اسلیپیج Slippage یا لغزش قیمت چیست؟

1402/01/31

اسلیپیج یا حالت لغزش؛ مفهومی جالب در بازار ارزهای دیجیتال! آیا چیزی درباره این مفهوم می دونین؟ اصلا می دونین اسلیپیج در ارزهای دیجیتال چیست؟ اسلیپیج چجوری اتفاق می افته؟ عوامل موثر بر اسلیپیج ارزهای دیجیتال کدامند؟ اسلیپیج چرا از اهمیت زیادی برخوردار هست؟ بهترین استراتژی معاملات در زمان اسلیپیج چیست؟

اسلیپیچ یا لغزش حالتی هست که در بازارهای سرمایه گذاری رخ میده و اون رو تحت تاثیر قرار میده. این حالت زمانی رخ میده که قیمت مورد انتظار برای معامله با قیمتی که معامله توسط اون انجام میشه کاملا متفاوت باشه. لغزش در هر دوره ای می تونه اتفاق بیافته اما اغلب زمانی رخ میده که نوسانات زیادی بر بازار حاکم باشه. ما سعی می کنیم در مقاله اسلیپیج چیست؟ اطلاعاتی در مورد اسلیپیج یا حالت لغزش به شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر بر اسلیپیج ارزهای دیجیتال بپردازیم تا با این مفهوم آشنا بشین.

معرفی مفهوم اسلیپیج در بازار ارز دیجیتال

اسلیپیج Slippage یا لغزش قیمت چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که اسلیپیج یا لغزش قیمت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اسلیپیج زمانی اتفاق می افته که شما در قیمتی که برروی چارت میبینین اقدام به گرفتن پوزیشن می کنین اما پوزیشن شما در قیمت دیگری باز میشه. در واقع علت رخ دادن اسلیپیج نوسانات خیلی سریع قیمت هست که بازار رو دچار شک میکنه. در بازار ارزهای دیجیتال به علت نوسانات شدید قیمت و همچنین حجم کم بازار، اسلیپیج به مقدار بیشتری دیده میشه.

اسلیپیج یکی از اصطلاحات رایج در بحث معاملات کریپتو هست. لغزش در حالت های مختلفی انجام میشه و یک غافلگیری ناخواسته برای تریدرها به شمار میره. لغزش می تونه هم به نفع شما باشه و هم می تونه به ضرر شما تموم شه. اسلیپیج یکی از مباحث مهمی هست که در ترید ارز دیجیتال باید به اون توجه داشته باشین.

در بازار ارزهای دیجیتال اوضاع کمی فرق می کنه چون عمق بازار در مقایسه با بازارهای سنتی کمی ضعیف تر هست و نوسانات قیمت بیشتر دیده میشه. علت ایجاد اسلیپیج در بازار ارزهای دیجیتال می تونه به دلیل عمق ناکافی اوردر بوک ها باشه.

گاها دیده میشه که یک سفارش با حجم بالا میتونه نرخ مارکت رو حرکت بده. با این اوصاف سفارشاتی که در قیمت های مختلف وجود دارن، باید گپ این سفارش با حجم بالا رو پر کنن؛ این مفهوم با نام Split Order شناخته میشن. همون طور که از اسم اون مشخصه یک سفارش با حجم بالا به چندین سفارش کوچک تر با سطوح قیمتی مختلف تقسیم و اجرا میشن.

بیشتر بدانید: گپ قیمت CME چیست؟

اسلیپیج چگونه رخ می دهد؟

اسلیپیج چگونه رخ می دهد؟

وقتی که معامله گران سفارش های خود رو داخل صرافی ثبت می کنن، معاملات با بهترین قیمت ممکن خریداری شده یا فروخته میشن. قیمت یک ارز در بازار کریپتو ممکنه به سرعت تغییر کنه و همین موضوع باعث میشه که امکان ایجاد لغزش در هر ثانیه از زمان شروع معامله تا پایان اون وجود داشته باشن. نتیجه ای که به دست میاد احتمال داره برابر مطلوب یا کمتراز قیمت مشخص شده باشه. به طور کلی برای این سفارش سه نوع لغزش ممکنه هست رخ بده:

لغزش خنثی: اسلیپیج خنثی زمانی رخ میده که شما سفارش خود رو ثبت کنین و معامله با قیمت تعیین شده یعنی 15.10 دلار معامله بشه. در چنین حالتی معاملات طبق میل شما انجام میشه و هیچگونه لغزشی رخ نمیده.

لغزش مثبت: بعد از اینکه شما سفارش خود رو ثبت می کنین و بهترین قیمت در حال نوسان هست، لغزش مثبت رخ میده. در چنین شرایطی بهترین قیمت به 15.05 دلار کمتر هست. در چنین شرایطی اصطلاحا گفته میشه که اسلیپیج مثبت رخ داده و 500 دلار صرفه جویی می کنه.

لغزش منفی: در لغزش از نوع منفی بهترین قیمت ارز قبل از ثبت سفارش به 15.20 دلار افزایش پیدا میکنه. در چنین شرایطی به ازای هر توکن 0.05 دلار اضافی به ارزش توکن افزوده میشه یا به اصطلاح 500 دلار لغزش منفی متحمل میشه.

بیشتر بخوانید: انواع روش های مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال

چگونه از اسلیپیج در امان باشیم؟

 تنها در صورتی اسلیپیج بر روی معامله شما تاثیر ندارن که از معاملات Limit Order استفاده کنین. در معاملات Sellimit وBuylimit چنانچه قیمت بصورت گپ از limit شما عبور کنه، پوزیشن Limit شما فعال نمیشه و دچار اسلیپیج نمیشین. همواره سعی کنین بروکری رو انتخاب کنین که دارای رگوله باشه؛ رخ دادن اسلیپیج به معنای این نیست که این بروکر در حال فریب دادن شماست و این تغییرات لزوما دست کاری قیمت در معاملات لزوما تخلف محسوب نمیشه. چراکه بروکرهای معتبر بصورت سختگیرانه ای توسط نهادهای رگولاتور تحت نظارن مالی هستن.

عوامل موثر بر اسلیپیج کدامند؟

عوامل موثر بر اسلیپیج کدامند؟

اسلیپیج ممکنه در معاملات همه دارایی ها و بازارهای مختلف رخ بده، اما وقوع اون در بازار کریپتو پیامدهای ناگواری داره. چون رمزارزها دارای نوسان قیمت زیاد هستن و اغلب اوقات نقدینگی اندکی در بازار وجود داره. نوسان قیمت و عدم وجود نقدینگی کافی قطعا دو دلیل اصلی وقوع اسلیپیج در بازار کریپتو هست. در ادامه به بررسی این دو دلیل می پردازیم تا با اون ها آشنا بشین:

  • نوسان قیمت

یکی از عوامل موثر بر اسلیپیج، نوسان قیمت ارزهای دیجیتال هست. معامله گر ممکنه سفارشی رو با قیمت مورد انتظار خود وارد کنه. اما در بازار پرنوسان کریپتو، ممکنه در فاصله زمانی سفارش گذاری معامله گر و هنگام انجام اون سفارش، شاهد نوسان قیمت چشمگیری باشیم.

  • نقدینگی قیمت

فرض کنین که معامله گر قصد داره رمزارزی رو با قیمت مشخص بخره یا بفروشه. ممکنه در قیمت مد نظر معامله گر، نقدینگی کافی در سمت دیگه سفارش وجود نداشته باشه و سفارش تکمیل نشه. به منظور تکمیل و انجام سفارش، معامله باید با قیمتی انجام بشه که نقدینگی کافی وجود داشته باشه. این شرایط ممکنه باعث بشه که معامله با قیمتی انجام بشه که تفاوت چشمگیری با قیمت مورد نظر معامله گر داره.

مقاله پیشنهادی: روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال

چطور تاثیر اسلیپییج در معاملات خود رو کاهش دهیم؟

چطور تاثیر اسلیپییج در معاملات خود رو کاهش دهیم؟

همون طور که اشاره کردیم اسلیپیج در همه بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال رخ میده و علاوه بر اون اجتناب ناپذیر هست. با این حا چندتا راهکار ساده وجود داره که به کمک اونا می تونین تاثیر لغزش در معاملات خود رو کاهش بدین. این راهکارها عبارت اند از:

  • انجام معاملات در بازارهای کم ریسک

اولین راهکار برای کاهش تاثیر لغزش در معاملات این هست که در بازار های کم ریسک معامله کنین. منظور از بازار کم ریسک بازاری هست که نوسان کمی داشته باشه و در عوض میزان نقدینگی بالا باشه. در چنین شرایطی تعداد معامله گران افزایش می یابه و شما میتونین با آرامش بیشتری معاملات خود رو انجام بدین. دقت داشته باشین که در زمان های حساس بازار، از انجام معاملات پرهیز کنین. بهتره به بازار اجازه بدین که رروند خود رو مشخص کنه تا شما بتونین بدون گیر افتادن در دام اسلیپییج، معاملات خود رو انجام بدین.

  • تعیین کردن حد سود و حد ضرر

یکی دیگه از راه های موثر برای جلوگیری از خطر لغزش استفاده از استاپ لاس هست. این فرایند به شما این امکان رو میده که معاملات خود رو بیمه کنین

دلایل بالا و پایین شدن اسلیپییج چیست؟

دلایل بالا و پایین شدن اسلیپییج چیست؟

همه بازارهای مالی از دو گروه خریدار و فروشنده تشکیل میشن. هر دوی این گروها نقش بسیار مهمی در سرپا نگه داشتن بازار دارن و باید بین اونا تعادل وجود داشته باشه. در غیر این صورت بازار دچار مشکلات نوسانی خواهد شد. اگه تعداد خریداران و فروشندگان باهم برابر نباشه، سفارش ها به طور کلی کامل اجرا نمیشه و این موضوع باعث میشه که لغزش رخ بده.

در واقع نوسانات بازار و نقدینگی پایین به عنوان دو عامل اصلی ایجاد لغزش در بازار هستن. نوسانات بازار باعث بروز تغییر ناگهانی در اسپرد بشه. قیمت ارز دیجیتال تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر پیدا می کنه که یکی از مهم ترین اونا حجم معاملات هست . اگه این مقدار از میزان مورد نیاز کمتر باشه باعث ایجاد نوسانات شدید و لغزش در بازار میشه.

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله یاد گرفتیم که اسلیپیج چیست؟ نوسان بازار و نقدینگی پایین برای رمز ارز مورد نظر در پلتفرم معاملاتی انتخاب شده، از جمله مهمترین علل ایجاد اسلیپیج هستن. استفاده از سفارشات لیمیت به جای مارکت بهترین راه به حداقل رساندن لغزش قیمت محسوب میشه، اما میشه با تنظیم دستی محدوده تلرانس اسلیپیج به کاهش ریسک های اون کمک کنه. هر بازاری از خریداران و فروشندگان تشکیل شده. پس برای انجام معاملات، باید تعداد خریدار و فروشنده کافی وجود داشته باشه. عدم تعادل شدید بین دو طرف معامله، میشه به اسلیپیج ختم بشه.


نظرات کاربران در مورد اسلیپیج Slippage یا لغزش قیمت چیست؟
سوال امنیتی :9+81 = ?