آشنایی با انواع اصطلاحات رایج بازار ارزهای دیجیتال

1401/06/12
آشنایی با انواع اصطلاحات رایج بازار ارزهای دیجیتال


آشنایی با انواع اصطلاحات رایج بازار ارزهای دیجیتال؛در مقاله اصطلاحات کاربردی در بازار ارز دیجیتال قصد داریم برای آسانی در فهمیدن و درک مفاهیم اساسی ارز دیجیتال اصطلاحات و کلمات پر کاربرد در این حوزه را بررسی و به آنها بپردازیم که با کلمات نامفهوم بازار های ارزدیجتال آشنا بشین. بازار ارزهای دیجیتال در سال های اخیر به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با مارکت کپ بالا تبدیل بشه. شما نیز می تونین وارد بازار ارزهای دیجیتال بشین و اقدام به سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال بکنین و سودهای زیادی به دست بیارین.

برای اینکه بتونین در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنین و سودهای زیادی به دست بیارین، باید بلد باشین بهترین نقاط خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو پیدا کنین و با معامله در این نقاط سود کنین. همچنین یکی از مهم ترین قدم هایی که باید قبل از وارد شدن به بازار کریپتوکارنسی بردارین، این هست که اموزش های لازم رو فرا بگیرین و با اصطلاحات و مفاهیم رایج بازار اشنا بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله آشنایی با انواع اصطلاحات رایج بازار ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی در مورد اصطلاحات و مفاهیم بازار برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین و بتونین به راحتی در بازار فعالیت داشته باشین و با مشکلی مواجه نشین.

اصطلاحات کاربردی در بازار ارز دیجیتال

Cryptography (رمزنگاری)

Cryptography (رمزنگاری)

یکی از اصطلاحات رایج بازار ارزهای دیجیتال، رمزنگاری هست. بهتره بدونین رمزنگاری یا رمزگذاری راهکاری برای حفاظت از اطلاعت با استفاده از کد های امنیتی است که فقط افرادی که به این کد ها و اطلاعات دسترسی دارن این امکان رو دارن تا به پردازش این اطلاعات بپردازن.

Whitepaper(وایت پیپر)

یکی دیگه از اصطلاحات رایج بازار ارزهای دیجیتال، وایت پیپر هست. وایت پیپر یک گزارش و اطلاعات کاملی در مورد یک پروژه یا یک طرح هست که به عنوان سند و معرفی کننده اطلاعات و ویژگی های یک پروژه به صورت کامل مورد استفاده قرار می گیره با مطالعه وایت پیپر یک پروژه میتوان از طراحان، مقدار سرمایه و نوع عملکرد پروژه یا طرح با خبر شد. همچنین شما با خوندن وایت پیپر ارزهای دیجیتال از اهداف پروژه مورد نظر باخبر میشین.

بلاک چین(BlockChain)

یکی دیگه از انواع اصطلاحات رایج بازار ارزهای دیجیتال، بلاک چین هست. بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده غیر متمرکز هست که اطلاعات زیادی در اون ذخیره و نگهداری میشن. از جمله از این اطلاعات می تونیم به تاریخچه تراکنش ها، آدرس های عمومی گیرنده و آدرس های عمومی فرستنده اشاره کنیم.

Block(بلاک)

هر بلاک بخشی کامل شده از بلاک چین میباشد هر بلاک یک پایگاه داده اختصاصی از کلیه تراکنش های انجام شده را تا زمان کامل شدن هر بلاک در خود نگهداری می کند. تراکنش ها و رکورد های انجام شده در هر بلاک به صورت ثابت و غیر قابل تغییر است.

Market Capitalization(ارزش بازار)

Market Capitalization(ارزش بازار)

ارزش بازار یا مارکت کپ مقدار سرمایه موجود در یک پروژه را میتوان گفت که با ضرب قیمت ارزدیجتال مورد نظر در تعداد سکه یا سهام در گردش ارزش بازار یک پروژه را حساب کرد. این پروژه ها با توجه به ارزش بازار خودشان رتبه بندی می شوند. بیتکوین با داشتن بیشترین ارزش بازار در رتبه نخست بازار های ارزدیجیتال قرار دارد.

صرافی غیر متمرکز و متمرکز

یکی دیگه از مفاهیم و اصطلاحات رایج بازار ارزهای دیجیتال که بیشتر شنیده میشه، صرافی های غیر متمرکز و متمرکز هست. به صرافی هایی که احراز هویت در اون ها اجباری نیست، صرافی های غیر متمرکز گفته میشه و به صرافی هایی که احراز هویت در اون ها اجباری هست، صرافی های متمرکز گفته میشه.

Exchange(صرافی)

صرافی در واقع اصلی ترین و پر کاربرد ترین کلمه مورد استفاده در حوزه ارزدیجتال بوده و از طریق صرافی ها میتوان اقدام به خرید و فروش بیتکوین یا سایر ارزها کرد. صرافی ها بصورت آنلاین بوده و هر لحظه میتوان با توجه اطلاعات و آگهی کامل در مورد ارزدیجتال اقدام به معامله پرداخت.

ساتوشی(Satoshi)

یکی دیگه از اصطلاحات رایج بازار کریپتوکارنسی ها، ساتوشی هست. بهتره بدونین ساتوشی اسم بنیانگذار و خالق ارز دیجیتال بیت کوین هست که از همون اول به صورت ناشناس باقی مونده و کسی اون رو نمی شناسه و فقط اسم اون به سر زبون های معامله گران و سرمایه گذاران افتاده.

Trade(ترید)

ترید به معنی معامله یا مبادله است در دنیای ارزهای دیجیتال این واژه زیاد استفاده شده و به معنی خرید و فروش ارزدیجیتال در صرافی میباشد و با اموزش و داشتن اطلاعات کافی برای نوسان گیری و داشتن استراتژی معامله و مدیریت سرمایه میتوان از طریق ترید کردن در امد خوبی کسب کرد.

HODL(نگهداری ارز برای بلند مدت)

کلمه هولد برای افرادی که برای نوسان گیری به هردلیلی فرصت کافی را ندارن و اقدام به خرید ارزدیجتال کرده و آن را در کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری برای مدت بلندی نگه میدارن، بکار میرود.

Whale(نهنگ)

Whale(نهنگ)

اصطلاح کلمه نهنگ برای افرادی بکار می رود که تراکنش هایی با حجم بسیار بالا انجام داده و سرمایه زیادی در بازار دارن بطوری که با خرید و یا فروش یک ارز میتونن به قیمت آن ارز تاثیر بگذارن. نهنگ ها استراتژی های خاصی دارن و با بررسی کامل داده ها و مارکت کپ یک ارز اقدام به معامله می کنند و معمولا با یک صرافی معامله می کنند و حرکات و معامله های نهنگ ها را میتوان بررسی و مشاهده کرد.

Miner(ماینر)

اصطلاحی هست که برای استخراج ارزدیجیتال بکار می رود و از مهم ترین ابزار های مورد استفاده در بازار ارزدیجتال هست. و یکی از روش های در امد نیز بکار میرود به این ترتیب که برخی فعالین در حوزه ترید و معامله گری، از طریق دستگاه ماینر نیز در امد دارن. ماینر انواع مختلفی دارد و با توجه به قدرت و میزان هشریت استخراج میکند که باید در نگهداری و استفاده آن اطلاعات مربوط به میزان مصرف برق و میزان ایجاد دما و کنترل آن دقت بیشتری بشه که حادثه ای ایجاد نکنه.

Token(توکن)

توکن ها رمزارزهایی هستن که برای خودشان بلاک چین اختصاصی نداشته و بروی بستر سایر ارزهای دیجیتال فعالیت می کنن. این توکن ها قابلیت مبادله و انتقال دیجیتالی بین افراد را دارد. توکن ها انواع مختلفی مثل توکن های کاربردی، توکن های امنیتی،توکن های معاملاتی،توکن حاکمیتی دارن.

Coin(کوین)

دیجیتال کوین که به اختصار کوین نامیده میشه یک دارایی دیجیتال به شمار میرود که بلاک چین اختصاصی برای خود دارد و هر کوین بخشی از شبکه بلاکچین خودش مثل بیتکوین، اتریوم می باشد.هر کوین برای خودش هدف خاصی را دنبال می کند مانند بیتکوین که هدفش از اول حذف واسط سوم در تراکنش های مالی بوده است.

StableCoin( کوین هایی با قیمت ثابت)

StableCoin( کوین هایی با قیمت ثابت)

در بین ارزهای دیجیتال کوین هایی وجود دارن که به عنوان دارایی ثابت گفته میشه یعنی قیمت این کوین ثابت بوده و در برابر نوسانات بازار، تاثیر نمی پذیرد و قیمت آن ها ثابت میمونه ماننده تتر که ارزش آن برابر 1 دلار امریکا است از مزایای استیبل کوین ها میشه به هزینه تراکنش کم، معاملات سریع و امن، داشتن ثبات و پشتوانه اشاره کرد که معامله گران برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی در مواقعی از تتر استفاده می کنن.

Altcoin(آلت کوین)

به تمام ارزهای رمز نگاری شده که بعد از بیتکوین معرفی شده باشن آلت کوین گفته میشه و یکی از علت های به وجود امدن الت کوین ها جایگزین بودن به جای بیتکوین است. طبق داده های کوین مارکت کپ، 34 درصد از کل بازار های رمزنگاری شده مربوط به الت کوین ها میباشد.از ویژگی های الت کوین ها میتوان به بهبود نقش های موجود در بیتکوین، ایجاد رقابت،کارمزد پایین تراکنش ها و از معایب آن میشه به دارایی ارزشی ناپایدار، وجود تقلب و کلاهبرداری اشاره کرد.

Software Wallet (کیف پول نرم افزاری)

کیف پول نرم افزاری یا دیجیتالی با ویژگی های مختلفی در اختیار معامله گران ارزهای دیجیتال قرار می گیرد. رمزارزها ماننده پول فیات وجود خارجی نداشته و باید برای نگهداری از کیف پول های دیجیتالی استفاده کنیم. کیف پول های نرم افزاری را میتوان به انواع مختلفی مانند کیف پول گرم، کیف پول سرد،کیف پول دسکتاپ و کیف پول موبایلی تقسیم کرد. از ویژگی های کیف پول ها میتوان در مرحله اول به امینت آن و در مرحله بعد به کاربری اسان، رمزگذاری، کلید های امنیتی و از مزایای کیف پول های نرم افزاری به پشتیبانی از انواع مختلف ارزها، قابلیت اجرا بروی انواع سیستم، تحت کنترل بود کلید های خصوصی اشاره کرد.

Hardware Wallet (کیف پول سخت افزاری)

Hardware Wallet (کیف پول سخت افزاری)

کیف پول های سخت افزاری بر خلاف دیجیتالی، دستگاهی فیزیکی بوده و برای ذخیره سازی خیلی امن دارایی دیجیتالی طراحی شده است. کیف پول های سخت افزاری، کلید های خصوصی ارزهای دیجیتال را به شکل افلاین در خود ذخیره می کند و همین دلیل باعث افزایش امنیت دارایی نبست به کیف پول های دیجیتالی میشه. امکان حمله از سوی هکر ها به کیف پول های سخت افزاری تقریبا غیر ممکن هست و نمیشه بدون داشتن کلید خصوصی به دارایی دسترسی داشت.

Hot wallet(کیف پول گرم)

کیف پول های گرم همان کیف پول های موبایلی هستند که برای انتقال و دسترسی به دارایی باید به اینترنت متصل شد با اینکه کیف پول های گرم کاربری اسان تری داشته ولی امنیت کمتری دارد و ممکن هست هکر ها از طریق اینترنت بتونن به دارایی ما دسترسی پیدا کنن.

Cold wallet(کیف پول سرد)

درکیف پول های سرد بر خلاف کیف پول های گرم برای دسترسی به دارایی ها نیاز به اتصال به اینترنت نیست و برای اینکار باید با درایوUSB نصب کرد تا دسترسی پیدا کرد.کیف پول های سرد امنیت بیشتری نسبت به کیف پول های گرم دارد زیرا باید برای هک کردن دسترسی فیزیکی به کیف پول داشته باشن.

Confiration(تایید تراکنش)

با موفقیت یک تراکنش در انتقال ارزدیجیتال نیاز به تایید شبکه هست که تمام این اطلاعات به صورت بلاک داده ثبت میشه و با توجه به نوع ارزدیجیتال، زمان تایید تراکنش ها در شبکه نیز متفاوت بوده و از 25 ثانیه تا چند دقیقه متغیر هست شناسه تراکنش از یک رشته کد منحصر به فرد و تشکیل یافته از اعداد و حروف است که به هر تراکنش در هر بلاک چین اختصاص می یابد و اطلاعتی مثل فرستنده، گیرنده، مبلغ و زمان انجام تراکنش در ان مشخص میشه.

Halving(نصف شدن پاداش استخراج)

Halving(نصف شدن پاداش استخراج)

هر چهارسال یکبار و پس از گذشت 210 هزار بلاک در بلاک چین بیتکوین، میزان تولید بیتکوین نصف میشه و پاداش اهدایی به ماینرها برای اضافه کردن یک بلاک به بلاک چین 50 درصد کاهش می یابد. هاوینگ توسط خالق بیتکوین ساتوشی ناکوتوما برای کنترل تورم بیتکوین و شبکه قرار داده شده است.

Transaction Fees(کارمز های شبکه)

در انتقالات ارزدیجیتال برای انجام تراکنش در شبکه باید هزینه ای پرداخت بشه این هزینه با توجه به ترافیک شبکه، نوع شبکه متغیر است و برای انجام سریع تراکنش باید مبلغ زیادی بعنوان کارمزد پرداخت کرد تا به ماینر ها انگیزه بیشتری داده و باعث انجام فوری تراکنش میشه.

FOMO(ترس از دست دادن)

اصطلاح فومو از کلمه fear of missing out گرفته شده که به معنی ترس از دست دادن است. این اتفاق زمانی رخ میدهد که فردی از بالا رفتن قیمت یک ارز احساساتی و هیجانی شده و اقدام به خرید یا برعکس زمانی که قیمت ارز رو به کاهش هست از ترس اینکه ارزش دارایی آن کاهش یابد اقدام به فروش میکند. باید با اگهی و اطلاعات کامل اقدام به خرید و فروش کرد که احساسات بر معامله غلبه نکنه.

کلام آخر

برای فعالیت در حوزه کاری باید از علم و دانش مربرط به آن کار اطلاع داشت تا نتیجه درستی از کاری که انجام میدیم بگیریم. از این رو برای ترید و سرمایه گذاری در بازار های ارزدیجیتال باید از نظر علمی و آگاهی در سطح حرفه ای باشید تا در این بازار ها بتونید کسب درامد کنید. در هر کاری بدون داشتن مهارت و دانش کافی محکوم به شکست میشید و ما در این مقاله اصطلاحات کاربردی را اماده کردیم تا بتونین در اون با آگاهی کامل سرمایه گذاری کنید.


نظرات کاربران در مورد آشنایی با انواع اصطلاحات رایج بازار ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :1+42 = ?