوایل آذر ماه 1400 گوگل دپارتمان های واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR خودش رو توی تیم جدیدی از آزمایش های گوگل که ابزار ویدیو هولوگرافیک project starline  میشد سازماندهی کرد.

مایکروسافت غول متاورس

2. مایکروسافت( MICROSOFT )  : غول دوم این لیست 

اولین دستاورد شرکت مایکروسافت تو حوزه متاورس نرم افزار mesh هست که به تیم های نرم افزاری تعلق داره، که به گفته همین شرکت تو سال 2022 درست میشه.

مایکروسافت برنامه ای طراحی کرده که به کاربرهایی که توی یک جلسه  ar  و vr هستند کمک میکنه، برای تعامل و برقراری ارتباط با سایر کاربران محتوای سه بعدی ارائه بده. 

ایده نرم افزاره mash  از کی و چطوری شروع شد؟ ایده نرم افراز mash  از روند دور کاری، یا همون توی خانه ها در زمان همه گیری بیماری کرونا شروع شد، که در کنار شوق زیاد به دنیای متاورس به واقعیت تبدیل کردن و عملی کردن آن بهتر و قوی تر شد.

این برنامه mash  روی سیستم های استاندارد و هدست های واقعیت مجازی،  برای درست کردن یک تجربه دفتر غیر حضوری و مجازی دائمی تو دسترس میمونه. مایکروسافت یه شرکت خیلی محبوب برای متاورس هستش که بر روی توسعه یک چند تا برنامه های کاربردی متمرکز شده.

همچنین باید اضافه کنم که در حال ساخت یک mash  پلتفرم با کوالکام متاورس چیپست واقعیت افزوده جدید برای دسترسی به ویژگی های جدیده. مایکروسافت یکی از بروز ترین شرکت های متاورس پیشرو هست که معمولا همیشه کارهاشو توسعه میده که مکانی امن و مطمئن برای AltspaseVR بازیکنان و کاربران ایجاد کنه. 

فیسبوک غول متاورس

3. فیسبوک ( META )

فیسبوک از واضح ترین وآشکارترین شرکت ها تو حوزه توسعه متاورس هستش. فیسبوک، واتساپ، oculus VR  و اینستاگرام همشون تحت پوشش همین نام تجاری  meta  هستن.

متا یا همون فیسبوک کمپانی اصلی هست که متاورس رو برای بازیکنان و کاربر ها گسترش میده که در شبکه های بزرگ مجازی سه بعدی بلافاصله با حفظ هویت و تاریخ تسویه حضور داشته باشن. باید اضافه کنم که برای ایجاد متاورس اتحادیه اروپا رو برای توسعه فناوری اشتغال و کار بیشتر انتخاب کرده. 

نایک غول متاورس

4. نایک  ( NIKE ) 

بازیگران فناوری چیز های زیادی برای آزمایش تو متاورس دارن، بنظرم خیلی منطقی هست که درمورد شرکت های مد دیگه تعجب کنیم. به نظرتون اون ها میتونن تو متاورس جا بگیرن؟

بله برخلاف تصور و فکر رایجی که رواج یافته بین همه، بازیکن های برتر دنیای مد، پیشرفت های خودشونو تو متاورس آغاز کردن. بعضی از این شرکت های متاورس تو دنیای مد: {آدیداس، بالنسیاگا، گوچی، لویی ویتون، زارا} هستن.

برای ورود به فضای متاورس، نایک با همکاری با روبلکس، تو میان بقیه برجسته تر شد.Roblox  برند برتر کفش، با همکاری، آزمایش و فناوری متاورس هستش. این دنیای مجازی ساخته شده Roblox  رو بروی " Nikeland " خود هستش. Nikeland  یه فضای کاملا رایگان برای کاوش بازی ها هست.

باید اضافه کنم که نیکلند دنیایی همه جانبه توسط نایک هستش. قراره که دنیای مجازی نایک هم، چندتا آواتار دیجیتالی ساخته بشه و کسایی که در رقابت های دنیای مجازی نایک برنده میشن، {باند های آبی} دریافت میکنن. بخاطر همین قراره نایک تجربه زندگی حقیقی و واقعی رو در دنیای مجازی تقلید و پیاده کنه، درنتیجه بازیکنان فرصتی برای پوشیدن دیگ های دیجیتال نایک رو میتونن داشته باشن .

با تجربه ای زیاد از بازی ها و خرید ها، میشه دنیای متا نایک رو بعنوان یک تجربه چندگانه در نظر گرفت. هویت نایک به عنوان یکی از شرکت ها و کمپانی های برتر و بزرگ درگیره متاورس هست. 

تیندر غول متاورس

5. تیندر ( Tinder )

این برنامه دوستیابی آنلاین هم یکی از برترین و بهترین شرکت های متاورس هستش. در این برنامه دوستیابی درمتاورس درجلسات خود از آواتارهای دیجیتال استفاده کرده که از پتانسیل متاورس و Explore استفاده کنه. این برنامه ویژگی های جدیدی رو معرفی کرده.

متاورس یک جای بدون درز و زمان واقعی رو ارائه میده که تو اون میتونید از طریق آواتارهای دیجیتال با مردم تعامل داشته باشین، که یه همچین ابتکاری هم میتونه تو ایجاد اعتماد بین کاربرها و هم امنیت فیزیکی کمک کنه. 

علی بابا غول متاورس

6. علی بابا ( Alibaba )

خورده فروشی آنلاین جهانی علی بابا، یکی از اولین پاسخ هایی هستش که به سوال:{بزرگترین شرکت های متاوس کدامند؟} تو بخش تجارت الکترونیک مثل آمازون، اتیسی و والمارت هم حرکت خودشونو تو متاورس انجام دادن. شرکت علی بابا هم یکی از بهترین و برترین شرکت هایی هست که با راندازی یه شرکت کامل و تمام عیار مستقر به پکن، به طور خیلی فعال وارد دنیای متاورس شده. 

اسنپ چت غول متاورس

7. اسنپ چت ( Snapchat ) 

اسنپ چت یکی از شرکت هایی هستش که رو به رشد متاورس هست که از راه اندازی یه لنز جدید خبر داد. فیلتر متاورس کاربرها یا بازیکن ها در آواتار از واقعیت افزوده استفاده میکنن، که به آواتار ها اجازه میدن که لباس ها، مدل ها و چهره ها را عوض کنن. این شرکت از طریق متاورس سه بعدی را توسعه میده و با استفاده از متاورس  bimojisرو ارتقا میده.

تنسنت غول متاورس

8. تنسنت ( TENCENT )

 شرکت تنسنت هم که از بزرگتربن و معروف ترین شرکت های سازنده بازی های معروفه.Tencent یه شرکت چند ملیتی چینی هستش که محصولات و خدمات دیجیتالی رو برای بهتر شدن شیوه زندگی مردم ارائه میده.

این شرکت تو سال 1998 درست شد. الان درحال حاضر خدمات تجارت الکترونیک، اینترنت و خدمات پرداخت رو ارائه میده. 

اپل غول متاورس

9. اپل ( Apple )

اپل ( Apple ) هم یکی از بزرگ ترین و برترین شرکت های با ارزش جهان هستش، که با ارزشی 3 تریلیون دلار، از قوی ترین شرکت ها و غول های بزرگ فناوری تو درست کردن، متاورس بازی میکنه. این شرکت تازگیا فعالیت های خودشو تو زمینه درست کردن عینک های واقعیت افزوده رو هم آغاز کرده.

شرکت اپل به غیر از این فعالیت ها، فعالیت های آزمایشی خودشو تو زمینه پتلفرم های بلاک چینی هم شروع کرده. اگه متاورس رو جدید ترین و تازه ترین پدیده زمینه دنیای غیر متمرکز فرض کنیم، حتما ورود شرکت اپل به این زمینه و حوزه توجه همه رو به خودش جلب میکنه.

دایسون غول متاورس

10. شرکت دایسون ( DYSON )

متاورس تو شرکت های لوازم خانگی هم دیده میشه، دایسون یه برند لوازم خانگی لوکس هستش که جایی به نام Dyson Demo VR  رو تو متاورس ایجاد کرده، که توی اونجا به آزمایش و بزرگ کردن و توسعه دادن محصولات خودش میپردازه.

مردم به راحتی میتونن از این نمایشگاه دیدن کنن و همه محصولات مجازی متاورس رو اونجا امتحان کنن. شما شاید با خودتون بگین که چطور میشه تو واقعیت مجازی از خرید کردن محصولات لذت برد و یا با خودتون بگین که چطور میشه وسایل هارو تست کرد، شما تو دنیای متاورس آواتارهایی دارین که که با اون ها میتونید لوازم رو تست کنین برای مثال با آواتارهای خودتون اتو مو و سشوار و ... رو میتونین تست کنین.

آمازون غول متاورس

11. شرکت آمازون ( Amazon )

شرکت آمازون بزرگترین شرکت تو زمینه تجارت الکترونیک تو کل دنیاست که بخش بزرگی از تجارت الکترونیک رو خودش انجام میده. آمازون هم از بزرگترین شرکت های خرده فروش دنیا هست البته مدیر عامل همان شرکت جف بیزوس، یکی از ثروتمندترین آدم های جهانه.

شرکت آمازون به دنبال راه اندازی و شروع یه شبکه بلاک چین متاورس هست که تو اون بتونه تجارت جهانی رو تو فضای سه بعدی درست کنه. برای تعدادی از مردم خرید کردن، بعضی وسایل مثل کیف و کفش و لباس و... تو فضای مجازی منطقی بنظر نمیرسه. چون با دیدن عکس نمیتونن چیزهای زیاد از تن خوری، مدل، جنس، رنگ و... درک کنن.

بخاطر همین با درست کردن بستر های درست شده امکان انواع مبادلات و خرید و فروش ها فراهم میشه، یعنی مثلا تو فضای متاورس همه میتونن علاوه بر نگاه کردن و تاییده لباس مورد نظر، میتونن لباسی که میخوان برای درک بهتر جنسش لمس کنن یا خوراکی که میخوان بخرن رو بو کنن. آمازون روی خیلی از حوزه های فعال تو این زمینه سرمایه گذاری کرده.

اپیک گیمر متاورس

12. اپیک گیمز ( Epic Games )

بدون شک Epic Games  یکی از اوج ترین و پیشرفته ترین پلتفرم های متاورس امروزی تبدیل شده. یعنی فورتنایت رو داره که اول تنها به عنوان یک گیم شروع شده و بعد به یک پلتفرم اجتماعی بزرگ تو دنیای مجازی با بیش از 350 میلیون بازیکن تبدیل شده.

اپیک گیمز هم یکی از بهترین کمپانی های فعال تو زمینه متاورس هست که دو تا هدف اصلی درمورد متاورس داره. هدف اول اینه که،  میخواد فورتنایت رو به پلتفرمی بزرگ تبدیل کنه و گسترش بده که بتونه ماهانه بیش تر از 60 میلیون کاربر رو جذب کنه. هدف دوم، میخواد کاری کنه که محتوای سه بعدی،  واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بهش دسترسی راحت تر بشه و اکوسیستم سازنده رو قوی تر بکنه و رشد بده.

این کار باعث میشه که همه مردم یک محتوای سه بعدی و حرفه ای ایجاد کنن و به پیشرفت و بهبود متاورس کمک کنه.  

بایننس متاورس

13. بایننس ( Binance )

چون بایننس اهمیت زیادی تو بلاک چین و کریپتو داره، به همین دلیل نقش مهمی هم تو متاورس داره. متاورس اجازه میده که سیستم های مالی تازه ای ایجاد بشه و بایننس به ارائه های بیشتر زیر ساخت های لازم کمک میکنه. بایننس طیف بزرگی از توکن های متاورس رو ارائه میده.

سخن آخر:

 ما سعی کردیم همه شرکت های برتر و بهتر سرمایه گذار تو دنیای متاورس رو بهتون معرفی کنیم.تو مقاله معرفی برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس( 13 شرکت برتر در حوزه متاورس کدامند؟) به غیر از این شرکت ها، شرکت های دیگری هم دارن به دنیای متاورس می پیوندن. همین موضوع دوتا نکته مهمی داره که باید خدمتتون بگیم در آینده نه چندان دور باهاش قراره روبرو بشیم اینه که بزرگ تر و گسترده تر شدن دنیای متاورس هست که این صدرصد همه ی رمزارزهایی که به توکن بومی این زمینه وابسته هستن رشد های بزرگ و چشم گیری میکنن.

سوالات متداول

متاورس چیست؟

متاورس یک جهان مجازی هستش که همه تو اون میتونن آواتارهای مجازی خودشون رو درست کرده و تو اون فعالیت کنن. تو متاورس همه میتونن تفریح و بازی کنن، کسب و کار خودشون رو راه اندازی کرده و حتی کسب درآمد کنن.

بهترین پروژه های متاورس چه چیزهایی است؟

سند باکس، دسنترالند، ناکاموتو (ناکا)، اکسی اینفینیتی از جمله پروژه‌های برتر متاورس هستند.

برترین شرکت های این لیست کدامند؟

گوگل، مایکروسافت، فیس بوک،بایننس،اپیک گیمز،تنسنت

ساختن متاورس چه مفهومی دارد؟

ساختن متاورس مثل ساختن اینترنت هستش. تو این فضا کاربران میتونن به صورت مجازی و فارغ از بعد زمانی و مکانی با همدیگه ارتباط داشته باشن. تو متاورس میشه به بازی پرداخت و از همین طریق پول درآورد. یا تو بازار اجناس مجازی خرید و فروش کرد. یعنی خیلی از اقداماتی رو که تو دنیای واقعی انجام میدیم میتونیم تو متاورس هم به صورت واقعیت مجازی انجام بدیم.


نظرات کاربران در مورد معرفی برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس (13 شرکت برتر در حوزه متاورس کدامند؟)
سوال امنیتی :6+76 = ?