فورک در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

1401/10/23
فورک در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

 

یکی از مفهوم های پرکاربرد در دنیای ارزهای دیجیتال فورک، هارد فورک و سافت فورک هست. می خواهیم بدونیم مفهوم فورک در ارز دیجیتال چیه، عوامل موثر در رخداد فورک کدامند و تاثیر فورک بر قیمت ارز دیجیتال چجوریه؟ بهتره بدونین یکی از کاربردهای مفهوم فورک در توسعه نرم افزارهای متن باز هست. معمولا برای تقسیم شدن یه پروژه به دو یا چند نسخه دیگه از مفهوم فورک استفاده میشه. به این شکل که کد منبع یه پروژه کپی شده و تغییراتی روی اون اعمال میشه. با واقع این اتفاق برنامه جدیدی به وجود میاد. فورک در شبکه بلاک چین هم باعث تقسیم بلاک چین میشه. به این صورت که بلاک چین به دو زنجیره مختلف تقسیم شده و هر کدوم از اون ها قوانین اجماع خاص خودشون رو دارن. در اصل فورک ها روشی برای ایجاد تغییر قوانین اجماع در بلاک چین هستن.

فناوری بلاک چین نوعی تکنولوژی فوق العاده رو به پیشرفت هست و با راه حل های خودش، زندگی خیلی از مردم در دنیا رو تغییر داده. ولی این فناوری هم نیازمند بروزرسانی و گسترش هست. در حالی که خود بلاک چین غیرقابل تغییر هست. ولی توکن ها یا کوین هایی که روی بستر بلاک چین عرضه میشن، تغییر پذیر هستن. اینجاست که با اصطلاح فورک در دنیای ارزهای دیجیتال روبرو میشیم. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله فورک در ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد فورک یا Fork به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع فورک در بلاک چین بپردازیم و اینده فورک کردن در ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم.

فورک Fork چیست؟

فورک Fork چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم فورک یا Fork رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که فورک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فورک در علوم کامپیوتر به معنی دریافت کد منبع از یه نرم افزار منبع باز و تغییر کدهای اون برای توسعه یه نرم افزار کاملا جدید هست. فورک نتیجه به بن بست رسیدن یه پروژه نرم افزاری هست، جوری که دیگه ادامه کار برای همه یا بخشی از اعضا غیرممکن هست. معمولا فورک زمانی اتفاق می افته که اعضای تیم توسعه قار به حل مشکلات نباشن یا اینکه بر روی مراحل توسعه بعدی به اجماع نرسن.

جالب اینجاست که بدونین تغییر اطلاعات ثبت شده در بلاک چین غیرممکن هست. بلاک چین از پروتکل هایی پیروی می کنه که توسط برنامه نویس ها پیاده سازی شده و تغییر ناپذیر هستن. در بلاک چین بیت کوین همیشه اندازه بلاک 1 مگابایت هست و یا زمان یه بلاک 10 دقیقه هست. موضوع عدم ایجاد تغییر در بلاک چین برای کسانی که با قوانین موجود مخالف هستن، خوشایند نیست. به روز رسانی یا ایجاد بلاک چین جدید فورک یا انشعاب نام داره. از فورک زمانی استفاده میشه که نارضایتی از قوانین موجود وجود داره یا اینکه مشکل خاصی در شبکه به وجود اومده. این تغییرات می تونه شامل تغییر قوانین شبکه بلاک چین و حتی اضافی شده قابلیتی جدید به نسخه پیشین اون باشه.

انواع فورک در بلاک چین

انواع فورک در بلاک چین

همونطور که گفتیم، وقتی پروتکل یه ارز دیجیتال بروزرسانی میشه، فورک انجام شده. فورک ها به دلایل زیادی رخ میدن، از جمله رفع اختلالات نظرات فنی، ایجاد اعتماد و بازگشت سرمایه از دسن رفته و یا بروزرسانی شبکه بلاک چین که دلیل اصلی اون ها بیشتر وجود اختلاف در بین اجتماع یه ارز یا افزودن یه ویژگی جدید هست. فورک ها در بلاک چین و دنیای ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع فورک در بلاک چین بپردازیم تا اون ها رو بشناسین.

مقاله پیشنهادی: هارد کپ Hard Cap چیست؟

• هارد فورک

یکی از انواع فورک در بلاک چین، هارد فورک هست. در هارد فورک تغییرات اساسی در نرم افزار ایجاد میشه، جوری که دیگه با نسخه های قبلی سازگار نیست. اگه شرکت کننده ای این بروزرسانی رو انجام نده، برای همیشه از شبکه جدا میشه. هارد فورک در اصل یه انشعاب دائمی از بلاک چین به وجود میاره. یه مثال در مورد هارد فورک می تونیم به فورک بیت کوین کش اشاره کنیم که با اندازه بلاک 8 مگابایت ایجاد شد، به صورت مستقل از بلاک چین بیت کوین به فعالیت خودش ادامه داد.

• سافت فورک

یکی دیگه از انواع فورک در بلاک چین، سافت فورک یا Soft Fork) هست. سافت فورک یا انشعاب نرم که روشی سازگار با نسخه قبلی هست، نوعی بروزرسانی جزئی در نرم افزار ایجاد می کنه. اگه شرکت کننده ها در شبکه این بروزرسانی رو انجام ندن، همچنان می تونه در اعتبارسنجی و تایید تراکنش های شبکه شرکت کنند. ولی برای ثبت بلاک توسط ماینری که این آپدیت رو انجام نداده، مشکل به وجود میاد و شبکه بلاک اون رو رد می کنه.

آینده فورک کردن در ارزهای دیجیتال

آینده فورک کردن در ارزهای دیجیتال

انتظار نمیره که فورک کردن در ارزهای دیجیتال به زودی از بین بره. همونطور که چشم انداز بازار ارزهای دیجیتال در حال رشد هست، ما انتظار داریم که در آینده فورک های زیادی ببینیم. این به دلیل تغییر کردن مداوم دنیای ارزهای دیجیتال هست. دلیل مهم دیگه برای این که فورک کردن در ارزهای دیجیتال ادامه داره، کمک به پذیرش عمومی هست. بیت کوین برای استفاده پیچیده شده بود و بیت کوین کش به تراکنش های سریع تر کمک کرد. با پذیرش بیشتر عموم مردم، پروژه ها بیشتر متوجه نیاز خودشون به فورک کردن خواهند داشت. چون این کار باعث ارتقا در پروتکل، زمان تراکنش ها، کم نگه داشتن هزینه ماینینگ و خیلی مزایای دیگه میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فورک در ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد فورک یا Fork به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع فورک در بلاک چین بپردازیم و اینده فورک کردن در ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، فورک در علوم کامپیوتر به معنی دریافت کد منبع از یه نرم افزار منبع باز و تغییر کدهای اون برای توسعه یه نرم افزار کاملا جدید هست. فورک نتیجه به بن بست رسیدن یه پروژه نرم افزاری هست، جوری که دیگه ادامه کار برای همه یا بخشی از اعضا غیرممکن هست.


نظرات کاربران در مورد فورک در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟
سوال امنیتی :4+88 = ?