ولیدیتور(Validator) در ارز دیجیتال چیست؟

1402/02/09

ولیدیتور(Validator) در ارز دیجیتال؛ بخش مهمی از مکانیسم اجماع اثبات سهام(POS)! چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین ولیدیتور چیست؟ انتخاب بهترین ولیدیتور برای استیکینگ و کسب درآمد از ارزهای دیجیتال چگونه است؟ ولیدیتور چه ویژگی های مهمی داره؟ تجهیزات لازم برای تبدیل شدن به ولیدیتور چیست؟ اعتبارسنجی در بازار ارزهای دیجیتال چه چالش هایی داره؟ ولیدیتورها چجوری کار می کنند؟

بازار ارزهای دیجیتال فقط به معاملات معمولی محدود نمیشه. یکی از فرایندهایی که مورد توجه خیلی از سرمایه گذاران و تریدرها قرار گرفته، استیکینگ ارز دیجیتتال هست که معمولا با قرار دادن سپرده دیجیتال و مشارکت در تامین امنیت شبکه به سودآوری میرسه. یکی از مهم ترین مولفه های استیکینگ ارز دیجیتال، ولیدیتور یا اعتبارسنج هست. وظیفه ولیدیتور در شبکه های بلاک چین چیزی شبیه به نقش یه بانکدار هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ولیدیتور در ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد ولیدیتور یا Validator به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع ولیدیتورها در بازار کریپتو بپردازیم و نحوه انتخاب بهترین ولیدیتور برای استیکینگ رو به شما یاد بدیم.

ولیدیتور چیست؟

ولیدیتور چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که ولیدیتور چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ولیدیتور یا Validator مسئولیت تایید تراکنش های یه بلاک چین رو بر عهده داره. تراکنش ها بعد از تایید به دفتر کل توزیع شده اضافی میشن. در سیستم هایی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می کنند، مثل بیت کوین، ولیدیتورها به عنوان ماینر شناخته میشن. ماینرها باید محاسبات پیچیده ریاضی انجام بدن تا حق تایید تراکنش ها و دریافت پاداش رو در ازای اضافی کردن بلوک ها به زنجیره اصلی به دست بیارن.

جالب اینجاست که بدونین یکی از روش های کسب درآمد در بازار کریپتو، کسب سود از طریق اعتبارسنجی تراکنش و مشارکت در ساخت بلاک های جدید هست. کسی که این مسئولیت رو بر عهده می گیره، ولیدیتور نام داره، ولی از اونجایی که لازمه تبدیل شدن به یه ولیدیتور، سپرده گذاری یا استیک مقدار زیادی دارایی دیجیتال هست، این کار برای همه افراد امکان پذیر نیست. بنابراین، راه جایگزین این هست که مقداری ارز دیجیتال رو به یه ولیدیتور واگذار کنین و در پاداش های دریافتی اون شریک بشین.

مقاله پیشنهادی: توکنومیک(Tokenomic) چیست؟

انواع ولیدیتورها در بازار کریپتو

انواع ولیدیتورها در بازار کریپتو

همونطور که گفتیم، ولیدیتور یا اعتبارسنج بخش مهمی از مکانیسم اجماع اثبات سهام هست که مسئولیت اون تایید بلوک ها برای کسب پاداش هست. ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاک چین اون رو چشمگیر و امیدوارکننده می کنه که افراد زیادی از اون استفاده می کنند. ولیدیتورها انواع مختلفی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع ولیدیتورها در بازار کریپتو بپردازیم.

ولیدیتور Proof of Work(POW)

یکی از انواع ولیدیتورها در بازار کریپتو، ولیدیتور اثبات کار یا POW هست. این ولیدیتور یا اعتبارسنج در واقع همون ماینری هست که با صرف انرژی زیاد و استفاده از دستگاه های ماینینگ ارزهای دیجیتال رو استخراج می کنه. این ولیدیتورها با حل مسائل ریاضی پیچیده حق تایید تراکنش ها رو به دست میارن.

ولیدیتور Proof of Stake(POS)

یکی دیگه از انواع ولیدیتورها در بازار کریپتو، ولیدیتور اثبات سهام یا POS هست. این ولیدیتورها افرادی هستن که با استیک کردن مقدار مشخصی از دارایی ها و ارزهای دیجیتال حق تایید تراکنش ها رو به دست میارن. توجه داشته باشین که اگه میزان ارز دیجیتال از مقدار مشخص شده کمتر باشه، شما دیگه ولیدیتور نیستین و دلیگیتور محسوب میشین.

نحوه انتخاب بهترین ولیدیتور برای استیکینگ

نحوه انتخاب بهترین ولیدیتور برای استیکینگ

سپرده گذاری یا استیکینگ، جوامع غیرمتمرکز رو قدرتمند می کنه. یه جامعه آگاه بستر این توانمندسازی هست. شبکه های اثبات سهام جوامع منبع بازی هستن که نوظهور و غیرمتمرکز هستن. یعنی ولیدیتورهای مختلفی وجود دارن و بنابراین، دسته ای از معیارها در زمان تصمیم گیری می تونه به شما در انتخاب ولیدیتور خیلی کمک کنه. 4 فاکتوری که باید در زمان انتخاب ولیدیتور در نظر بگیریم عبارت هستن از:

  • هزینه های ولیدیتور
  • عملکرد ولیدیتور
  • امنیت ولیدیتور
  • ویژگی های ولیدیتور

کدام ولیدیتورها پاداش دریافت می کنند؟

همه اعتبارسنج ها یا ولیدیتورها پاداش دریافت نمی کنند. اگه می خواهین به عنوان نماینده پاداش به دست بیارین، باید عضو یه مجموعه فعال از ولیدیتورها باشین. تعداد ولیدیتورهای این مجموعه بسته به زنجیره معمولا بین 50 تا 150 هست. البته سایر فناوری های اثبات سهام عملکرد متفاوتی دارن و هزاران ولیدیتور رو هم مجاز می دونن. ولیدیتورهای یه مجموعه فعال بر اساس تعداد نماینده های اون ها مشخص میشن. این یعنی نماینده ها کنترل می کنند که چه افرادی باید در مجموعه فعال قرار بگیرن و چه افرادی نباید از وزن نماینده های خودشون استفاده کنند. برای کمک به یه ولیدیتور غیرفعال میشه رمزارزها رو در اختیار اون قرار داد تا از این طریق وارد یه مجموعه فعال بشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ولیدیتور در ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد ولیدیتور یا Validator به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع ولیدیتورها در بازار کریپتو بپردازیم و نحوه انتخاب بهترین ولیدیتور برای استیکینگ رو به شما یاد بدیم. البته موضوع عرضه اولیه ولیدیتورها هم در بازار مطرح هست که بعد به آن خواهیم پرداخت.. همونطور که گفتیم، ولیدیتورها در یه بلاک چین مثل یه بانکدار عمل می کنند که هر تراکنش ورودی رو تایید می کنند. تراکنش فقط زمانی در بلاک چین تکمیل میشه که توسط ولیدیتور تایید بشه. همچنین ولیدیتور وظیفه داره تا از قانونی بودن یا نبودن تراکنش ها اطمینان حاصل کنه.


نظرات کاربران در مورد ولیدیتور(Validator) در ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :8+89 = ?