آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال چیست؟

1402/02/07

آربیتراژ مثلثی یا Triangular Arbitrage؛ استراتژی معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال! آیا چیزی در مورد این استراتژی شنیدین؟ اصلا می دونین آربیتراژ مثلثی چیست؟ آربیتراژ مثلثی در بازار ارزهای دیجیتال چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ چجوری میشه با استفاده از آربیتراژ مثلثی به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال پرداخت؟ چجوری فرصت های معاملاتی آربیتراژ مثلثی رو شناسایی کنیم؟

آربیتراژ رو ممیشه برای تبدیل بازار ناکارآمد به فرصت های مالی به عنوان یه رویکرد معاملاتی در نظر گرفت. بازارهای ناکارآمد، بازاری هست که در ترکیب اطلاعات موجود برای بازتاب واقعی قیمت دارایی، عملکرد موفقی نداره. انواع مختلفی از آربیتراژ وجود داره که آربیتراژ مثلثی هم جزوی از اون هاست. شما می تونین با استفاده از این روش سودهای زیادی از بازار ارزهای دیجیتال به دست بیارین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد آربیتراژ مثلی یا Triangular Arbitrage به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب استفاده از آربیتراژ مثلثی بپردازیم و شناسایی فرصت های معاملاتی آربیتراژ مثلثی رو مورد بررسی قرار بدیم.

آربیتراژ مثلثی چیست؟

آربیتراژ مثلثی چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که آربیتراژ مثلثی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که آربیتراژ مثلی یا Triangular Arbitrage نوعی استراتژی پیچیده هست که از اختلاف قیمت بین سه دارایی مختلف استفاده می کنه. تریدر یه دارایی رو با دارایی دوم، دومی رو با سومی و سومی رو با اولی معاوضه می کنه تا از اختلاف قیمت اون ها استفاده کنه. توجه داشته باشین که آربیتراژ مثلثی از اختلاف قیمت سه دارایی مختلف معمولات ارز دیجیتال در بازار بهره میبره تا سود مورد نظر رو برای تریدرها به ارمغان بیاره.

جالب اینجاست که بدونین آربیتراژ مثلی به صورت کلی یعنی ناهماهنگی بین سه ارز هست که زمانی اتفاق می افته که قیمت این ارزها با هم مطابقت نداشته باشن و این فرصت خیلی کم پیش میاد. برای استفاده از استراتژی آربیتراژ مثلثی باید از سیستم های پیشرفته یا ربات های آربیتراژ استفاده کنین. به طور کلی، در آربیتراژ مثلثی تریدر یه مقدار خاص رو در جفت ارز(EUR/USD) تبدیل و بعد از اون دوباره در جفت ارز(EUR/USD) تبدیل و سپس در آخر به سود نهایی یا مورد نظر خودش میرسه.

مقاله پیشنهادی: توکنومیک(Tokenomic) چیست؟

مزایا و معایب استفاده از آربیتراژ مثلثی

مزایا و معایب استفاده از آربیتراژ مثلثی

همونطور که گفتیم، آربیتراژ مثلثی از تفاوت قیمت سه ارز دیجیتال استفاده می کنه. در این فرایند، تریدر ارز اول رو با ارز دوم و دومی رو با ارز دیجیتال سومی و در آخر سومی رو با همون ارز اولی مبادله می کنه تا سود به دست بیاره. استفاده از استراتژی آربیتراژ مثلثی مزایا و معایبی زیادی به همراه داره که باید بهشون توجه داشته باشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از آربیتراژ مثلثی بپردازیم.

مزایای آربیتراژ مثلثی

  • یکی از مزایای آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال، کسب فرصت های مالی هست. تریدرهای آربیتراژ مثلثی در مقایسه با تریدرهای فعال در بازار از فرصتت بیشتری برای کسب سود بهره مند میشن.
  • یکی دیگه از مزایای آربیتراژ مثلثی، کاهش ریسک معاملاتی هست. تریدرهای آربیتراژ به جای تمرکز روی یه ارز دیجیتال، به دلیل توزیع ریسک در چندین ارز دیجیتال مختلف، ریسک رو کاهش میدن.
  • از اونجایی که آربیتراژ مثلثی شامل سه جفت معاملاتی هست، به نوبه خودش باعث افزایش فعالیت معاملاتی و در نتیجه افزایش نقدینگی بازار کریپتو میشه.
  • یکی دیگه از مزایای آربیتراژ مثلثی، اصطلاح اختلاف قیمت ارز دیجیتال هست که باعث میشه تا بازار ثبات پیدا کنه.

معایب آربیتراژ مثلثی

  • یکی از معایب آربیتراژ مثلثی، افزایش ریسک لیکویید شدن هست. اگه بازار فاقد نقدینگی کافی باشه، تریدر برای تکمیل استراتژی خودش با مشکل لیکویید شدن روبرو میشه.
  • با اینکه استراتژی آربیتراژ مثلثی در شرایط ایده آل سودآور هست، ولی موارد غیرقابل کنترلی هم وجود دارن که ممکنه به زمان بندی معاملات تاثیر بذاره.
  • آربیتراژ مثلثی ریسک اسلیپیچ بالایی داره، چون در زمان شناسایی فرصت باید معاملات مکرری انجام بشه.

شناسایی فرصت های معاملاتی آربیتراژ مثلثی

شناسایی فرصت های معاملاتی آربیتراژ مثلثی

توجه داشته باشین که فرصت های معاملاتی آربیتراژ وقتی اتفاق می افته که یه ارز دیجیتال قیمت ثابتی در صرافی های مختلف نداشته باشه. با استفاده از سرویس هایی مثل کوین مارکت کپ این رمزارزها رو پیدا کنین. سپس فرض کنین که این عدم تطابق قیمت بین سه ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم و تتر وجود داره. 5 هزار واحد تتر در اختیار دارین و از اون واسه خرید بیت کوین استفاده می کنین. از بیت کوین برای خرید اتریوم استفاده کرده و در آخر از اتریوم برای خرید دوباره تتر استفاده کنین. اگه قیمت نسبی تتر خریداری شده در آخر بیشتر از 5 هزار تتر اولیه شما باشه، یعنی فرصت خیلی خوبی رو شناسایی و سود به دست آوردین.

چه آینده ای در انتظار آربیتراژ مثلثی است؟

حائز اهمیت هست که بدونین توسعه فناوری و ظهور بازارهای سرمایه جدید تاثیر زیادی بر آربیتراژ مثلثی می ذارن. به این صورت این استراتژی توسعه پیدا می کنه و همین موضوع باعث کارایی بهتر و دقت بالاتر اون میشه. ممکنه در آینده رقابت برای این استراتژی و استفاده از فرصت های معاملاتی شناسایی شده بیشتر بشه و کسب درآمد از اون سخت تر میشه. علاوه بر این، عواملی مثل قانون گذاری و تغییر در بازارهای مختلف هم بر آربیتراژ مثلثی تاثیر می ذارن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد آربیتراژ مثلی یا Triangular Arbitrage به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب استفاده از آربیتراژ مثلثی بپردازیم و شناسایی فرصت های معاملاتی آربیتراژ مثلثی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، آربیتراژ مثلی یا نوعی استراتژی پیچیده هست که از اختلاف قیمت بین سه دارایی مختلف استفاده می کنه.


نظرات کاربران در مورد آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :7+45 = ?