بهترین اکسپلورر یا جستجوگرهای بلاک چین کدامند؟

1402/02/01

بهترین اکسپلورر یا جستجوگرهای بلاک چین کدامند؟؛ مفهوم جدید در بازار ارزهای دیجیتال! ایا چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین اکسپلورر بلاک چین چیست؟ این فناوری چجوری کار می کنه؟ نقش اکسپلورر در بلاک چین چیست؟ اکسپلورر بلاک چین چه کاربردهایی داره؟ چه چیزی باعث میشه تا اکسپلورر بلاک چین منحصر به فرد بشه؟

نوعی ابزار آنلاین هست که به شما امکان میده تا اطلاعات لحظه ای و تاریخی در مورد یک بلاک چین، از جمله داده های مربوط به بلوک های استخراج شده، تراکنش های انجام شده، آدرس کیف پول ها و موارد دیگه مثل زمان و مقدار دارایی منتقل شده رو جست و جو کنین. این ابزارها مثل موتور جست و جوی تراکنش های شبکه بلاک چین عمل می کنن. بلاک چین ها ذاتا به عنوان پایگاه داده هایی بزرگ، عمومی و شفاف طراحی شدن. ما سعی می کنیم در مقاله اکسپلورر بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد اکسپلورر بلاک چین یا Blockchain Explorer به شما ارائه کنیم و به بررسی بهترین اکسپلوررها بپردازیم.  

اکسپلورر بلاک چین چیست؟

اکسپلورر بلاک چین(Blockchain Explorer) چیست؟

بعد از یادگیری مفاهیم فناوری بلاک چین، خوب هست که با مفهوم جستجوگر بلاک چین و اهمیت اون در دنیای ارزهای دیجیتال آشنا شین. به عنوان ابزاری ضروری برای جست و جو و بررسی پلتفرم ها و برنامه های غیر متمرکز و مشاهده و مدیریت تراکنش های شبکه بلاک چین، آشنایی و استفاده از مرورگرهای بلاک چین برای تمامی کاربران ضروری هست. از اونجایی که این ابزارها برای مشاهده و پیگیری تراکنش های شما هستن، باید در انتخاب دقت داشته باشین.

بدون شک واسط خط فرمان یا CLI ابزاری قوی و کاربرد برای دستیابی به اطلاعات بلاک چین و تعامل با اون هست. اما همون طور که می تونین حدس بزنین، استفاده از واسط خط فرمان، تنها برای کسانی مفید هست که تجربه و اطلاعات کافی در مورد برنامه نویسی دارن. به این دلیل هست که ضرورت استفاده از کاوشگرهای بلاک چین ها درک میشه. جست و جوگر بلاک چین توسط صاحبان ارزهای دیجیتال برای نظارت بر وضعیت تراکنش های ارسالی و دریافتی استفاده میشن. به بیان دیگر، این ابزارها طیف گسترده ای از برنامه ها رو ارائه میدن و اساسا به عنوان یک موتور جست و جوی بلاک چین ،مثل گوگل برای اینترنت عمل می کنن.

بیشتر در این زمینه بدانید: مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟

آموزش استفاده از اکسپلورر بلاک چین

آموزش استفاده از اکسپلورر بلاک چین

وقتی که ازیک سایت مرورگر بلاک چین بازدید می کنین، احتمالا یک نوار جستجو رو می بینین که به شما امکان میده انواع خاصی از اطلاعات رو بازیابی کنین، معمولا آدرس های کیف پول، هش تراکنش ها و شماره های بلوک، اگرچه این میزان بر اساس کاوشگر و بلاک چین متفاوت هست. به همین ترتیب، صفحه اصلی بیشتر کاوشگرهای بلاک چین اغلب اطلاعات مربوط به آخرین تراکنش ها و بلوک ها رو نمایش میده.

همچنین میتونین با جستجوی آدرس کیف پولی که از اون ارسال کرده این، تراکنش خود رو مشاهده کنین. مطمئن شین که آدرس کلید عمومی خود رو وارد کنین وآدرس کلید خصوصی خود رو هنگام جستجو وارد نکنین. جستجوی تراکنش شما توسط بلوکی که در اون قرار داره، توصیه نمیشه؛ چون بلوک احتمالا شامل بسیاری از تراکنش های دیگه هست.

شاید مفهوم سازی یک کاوشگر بلاک چین مثل یک موتور جستجو برای یک بلاک چین مفید باشه. این ابزارهای مفید بینشی در مورد عملکرد یک بلاک چین از مکانیسم اجماع گرفته تا تاریخچه تراکنش ارائه میده و ابزاری ضروری در جهت یابی اکوسیستم بلاک چین هستن.

بهترین اکسپلورر یا جستجوگرهای بلاک چین

بهترین اکسپلورر یا جستجوگرهای بلاک چین

میشه گفت از مرورگرهای بلاک چین برای ارائه ی خدماتی بیشتر از بررسی وضعیت تراکنش ها در دفتر کل توزیع شده استفاده میشه. این ابزارها میتونن گزارش هایی در مورد نقاط مختلف داده مربوط به تراکنش های روی بلاک چین ارائه بدن. تاریخ، کارمزد تراکنش، ارتفاع بلوک، آدرس های ورودی و خروجی و ارزش تراکنش تنها تعدادی از مهم ترین اطلاعات ارائه شده توسط یک جست و جو گر بلاک چین هستن. همون طور می دونین تراکنش ها در شبکه بلاک چین کاملا شفاف هستن، پس مرورگرهای بلاک چین باید بتونن اونا رو به طور شفاف ارائه بدن.

بسیاری از برنامه های غیر متمرکز مثل کیف پول های بیت کوین، از هشدارها برای آگاه کردن کاربران در مورد پردازش تراکنش ها استفاده می کنن. البته تمامی این پلتفرم های بلاک چین مشابه یکدیگه نیستن. از این رو، مرورگرها باید بتونن اطلاعات مورد نیاز کاربران در هر بلاک چین رو در اختیار اونا قرار بدن. لازمه بدونین که در حال حاظر هیچ معیار یا استاندارد خاصی برای تعیین بهترین جست و گر بلاک چینی وجود ندارن. با این حال، تعدادی از مرورگرهای بلاک چین توانسته ان، با جلب اعتماد و حمایت کاربران به بهترین و محبوب ترین مرورگرها تبدیل بشن.

مقاله پیشنهادی: مرورگر Brave چیست و کسب درآمد از آن چگونه است؟

مرورگر بلاکچین چگونه کار می کنه؟

مرورگر بلاکچین چگونه کار می کنه؟

مرورگرهای بلاک چین با استفاده از پایگاه داده ای کار می کنن که تمام بلاک چین ها رو در قالب و جدول های قابل جستجو نگهداری می کنه. پس مرورگر با همکاری یک رابط نود کار می کنه تا ابتدا تمام داده های یک بلاک چین مشخص رو استخراج کنه. پس از آنکه مرورگر داده ها رو استخراج کرد، اونارو در جدول هایی که به راحتی قابل جستجو هستن ذخیره می کنه.

مرورگر آخرین تراکنش ها و بلوک ها رو جمع آوری می کنه و اونا رو بر اساس دسته های قابل جستجوی تعریف شده مرتب می کنه؛ از جمله این دسته بندی ها میشه به آدرس های کیف پول، شناسه های تراکنش، فهرست های کامل، موجودی و غیره اشاره کرد. مرورگر بلاک چین همچنین رابطی رو در اختیار کاربر قرار میده تا بتونه اطلاعات رو از طریق اون جستجو کنه. از نظر فناوری، مرورگر بلاک چین ممکنه از یک پایگاه داده رابطه ای، پایگاه داده SQL و یک APl استفاده کنه.

این موضوع باعث میشه استفاده از مرورگرها سریع باشه. اکثرا بلاکچین ها از 24 جدول شامل بلوک، آدرس، تراکنش و غیره استفاده می کنن. هر ردیف دارای یک شناسنامه یا کلید منحصر به فرد هست؛ برای عنوان، آدرس استفاده شده در بلاکچین یک شناسنامه منحصر دارن.

انواع بلاک اکسپلوررها

انواع بلاک اکسپلوررها

اولین مرورگر بلاک مربوط به بیت کوین بود که در نوامبر 2010 ایجاد شد. در ادامه برای هر کدوم از ارزهای دیجیتالی بلاک اکسپلورر اختصاصی به وجود اومد. برخی از سایت ها تنها یک بلاک چین رو بررسی می کنن و برخی دیگه به چندین بلاک چین اختصاص می یابه. لیست مهم ترین مرورگرهای بلاک چین رو در ادامه می تونین مشاهده کنین:

  • Blockexplorer.com

بلاک اکسپلورر، اولین مرورگر موجود در دنیای رمز ارزهاست که از نوامبر 2010 فعالیت خود رو آغاز کرد. این سایت قدمت بالایی داره و میشه با توجه به رابط کاربری ساده اون، اطلاعات موجود در شبکه بیت کوین رو به راحتی در اون جستجو کرد. مشکل این سایت عدم پوشش شبکه بلاک چینی آلت کوین هاست.

  • Etherscan.com

برخی از ارزهای دیجیتال، بلاک چین اختصاصی خود رو دارن، از جمله این ارزها میشه به بیت کوین و اتریوم اشاره کرد. برخی دیگه بر روی شبکه های بلاک چینی اصلی قرار می گیرن. به این ارزهای دیجیتال توکن گفته میشه. جالبه بدونین که تا زمان نگارش این مقاله بیش از 400هزار توکن در شبکه اتریوم ثبت شده. اطلاعات تمامی این توکن ها رو می تونین از سایت اتر اسکن دریافت کنین. این سایت، جامع ترین مرورگر بلاک چین اتریوم هست.

  • Blockchain.com

شاید بررسی جداگانه آدرس های رمز ارزی در سایت های متفاوت، برای همه کاربران جذاب نباشه. سایت بلاک چین این مشکل رو برطرف کرده. بلاک چین مرورگر جامع ارزهای دیجیتال هست که می تونین تعداد زیادی از شبکه های رمز ارزی مثل بیت کوین، اتریوم، ریپل، بایننس چین،لایت کوین و مونرو رو در اون رصد کنین.

  • Becscan.com

برای افرادی که تمایل دارن تا تراکنش ها و قراردادهای موجود در شبکه بایننس رو مشاهده کنن، بایننس اسکن گزینه بسیار خوبی هست.

کاربرد جستجوگر بلاکچین چیست؟

کاربرد جستجوگر بلاکچین چیست؟

برای توضیح مرورگر بلاک چین از مرورگرهای بلاک چین بیت کوین صحبت خواهیم کرد، اما هر بلاک چینی رابط و عملکردی مشابه با مرورگر مخصوص به خود داره.

  • فید بلوک

در مرورگرهای بلاک چین در بخش Latest blocks می تونین بلوک هایی که اخیرا روی بلاک چین بیت کوین استخراج شدن رو جستجو کنین. معمولا، تموم مرورگرهای بلاک چین فید زنده تمام بلاک های خود رو ارائه میدن، از جمله تازه ترین بلوک هایی که به بلاک چین اضافه شدن.

  • تاریخچه تراکنش یک آدرس مشخص

با استفاده از یک مرورگر بلاک چین بیت کوین، می تونین تاریخچه هر آدرس عمومی بیت کوین و همچنین تعداد تراکنش های دریافتی، موجودی، و غیره اون رو بررسی کنین.

  • وضعیت استخر حافظه

از طریق یک مرورگر بلاک چین، می تونین وضعیت استخر حافظه رو مشاهده کنین، جایی که تعداد کل تراکنش های تایید نشده به همراه جزئیات تراکنش ثبت میشن.

جمع بندی و نتیجه

در واقع، مرورگر بلاک چین برای همه کاربران ارزهای دیجیتال مهم هستن. مرورگرهای بلاک چین با هدف برطرف کردن نیاز کاربران مشاهده و خواندن داده های دقیق در مورد تراکنش ها وهمچنین اطمینان از شفافیت تراکنش ها و بلاکچین توسعه یافته ان. اولین مرورگر بلاکچین بیت کوین در نوامبر 2010 شروع به کار کرد.

مرورگرهای بلاک چین خوندن تاریخچه تراکنش های بلاک چین، موجودی کیف پول و تایید وضعیت تراکنش رو در صورت تایید یا عدم تایید اون ها رو امکان پذیر می کنن.


نظرات کاربران در مورد بهترین اکسپلورر یا جستجوگرهای بلاک چین کدامند؟
سوال امنیتی :8+95 = ?