انتشار روبل دیجیتال توسط بانک مرکزی روسیه

1401/06/10
انتشار روبل دیجیتال توسط بانک مرکزی روسیه

بانک مرکزی روسیه،CBR در واکنش به تحریم های غرب، توسعه روبل دیجیتال خود را تسریع کرده است و در نظر دارد طبق برنامه ریزی اولیه، تراکنش های آزمایشی با نسخه جدید فیات ملی را در اوایل سال 2023 به جای سال 2024 انجام دهد.
براساس گزارش رسانه روسی فوربس به نقل از معاون اول بانک مرکزی، تحریم های اعمال شده به دلیل حمله مسکو به اوکراین، بانک روسیه را متقاعد کرده تا توسعه نسخه دیجیتالی روبل را سرعت بخشند. وی در جلسه ای که توسط انجمن بانک های روسیه برگزار شد، اعلام کرد که بانک مرکزی روسیه در ابتدا اجرای آزمایشی روبل دیجیتال با تراکنش ‌ها و کاربران واقعی را برای سال 2024 برنامه ‌ریزی کرده بود، اما تصمیم گرفته این پروژه را در آوریل 2023 راه ‌اندازی نماید.
بهار گذشته، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که نمونه اولیه روبل دیجیتال تا پایان سال 2021 آماده و سال 2022 آزمایش و راه اندازی خواهد شد.  براساس یرنامه ریزی ارائه شده، آزمایش این پلتفرم در فوریه سال جاری آغاز و اولین انتقال موفقیت آمیز بین کیف پول های شخصی در اواخر همان ماه اعلام  شد.
بر اساس گزارش بانک مرکزی روسیه، کیف پول ‌های روبل دیجیتال از طریق اپلیکیشن ‌های موبایلی در دسترس خواهد بود، همچنین کاربران می توانند پول الکترونیکی را از حساب ‌های بانکی خود با روبل دیجیتال مبادله  ویا به حساب دیگری انتقال دهند. طبق گفته معاون بانک مرکزی؛ تراکنش ‌های ارز دیجیتال برای کاربران روسی رایگان و در هر منطقه از کشور در دسترس خواهد بود.
ده ها بانک روسی تاکنون برای پیوستن به گروه آزمایشی این پروژه درخواست داده اند و سه مورد از آنها قبلاً سیستم های خود را به پلتفرم ارز دیجیتال بانک مرکزی متصل کرده اند. طبق اعلامیه بانک مرکزی، از این میان دو مؤسسه مالی با موفقیت چرخه کاملی از انتقال روبل دیجیتال بین کاربران  خود را انجام داده اند.

روند تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال در روسیه

بانک روسیه با وجود اختلاف نظر با وزارت دارایی در مورد آینده ارزهای دیجیتال تست روبل دیجیتال خود را آغاز کرده است. رویکرد بانک مرکزی در خصوص ارزهای دیجیتال تنظیم قانونی مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال  و خارج کردن آنها از حالت غیرمتمرکز است و وزارت دارایی معتقد است، کل فعالیت‌ های مرتبط با ارزهای دیجیتال باید ممنوع اعلام شود.
فوربس به نقل از تحلیلگران ارزهای دیجیتال نوشت که بانک مرکزی در راستای اهداف توسعه ارز دیجیتال خود به حمایت از ممنوعیت ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز ادامه خواهد داد. همچنین به گفته تحلیلگران ظهور روبل دیجیتال می تواند منجر به خروج سرمایه از سیستم بانکی، افزایش رقابت در بازار مالی و همزمان افزایش نرخ بهره شود.

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد انتشار روبل دیجیتال توسط بانک مرکزی روسیه
سوال امنیتی :4+87 = ?