ارز دیجیتال DYDX چیست؟ (بررسی کامل ارز دیجیتال دی وای دی ایکس)

1402/07/03
ارز دیجیتال DYDX چیست؟ (بررسی کامل ارز دیجیتال دی وای دی ایکس)

 


با جهانی شدن فضای ارز دیجیتال و استفاده روز افزون در زندگی روزمره خود از اون، عده ای به این فکر افتادن تا معامله های پولی خودشون رو به این فضا انتقال بدن که نتیجه این تلاش ها باعث ایجاد واحدهای معاملاتی مثل ارز دیجیتال دی وای دی ایکس و سایر ارزهای دیجیتال شده. این نوع ارزها در واقع وجود خارجی ندارن و تنها در فضای اینترنتی قادر به فعالیت هستن و شما در دنیای واقعی هیچ معادل فیزیکی برای اون ها پیدا نمی کنین.

در این مدت ارزهای دیجیتال زیادی پا به عرصه گذاشتن و محبوبیت زیادی پیدا کردن. شاید تا حالا اسم ارز دیجیتال DYDX به گوشتون رسیده باشه یا در برخی از صرافی ها چشمتون به ارز دیجیتال دی وای دی ایکس افتاده باشه و در ذهنتون سوال بشه که ارز دیجیتال Dydx چیست؟، چه هدف ها و کاربردهایی داره؟ نحوه کار صرافی غیرمتمرکزDYDX  چجوریه؟ و آینده  DYDX صعودیه یا نزولی؟ در این مقاله سعی میکنیم شما رو با رمز ارز دی وای دی ایکس اشنا کنیم و تحلیل ارز DYDX رو بهتون ارائه بدیم. پس در ادامه با ما همراه باشین.

ارز دیجیتال DYDX چیست؟

دی وای دی ایکس که با نماد اختصاری DYDX تو بازار کریپتوکارنسی ها مبادله میشه، در زمان نگارش این مقاله با داشتن سهم 0.02 درصدی از کل بازار، تو رتبه 129م این بازار قرار داره. تاریخ انتشار این توکن به اواخر تابستون 1400 بر میگرده که توسط صرافی غیرمتمرکز dydx منتشر شد. از این رمز ارز، به عنوان قدمی بزرگ در برای رسیدن به پلتفرم های غیر متمرکز یاد میشه. همچنین پروژه ارز دیجیتال DYDX تنها گزینه برای انتقال پروژه های مختلف به راهکارهای لایه دوم محسوب میشه. رمز ارز دی وای دی ایکس در این زمان در صرافی های بزرگی مثل سوشی سواپ، بایننس و... لیست شده و تونسته طرفداران زیادی رو بدست بیاره.

ارز دیجیتال دی وای دی ایکسDYDX چیست؟

ارز دیجیتال دی وای دی ایکس به شیوه صرافی غیرمتمرکز فعالیت میکنه و این فعالیت بر بستر اتریوم اتفاق میافته. علاوه بر این، ارز دیجیتال dydx یه پروتکل متن باز هست که از ویژگی هایی مثل شفافیت و رایگان بودن بهره میبره. همچنین dydx یکی از ارزهای دیجیتالی هست که با بهبود تجارت های غیرمحرمانه وارد دنیای کریپتوها شده.

ارز دیجیتال دی وای دی ایکس به عنوان پلتفرم وام دهی غیر متمرکز راه اندازی شده که مبتنی بر شبکه اتریوم است و امکان قرض، وام و استیک رو به کاربران ارائه میده. اگه بخوایم این پروژه رو خیلی ساده معرفی کنیم، باید بگیم که DYDX در واقع یه صرافی غیر متمرکز یا همون DEX بر بستر اتریوم هست که امکان مدیریت، معامله و سیو سود کردن دارایی های کاربران رو به وسیله قراردادهای هوشمند رو فراهم کرده. 

تیم ارز دیجیتال دی وای دی ایکس:

تیم ارز دیجیتال دی وای دی ایکس:

پروتکل ارز دیجیتال DYDX در سال 2017 توسط شخصی به نام آنتونیو جولیانو، دانش اموخته رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه پرینستون و یکی از مهندسین سابق کوین بیس و اوبر راه اندازی شد و از اون زمان تاکنون شهرت زیادی به دست آورد. لوکس وی نیز یکی دیگر از موسس های صرافی DYDX هست که در رشته کامپیوتر از دانشگاه واشنگتن فارغ التحصیل شده و چند سال در شرکت هایی بزرگی مثل آمازون به عنوان برنامه نویس و توسعه دهنده نرم افزار فعالیت می-کرد. دیوید گوگل نیز در نقش سرپرست توسعه و عملیات بنیاد ارز دیجیتال DYDX، سومین عضو تیم این پلتفرم است که در رشته اقتصاد از دانشگاه های پنسیلوانیا و Tsinghua تحصیل کرده. همچنین مدتی تو مدرسه کسب و کار وارتون رشته مدیریت خونده.

اهداف صرافی غیرمتمرکز DYDX:

صرافی غیرمتمرکز DYDX یک پلتفرم مبادله‌گر دیجیتالی است که به اجرای قراردادهای هوش مصنوعی (smart contracts) بر مبنای بلاکچین اتریوم متمرکز است. اهداف DYDX به طور عمده مرتبط با فعالیت‌های مبادله‌گری و مالی در دنیای دیجیتال و بلاکچین هستند:

1. ارائه خدمات مبادله: یکی از اهداف اصلی DYDX ارائه یک صرافی دیجیتال مطمئن، امن، و پرسرعت به کاربران است. این صرافی به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را با یکدیگر معامله کنند.

2. ارائه معاملات بدون واسطه: DYDX از تکنولوژی قراردادهای هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا معاملات را بدون واسطه و تعامل مستقیم بین خریداران و فروشندگان انجام دهد. این باعث کاهش هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای انجام معاملات می‌شود.

3. ارائه معاملات معاملات اسکالپینگ: DYDX قابلیت معاملات اسکالپینگ (Scalping) را فراهم می‌کند که به تریدرها امکان معامله سریع و فراوان را می‌دهد. این قابلیت به تریدرها امکان کسب سود از تغییرات کوچک قیمت‌ها را می‌دهد.

4. ارائه ارزهای مالی: DYDX امکان معامله با ارزهای دیجیتال مختلف را فراهم می‌کند و ارزهای جدید را به معاملات اضافه می‌کند. این به تریدرها امکان دسترسی به انواع مختلف ارزهای دیجیتال را می‌دهد.

5. امنیت و شفافیت: DYDX اهمیت بالایی به امنیت و شفافیت تراکنش‌ها و قراردادهای هوش مصنوعی خود می‌دهد. تمام تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم ثبت می‌شوند و قابل مشاهده هستند.

6. ارائه مارجین تریدینگ: DYDX امکان معامله با مارجین را به کاربران می‌دهد که به آنها اجازه می‌دهد مقدار بیشتری از ارزهای دیجیتال را برای معامله به کار بگیرند و به این ترتیب سود بیشتری کسب کنند.

نحوه فعالیت صرافی غیر متمرکز ارز DYDX

شاید تا الان اسم صرافی ارز دی وای دی ایکس رو شنیده باشین و براتون سوال شده باشه که صرافی DYDX چیست؟

نحوه فعالیت صرافی غیر متمرکز ارز DYDX

در صرافی DYDX، هر دارایی دارای استخر وام دهی هست که کسایی که وام گیرنده یا وام دهنده هستن، باهاشون ارتباط برقرار میکنن. قراردادهای هوشمند دارایی ها رو مدیریت میکنن، بنابراین معامله ها بدون نیاز به طرف مقابل برای معامله، فورا انجام میشه. امکان وام دهی و وام گیری در حال حاضر در بیشتر صرافی های معروف حوزه دیفای وجود داره ولی ارز DYDX بیشتر روی ساخت ابزارهای پیشرفته ترید تمرکز داره و محبوب ترین پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز برای معامله های مارجین هست. برای استفاده از صرافی ارز DYDX فقط به کیف پول دیجیتالی مثل متامسک که از ارزهای دیجیتالی مثل اتریوم، DAI یا USDC پشتیبانی میکنه، و مقداری اتر برای کارمزد تراکنش ها نیاز دارین.

به نظر میرسه که ارز دیجیتال اتریوم 2 از نظر تئوری میتونه سرعت شبکه رو جوری افزایش بده که امکان پردازش صد هزار تراکنش در ثانیه رو داشته باشه. ولی تا زمانی که اتریوم 2 تاسیس بشه، بسیاری از پلتفرم های مبتنی بر این شبکه از راه حل های لایه دوم استفاده میکنن. پروتکل DYDX هم راه حل رول آپ رو برای برطرف کردن مشکل مقیاس پذیری ارائه کرده. رول آپ ها راهکارهایی هستن که تراکنش ها رو خارج از شبکه اصلی اتریوم اجرا میکنن ولی داده های تراکنش ها رو به روی شبکه اصلی میفرستن.

خدمات صرافی دی وای دی ایکس:

پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال DYDX امکاناتی به غیر از وام دهی و وام گیری رو نیز برای کاربران خودش فراهم کرده؛ مثل سه ابزار معاملاتی مارجین، اسپات و قراردادهای دائمی در پروتکل ارز DYDX. کاربران برای اینکه بتونن در صرافی DYDX خرید و فروش انجام بدن باید دارایی های خودشون رو به حساب های مرتبط واریز بکنن. کاربرها می¬تونن در صرافی دی وای دی ایکس، اقدام به استیک ارز DYDX بکنن. همچنین عده ای برای استفاده از قراردادهای دائمی، مارجین و اسپات، تو این صرافی حساب کاربری دارن.

ویژگی های صرافی دی وای دی ایکس چیست؟

ویژگی های صرافی دی وای دی ایکس چیست؟

در این بخش از مقاله ارز دیجیتال DYDX چیست؟ برخی از ویژگی هایی که ارز دیجیتال دی وای دی ایکس رو منحصر به فرد و محبوب میکنه، نام میبریم و هر کدوم رو به اختصار توضیح میدیم. ارز دیجیتال dydx که از سال 2017 به وجود اومده، محبوبیت زیادی پیدا کرده و سرمایه گذاران رو به سمت خودش کشیده. برخی از ویژگی هایی که باعث محبوبیت ارز دیجیتال دی وای دی ایکس میشه عبارتند از:

• استخر ایمنی:

این استخر شبکه ایمنی برای کاربران ایجاد میکنه که توکن های DYDX خودشون رو استیک بکنن. استخر ایمنی ضمانت میکنه که استیک کننده های ارز دیجیتال DYDX با توجه به مقداری که Stake میکنن، سهم خودشون رو از استخر دریافت کنن. با این حال باید کاربران حداقل 14 روز منتظر بمونن تا توکن های خودشون رو از فرایند استیک بیرون بیارن.

• استخر نقدینگی:

این استخر دو هدف کلی رو دنبال میکنه. هدف اولش اینه که اثرات نقدینگی رو در شبکه تقویت کنه. هدف دوم این استخر این هست که سرمایه گذاران رو برای سرمایه گذاری در این بستر تشویق بکنه. سرمایه گذاران در آینده قصد دارن بازارهای جدیدی رو بر اساس پروتکل لایه دوم DYDX ایجاد بکنن و سهام داران ارز دیجیتال دی وای دی ایکس رو متناسب با مقدار توکن های خودشون رو در استخر نقدینگی شریک بکنن. Stake کننده ها میتونن حداقل بعد از 14 روز از فرایند Stake خارج بشن.

صرافی دی وای دی ایکس با کدوم پروژه ها همکاری می¬کنه:

همکاری با پروژه starkware:

 ارز دیجیتال DYDX به منظور افزایش کارایی و مقیاس پذیری شبکه خودش، همکاری خودش رو با پروژه Starkware برای طراحی پروتکل لایه دوم اغاز کرد. در این پروتکل از موتور مقیاس پذیری Strakex که تراکنش ها رو خارج از زنجیره پردازش میکنه و از قراردادهای هوشمند طراحی شده توسط پلتفرم dydx استفاده میشه.

همکاری با زیرو ایکس 0X:

 0X پروتکلی هست که امکان مبادله دارایی ها به صورت غیر متمرکز و همتا به همتا را ممکن میکنه. 0X پروتکلی متن باز بر بستر بلاکچین اتریوم برای راه اندازی و توسعه صرافی های غیرمتمرکز هست. این پلتفرم با استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم بستری برای راه اندازی و مدیریت صرافی غیرمتمرکز بوجود آورده. DYDX نیز از زیرساخت های پروتکل زیرو ایکس برای بهینه سازی کارایی خودش به عنوان دکس استفاده میکنه. برای کسب اطلاعات در مورد ارز دیجیتال 0X مقاله تخصصی ما که در مورد این ارز نوشتیم را مطالعه نمایید.

آینده دی وای دی ایکس:

ایندهآینده دی وای دی ایکس:

 در این بخش از مقاله، به تحلیل ارز DYDX می پردازیم. به طور کلی عوامل زیادی میتونه در آینده DYDX تاثیر بذاره. برای مثال پیشرفت پلتفرم ارائه دهنده اون یکی از عوامل تاثیرگذار هست و این امر باعث میشه افراد زیادی به ارز دیجیتال dydx رو بیارن. توکن dydx در حال حاضر خوب به نظر میرسه و از رشد قیمتی خوبی برخورداره. با این حال، بازار ارزهای دیجیتال مثل بقیه بازارهای مالی بدون ثبات هست و توضیح میشه قبل از اینکه اقدام به خرید DYDX و سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال بکنین، شاخص های بازار رو زیر نظر داشته باشین. همچنین نظرهای کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال رو  در مورد تحلیل ارز DYDX بررسی کنین تو دچار ضرر مالی نشین.

قیمت DYDX:

همونطور که گفتیم ارز دیجیتال DYDX در زمان نگارش این مقاله با داشتن سهم 0.02 درصدی از حجم بازار، در رتبه 129 قرار داره. هر واحد از ارز دیجیتال دی وای دی ایکس در زمان نگارش این مقاله با قیمت 9.32 دلار، با احتساب نرخ تتر 31.810 تومان معادل 296.776 تومان معامله میشه و حجم معاملات روزانش هم 460.63 میلیون دلار هست. همچنین بالاترین قیمت DYDX در تاریخ 30 سپتامبر 2021 معادل 27.75 دلار بود که هم اکنون 66.38 درصد پایین تر از اون زمان قرار گرفته.

کیف پول های ارز دیجیتال دی وای دی ایکس:

کیف پول های ارز دیجیتال دی وای دی ایکس:

در این بخش از مقاله ارز دی وای دی ایکس، به کیف پول های ارز دیجیتال DYDX اشاره می¬کنیم. احتمالا بعد از تحلیل ارز دی وای دی ایکس قصد خرید این ارز رو داشته باشین ولی بهتره قبل از خرید، با کیف پول های ارز دیجیتال دی وای دی ایکس اشنا بشین. یکی از سوال های کاربران علاقه مند به خرید Dydx این هست که کدوم کیف پول برای نگهداری از ارز دیجیتال DYDX مناسبه؟ برای ذخیره و نگهداری از ارزهای دیجیتال میتونین از کیف پول های امن و معتبر استفاده بکنین. شرطی که لازمه کیف پول برای نگهداری و ذخیره ارز دیجیتال داشته باشه این هست که، از ارز دیجیتال مورد نظر پشتیبانی بکنه. کیف پول های سخت افزاری به دلیل این که افلاین فعالیت میکنن، امنیت بیشتری نسبت به کیف پول های نرم افزاری دارن. 

صرافی غیرمتمرکز دی وای دی ایکس، کیف پول های نرم افزاری متا ماسک، کوین بیس، ولت کانکت و آیم توکن رو برای ذخیره و نگهداری ارز دیجیتال دی وای دی ایکس پیشنهاد کرده. کیف پول های سخت افزاری لجر و ترزور هم از ارز دیجیتال دی وای دی ایکس پشتیبانی میکنن. همچنین کیف پول نرم افزاری SafePal یکی از کیف پول هایی هست که از ارز دیجیتال دی وای دی ایکس پشتیبانی می کنه که میتونین این برنامه رو در گوشی خودتون نصب و ازش استفاده بکنین. این کیف امکانات دیگه ای هم مثل Swap نیز به کاربران خودش میده.

کیف پول نرم افزاری  MetaMask:

کیف پول نرم افزاری  MetaMask:

متامسک کیف پول نرم افزاری مبتنی بر ارز رمزنگاری شده هست که به کاربران خود این امکان رو میده که تا با اکوسیستم بلاکچین ارتباط برقرار بکنن. در ابتدا نسخه دسکتاپ کیف پول متامسک فقط از طریق مرورگر گوگل کروم و فایرفاکس در دسترس کاربران بود ولی از سال 2019 نسخه موبایلی این کیف پول نیز معرفی شد. کیف پول متامسک به کاربران این امکان رو میده تا از طریق مرورگر یا اپلیکیشن موبایلی به کیف پول اتریوم خودشون دسترسی پیدا کرده و سپس از اون برای تعامل با برنامه های غیرمتمرکز استفاده بکنن. ویژگی برتر Metamask تکنولوژی برجسته این کیف پول هست که بر اساس اون، کلیدهای خصوصی و رمز عبور حساب کاربران در موبایل خودشون ذخیره میشه. همچنین MetaMask به کاربران این امکان رو میده که به چندین کیف پول متصل بشن و در میان شبکه اصلی اتریوم جابجا بشن.

کیف پول نرم افزاری کوین بیس Coinbase Wallet:

یکی از کیف پول های ارز دیجیتال DYDX، کیف پول کوین بیس هست. کیف پول Coinbase Wallet نوعی کیف پول برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال هست که هم اکنون برای نسخه های اندروید و IOS در دسترس قرار گرفته. کوین بیس ولت، یکی از امن ترین کیف پول های جهان هست که کاربران با استفاده از این کیف پول می تونن با اپلیکیشن های غیرمتمرکز dapps روی اکوسیستم های بیت کوین و اتریوم استفاده بکنن. از این کیف پول به عنوان کیف پول سازگار با کیف پول های سخت افزاری مثل Ledger، KeeoKey و Trezor استفاده میشه.

کیف پول نرم افزاری کوین بیس Coinbase Wallet:

ویژگی مهم دیگه ای که داره این هست که به کاربران کمک میکنه تا کالاهای دیجیتال یا همون NFT هاشون رو در این کیف پول ذخیره بکنن. کوین بیس، کیف پول مستقل هست که کلیدهای خصوصی رو در دستگاهی که روی اون نصب شده، ذخیره میکنه. به این معنی که کلیدهای شما به اندازه ای که خود دستگاه امن هست، امنیت دارن. همچنین کیف پول Coinbase Wallet امکان تشخیص اثر انگشت رو هم داره که استفاده از این قابلیت برای محافظت از کلیدهای خصوصی در تلفن هوشمندتون، هک این کیف پول رو تقریبا غیرممکن میکنه. 

کیف پول نرم افزاری آیم توکن Im Token:

کیف پول نرم افزاری آیم توکن Im Token:

کیف پول Im Token توسط ConsenLabs ایجاد و در ماه می 2016 راه اندازی شد. کیف پول آیم توکن در طی چند سال گذشته، به یکی از محبوب ترین کیف پول های ارز رمزنگاری شده و مورد علاقه دارندگان ارزهای اتریوم تبدیل شده. برنامه Im Token، کیف پول چند زنجیره ای هست که در اون می تونین دارایی های خودتون رو به صورت ایمن ذخیره بکنین و به صورت آزاد مبادله بکنین. ایم توکن بزرگترین کیف پول ارز دیجیتال اتریوم در جهان هست. طوری که 10 درصد از معاملات ارز دیجیتال اتریوم، توسط کاربران کیف پول Im Token انجام میشه. چون بسیاری از افراد این کیف پول رو انتخاب می کنن، زیرا یکی از ساده ترین رابط کاربری ها رو داره و امنیت ارزهای دیجیتال شما رو تضمین می کنه.

کیف پول سخت افزاری لجر Ledge:

Ledger Nano S که بهش کیف پول لجر گفته میشه، کیف پول دیجیتال سخت افزاری هست که به شما این امکان رو میده که ارزهای دیجیتال خودتون رو با خیال راحت ذخیره بکنین. علاوه بر این به شما این امکان رو میده که ارزهای رمزنگاری شده مختلفی رو هم ارسال و دریافت بکنین. شرکتی که پشت لجر هست، شرکت نوپای فرانسوی هست که اولین کیف پول خودش رو در سال 2014 منتشر کرد.

کیف پول سخت افزاری لجر Ledge:

همونطور که اطلاع دارین، اکنون بیش از 1500 نوع ارز دیجیتال مختلف توسط این کیف پول پشتیبانی میشه که هر روز به تعدادشون اضافه میشه. متاسفانه هیچ کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری در دنیا وجود نداره که بتونه از همه ارزهای دیجیتال پشتیبانی بکنه و حتی برخی از کیف پول ها می تونن فقط از یه ارز دیجیتال خاصی پشتیبانی بکنن. خوشبختانه کیف پول Ledger کیف پول چند ارزی هست، به این معنی که شما می¬تونین ارزهای مختلف رو ذخیره بکنین. مزیت اصلی خرید کیف پول Ledger این هست که امن ترین راه برای ذخیره کردن ارزهای دیجیتال شماست. 

کیف پول سخت افزاری ترزور Trezor:

کیف پول سخت افزاری ترزور Trezor:

Trezor اولین کیف پول سخت افزاری بیت کوین هست که بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد. ترزور کیف پول سخت افزاری هست که به کاربر این امکان رو میده که تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال رو با امنیت کامل ارسال یا دریافت بکنن. ترزور وان برای اولین بار در سال 2014، توسط شرکت ساتوشی لبز در جمهوری چک ارائه شد. این شرکت نیز مثل شرکت لجر، بهترین و امن ترین کیف پول های سخت افزاری دنیا رو میسازه. کیف پول ترزور در عین اینکه قابلیت های امنیتی کیف پول سرد، راحتی استفاده رو نیز مثل کیف پول های نرم افزاری فراهم میکنه. این والت به عنوان کیف پول سخت افزاری بسیار امن از کیف پول های دسکتاپ، موبایل و تحت وب هست. ترزور هیچ وقت به اینترنت وصل نمیشه. پس برای هکرها غیرممکنه که بتونن این کیف پول رو هک بکنن.

جمع بندی و نیتجه:

ما در مقاله ارز دیجیتال DYDX چیست؟ شما رو با ارز دیجیتال DYDX و آینده این ارز اشنا کردیم. همونطور که گفتیم ارز دیجیتال dydx توسط آنتونیو جولیانو در سال 2017 راه اندازی شد و از اون زمان تاکنون محبوبیت زیادی رو به دست اورد. شما میتونین بعد از خرید DYDX، این ارز دیجیتال رو در کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری مثل مای اتر ولت، لجر و... ذخیره بکنین. همونطور که گفتیم آینده DYDX طبق اهدافی که داره روشنه و برای سرمایه گذاری مناسبه. همچنین صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس، یکی از صرافی های ایرانی، معتبر و فعال در زمینه ارزهای دیجیتال هست و ارز دیجیتال DYDX رو در لیست خرید و فروش خود قرار داده و میتونین از طریق این صرافی اقدام به خرید DYDX بکنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال DYDX چیست؟ (بررسی کامل ارز دیجیتال دی وای دی ایکس)
سوال امنیتی :9+49 = ?