ارز دیجیتال تورمی یا ضد تورمی؛ کدام بهتر است؟

1402/02/09

ارز دیجیتال تورمی یا ضد تورمی؛ کدام بهتر است؟ اصلا می دونین ارز دیجیتال تورمی یا Inflationary چیست؟ نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال تورمی چجوریه؟ ارز دیجیتال ضد تورمی(Deflationary) چطور؟ چجوری میشه تورمی یا ضد تورمی بودن یه ارز دیجیتال رو مشخص کرد؟ ارز دیجیتال تورمی و ضد تورمی چه تفاوتی با هم دارن؟ بهترین رمزارزهای تورمی و ضد تورمی کدامند؟ خرید ارز دیجیتال تورمی یا ضد تورمی؟ کدام بهتر است؟

در دنیای امروزی اقتصاد، تورم عامل مهمی هست که کارشناسان و افراد بهش توجه دارن، چون به قدرت خریدی که ارزهای دیجیتال مختلف به مردم میدن، تاثیر می ذاره. هرچقدر میزان تورم یه ارز دیجیتال بیشتر باشه، قدرت خرید اون پایین تر هست و جزو ارزهای دیجیتال مستعد رشد به حساب نمیاد. بنابراین، تورم به تصمیمات مالی کسب و کارها و افراد هم تاثیر می ذاره. ارزهای دیجیتال یا می تونن تورمی باشن یا ضد تورمی. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ارز دیجیتال تورمی یا ضد تورمی، اطلاعاتی در مورد رمزارزهای تورمی و ضدتورمی به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین ارزهای دیجیتال تورمی و ضد تورمی بپردازیم و شناسایی این رمزارزها رو به شما یاد بدیم.

ارز دیجیتال تورمی چیست؟

ارز دیجیتال تورمی چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که ارز دیجیتال تورمی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ارز دیجیتال تورمی یا Inflationary به رمزارزی گفته میشه که میزان عرضه اون با گذشت زمان بیشتر میشه. اینجور پروژه ها مکانیسم هایی مثل نرخ تورم از قبل تعیین شده و محدودیت های عرضه رو برای کنترل عرضه و تقاضا به کار می گیرن. نرخ تورم از قبل مشخص شده و برنامه عرضه توکن ها، درصد افزایش ذخیره توکن ها در طول زمان رو مشخص می کنه. تعیین یه سقف عرضه از جمله روش هایی هست که می تونه از تورم ارزهای دیجیتال جلوگیری کنه.

جالب اینجاست که بدونین ارزهای دیجیتالی که عرضه نامحدودی دارن و یا واسه کاهش عرضه خودشون در طولانی مدت راه حلی رو به کار نگرفتن، تورمی نامیده میشن. همچنین ارز دیجیتال تورمی، رمزارزی هست که قیمت اون با گذشت زمان کاهش پیدا می کنه. این رمزارزها برای اینکه با میزان تقاضایی که بعضی وقت ها محدود هست هماهنگ بشن، می تونن عرضه نامحدودی داشته باشن و این موضوع باعث ایجاد فشار نزولی بر قیمت اون ارز دیجیتال میشه. در ارز تورمی تعداد کوین های در گردش روز به روز بیشتر میشه.

مقاله پیشنهادی: ارزهای دیجیتال با کارمزد تراکنش کم کدامند؟

ارز دیجیتال ضدتورمی چیست؟

ارزهای دیجیتال ضدتورمی هم رمزارزهایی هستن که راهکارهایی رو به کار گرفتن تا در طول زمان میزان عرضه خودشون رو کاهش بدن. در اصل با استفاده از بعضی مکانیسم هایی مثل گس فی یا توکن سوزی تلاش می کنند از تورمی شدن خودشون جلوگیری کنند. توجه داشته باشین که ارزهای دیجیتال ضدتورمی در مقابل رمزارزهای تورمی قرار می گیرن.  با وجود تفاوت ها زیاد، چه ارزهای تورمی و چه ضد تورمی همیشه در معرض دستکاری و به هم خوردن عرضه و تقاضا قرار دارن.

معرفی بهترین ارزهای تورمی و ضد تورمی

معرفی بهترین ارزهای تورمی و ضد تورمی

همونطور که گفتیم، ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتو یا تورمی هستن و یا ضدتورمی. تورم و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال به نحوه تغییر قدرت خرید کلی یه ارز دیجیتال خاص در طور زمان اشاره داره. در ادامه به معرفی ارزهای تورمی و ضدتورمی می پردازیم تا با این رمزارزها آشنا بشین.

ارزهای دیجیتال تورمی

  • دوج کوین(DOGE)
  • فلو(FLOW)
  • پولکادات(DOT)

ارزهای دیجیتال ضدتورمی

  • ریپل(XRP)
  • بیت کوین(BTC)
  • پالیگان(MATIC)
  • بایننس کوین(BNB)

مقاله پیشنهادی: از کجا بفهمیم یک ارز در حال رشد است؟

تشخیص تورمی یا ضدتورمی بودن ارزهای دیجیتال

تشخیص تورمی یا ضدتورمی بودن ارزهای دیجیتال

در زمان تحقیق درباره رمزارزهای مختلف واسه شروع سرمایه گذاری، بررسی تورمی یا ضدتورمی بودن اون ها خیلی مهمه. ماهیت بازار ارزهای دیجیتال جوری هست که احتمال داره قیمت یه رمزارز در مدت کوتاهی به شدت تغییر کنه. بنابراین، قبل از هر کار برای خری، قیمت اون رو در یه تایم فریم طولانی تر بررسی کنین. از اونجایی که ارزهای ضدتورمی عرضه توکن محدودی دارن، به نظر میرسه برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسب هستن. برخی از فاکتورهای تعیین کننده تورمی یا ضدتورمی بودن ارز دیجیتال عبارت هستن از:

  • عرضه در گردش

یکی از فاکتورهای تعیین کننده تورمی یا ضدتورمی بودن ارز دیجیتال، عرضه در گردش یا Circulating Supply هست. این عدد نشون میده که تا این لحظه چه تعدادی از ارز دیجیتال مورد نظر عرضه شده. عددی که برای عرضه در گردش نشون داده میشه، تعداد توکن های فعال هست.

  • سقف عرضه

یکی دیگه از فاکتورهای تعیین کننده تورمی یا ضدتورمی بودن ارز دیجیتال، سقف عرضه یا Maximum Supply هست. چون ارزهای دیجیتال ضدتورمی دارای سقف عرضه مشخصی هستن. به این ترتیب، هر وقت تعداد ارزهای در گردش به اون عدد برسه، حتی یه عدد دیگه هم از اون ارز دیجیتال وارد چرخه تامین نمیشه. در بیشتر پروژه ها سقف عرضه با یه عدد واضح نشون داده میشه.

  • میزان عرضه کل

میزان عرضه کل یا Total Supply هم یکی دیگه از فاکتورهای تورمی یا ضدتورمی بودن ارز دیجیتال هست. میزان عرضه کل یه رمزارز نشون دهنده مقدار استخراج شده یا ضرب شده از اون ارز هست. این عدد توکن های رزرو شده یا استیک شده رو هم شامل میشه. با این حال ارزهای گم شده، از بین رفته و سوخته باید از این میزان کم بشن تا عدد به دست اومده به واقعیت نزدیک باشه. ارزهای ضدتورمی می تونن بعضی از توکن هاشون رو بسوزونن تا کل ذخایر موجود در عرضه خودشون رو کاهش بدن.

بیشتر بخوانید: تفاوت عرضه ثابت و نامحدود در ارزهای دیجیتال

ارز تورمی بهتر است یا ارز ضد تورمی؟

رمزارزها با توجه به میزن عرضه و تقاضای خودشون به دو دسته تورمی و ضد تورمی تقسیم میشن. هر کدوم از این دسته ها برخی ویژگی های خاص خودشون رو دارن و واسه استراتژی های مختلفی از سرمایه گذاری مناسب هستن. بنابراین، اگه قصد انتخاب یه ارز دیجیتال بر اساس استراتژی مشخص خودتون رو دارین، توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی دسته بندی اون رو به خوبی شناسایی کرده و هوشمندانه تصمیم بگیرین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال تورمی یا ضد تورمی، اطلاعاتی در مورد رمزارزهای تورمی و ضدتورمی به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین ارزهای دیجیتال تورمی و ضد تورمی بپردازیم و شناسایی این رمزارزها رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال تورمی یا Inflationary به رمزارزی گفته میشه که میزان عرضه اون با گذشت زمان بیشتر میشه. همچنین ارزهای دیجیتال ضدتورمی هم رمزارزهایی هستن که راهکارهایی رو به کار گرفتن تا در طول زمان میزان عرضه خودشون رو کاهش بدن.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال تورمی یا ضد تورمی؛ کدام بهتر است؟
سوال امنیتی :5+48 = ?