NFT تقسیم شده یا Fractional چیست؟

1401/06/09


NFT تقسیم شده یا Fractional چیست؟ NFT ها نوع تازه ای از دارایی ها ی دیجیتال هستن که با غیر متمرکز بودن و شفافیت بالایی که دارن سریعا جایگاه مناسبی بین هنرمندا، کلکسیونرها و... پیدا کردن. یکی از ویژگی های مهم NFTها دارن،مالکیت انحصاری اونها وغیر قابل جعل یا کپی و سرقت، بودنشون هست که این ویژگی شگرف باعث شد تا سریعا فعالین زیادی جذبش بشن.

اما همین ویژگی غیر قابل تعویض بودن باعث میشه کاربرد بسیار محدودی داشته باشن و توسعه دهندگان، فعالین و متخصصان این حوزه دنبال راهکاری برای حل این موضوع و گسترش کاربرد NFTها باشن. اونا با ایجاد تغییراتی سعی کردن کاربرد این دارایی ها رو افزایش بدن. اما سوال اصلی اینه که، چه تغییری اتفاق افتاد؟

NFTها قابلیت تقسیم شدن و امکان اینکه یک NFT چند مالک به طور همزمان داشته باشه رو دارن.

تقسیم یا Fractioning قابلیتیه که در اختیار سرمایه گذاران فعال بازار رمزارزها قرار گرفته تا مالک قسمت یا کسری از یک رمز ارز بزرگ باشن. این کار باعث شد تا سرمایه گذاران خرد هم بتونن وارد این بازار بشن و مالک کسری از یک NFT بشن.

سوالی که ممکنه براتون پیش بیاد اینه که، چه لزومی داشت NFT تقسیم شده به وجود بیاد؟ یا اینکه کلا به چه دردی میخوره و عدم وجودش چه معایبی رو شامل میشد. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل تقسیم NFTها رو بررسی کنیم و اطلاعاتی در اختیارتون بزاریم که ممکنه به دردتون بخوره. همچنین توصیه میکنیم مقاله NFTچیست رو هم مطالعه کنین تا اطلاعات مفیدی هم در این زمینه داشته باشین.

NFT تقسیم شده یا Fractional چیست؟

NFT تقسیم شده یا Fractional چیست؟

همونطور که از اسمش میشه فهمید،NFT تقسیم شده، NFT کاملی هست که به بخش های کوچیکتری تقسیم شده و امکان مالکیت یک NFT توسط چند نفر به طور همزمان رو فراهم میکنه. در واقع یک NFT تقسیم شده، به هر شخص، مقداری از حق مالکیت اون NFT رو میده و به اینصورت اون فرد میتونه مقداری که در اختیار داره رو در بازار ثانویه معامله کنه.

توکن های غیر قابل تعویض، توکن هایی با استاندارد ERC-721 هستن که با قرارداد هوشمند غیر قابل تقسیم در بستر بلاکچینی مبتنی بر اتریوم قرار گرفتن به طوری که کپی کردن اونها تقریبا غیر ممکنه، استانداردی عالی جهت ردیابی مالک اونها محسوب میشه.

پروژه های NFTبا حراج های فوق العاده که در سال 2021برگزارشدند، توجه بسیار زیادی رو جلب کردن. این حراج ها با رکورد شکنی هایی که ثبت کردن تونستن افزایش چشم گیری در بازار تجربه کنن.

تا این لحظه این رکورد دست هنرمند دیجیتالی به نام بیپل (Beaple) هست. مجموعه ی رکورد شکن او Everydays: THE First 5000 days نام داره که در فوریه ی 2021 در حراج خانه کریستی عرضه شد و حدود 69 میلیون دلار به فروش رسید. این فروش تاریخی مسیر تازه ای رو مقابل پروژه های NFT دیگه باز کرد.

بعضی از این مجموعه ها، مثل مجموعه Bored Ape Yech Club (باشگاه میمون های کسل) که همین الان در بازار های ثانویه با قیمت های میلیون دلاری معامله میشن. همین موضوع باعث جذب هنرمند ها ی خیلی زیادی شد و مورد توجه کلکسیونر ها هم قرار گرفت.

فرض کنید ابتدای شکل گیری، شما جزو اولین گروهی بودین که NFT کریپتو پانک رو با پرداخت مبلغ بسیار کمی خریداری کردین، الان که قیمت اون چندین برابر شده ایا منطقیه که مالکیت اونو تقسیم کنین؟ ایا شراکت در این پروزه سودی به همراه داره، در حالی که میتونین به صورت یک پارچه حفظش کنین؟ آیا حفظ یک پارچه اون همچنان براتون سود آور هست یا ضروریه که حتما مالکیت اونو تقسیم کنین؟

در اینصورت شما میتونین با واگذاری قسمتی از مالکیتتون به صورت F-NFT، نقدینگی به دست بیارین و با حفظ بقیه ی قسمت ها از سود دهی اون استفاده کنین و این تنها یکی از مزایای تقسیم توکن های بی همتا محسوب میشه.

F-NFT فقط شامل تقسیم توکن های غیر مثلی میشه و دقیقا به روشی که برای تقسیم مالکیت یه خونه عمل میشه. همونطور که در تقسیم مالکیت یه خونه، واقعا خونه رو تقسیم نمی کنن در F-NFT هم دست نخورده توکن باقی می مونه و تغییری در صورت اون اتفاق نمیوفته و فقط مالکیت اون به چندین نفر وا گذار میشه.

روش متداولی که برای تقسیم NFT مورد استفاده قرار می گیره، تبدیل توکن های ERC721 به توکن های ERC20 هست، چرا که برای ساخت NFT مبتنی بر اتریوم باید از استاندارد ERC-721استفاده کرد در حالی که استاندارد ساخت توکن در اتریوم هم ERC20 هست.

همونطور که میدونید، یک توکن غیر مثلی، غیر قابل تقسیمه اما یک راه برای تقسیم اون وجود داره و اون ایجاد ارتباط میان توکن های ERC20 و ERC721 هست.

مالک NFT میتونه توکن ERC721 خودشو به قسمت ها و ابعاد مختلف تقسیم کنه و تحت قرارداد هوشمندی به شکل ERC20 نگهداری کنه و یا در بازار ثانویه معامله کنه.

لازم به ذکره که از این ویژگی میشه در تمام شبکه های بلاک چینی که از قرارداد هوشمند و NFT پشتیبانی می کنن جهت تقسیم بندی استفاده کرد. 

ضرورت وجود NFT تقسیم شده :

ضرورت وجود NFT تقسیم شده

به طور عمده 3 دلیل برای وجود NFT تقسیم شده یا Farctional مطرحه که به بررسی این موارد می پردازیم.

کسب نقدینگی:

احتمالا اصلی ترین دلیل وجود NFT تقسیم شده همین موضوع باید باشه. برای حل مشکل کمبود نقدینگی که یکی از عمده ترین مشکلات این بازار محسوب میشه با تقسیم NFT و فروش قسمتی از اون، نقدینگی کسب کرد. چراکه قیمت توکن های غیر مثلی بالاست و به همین دلیل نقدشوندگی دارایی های دیجیتال بسیار پایین بود، این راه حل بسیار مناسبه و موجودیت شما در این بازار تثبیت میکنه.

NFT تقسیم شده به کاربران این امکان رو میده که با سرمایه ی خیلی کمتر ازخرید یک توکن کامل، وارد حوزه ی توکن های بی همتا بشن. البته این کار برای هنرمند ها هم مزیت بسیار پر رنگی داره و اون اینکه با فروش راحت آثارشون به طرفداران و کلکسیونر ها سرمایه ی لازم برای کار بعدیشون رو تامین کنن و دیگه دغدغه ی فروش آثارشون رو نداشته باشن.

کشف ارزش واقعی:

وقتی مالکیت یک NFT از انحصار یک شخص خارج میشه قیمت گذاری و در واقع ارزش گذاری درستتر، واقع گرایانه تر و منصفانه تری رو شاهد میشیم و این برای کاربران مزیت بزرگی محسوب میشه. علاوه بر این قیمت گذاری منطقی تر میشه و اساس قیمت گذاری قانون عرضه و تقاضا خواهد بود برای مثال، سهمی که تقاضای بیشتری داره قیمت بیشتری هم خواهد داشت. 

افزایش پذیرش و کاربرد: 

با ایجاد NFT تقسیم شده، افراد بیشتری در این حوزه وارد شده و فعالیت میکنن. افزایش فعالین در حوزه توکن های غیر مثلی باعث شناخته تر شدن و مرسومیت این حوزه میشه و در پی اون نواقصاته حاکم به مرور زمان رفع میشه.

علاوه بر این با شناخته تر شدن وافزایش فعالین این حوزه، راه برای ایجاد دیگر حوزه ها و فعالیت ها مثل املاک بیشتر میشه و ما شاهد فعالیت های متنوع تر و گسترده تری در حوزه های مختلف خواهیم بود.

نحوه کسب نقدینگی توسط مالکان:

همونطور که در بالا گفتیم، احتمالا اصلی ترین مزیت NFT های تقسیم شده، کسب نقدینگی باشه؛ ولی مسئله اینه که چجوری باید نقدینگی کسب کنیم؟

مزیتی که دارندگان NFT تقسیم شده ممکنه داشته باشن اینه درصدی از NFT بزرگ تر و گران قیمت ترو داشته باشن. ممکنه بعضی از حقوق حاکمیت موجود در پلتفرم هم متعلق به اونها بشه و این بستگی به اون NFT و پلتفرم داره.

در نظر بگیرید، فقط 10هزارارز دیجیتال پانکس در دسترس قرار داره و به علت قیمت نسبتا بالایی که داره فروش نسبتا پایینی داره. این کریپتوکارنسی پانک ها در آوریل 2021 که مجموعه ای از پنجاه NFT کریپتوکارنسی بودند، به 250 میلیون F-NFT)) NFT تقسیم شده، تبدیل شدند که هر کدوم از اونها بیانگربخش کوچکی از مجموعه اصلی کریپتوپانکس هستند.

یکی از معروف ترین NFT های تقسیم شده میم دوج هست که گروه PleasrDAO از یکی از کلکسیون دارهای حوزه DeFi به قیمت 4 میلیون دلار خریداری کرد. در حال حاضر قیمت هر قسمت ازاین NFT ها برابر با 0.004358 دلار هست و این F-NFT به 16 میلیارد و 969 میلیون قسمت تقسیم شده؛ البته فقط 1.4 میلیارد از این مقدار عرضه شده و با در نظر گرفتن این و با یک حساب سر انگشتی متوجه میشیم که ارزش فعلی این NFT بیشتر از 200 میلیون دلار رسیده. همچنین در رابطه با کسب درامد از NFT ها توصیه میکنیم مقاله 6 روش کسب درامد از NFT ها رو مطالعه کنین.

مشکلات احتمالی NFT تقسیم شده:

تا اینجای مقاله در مورد مزایا و محاسن NFT تقسیم شده F-NFT)) گفتیم، ولی در مورد مشکلات احتمالی هیچ حرفی نزدیم. الان نوبت اینه که به این مورد بپردازیم و مشکلات احتمالی که بر سر راه NFT تقسیم شده وجود داره رو بررسی کنیم.

حق مالکیت:

با در نظر گرفتن اینکه این موضوع جدیده و هنوز توسعه و تحقیق کافی در این حوزه اتفاق نیوفتاده، ممکنه به طور کامل معلوم نباشه افرادی که قسمت هایی از یک NFT رو دارن در چه میزان میتونن از انتشار یا استفاده از اثربهره مند بشن. این سوال که مالک خرد و کلان در دسترسی چه تفاوت هایی دارن؟، هنوز شفاف سازی نشده و منتظر پاسخ باقی مونده و همین نکته حق مالکیت NFT های تقسیم شده رو در در هاله ای از ابهام باقی گذاشته.

کمبود نقدینگی در استخرهای نقدینگی:

جبران نقدینگی همونطور که مزیت محسوب میشه دقیقا همونقدر هم نقطه ضعف محسوب میشه، اما چرا؟ چون اگه حجم نقدینگی موجود در استخر های نقدینگی به اندازه کافی بزرگ نباشه، مقدار یا درصد مالکیت توکن ERC20 تصاحب شده ممکنه به چالش تبدیل بشه؛ یعنی اگه NFT به تعداد کمی تقسیم شده باشه، میتونه در مالکیت و نقد شوندگی NFT تقسیم شده (F-NFT) اثر بزاره.

کاربرد توکن ها:

توکن های غیر مثلی در کل انواع مختلفی داره وبعضی از اونها علاوه بر اینکه جنبه ی کلکسیونی دارن میتونن در دنیای متاورس و بازی های بلاکچینی هم مورد استفاده قرار بگیرن.

بازی های بلاک چینی چه کارکردی دارن؟

در این قسمت توضیح مختصری در مورد بازی های بلاکچینی و فضای متاورس یا فرا جهان اراِه میدیم تا کاربرد توکن های غیر مثلی بیشتر متوجه بشین و ازش استفاده کنین. چون اینطور که بنظر میاد در اینده ی نه چندان دور سر کار بیشتری با این فضا ها خواهیم داشت و چه بهتر که زودتر از این فضا ها استفاده کنیم و از قافله ی پیشگامان غافل نمونیم.

بازی های بلاک چینی:

بازیهای بلاک چینی

نوع خاصی از بازی های ویدیویی یا موبایلی هستن که در ازای بازی کردن، به بازیکنان ارزهای دیجیتال یا NFT جایزه میدن.

این بازی ها روز به روز محبوبتر میشن و به کابرانشون اضافه میشه. میزان استقبال از این بازی ها به حدی افزایش پیدا کرده که پای اونها به گوشی های موبایل هم رسیده و این هم دلیلی برا افزایش بیش از پیش این نوع بازی ها شده.

متاورس(Metaverse):

فراجهان فرضیه ای است از نسل بعدی اینترنت که از محیط های 3بعدی انلاین بلاکچینی تشکیل شده. این دنیای مجازی با هدست ها و عینک ها واقعیت مجازی و... قابل مشاهده و دسترسی هستن.

متاورس(Metaverse)

در حال حاضر متاورس به شکلی محدود وجود داره و توسط پلتفرم هایی مثل وی آر چت یا بازی های ویدیویی مانند زندگی دوم در دسترسن، اما اینطوری که دیده میشه آتیه ی خیلی روشنی در حال رقم خوردن برای متاورس هست و آینده ی اینترنت به این سمت کشیده میشه. 

الان سراغ یکی از مهمترین سوالات یعنی نحوه خرید و پلتفرم های خرید توکن های غیر مثلی تقسیم شده، میرویم و کمی در این مورد توضیح میدیم.

پلتفرم خرید NFT تقسیم شده(F-NFT):

در این قسمت به معرفی و بررسی 3 پلتفرم خرید NFT تقسیم شده می پردازیم. لازم به ذکره که چون این مفهوم جدیده، پلتفرم هایی که برای عرضه راه اندازی شدن هم کم هست، ولی به مرور زمان افزایش پیدا میکنه و گزینه های بیشتری مقابل شما قرار خواهد گرفت، ولی برای اینکه تا اون وقت شما جایگاه خودتون به عنوان پیشرو های این عرصه بدست بیارین لازمه فعالیت درستی داشته باشین و به همین علت هم لازمه پلتفرم مناسبی رو برای فعالیت انتخاب کنین.

پلتفرم Fractional.art:

پلتفرم Fractional.art:

این پلتفرم شامل یک پروتکل غیر متمرکز هست که مالکان NFT میتونن دارایی های غیر قابل معاوضه شون رو توکنیزه کنن. این پلتفرم از دو استاندارد ERC721 و ERC1155 پشتیبانی میکنه.

کاربرها و مالکانNFT در پلتفرم Fractional.art یک صندوق NFT میسازن و اجازه ی حضانت از توکن هاشون رو در اختیار این صندوق قرار میدن. در ازای این کار، توکن های تقسیم شده و ERC20 در اختیار مالک ها قرار میگیره.

دارنده NFT تقسیم شده میتونه به عنوان نقدینگی در استخرهای نقدینگی پلتفرم های دیفای اضافه کنین یا در حراجی هلندی به فروش برسونین.

حراجی هلندی، نوعی سیستم خرید و فروش هست که از قیمت بالای پیشنهادی توسطفروشنده شروه و به تدریج این مقدار پایین میاد تا توسط خریدار مورد پذیرش و خرید قرار بگیره.

پلتفرم NFT20:

این پلتفرم یک صرافی و پروتکل غیر متمرکز هست که برای توکنیزه کردن NFTها به توکن های ERC20 مورد استفاده قرار میگیره. در این پلتفرم هم مانند Fractional.art میتونین توکن هاتونو وارد استخر های یونی سواپ و سوشی سواپ کنین.

مالک ها و کاربران برای اینکه بتونن توکن ERC20 دریافت کنن باید توکن بی همتا ی خودشونو به استخر مربوطه وارد کنن. در این صورت پلتفرم NFT20 سه راه حل برای توکن های تقسیم شده مقابلشون قرار میده.

پلتفرم NFT20:

راه اول:NFT خودشو با رفتن به صفحه ی کسی که قصد داره NFT خودشو بفروشه اما نمیتونه اینکارو انجام بده وارد میکنه. بعد از اینکار ERC20 خودشو دریافت میکنه.

 راه دوم:فرض کنین شخصی مالک یک توکن بی همتا است و بنظرش ارزش اون بیشتر از ارزش فعلی اونه، این شخص با برگذاری حراجی هلندی اقدام به فروش توکن بی همتای خود میکنه. البته در صورتی که به فروش نرسه، مالک میتونه هروقت که بخواد اقدامش رو لغو بکنه، در این صورت ارزش واقعی NFT هم مشخص میشه.

راه سوم:فرض کنید کاربری مالک یه توکن بی همتاست. در استخر یک NFT دیگری هم هست که کاربر به اون علاقه داره. این فرد NFT خودش رو توکنیزه میکنه و برای بازخرید NFT مورد نظرش، توکن ها رو بازخرید میکنه.و اما میریم سراغ سومین پلتفرم خرید NFT تقسیم شده.

پلتفرم PartyBid:

این پلتفرم سرمایه کاربران رو جمع آوری میکنه و برای خرید یک NFT بی همتا مورد استفاده قرار می گیره. هر کاربری میتونه یک تیم تجمیع ایجاد کنه و یا به یکی از این تیم ها بپیونده.

پلتفرم PartyBid

این پلتفرم توکن های غیر مثلی موجود در بازار های open sea،Foundation، Noun و Catalog پشتیبانی میکنه.

برای شرکت در حراجی ها، هر تیم باید حداقل اتر مورد نیاز برای خرید رو فراهم کنه. فقط در این صورته که میتونه پیشنهاد خرید ارائه بده و چه بسا ممکنه این تیم برنده حراجی بشه و اون توکن بی همتای مورد نظرشون رو خریداری کنن. در صورتی که تیم تجمیع تونست اون توکن بی همتای مورد نظرشو خریداری کنه، به اعضای تیم به میزان سهمشون، توکن ERC20 مربوط به توکن مورد نظر داده میشه. در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله ساخت NFT روهم مطالعه کنین تا اطلاعاتی که در این مورد هست بهتون کمک بکنه شما هم بتونین توکن NFT  بسازین.

جمع بندی نهایی:

خیلی از کسایی که با مفهوم حوزه ی ارزهای دیجیتال آشنایی دارن کنجکاون که آینده یNFT ها و توکن های غیر مثلی چی خواهد شد.

آتیه ی NFT تقسیم شده بنظر روشن میاد و استفاده و خرید و فروش و معامله به زودی رونق بیشتری پیدا میکنه و به قولی دیگه عصر NFT ها آغاز شده و همینطور در حال توسعه پیدا کردن هست.

ما در این مقاله سعی کردیم به سوال "NFT تقسیم شده یا Fractional چیست؟ " جواب بدیم و کاربرد ها و پلتفرم های مناسب برای خرید و فروش و معامله براتون معرفی کنیم تا بتونیم تو این مسیر شما رو یاری کنیم.

مبحث NFT تقسیم شده به قدری تازه هست که وارد شدن بهش ممکنه مزایای بسیاری در پی داشته باشه و همونقدر ممکنه سخت بنظر بیاد ولی با کمی بررسی میتونین با خیال راحت اما با چشمی باز وارد این حوزه ی جدید بشین.


نظرات کاربران در مورد NFT تقسیم شده یا Fractional چیست؟
سوال امنیتی :1+45 = ?