چرا دلار و تتر در ایران اختلاف قیمت دارند؟

1402/02/06

چرا دلار و تتر در ایران اختلاف قیمت دارند؟ چرا تتر در زمان نوسانات شدید قیمت رمزارزها گرون تر میشه؟ آیا عرضه و تقاضا در اختلاف ارزش تتر و دلار در ایران نقش دارن؟ کارمزد صرافی های مختلف چطور؟ به نظر شما تتر بخریم یا دلار؟ برای تبدیل تتر به دلار کاغذی چیکار باید بکنیم؟ چرا در صرافی قیمت تتر با دلار فرق می کنه؟ دلایل تفاوت ارزش تتر با دلار در ایران کدامند؟

میشه گفت که تتر بزرگ ترین استیبل کوین در بازار کریپتوکارنسی هاست. استیبل کوین بودن تتر به این معنی هست که قیمت یا ارزش اون همیشه برابر با یک دلار آمریکا هست، البته با درصد نوسان خیلی کم! ولی موردی که در ایران وجود داره این هست که اگه ارزش تتر با قیمت دلار برابر هست، پس چرا تتر کمی بالاتر از دلار کاغذی مبادله میشه و دلیل این اختلاف قیمت چی می تونه باشه؟ مدیریت سرمایه با تتر چقدر ارزشمند یا دارای ریسک هستش؟ به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله چرا دلار و تتر در ایران اختلاف قیمت دارند؟ اطلاعاتی در مورد تفاوت ماهیت تتر و دلار به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل تفاوت تتر و دلار کاغذی در ایران بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین.

تفاوت ماهیت تتر و دلار

تفاوت ماهیت تتر و دلار

شاید این سوال واستون پیش بیاد که ماهیت تتر و دلار چه تفاوتی با همدیگه دارن؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دلار آمریکا نوعی ارز فیات هست، ینی ارزی که پشتوانه نداره و می تونین اون رو در هر زمان با یه کالا یا مقدار مشخصی از یه کالا معاوضه کنین. ارزش دلار معمولا توسط قدرت اقتصادی و نظامی دولت صادرکننده اون و همچنین میزان تقاضا برای اون مشخص میشه. در مقابل ارز تتر رو داریم که نوعی استیبل کوین هست. یعنی ارز دیجیتالی که با پشتوانه یک یا چند ارز و کالا عرضه شده وامکان معاوضه اون با دارایی وجود داره. دلار آمریکا به عنوان پشتوانه تتر عمل می کنه که باعث میشه تا قیمت تتر ثابت بمونه.

جالب اینجاست که بدونین افرادی که از طریق سایت رسمی Tether حساب درست کرده و اون رو تایید می کنند، این امکان رو دارن تا در ازای هر واحد usdt یا تتر یه دلار آمریکایی در حساب بانکی خودشون دریافت کنند. البته توجه داشته باشین که ساخت این نوع حساب برای کاربران کشورهای تحریم شده مثل ایران امکان پذیر نیست و دلار هم فقط از طریق برخی بانک های خاص قابل دریافت هست. همچنین همه درخواست های تبدیل USDT به USD به صورت دستی تنظیم میشن و ممکنه دریافت دلار چند روزی طول بکشه.

مقاله پیشنهادی: 6 واقعیت مهم در مورد تتر که باید بدانید

دلایل تفاوت ارزش تتر و دلار کاغذی

چرا دلار و تتر در ایران اختلاف قیمت دارند؟

اگه به کیف پول کریپتویی خودتون نگاه کنین، اختلاف خیلی جزئی در ارزش تتر و دلار کاغذی مشاهده می کنین که البته این اختلاف قیمت در بازارهای جهانی نشون میده دلار کاغذی ارزش بیشتری داره. چون بعضی وقت ها قیمتش از تتر بالاتر میره. با این حال خیلی از افراد به دنبال پیدا کردن دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار بپردازیم تا بدونین چرا قیمت استیبل کوین تتر با دلار تفاوت جزئی داره.

  • تاثیر عرضه و تقاضا در اختلاف قیمت

یکی از دلایل تفاوت ارزش تتر و دلار کاغذی این هست که عرضه و تقاضا در این دو ارزها با همدیگه فرق دارن. همچنین عرضه و تقاضا به عنوان اصلی ترین عامل تعیین کننده قیمت هر نوع دارایی شناخته میشه. حتی استیبل کوین هایی مثل تتر هم که قراره همیشه قیمتی برابر با یک دلار آمریکا داشته باشه، تحت تاثیر این عامل قرار می گیره. زمانی که عرضه تتر بیشتر باشه، قیمت اون پایین تر از دلار میشه و وقتی هم که تقاضا برای خرید تتر بیشتر باشه، قیمت USDT بالاتر از USD معامله میشه.

  • نوسانات ارزش ریال

یکی دیگه از دلایل تفاوت ارزش تتر و دلار در ایران، نوسانات ارزش ریال هست. با اینکه نوسان ارزش ریال باید به صورت مستقیم روی هر دو ارز یعنی هم دلار و هم تتر تاثیر داشته باشه، ولی در بیشتر مواقع شاهد اختلاف قیمت در زمان واحد هستیم. این موضوع به این دلیل اتفاق می افته که ابتدا ارزش یکی از ارزها عموما تتر بالا رفته و سپس به دنبال اون ارش دلار هم افزایش پیدا می کنه.

  • کارمزد شبکه های مختلف در معاملات تتر

تتر نوعی رمزارز هست که بر روی بلاک چین های مختلفی عرضه شده. هر کدوم از این بلاک چین ها کارمزدهای مختلفی دارن که باعث میشه ارزش تتر نسبت به دلار کاغذی متفاوت باشه. تغییر شبکه های تتر به سرعت انتقال هم تاثیر می ذاره که همین امر باعث میشه تا کارمزدها تغییر پیدا کنند. در حال حاضر شبکه اتریوم سرعت بالایی برای تراکنش ها داره و به دنبال اون کارمزدهای بیشتری رو دریافت می کنه.

  • انتقال وجه بین المللی

یکی دیگه از دلایل اختلاف ارزش تتر با دلار کاغذی در ایران، مربوط به انتقال وجه بین المللی هست. به تازگی تتر برای جابجایی بین المللی مورد استقبال خیلی از ایرانیان قرار گرفته. از اونجایی که در حال حاضر در تحریم به سر می بریم و امکان مبادلات بین المللی از طریق درگاه هایی مثل پی پال وجود نداره، افراد انتقال تتر که راهی سریع، امن و البته بی دردسر هست رو انتخاب می کنند.

بیشتر بخوانید: تتر چگونه از تمرکززدایی مالی حمایت می کند؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله چرا دلار و تتر در ایران اختلاف قیمت دارند؟ اطلاعاتی در مورد تفاوت ماهیت تتر و دلار به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل تفاوت ارزش تتر و دلار کاغذی در ایران بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین. همونطور که گفتیم، نوسانات قیمت دلار، کمی تفاوت ارزش تتر و دلار رو بیش از حد انتظار کرد، ولی به طور کلی اختلاف قیمت 200 تا 1000 تومانی برای تفاوت ارزش تتر و دلار تخمین می خوره. البته که ابتدای شروع نوسانات این اختلاف قیمت بعضی وقت کمتر و بعضی وقت ها بیشتر میشه که رفته رفته به نرخ ثابت تری میرسه.


نظرات کاربران در مورد چرا دلار و تتر در ایران اختلاف قیمت دارند؟
سوال امنیتی :4+46 = ?