اوردر بوک(Order Book) چیست؟

1402/01/31
اوردر بوک(Order Book) چیست؟

اوردر بوک یا Order Book؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا چیزی در مورد این مفهوم می دونین؟ اصلا می دونین اوردر بوک چیست و چجوری کار می کنه؟ دلیل اهمیت اوردر بوک در معاملات ارزهای دیجیتال چی می تونه باشه؟ اوردر بوک چه کاربردی در بازار کریپتو داره؟

در دنیای معاملات کریپتو که رابطه پویایی بین خریداران و فروشندگان در جایی به نام دفتر سفارش به نمایش در میاد، با تعاملات هر دو طرف این ترید صورت نمی گیره. دفتر سفارش ابزاری هست که به صورت همزمان سفارش های یک دارایی خاص رو به تصویر می کشه و نشون دهنده عرضه و تقاضای اون دارایی هست؛ ولی درحالی که همه دفاتر سفارش یک هدف رو دنبال می کنن، حضور اونا در هر صرافی ارز دیجیتال می تونه کمی متفاوت باشه. ما سعی می کنیم در مقاله اوردر بوک چیست؟ اطلاعاتی در مورد اوردر بوک یا Order Book به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای اوردر بوک بپردازیم و عملکرد اوردر بوک رو مورد بررسی قرار بدیم.

 توضیح Order Book

اوردر بوک(Order Book) چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که اوردر بوک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اوردر بوک رو میشه مثل یک لیست الکترونیکی دونست که تمامی خرید و فروش ها در اون قرار می گیرن و اطلاعات کامل و جامعی رو به فروشندگان یا خریداران ارائه میده. مهم نیست شما در چه بازاری فعالیت میکنین، به هرحال این دفتر تمامی سفارش ها رو به شما نشون میده تا با دیدی باز خرید و فروش تان رو انجام بدین.    

اوردر بوک تعداد سفارشات پیشنهاد شده یا ارائه شده در یک قیمت خاص و یا عمق بازار رو فهرست میکنه. دفتر سفارش همچنین مشارکت کنندگان در بازار روشناسایی می کنه. این فهرست ها به تریدرها کمک می کنن که از شفافیت بازار مثل اطلاعات قیمت، موجود، عمق معاملات و غیره استفاده کنن. اوردر بوک همچنین میتونه برای شرح وضعیت سفارشاتی استفاده شه که یک شرکت از مشتریان خود دریافت می کنه. دفتر سفارشات داینامیک یا پویا هست. یعنی در طول روز مدام اپدیت و بروز رسانی میشه.

در اوردر بوک شما می تونین بالاترین پیشنهاد و پایین ترین قیمت توافق شده رو ببینین؛ این به شما شرایط حکم فرما بر بازار و قیمت رو نشون میده. این دفتر همچنین با نمودارهای کندل استیک همراه میشه که می تونه اطلاعات مفیدی درباره وضعیت گذشته و فعلی بازار ارائه بده.

مقاله پیشنهادی: آموزش ترید در ارزهای دیجیتال

قسمت خرید اوردر بوک

قسمت خرید اوردر بوک

قسمت خرید معرف همه سفارشات خرید باز با قیمتی کمتر از قیمت معامله شده قبلی هست.

به این پیشنهاد از جانب خریدار، Bid یا قیمت پیشنهادی خرید می گویند. قیمت پیشنهادی خرید بیانگر علاقه معامله گر هست و چنین چیزی رو بیان می کنه: من پیشنهاد خرید X واحد کوین رو با قیمت مشخص میدم. بعد از اینکه قیمت بیت کوین پیشنهادی با یک سفارش خرید مناسب هماهنگ شد، معامله انجام میشه. هنگامی که سفارشات خرید زیادی با قیمت مشخص وجود داشته باشه، چیزی به اسم دیوار خرید شکل میگیره.

دیوار خرید بر قیمت یک دارایی تاثیر می ذاره؛ چون اگه سفارش بزرگی صورت نگیره، اوردر خرید با قیمت پیشنهادی کمتر انجام نمیشه. از اونجایی که سفارشات زیردیوار خرید، قبل از تکمیل و انجام شدن سفارشات بزرگ تر نمی تونن انجام بشن، پس قیمت نمی تونه کاهش پیدا کنه و در عوض، دیوار همچون سطح حمایتی کوتاه مدت عمل می کنه.

مقاله پیشنهادی: چگونه در بازار ارزهای دیجیتال سیو سود کنیم؟

ویژگی های اوردر بوک چیست؟

ویژگی های اوردر بوک چیست؟

در هر پلتفرمی که مربوط به بازارهای مالی هست می تونین اوردر بوک ها رو ببینین.

از جمله مهم ترین مشخصه های دفرچه ثبت سفارش میشه به آپدیت متداول و بروزرسانی های پیوسته اون اشاره کرد. در طی روز اوردر بوک بارها بروزرسانی میشه تا سفارش ها خرید و فروش جدید رو وارد لیست خود کنن. همچنین دفرچه های سفارش بالاترین و پایین ترین قیمت ها رو هم برای خرید و هم برای فروش به شما نشون میدن. این اطلاعات کمک می کنه تا معاملات سودآوری رو انجام داده و از ریز جزئیات قیمت دارایی ها مطلع شین.

شاخصه ای که اوردر بوک برای معامله گران مهم می کنه، ارتباط این دفترچه با کندل استیک ها و نمودار سهام و دارایی ها هست. در واقع هماهنگی دفتر سفارش ها با کندل ها باعث میشه درباره گذشته و وضعیت فعلی بازار اطلاعات سودمندی به دست آورده و از اونا در تحلیل های خود استفاده کنین.

کاربردهای اوردر بوک

کاربردهای اوردر بوک

یکی از کاربرد های اوردر بوک که در انجام معامله میشه از اون استفاده کرد، اینه که با بررسی اون امکان تشخیص ادامه روند برای شما فراهم میشه.

حتما شما هم می دونین میزان عرضه و تقاضا در بازار روند رو مشخص می کنه؛ زمانی که تقاضا برای یک دارایی بیش از عرضه باشه، روند صعودی و زمانی که عرضه بیش از تقاضا باشه، روند نزولی خواهد بود.

گاهی با وجود تعداد بسیار زیاد خریدار یا فروشنده در یک محدوده قیمتی، شاهدیم که کندل در نمودار قیمتی قرمز یا منفی شده. در لیست سفارش های خرید کمتر از حجم فروش هست؛ برای مثال 100واحد کالا برای عرضه وجود داره و با وجود چند خریدار هنوز هم کل واحدها به فروش نرسیدن.

در چنین شرایطی میشه گفت قدرت فروشنده ها بیشتر از قدرت خریداران هست؛ پس احتمال افت قیمت وجود داره. استفاده از این نکات در کنار انواع دیگه تحلیل به شما کمک می کنه معاملات موفق تری داشته باشین. از دیگر کاربردهای اوردر بوک بهینه ترکردن نقاط ورود و خروج وهمچنین حد سود و حد ضرر هست. برای این کار شما با بررسی لیست سفارش ها متوجه می شین قدرت در کدام سمت بازار هست و در نتیجه در زمان درست وارد معامله می شین.

همچنین زمانی که حد سود و حد ضرر خود رو انتخاب کرده باشین، میتونین با بررسی حجم معاملات در اون محدوده قیمتی مطمئن شین که حد سود و حد ضرر رو به درستی انتخاب کردین و برای مثال با حجم سنگین در یک قیمت نزدیک به حد ضرر، استاپ شما فعال نمیشه.

اعمال تغییرات در اوردر بوک

عملیاتی که تریدر می تونه انجام بده، حذف سفارشی هست که پیش از این ثبت کرده. اگه در صرافی ها معامله کرده باشین، حتما مشاهده کردین که بعد از سفارش اون رو در پنل معاملاتی خود و در بخش سفارش هایی می بینین که خودتان ثبت کرده این. ویژگی های مختلف سفارش رو می تونین در ردیف مربوط به سفارش خود مشاهده کنین و معمولا اخرین گزینه به کنسل کردن سفارش پیش از انجام معامله اختصاص یافته.

تغییر دیگری که میشه انجام داد، اینه که تریدر اقدام به تغییر حجم یا قیمت سفارش خود کند که البته در این حالت با توجه به صرافی ای که در اون فعالیت می کنین، ممکنه رتبه سفارش شما جابه جا بشه که باید به این موضوع توجه داشته باشین.

بخش های اوردر بوک

بخش های اوردر بوک

به طور کلی هر اوردر بوک شامل چندین و چند بخش هست که به عنوان نمونه برخی از این بخش ها رو بیان می کنیم.

  • قیمت پیشنهادی:

بالاترین قیمتی که خریداران مایل به خرید یک دارایی خاص هستن در اوردر بوک ثبت میشه. این عدد نشون میده که قیمت پیشنهادی که خریداران اعلام کردن چه قیمتی هست.

  • آخرین قیمت معامله شده:

قیمتی که اخرین بار دارایی در بازار معامله شده . در واقع هر سهمی یا هر رمز ارزی اخرین بار با یک قیمتی خرید و فروش شده که این عدد در لیست اوردر بوک ثبت میشه.

جمع بندی و نتیجه

دفتر سفارش بازار نوعی دفتر سفارش هست که در اون معامله گران برای خرید یا فروش سفارشات به قیمت رایج بازار اقدام می کنن. سفارش بازار سفارش خرید یا فروش یک دارایی به قیمت فعلی بازار هست. اوردر بوک به تریدر فرصت تصمیم گیری آگاهانه تری در خصوص علاقه به خرید و فروش ارز دیجیتال مشخص میده.


نظرات کاربران در مورد اوردر بوک(Order Book) چیست؟
سوال امنیتی :5+62 = ?