تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال چیست؟

1402/02/03

تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال؛ اصطلاحی رایج در بین تحلیلگران و تریدرهای حرفه ای! آیا چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال چیست؟ چجوری میشه با استفاده از تقاطع مرگ قیمت رمزارزها رو پیش بینی کرد؟ چرا تحلیلگران از تقاطع مرگ استفاده می کنند؟ تقاطع مرگ در نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال نشون دهنده چه چیزی است؟

تقاطع مرگ، جایی هست که بسیاری از معامله گران خواسته یا نا خواسته در اون حضور پیدا کردن. بسیاری از اونا متوجه چراغ خطر موجود در تقاطع مرگ شدن و خود رو نجات دادن؛ اما تعدادی از زیادی از معامله گران به اون بی توجه بودن و در دام اون افتادن. تقاطع مرگ خبر از شروع یک بازار خرسی و اصلاح روند قیمتی رو میده. ما سعی می کنیم در مقاله تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد تقاطع مرگ به شما ارائه کنیم و به بررسی مفهوم الگوی مرگ در نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال بپردازیم.

مفهوم تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال

مفهوم تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تقاطع مرگ الگوی نموداری در تحلیل تکنیکال هست که پتانسیل احتمالی عرضه بالا و کاهش قیمت ها رو نشون میده. تقاطع مرگ هنگامی روی نمودار دیده میشه که میانگین متحرک کوتاه مدت، میانگین متحرک بلند مدت رو قطع کرده و از اون پایین تر برود. عموما رایج ترین میانگین های متحرکی که در این الگو استفاده میشن میانگین های متحرک 50 روزه و 200 روزه هستن.

اندیکاتور تقاطع مرگ در پیش بینی بعضی از شدید ترین بازارهای خرسی یک قرن گذشته در سال های 1929، 1938، 2008 موفق و قابل اعتماد عمل کرده. سرمایه گذرانی که در ابتدای این بازارهای خرسی از بازار سهام خارج شدن تونستن جلوی زیان هنگفت رو بگیرن، حتی در بازار آشفته دهه 30 میلادی که قیمت ها تا 90 درصد افت داشت.

مقاله پیشنهادی: 7 راه برای دوام آوردن در بازار خرسی چیست؟

عملکرد الگوی مرگ بر روی نمودار چگونه است؟

الگوی تقاطع مرگ، یک الگوی نموداری تحلیل تکنیکال که پتانسیل احتمالی عرضه بالا، و کاهش قیمت ها در نتیجه فروش یک جا رو نشون میده. الگوی تقاطع مرگ هنگامی بر روی نمودار نمایان میشه که میانگین متحرک کوتاه مدت، با حرکت از پایین به بالا میانگین متحرک بلند مدت رو قطع کنه. عموما، بیشترین میانگین های متحرک استفاده شده در این الگو، میانگین های متحرک 50 و 200 روزه هستن.

الگوی تقاطع مرگ به شما چه می گوید؟

الگوی تقاطع مرگ به شما چه می گوید؟

الگوی تقاطع مرگ زمانی به وجود میاد که میانگین کوتاه مدت متحرک، میانگین بلد مدت متحرم رو به سمت پایین قطع کنه و در نهایت توسط تحلیل گران و معامله گران، به عنوان سیگنال یک روند نزولی قطعی در بازار تعبیر شود.

اسم الگوی تقاطع مرگ نشات گرفته از شکل X مانندی هست که در زمان سقوط میانگین متحرک کوتاه مدت، به زیر میانگین متحرک بلند مدت به وجود میاد. از دید تاریخی، این الگو پیش از یک دوره نزولی بلند مدت برای دو میانگین بلند و کوتاه مدت اتفاق می افته. الگوی تقاطع مرگ، سیگنالی هست که نشان از مقدار حرکت کوتاه مدت در یک سهم یا شاخص یک سهم در حال کند شدن میده. ولی این الگو، همیشه برای تشخیص اینکه یک بازار صعودی در حال پایان هست، قابل اعتماد نیست.

دفعات زیادی الگوی تقاطع مرگ، مثل تابستان سال 2016 بر روی نمودار نمایان شده و بعدتر به عنوان یک نشانگر غلط شناخته شده. اون دسته از افرادی که در طی تابستان سال 2016 از بازار خارج شدن، مقدار سود قابل ملاحظه ای رو از بازار سهام که سرتاسر سال 2017 ادامه داشت رو از دست دادن.

عقاید زیادی راجع به اینکه دقیقا چه چیزی موجب تشکیل این تقاطع معنادار میانگین های متحرک میشه، وجود داره. برخی از تحلیل گران اون رو با تقاطع میانگین متحرک 100 روزه با میانگین متحرک 30 روزه تعریف می کنن، درحالی که برخی دیگه اون رو با تقاطع میانگین متحرک 200 روزه، با میانگین متحرک 50 روزه تعریف می کنن.

تفاوت بین تقاطع مرگ و تقاطع طلایی

تفاوت بین تقاطع مرگ و تقاطع طلایی

نقطه مقابل تقاطع مرگ تقاطع طلایی هست. تقاطع طلایی هنگامی اتفاق می افته میانگین متحرک کوتاه مدت سهم یا شاخص بالاتر از میانگین متحرک طولانی مدت اون برود. خیلی از سرمایه گذاران این الگو رو نشانه ای از بازار گاوی در نظر می گیرن. الگوی تقاطع طلایی اغلب بعد از یک روند نزولی طولانی مدت که مومنتوم خود رو از دست داده باشه پدید میاد.

مثل تقاطع مرگ، در تقاطع طلایی سرمایه گذاران باید معکوس شدن روند رو هنگامی تایید کنن که چند روز یا چند هفته از قرار گرفتن بازار در مسیر جدید گذشته باشه.

مقاله پیشنهادی: تقاطع طلایی(Golden Cross) در تحلیل تکنیکال چیست؟

محدودیت های استفاده از تقاطع مرگ

تمام اندیکاتور ها تاحدی از روند اصلی بازار عقب هستن و هیچ اندیکاتوری نمی تونه به طور کامل آینده بازار رو پیش بینی کنه. همون طور که در مثال فیس بوک دیدیم، اولین تقاطع مرگ سیگنالی اشتباه تولید کرد و معامله گری که در اون زمان اقدام به فروش کرده باشه احتمالا خیلی زود متوجه اشتباه خود خواهند شد.

با وجود اینکه ظاهرا به نظر میرسه تقاطع مرگ بتونه به خوبی بازارهای بزرگ خرسی رو پیش بینی کنه، باید در نظر داشت که این الگو خیلی اوقات سیگنال ارز دیجیتال اشتباه ایجاد می کنه. از این رو پیش از عملی کردن یک معامله، تقاطع مرگ باید توسط دیگر سیگنال ها و اندیکاتورها تایید شه.

انواع تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال

انواع تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال

تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال به دو شکل متفاوت دیده میشه که تحلیلگران می تونن با استفاده از هر کدوم از اون ها قیمت رمزارزها رو پیش بینی کنند. این دو مورد عبارت هستن از:

  • تقاطع مرگ در کوتاه مدت

ترجیحا میانگین متحرک کوتاه مدت رو روی طول دوره 5، و میانگین متحرک بلند مدت رو روی طول دوره 15 قرار بدین. توجه داشته باشین که تقاطع مرگ در کوتاه مدت، اعتبار زیادی ندارن و ممکنه پس از شکل گیری تقاطع مرگ، به سرعت روند قیمت صعودی شه.

  • تقاطع مرگ بلند مدت

در معاملات بلند مدت، میانگین متحرک کوتاه مدت رو روی دوره 50، و میانگین متحرک بلند مدت رو روی دوره 200 قرار بدین. البته برخی از تحلیل گران معتقدند که در سرمایه گذاری بلند مدت، طول دوره 30، برای مووینگ اوریج کوتاه مدت و طول دوره 100، برای مووینگ اوریج بلند مدت مناسب هست. الگوی تقاطع مرگ در معاملات بلند مدت از ماندگاری و اعتبار بیشتری برخوردار هست.

جمع بندی و نتیجه

ما سعی کردیم در مقاله تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد تقاطع مرگ به شما ارائه کنیم و به بررسی مفهوم الگوی مرگ در نمودار قیمت ارز دیجیتال بپردازیم. همونطور که گفتیم تقاطع مرگ الگوی نموداری در تحلیل تکنیکال هست که پتانسیل عرضه بالا و کاهش قیمت ها رو نشون میده. تقاطع مرگ در معاملات بلند مدت اعتبار بیشتری داره. در بازارهای هیجانی یا در معاملات کوتاه مدت به صورت نوسانگیری، الگوی تقاطع مرگ نامعتبر شکل می گیره که از طریق تحلیل پرایس اکشن و ... می تونیم اونا رو تشخیص بدیم.


نظرات کاربران در مورد تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال چیست؟
سوال امنیتی :2+63 = ?