اسپرد(Spread) در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

1402/02/01

اسپرد یا Spread؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین اسپرد در فروش و خرید ارز دیجیتال چیست؟ نکات مهم درباره اسپرد ارزهای دیجیتال کدامند؟ به نظر شما اسپرد خرید و فروش چجوری کار می کنه؟ ارتباط اسپرد خرید و فروش با نقدشوندگی چجوریه؟ چه چیزی باعث بالا رفتن اسپرد خرید و فروش میشه؟

زمان خرید و فروش هر دارایی، قیمت های مختلفی بین دو طرف خریدار و فروشنده پیشنهاد میشه. اختلافی که بین پایین ترین قیمت پیشنهاد شده توسط فروشنده و بالاترین قیمت پیشنهاد شده توسط خریدار در یه معامله ارزی وجود داره، میزان اسپرد یه معامله رو مشخص می کنه. اسپرد یکی از مفاهیم مهم در بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اسپرد در بازار ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد اسپرد خرید و فروش یا Spread به شما ارائه کنیم و به عوامل تاثیرگذار در اسپرد خرید و فروش بپردازیم و نکات مهم درباره اسپرد معاملات رو مورد بررسی قرار بدیم.

اسپرد در بازار ارز دیجیتال چیست؟

اسپرد در بازار ارز دیجیتال چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که اسپرد در بازار ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اسپرد(Spread) در بازار ارزهای دیجیتال به اختلاف قیمت سفارش خرید و سفارش فروش گفته میشه. این اختلاف قیمت به دلایل مختلفی به وجود اومده و در بازارهای سنتی توسط بازارسازها یا همون ارائه دهنده های نقدینگی واسطه به وجود میاد. اسپرد در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل اختلاف قیمتی بین سفارش Limit خریداران و فروشنده ها به وجود میاد. شما در زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال، باید اسپرد معاملات رو زیر نظر داشته باشین.

جالب اینجاست که بدونین اسپرد در معاملات، تفاوت بین قیمت خرید(Offer) و قیمت فروش(Bid) برای یه ارز دیجیتال مشخص هست. اسپرد یکی از قسمت های اصلی و مهم معاملات بازارهای مالی هست. خیلی از صرافی ها و سایر پلتفرم های معاملاتی، قیمت های خودشون رو به صورت اسپرد مشخص می کنند. یعنی قیمت خرید یه دارایی یا ارز دیجیتال همیشه کمی بالاتر از قیمت بازار پایه هست. از طرف دیگه، همیشه کمی پایین تر از قیمت پایه هست. اسپرد می تونه معنی های زیادی داشته باشه، با این حال اون ها به تفاوت بین دو قیمت اشاره دارن.

مقاله پیشنهادی: آموزش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

عوامل تاثیرگذار در اسپرد خرید و فروش

عوامل تاثیرگذار در اسپرد خرید و فروش

همونطور که گفتیم، اسپرد به اختلاف قیمتی که خریداران و فروشنده ها برای معامله یه دارایی پیشنهاد میدن گفته میشه میزان اسپرد در بازارهای مالی سنتی به شدت بیشتر از بازارهای غیرمتمرکز مثل بازار رمزارزها هست، چون در این بازارها نقدینگی کمتری وجود داره. عوامل زیادی در اسپرد خرید و فروش ارزهای دیجیتال تاثیرگذار هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی عوامل تاثیرگذار در اسپرد خرید و فروش بپردازیم.

نقدشوندگی(Liquidity)

یکی از عوامل تاثیرگذار در اسپرد خرید و فروش ارزهای دیجیتال، نقدشوندگی یا Liquidity هست. نقدشوندگی به معنی سهولت خرید و فروش یه دارایی یا ارز دیجیتال هست. هرچقدر نقدشوندگی دارایی بیشتر باشه، خرید و فروش اون آسون تر و سریع تر میشه و اختلاف قیمت های پیشنهاد هم کمتر میشه. به همین دلیل هست که اسپرد در بازارهای مالی سنتی بیشتر در بازار کریپتو هست.

بیشتر بدانید: چگونه درآمد خود را از ارزهای دیجیتال نقد کنیم؟

نوسان(Volatility)

نوسان یا Volatility هم یکی دیگه از عوامل تاثیرگذار در اسپرد خرید و فروش رمزارزهاست. جالب اینجاست که بدونین نوسان یا تغییر قیمت در بازار کریپتو نشون دهنده تغییرات قیمت دارایی در یه بازه زمانی یا تایم فریم خاص هست. در دوره هایی که نوسانات قیمتی زیادی در بازار و چارت قیمتی ارزهای دیجیتال یا دارایی ها حاکم هست، معمولا اسپرد معاملات هم بیشتر میشه.

حجم معاملات(Volume)

یکی دیگه از عوامل تاثیرگذار در اسپرد خرید و فروش ارزهای دیجیتال، حجم معاملات یا Volume هست. توجه داشته باشین که حجم معاملات روزانه یه ارز دیجیتال یا دارایی عامل مهمی برای تعیین اسپرد هست. دارایی هایی که حجم معاملات روزانه بالاتری دارن، معمولا اسپرد یا Spread کمتری خواهن داشت. به همین دلیل هست که اسپرد در معاملات رمزارزها کمتره، چون تعداد معاملات زیادی دارن.

مقاله پیشنهادی: مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

نکات مهم درباره اسپرد معاملات

نکات مهم درباره اسپرد معاملات

اسپرد در معاملات ارزهای دیجیتال یکی از مفاهیمی هست که تریدرها باید بهش توجه داشته باشن. برخی از مهم ترین نکات درباره اسپرد معاملات عبارت هستن از:

  • قیمت فروش نشون دهنده تقاضا و قیمت خرید، نشون دهنده عرضه برای یه ارز دیجیتال هست.
  • اسپرد در خرید و فروش،تفاوت بین بالاترینن قیمتی که خریدار می تونه برای یه ارز دیجیتال بپردازه و پایین ترین قیمتی که فروشنده حاضره در ازای فروش دارایی خودش دریافت کنه رو نشون میده.
  • اسپرد هزینه انجام تراکنش هست. افراد قیمت پذیر در قیمت خرید می خرن و در قیمت فروش می فروشن، ولی بازارساز در قیمت فروش می خره و در قیمت خرید می فروشه.
  • اسپرد خرید و فروش در عمل به عنوان معیاری برای سنجش نقدینگی بازار در نظر گرفته میشه.

مزایای معامله با اسپرد ثابت

احتمالا از خودتون بپرسین که معامله با اسپرد ثابت چه مزایایی به دنبال داره. بهتره بدونین معامله یا خرید و فروش با اسپرد ثابت به سرمایه گذاری کمتری نیاز داره و محاسبات مربوط به هزینه های جانبی معاملات رو قابل پیش بینی می کنه. با توجه به بدون تغییر بودن میزان اسپرد میشه به راحتی فهمید که چه مبلغی رو در زمان بازار کردن یه معامله یا خرید و فروش باید پرداخت کرد.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اسپرد در بازار ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد اسپرد خرید و فروش یا Spread به شما ارائه کنیم و به عوامل تاثیرگذار در اسپرد خرید و فروش بپردازیم و نکات مهم درباره اسپرد معاملات رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، به تفاوت بالاترین قیمت ارائه شده توسط فروشنده و پایین ترین قیمت پیشنهادی از سمت خریدار، اسپرد گفته میشه. اسپرد در همه بازارهای مالی مفهوم مشابهی داره، ولی مقدار اون به عوامل مختلفی بستگی داره.

 


نظرات کاربران در مورد اسپرد(Spread) در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :1+85 = ?