مارکت میکینگ(Market Making) در کریپتو چیست؟

1402/02/09

مارکت میکینگ یا Market Making؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین مارکت میکینگ چیست؟ عملکرد ربات های بازارگردانی ارز دیجیتال چگونه است؟ ارتباط بین مارکت میکر و مارکت میکینگ چجوریه؟ به نظر شما چرا مارکت میکینگ ها منحصر به فرد هستن؟ هدف از راه اندازی مارکت میکینگ چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال پر از مفاهیم و اصطلاحات مختلف و پیچیده ای هست که افرادی که تحت عنوان تریدر در اون فعالیت می کنند، باید با اون ها آشنا باشن. مارکت میکینگ یه عملیات خاص در بازار ارزهای دیجیتال هست که در صرافی های سنتی توسط افرادی خاص و در برخی شرایط توسط پلتفرم ها و انواع ربات معامله گر ارز دیجیتال انجام میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مارکت میکینگ در کریپتو چیست؟ اطلاعاتی در مورد مارکت میکینگ یا Market Making به شما ارائه کنیم و به بررسی عملکرد مارکت میکینگ بپردازیم تا با این مفهوم آشنا بشین.

مارکت میکینگ چیست؟

مارکت میکینگ چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که مارکت میکینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که مارکت میکینگ یا Market Making در بازار ارزهای دیجیتال همون بازارسازی هست که به شیوه های مختلف انجام میشه. در واقع مارکت میکینگ یکی از راهکارهای رایج در بازار کریپتو هست که معمولا با هدف افزایش حجم بازار تا بالا رفتن ارزش یه دارایی خاص تحت پلتفرم های مختلفی طراحی و اجرا میشه. در فرایند مارکت میکینگ یا همون بازارسازی، دارنده یه دارایی مجموعه از فعالیت ها رو تحت یه استراتژی مشخص انجام میده.

جالب اینجاست که بدونین مارکت میکینگ یا Market Making شامل فرایندی میشه که در اون قیمت ارز دیجیتال و نقدینگی اون ها در بازار مشخص میشه. به عبارت دیگه، مارکت میکینگ فرایندی هست که در جهت تامین نقدینگی مورد نیاز یه دارایی اجرا میشه. ربات ها می تونن با استفاده از استراتژی بازارسازی سود زیادی رو به دست بیارن. اون ها به صورت همزمان برای یه دارایی سفارشات خرید و فروش ثبت می کنند و از اسپرد یا لغزش قیمت اون ها سود به دست میارن. این کار مثل افراد مارکت میکر انجام میشه.

عملکرد مارکت میکینگ چگونه است؟

عملکرد مارکت میکینگ چگونه است؟

نوبت این رسیده تا در این بخش از مقاله، عملکرد مارکت میکینگ رو در بازار ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار بدیم. صرافی های ارز دیجیتال برای جواب دادن به درخواست های کاربران خودشون باید از مکانیسم و تکنیک خاصی استفاده کنند. این سازوکارها بر روی قیمت رمزارزها تاثیرگذار هستن. مثلا وقتی که می خواهین از یه صرافی بیت کوین بخرین، صرافی مورد نظر برای این معامله ها رو راحت تر کنه، از یه دفتر سفارش و همچنین سیستمی برای تطبیق این سفارش ها استفاده می کنه.

حائز اهمیت هست که بدونین قیمت پیشنهادی تریدرها واسه خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این دفتر سفارش ثبت میشه و از طرف دیگه همه این سفارش ها به کمک سیستم تطبیق سفارش مطابقت داده میشن. ولی در بعضی موقاع به دلیل عدم وجود نقدینگی برای یه دارایی، امکان انجام خرید و فروش وجود نداره. با بروز این مشکل، صرافی ها به فکر شناسایی راهکاری برای برطرف کردن اون افتادن. به این ترتیب، برای تامین نقدینگی مورد نیاز از تریدرهای حرفه ای در قالب بانک ها، سرمایه گذاران نهادی و کارگزاران استفاده کردن.

مقاله پیشنهادی: بهترین ربات های ترید ارز دیجیتال کدامند؟

ارتباط بین مارکت میکرها و مارکت میکینگ

مارکت میکرها همون بازارسازها به عنوان سرمایه گذار عمل می کنند. این افراد سرمایه های زیادی رو وارد بازار کردن و زمانی که اعلام می کنند که می خوان یه دارایی رو خرید و فروش کنند، بازاری رو به وجود میارن. در گذشته این افراد به صورت دستی بازارسازی انجام می دادن، ولی در حال حاضر این کار به یه فرایند خودکار تغییر پیدا کرده و بعضی از مارکت میکرها به صورت خودکار وارد فعالیت میشن.

مارکت میکرها به عنوان آخرین راهکار عرضه بازار میشن و از اسپرد یا لغزش قیمت های پیشنهاد شده و قیمت های درخواست شده، سود زیادی رو به دست میارن. این کار اون ها به تامین نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال هم کمک زیادی می کنه. وجود مارکت میکرها به بازار این اطمینان رو میده که اگه یه خریدار یا فروشنده ثالث وجود نداشته باشه، باز هم شخصی هست که می تونه یه دارایی رو مبادله کنه.

ربات های Market Making

ربات های Market Making

یکی از جذابیت های بازار ارزهای دیجیتال، حضور ربات های معامله گر یا ربات تریدر هست. معامله گران با انجام تحلیل های مختلف در بازار ارزهای دیجیتال کار می کنند. همچنین ربات های تریدر هم این فعالیت ها و این تجزیه و تحلیل ها رو در مدت زمان خیلی کمی انجام داده و خرید و فروش می کنند. چیزی که باعث شده تا ربات های تریدر محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که اون ها می تونن مثل انسان ها از استراتژی های مختلفی استفاده کنند. یکی از این استراتژی ها مارکت میکینگ هست که به کمک ربات های معامله گر صورت می گیره.

بهتره بدونین ربات های مارکت میکینگ این امکان رو دارن تا با کمک استراتژی بازارسازی سود زیادی به دست بیارن. اون ها به صورت همزمان برای یه ارز دیجیتال سفارشات خرید و فروش ثبت می کنند و از اسپرد قیمت اون ها سود کسب می کنند. این کار مثل افراد مارکت میکر انجام میشه، با این تفاوت که ربات ها می تونن فعالیت های زیادی داشته باشن و سرعت اون ها هم بیشتر میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مارکت میکینگ در کریپتو چیست؟ اطلاعاتی در مورد مارکت میکینگ یا Market Making به شما ارائه کنیم و به بررسی عملکرد مارکت میکینگ بپردازیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، مارکت میکینگ یکی از راهکارهای رایج در بازار کریپتو هست که معمولا با هدف افزایش حجم بازار تا بالا رفتن ارزش یه دارایی خاص تحت پلتفرم های مختلفی طراحی و اجرا میشه. مارکت میکینگ و مارکت میکر با همدیگه ارتباط دارن. همچنین مارکت میکینگ به دلیل داشتن قابلیت ها و مزایای زیادی که به همراه داره مورد استقبال خیلی از معامله گران و تریدرها قرار گرفته و محبوبیت زیادی به دست اورده.

 


نظرات کاربران در مورد مارکت میکینگ(Market Making) در کریپتو چیست؟
سوال امنیتی :4+79 = ?