الگوریتم اثبات اعتبار(POA) چیست؟

1402/02/04

الگوریتم اثبات اعتبار یا POA؛ جایگزینی برای الگوریتم اثبات کار و سهام و راه حلی مناسب برای بلاک چین های خصوصی! شاید تا الان از خودتون پرسیدین که در حال حاضر معتبرترین و امن ترین الگوریتم در انجام تراکنش های فناوری ارز دیجیتال چه الگوریتمی هست یا به عنوان مثال کدوم الگوریتم تراکنش های بیشتری رو در ثانیه انجام میده؟ رمزارزها از کدوم الگوریتم برای تایید تراکنش ها استفاده می کنند؟

تا الان الگوریتم های اجماع زیادی برای بلاک چین ها معرفی شدن که هر کدوم روش های مختلفی رو برای اجماع در فضای غیرمتمرکز بلاک چین ها ارائه میدن. هدف اصلی بیشتر الگوریتم های اجماع، بهبود قابلیت مقیاس پذیری در شبکه های بلاک چینی هست. با اینکه هر کدوم از الگوریتم ها ویژگی های منحصر به فرد خودشون رو دارن، ولی هنوز نتونستن به طور کامل مشکل مقیاس پذیری شبکه های بلاک چینی رو برطرف کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوریتم اثبات اعتبار یا POA به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار بپردازیم و هدف مکانیزم اثبات اعتبار رو مورد بررسی قرار بدیم.

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟ مکانیسم اثبات اعتبار یه راه حل عملی و کارآمد برای شبکه های بلاک چین ارائه میده. الگوریتم POA نوعی الگوریتم اجماع مبتنی بر اعتبار هست که در سال 2017 توسط بنیانگذار اتریوم و مدیر سابق CTO راه اندازی و عرضه شد. این الگوریتم از اعتبار نودها استفاده می کنه. به عبارت دیگه، اعتبارسنج های بلاک از دارایی خودشون استفاده نمی کنند، بلکه اعتبار و سابقه اون ها اهمیت داره. مدل اثبات اعتبار به تعداد محدود اعتبارسنج بلاک متکی هست و همین موضوع اون رو به یه سیستم خیلی مقیاس پذیر تبدیل می کنه.

جالب اینجاست که بدونین الگوریتم اثبات اعتبار یا POA به شرکت ها این قابلیت رو میده تا ضمن بهره مندی از مزایای فناوری بلاک چین، حریم خصوصی خودش رو هم حفظ کنه. Microsoft Azure نمونه دیگه ای هست که در اون الگوریتم اثبات اعتبار در حال پیاده سازی هست. به طور خلاصه پلتفرم Azure راه حل هایی رو برای شبکه های خصوصی ارائه میده. الگوریتم اثبات اعتبار جدیدتر از هر دو الگوریتم اجماع اثبات کار و اثبات سهام هست. در این الگوریتم یه کاندید باید مایل به سرمایه گذاری پول و به خطر انداختن اعتبار خودش باشه.

مقاله پیشنهادی: انواع الگوریتم های اجماع کدامند؟

مزایای استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار

مزایای استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار

POA مکانیسم اجماعی هست که برای تولید بلوک به اعتبارسنج های شناخته شده و معتبر اعتماد می کنه و بنابراین قدرت محاسباتی شبکه رو تامین می کنه. الگوریتم اثبات اعتبار تراکنش های سریع تر رو با استفاده از الگوریتم تحمل خطای بیزانس BFT امکان پذیر می کنه. استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار مزایای زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار بپردازیم.

  • یکی از مزایای استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار این هست که از حداقل توان محاسباتی استفاده می کنه و نیازمند تجهیزات خاص و گرون قیمت نیست. این موضوع از اتلاف انرژی و مصرف زیاد اون جلوگیری می کنه.
  • یکی دیگه از مزایای استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار، مقاوم بودن در برابر حمله 51 درصدی هست. چون در این الگوریتم شبکه چنین قابلیتی رو نداره که توسط یه کاربر با کنترل 51 درصد از قدرت شبکه مورد حمله قرار بگیره.
  • مکانیسم اثبات اعتبار یا POA سرعت خیلی بالایی در اعتبارسنجی و تایید تراکنش ها داره. بلاک ها با یه توالی قابل پیش بینی و نسبت به تعداد ولیدیتورها ساخته میشن و همین موضوع باعث میشه تا این بلاک چین ها تعداد تراکنش های بیشتری رو در ثانیه پردازش کنند.
  • عدم نیاز به سخت افزاری های خاص هم یکی دیگه از مزایای استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار هست.

مقاله پیشنهادی: اوراکل(Orecle) چیست و چه کاربردی دارد؟

هدف مکانیزم اثبات اعتبار چیست؟

الگوریتم اثبات اعتبار(POA) چیست؟

همونطور که گفتیم، الگوریتم اثبات اعتبار یا POA در ابتدا برای جلوگیری از حملات DOS بر روی بلاک چین Kovan اتریوم به وجود اومده بود و سپس اجرای اون در همه تست نت های اتریوم انجام شد. اثبات هویت اعتبارسنج ها برای جلوگیری از حملات مختلف مثل DOS هدف اصلی موجود در پشت سیستم های مبتنی بر اعتبار هست. البته این الگوریتم به دلیل داشتن پتانسیل های مختلف، در بلاک چین های خصوصی و شرکت ها هم به کار گرفته شد. انتخاب اعتبارسنج ها کار راحتی نیست و کاندیدها هم آسون کنار گذاشته نمیشن.

کدام پروژه ها از POA استفاده می کنند؟

پروژه های محبوبی که از مکانیزم اثبات اعتبار یا POA در شبکه بلاک چین خودشون استفاده می کنند، میشه به پروژه های زیر اشاره کرد:

  • پروژه POA Network که ارز دیجیتال اون با نماد POA در بازار کریپتو عرضه شده.
  • پروژه وی چین یا VeChain که ارز دیجیتال اون با نماد VET در بازار کریپتو عرضه شده.

با اینکه پروژه های دیگه ای هم وجود دارن که از الگوریتم اثبات اعتبار استفاده می کنند، ولی دو موردی که اشاره کردیم، بیشتر مورد توجه افراد و فعالان بازار کریپتو قرار گرفته. شما می تونین با مراجعه به سایت کوین مارکت کپ بیشتر با ماهیت این پروژه ها، قیمت و بسترهای خرید و فروش توکن های اون ها آشنا بشین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوریتم اثبات اعتبار یا POA به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار بپردازیم و هدف مکانیزم اثبات اعتبار رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، مکانیسم اثبات اعتبار یه راه حل عملی و کارآمد برای شبکه های بلاک چین ارائه میده. الگوریتم اثبات اعتبار یا POA به شرکت ها این قابلیت رو میده تا ضمن بهره مندی از مزایای فناوری بلاک چین، حریم خصوصی خودش رو هم حفظ کنه. استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار مزایای زیادی به همراه داره. از جمله از پروژه هایی که از POA استفاده می کنند می تونیم به وی چین و POA Network اشاره کنیم.

 


نظرات کاربران در مورد الگوریتم اثبات اعتبار(POA) چیست؟
سوال امنیتی :5+99 = ?