پروتکل ارتباط بین بلاک چینی(IBC) چیست؟

1402/05/11

پروتکل ارتباط بین بلاک چینی(IBC)؛ نوعی تکنولوژی شگفت انگیز! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این پروتکل به دست بیارین؟ آیا می دونین پروتکل ارتباط بین بلاک چینی چیست؟ کدوم شبکه ها با پروتکل IBC سازگار هستن؟ به نظر شما پروتکل IBC چجوری کار می کنه؟ نحوه استفاده از پروتکل ارتباط بین بلاک چینی چجوریه؟ اهمیت قابلیت همکاری چند زنجیره ای چیست؟

همیشه خبرهای مختلفی از توسعه قابل توجه پروژه های کریپتویی می بینیم. بلاک چین هایی که هر کدوم واسه برطرف کردن یه مشکل در زندگی روزمره ایجاد شدن و می تونن کارهای بزرگی انجام بدن. بلاک چین ها نمی تونن با همدیگه همکاری کرده و ارتباط داشته باشن. اینجاست که پروتکل ارتباط بین بلاک چینی به وجود میاد که مزیت های فوق العاده ای به همراه داره. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد پروتکل ارتباط بین بلاک چینی یا IBC بهتون ارائه کنیم، به بررسی ویژگی های پروتکل IBC بپردازیم و اهمیت قابلیت همکاری چند زنجیره ای رو مورد بررسی قرار بدیم.

پروتکل ارتباط بین بلاک چینی چیست؟

پروتکل ارتباط بین بلاک چینی چیست؟

آیا می دونین پروتکل ارتباط بین بلاک چینی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پروتکل ارتباط بین بلاک چینی یا Ibc نوعی فناوری جدید هست که وظیفه احراز هویت و انتقال داده های بین دو بلاک چین مختلف رو بر عهده داره. فناوری ارتباط بین زنجیره ای به حداقل تعداد از توابع نیاز داره تا همه مسیرهای ممکن واسه ارتباط بین بلاک چین های مختلف رو هموار کنه. واسه اینکه این فناوری بتونه به درستی فعالیت کنه، لازمه تا استانداردهای بین شبکه ای در اختیار سازوکار اون قرار بگیرن.

جالب اینجاست که بدونین به کمک پروتکل IBC شبکه های بلاک چینی مستقل می تونن اطلاعات و داده ها رو که معمولا توکن هستن، به صورت مستقیم به همدیگه بفرستن. بیشتر پل های زنجیره ای به وسیله واسطه های مستقل ایجاد شده و با توجه به پلتفرمی که باهاش در ارتباط هستن، میزان بلوغ و امنیت این پروتکل ها خیلی تفاوت داره و این مسئله باعث کاهش سطح امنیت این پروتکل ها میشه. همچنین در پروتکل IBC داده ها به کمک یه لایه بدون نیاز به اعتماد توسط یه کانال اختصاصی ارسال میشن.

مقاله پیشنهادی: بلاک چین چیست (نحوه کار BLOCK CHAIN)

پروتکل IBC چه ویژگی هایی دارد؟

پروتکل IBC چه ویژگی هایی دارد؟

همونطور که گفتیم، پلتفرم تعامل بین شبکه های بلاک چینی(IBC) با فراهم کردن قابلیت ارتباط شبکه های مجزا با هم، در پلتفرم کازماس قابلیت برقراری ارتباط بین بلاک چین ها رو ارائه کرده. پروتک ارتباط بین زنجیره ای ویژگی ها و قابلیت های مختلفی داره که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه و کاربردهای زیادی داشته باشه. در ادامه برخی از ویژگی های پروتکل IBC رو بررسی می کنیم:

  • یکی از ویژگی های پروتکل IBC این هست که پلتفرم ارتباط بین بلاک چینی نوعی مکانیسم اوپن سورس واسه انتقال پیام ها بین دفاتر کل تزویع شده مستقل هست که واسه اتصال شبکه های متسقل به همدیگه به وجود اومدن.
  • پروتکل IBC به زنجیره های ناهمگن این امکان رو میده تا بدون اعتماد با همدیگه تعامل داشته باشن و تراکنش های مالی رو انجام بدن. به خصوص توکن که باعث میشه توانایی همکاری داشته باشن.
  • یکی دیگه از ویژگی های پروتکل IBC این هست که شبکه های متصل، به ارتباط مستقیم نیاز ندارن. در عوض، اون ها می تونن بسته های اطلاعاتی واسه اتصال به زنجیره ها رو داشته باشن که توسط کانال های اختصاصی با کمک اسمارت کانترکت ها به وجود میان.
  • صرافی غیرمتمرکز Osmosis مبتنی بر شبکه تندرمینت، به دارنده های توکن کمک می کنه تا به صورت مستقیم از مبادله یکپارچه رمز ارزها از شبکه های مختلف ارائه شده توسط پروتکل ارتباط بین بلاک چینی استفاده کنند و بهره ببرن.

مقاله پیشنهادی: 5 پل بلاک چین برای بریج ارز دیجیتال

عملکرد پروتکل IBC چگونه است؟

عملکرد پروتکل IBC چگونه است؟

توجه داشته باشین که پروتکل IBC، پلتفرمی هست که به شبکه های بلاک چینی مستقل کمک می کنه تا بدون نیاز به اعتماد با همدیگه تعامل داشته باشن. با اینکه پلتفرم ارتباط بین بلاک چینی قسمتی از نقشه راه کازماس بوده و هم اکنون به وسیله شبکه های اکوسیستم کازماس استفاده میشه، هر بلاک چین دیگه می تونه به این شبکه متصل بشه و با استفاده از پروتکل IBC در حالت استاندارد اون یعنی بین زنجیره ای با شبکه های دیگه تعامل داشته باشن و تراکنش های مالی مختلفی رو انجام بده.

نکته قابل توجه این هست که پروتکل IBC از دو لایه به وجود اومده. لایه پایا TAO و لایه APP که روی لایه اولی ایجاد شده. با اینکه کاربرد پروتکل ارتباط بین بلاک چینی معمولا به لایه TAO مربوط میشه، هر پلتفرمی با لایه برنامه می تونه روی اون ایجاد شده و راه اندازی بشه. بهتره بدونین بلاک چین های متصل به هم نیازی به ارتباط مستقیم ندارن. در عوض می تونن بسته های اطلاعاتی رو توسط کانال های اختصاصی که از ماژول های اسمارت کانترکت ها استفاده می کنند، انتقال بدن. همچنن بدون نیاز به اعتماد و بدون نیاز به مجوز بودن پلتفرم ارتباط بین بلاک چینی یعنی هر کسی می تونه یه لایه رو اجرا کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد پروتکل ارتباط بین بلاک چینی یا IBC بهتون ارائه کنیم، به بررسی ویژگی های پروتکل IBC بپردازیم و اهمیت قابلیت همکاری چند زنجیره ای رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، پروتکل ارتباط بین بلاک چینی یا IBC نوعی فناوری جدید هست که وظیفه احراز هویت و انتقال داده های بین دو بلاک چین مختلف رو بر عهده داره. توجه داشته باشین که فناوری ارتباط بین بلاک چینی فقط به شبکه های کازماس محدود نمیشه. مثلا این فناوری قبلا قابلیت اتصال و ارتباط بین کازماس و شبکه اتریوم رو فراهم می کرد.


نظرات کاربران در مورد پروتکل ارتباط بین بلاک چینی(IBC) چیست؟
سوال امنیتی :6+96 = ?