آلت چین(Altchain) چیست؟

1402/02/03

هر ارزدیجیتالی مبتنی بر بلاک چین خاص خودش توسعه یافته. در دنیای کریپتوکارنسی، رمزارزهایی وجود دارن که برای گسترش نیازمند شبکه مختص خودشون هستن، به این شبکه ها، آلت چین می گویند. اختلاف بیشتر معامله گران رمز ارزها بر روی ارزش آلت چین ها هست. برخی معتقدند که وجود آلت چین ها و ارزهای دیجیتال مبتنی بر اون ها تاثیر خاصی در پیشرفت دنیای کریپتوکارنسی ندارن، که این درست نیست. در واقع شبکه های بلاک چین بجز بیت کوین و اتریوم، می تونن کارکرد قوی داشته باشن. در ادامه به ارائه اطلاعات بیشتری درباره آلت چین ها در فناوری ارز دیجیتال و ارزش و مزایای اون ها می پردازیم.

آلت چین چیست؟

هر بلاک چینی که اتریوم یا بیت کوین نباشد، آلت کوین یا بلاک چین جایگزین نامیده می شود. آلت چین ها (Altchain) از سال 2011 وارد دنیای کریپتوکارنسی شدند. با وجود اینکه بلاک چین های اتریوم و بیت کوین شناخته شده ترین بلاک چین های دنیای کریپتوکارنسی هستن ولی تنها بلاک چین های تاثیرگذار نیستن.

آلت چین ها در اصل با استفاده از الگوریتم های بلاک چین برای ایجاد بستری ثبت نام و بستن قرارداد و اقدامات دیگه در دنیای کریپتوکارنسی استفاده می کنن. در آلت چین ها مفهومی با عنوان ماینینگ ادغام شده (Merged mining) وجود داره که بر اساس اون ماینرها امکان ارتباط با بلاک چین هایی مانند بیت کوین رو دارن. علاوه بر ای، آلت چین ها به عنوان ابزاری برای استفاده از DNS، مبادلات ارز همتا به همتا (P2P) و ذخیره فایل ها استفاده میشن. به همه ارزهای دیجیتالی که مبتنی بر آلت چین هستن، آلت کوین می گویند.

انواع آلت چین ها:

انواع آلت چین ها:

آلت چین ها دارای انواع مختلفی هستن که در ادامه به معرفی و بررسی اون ها می پردازیم.

پروتکل لایه صفر

لایه صفر یک چارچوب شبکه هست که در زیر بلاک چین اجرا میشه. این از پروتکل ها، اتصالات، سخت افزار، ماینرها و موارد دیگر تشکیل شده که پایه اکوسیستم بلاک چین رو تشکیل میده.

پروتکل لایه صفر اولین لایه در بین تمام پروتکل های بلاک چین هست که به طور یکپارچه با سایر پروتکل ها برای ایجاد زنجیره های ارزش به هم پیوسته کانکت میشه و جایگزینی قوی تر و تکامل یافته برای قراردادهای هوشمند ارائه میده.

مقیاس پذیری یکی از بزرگترین موانع راه حل های مبتنی بر بلاک چین هست. با این حال، پروتکل لایه صفر رو می توان در چندین مورد مانند اعتبارسنجی داده، تنظیم ساختارهای پاداش فردی، بسته بندی ارز دیجیتال و موارد دیگه استفاده کرد. این به عنوان لایه ریشه عمل می کنه و امکان همکاری زنجیره ای متقابل با تمام پروتکل های لایه 1 مانندBTC، ADA، ETH و... رو فراهم می کنه.

با استفاده از پروتکل لایه صفر، اپراتورها می تونن به سرعت شبکه های رله رو در چندین گره از جمله بیت کوین و اتریوم مستقر کنن. این یک رویکرد منحصر به فرد برای حل معضل مقیاس پذیری در اکوسیستم بدون دستکاری با پروتکل های اساسی شبکه های بلاک چین موجود ارائه میده.

علاوه بر حل مشکل مقیاس‌پذیری، پروتکل لایه صفر همچنین به کاربران اجازه میده تا کسب‌وکارها و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاک چین رو بسازند، طرح‌واره‌ها و منابع دیتا رو اعتبارسنجی کنن.

پروتکل های لایه 1

آلت چین(Altchain) چیست؟

بلاک چین های بیت کوین و اتریوم نمونه هایی از بلاک چیم لایه 1 هستن. بلاک چین های اتریوم و بیت کوین، بلاک چین های خودکفایی هستن که می تونن تراکنش های انجام شده در دنیای کریپتو رو بدون هیچ پشتیبانی از شبکه ای تایید و اجرا کنن.

آلت چین های معروفی مانند کاردانو و سولانا جزو پروتکل های بلاک چین لایه 1 هستن که مانند بلاک چین های اتریوم و بیت کوین خودکفا هستن. بعضی از آلت چین های لایه 1 به عنوان زیرمجموعه ای از یک بلاک چین اصلی از قبل وجود داشتن. گرچه بلاک چین ها با گذشت زمان می تونن نسبت به بلاک چین اصلی خودشون متفاوت باشن. مثلا بلاک چین اصلی اتریوم اخیرا تلاش کرده بر اجمماع اثبات سهام و بلاک چین کلاسیک اتریوم بر اثبات کار فوکوس کنه.

پروتکل های لایه 2

همونطور که امکان ساخت پروتکل های لایه 1 بر روی لایه 0 وجود داره، پروتکل های لایه 2 هم قادر هستن به صورت موازی یا بالای پروتکل های بلاک چین لایه 1 ساخته بشن. پروتکل لایه 2 به چندین منطور متفاوت ساخته میشن، برخی از اون ها برای حل مشکل مقیاس پذیری و برخی دیگه برای بالا بردن توان و عملکرد بلاک چین لایه 1.

لایه 2 توانایی حمل برخی از بارهای زنجیره اصلی رو با ارسال برخی دیتاها به کانال های پردازشی مخلتف رو داره. سپس دیتاهای پردازش شده رو به پروتکل اصلی بلاک چین منتقل کنه. در نتیجه بلاک چین اصلی دارای حجم تراکنشی و مشکل مقیاس پذیری کمتری خواهد بود که پردازش و پاسخ سریع تری رو فراهم می کنه.

علاوه بر این، اکثر پلتفرم های لایه 2 موجود توسعه داده شدن تا پروتکل بلاک چین اصلی بی تاثیر بمونه. این به این معناست که موقع انجام تراکنش های کوچک، کاربران مجبور نیستن وقت خودشون رو برای تایید ماینر تلف کنن یا هزینه های تراکنش بالایی بپردازند. پروتکل های لایه 2 اکثرا به عنوان کاتالیزورهای بلاک چین اصلی شناخته میشن که می تونن مزایای غیرمتمرکز بودن لایه 1 رو حفظ کنن.

مهم ترین آلت چین ها:

مهم ترین آلت چین ها:

همونطور که در پارت های قبلی بیان کردیم، توکن هایی که در آلت چین معامله میشن، آلت کوین نامیده میشن. اما هر آلت کوینی، آلت چین مختص خودش رو نداره و بیشتر آلت کوین ها، توکن هایی هستن که بر روی یک شبکه ارزهای دیجیتال که از قبل وجود داره، اجرا میشن.

برخی از آلت کوین ها وجود دارن که روی آلت چین مخصوص خودشون اجرا میشن.

  • Ethereum (ETH)
  • Binance Smart Chain (BNB)
  • Solana (SOL)
  • Cardano (ADA)
  • Terra (LUNA)
  • Polkadot (DOT)
  • Avalanche (AVAX)
  • Polygon (MATIC)
  • NEAR Protocol (NEAR)
  • Cosmos (ATOM)
  • Fantom (FTM)
  • Arbitrum
  • Harmony (ONE)

نحوه استفاده از آلت چین (Altchain):

نحوه استفاده از آلت چین (Altchain):

فقط آشنایی با آلت چین و ویژگی های اون در دنیای کریپتو کافی نیست و باید نحوه استفاده از آلت چین رو بلد باشین.

ساخت کیف پول

استفاده از آلت چین تفاوتی زیادی با بلاک چین های بیت کوین یا اتریوم نداره. برای استفاده از اون کاربران برای دخیره و دریافت توکن هاشون نیازمند یک کیف پول هستن. کیف پول Exodus و کیف پول Coinbase دو کیف پول دیجیتالی هستن و می تونن با بلاک‌ چین‌های مختلفی از جمله مهم‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین آلت چین‌ها تعامل داشته باشن.

استفاده از آلت چین برای معامله رمزارزها

کاربرانی که قصد خرید و فروش آلت کوین رو دارن. روش اول ایجاد یک حساب کاربری در صرافی مانند بایننس هست. سپس واریز ارز فیات در کیف پول و استفاده از اون برای خرید و فروش.

روش دوم استفاده از کیف پول اصلی رمزارز هست. بیشتر کیف پول ها آپشن خرید مستقیم ارز دیجیتال با استفاده از ارز فیات رو دارن. در این صورت دیگه نیازی نیست کاربر از یک صرافی متمرکز برای خرید و فروش ارز استفاده کنه.

ارتباط با اکوسیستم بلاک چین

کاربران بعد از خرید آلت کوین، می تونن اون رو با هر آلت چینی که دوست دارن مبادله یا خرید و فروش کنن. کاربران می تونن از پلتفرم های مالی غیرمتمرکز (Defi) استفاده و سود کسب کنن.

آینده آلت چین:

با پیشرفت دنیای کریچتو، به احتمال زیاد شاهد آلت چین هایی کاربردی تر خواهیم بود. پیش‌بینی میشه که بسیاری از توکن‌های غیرمتمرکز محبوب در آینده در شبکه‌های آلت چین اجرا و معامله بشن.

نتیجه و جمع بندی:

با رشد روزافزون صنعت ارزهای دیجیتال انتطار میره که در آینده شاهد آلت چین های پیشرفته تر باشیم. این احتمال هم وجود داره که بیشتر برنامه های غیرمتمرکز محبوب در آینده در شبکه های جایگزین اجرا بشن.


نظرات کاربران در مورد آلت چین(Altchain) چیست؟
سوال امنیتی :1+93 = ?