افزایش نرخ بهره نیم درصدی بانک مرکزی اروپا برای اولین بار در 11 سال گذشته

1401/05/02
افزایش نرخ بهره نیم درصدی بانک مرکزی اروپا برای اولین بار در 11 سال گذشته

براساس اظهارات بانک مرکزی اروپا، ECB در یک بیانیه مطبوعاتی در روز پنجشنبه 21 جولای، این بانک برای اولین بار در 11 سال گذشته نرخ بهره را به جای 25 واحد پیش بینی شده قبلی 50 واحد پایه افزایش داده است. این اقدام در راستای تعهد بانک مرکزی اروپا به ثبات قیمت ‌صورت گرفته است.

طبق اظهارات سخنگوی بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی در راستای کنترل تورم و رسیدن به هدف 2 درصدی خود تصمیم گرفته است که نرخ بهره را 50 واحد پایه افزایش دهد و این تصمیم براساس ارزیابی ریسک ‌های تورمی صورت گرفته است. این اولین بار از سال 2011 است که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را افزایش داده و نرخ اصلی اروپا را به صفر رسانده است. نرخ بهره در منطقه یورو، اروپا از سال 2014 منفی بوده است.

سخنگوی بانک مرکزی افزود که افزایش بیشتر نرخ ها امکان پذیر است، اما در جلسات آتی فدرال رزرو اروپا با توجه به شاخص ‌های تورم در این مورد تصمیم گیری خواهد شد. 

احتمال رکود اقتصادی همزمان با افزایش نرخ بهره اروپا

اقتصاددان ارشد نیز در خصوص احتمال رکود هشدار داده و اظهار داشته اند بانک مرکزی اروپا با افزایش نادر نرخ بهره حرکت بزرگی انجام داده و در صورت ادامه روند احتمالا رشد اقتصادی کاهش خواهد یافت. همچنین ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا اظهار داشته است که اجتناب از رکود در میان تورم آسان نخواهد بود.
طبق گزارش CNN Business، بریتانیا نیز در تلاش برای کنترل تورم، روز پنجشنبه 21 جولای اعلام کرد که نرخ بهره خود را تا نیم درصد افزایش خواهد داد.
افزایش نرخ بهره اروپا از 27 جولای همزمان با اعلام نتایج نشست فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره اجرایی خواهد شد، افزایش نرخ بهره در حالی صورت گرفته است که اروپا با تورم بی‌ سابقه ناشی از افزایش قیمت انرژی روبروست و تورم سالانه در اتحادیه اروپا در ژوئن به 9.6 درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی اروپا قبلاً اعلام کرده بود که نرخ‌ ها را با درصد کمتری افزایش خواهد داد، با این حال بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفته است براساس ارزیابی ریسک تورم تهاجمی ‌تر عمل نماید. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که تورم همچنان بالاست و احتمالا برای مدتی بالاتر از هدف بانک مرکزی باقی خواهد ماند.

رئیس بانک مرکزی، کریستین لاگارد از متعهد شدن به مسیر قطعی افزایش نرخ بهره خودداری کرد و افزود که از این پس تصمیمات سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بر اساس داده های تورمی ماهانه خواهد بود.

در پایان پیشنهاد میکنیم  برای داشتن اطلاعات بیشتر مقاله چرا در معاملات باید استراتژی داشت؟ را مطالعه کنید.

 

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد افزایش نرخ بهره نیم درصدی بانک مرکزی اروپا برای اولین بار در 11 سال گذشته
سوال امنیتی :1+68 = ?