ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین

1401/07/23

ما سعی می کنیم در مقاله ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین، اطلاعاتی در مورد نحوه ساخت ارز دیجیتال بدون بلاک چین برای شما ارائه کنیم و به بررسی اولین تلاش ها برای ساخت ارز دیجیتال بپردازیم و ارزهای قبل از بیت کوین رو برای شما معرفی کنیم تا با این رمز ارزها آشنا بشین. شاید تعجب کنین و با بی باوری بگین ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین؟! ولی اشتباه برداشت نکنین. بیت کوین اولین ارز مبتنی بر بلاک چین هست و قیمت بیت کوین فراز و نشیب های زیادی رو تجربه کرده، ولی اولین پول دیجیتالی نیست و قبل از بیت کوین نیز پول های دیجیتال زیادی وجود داشت که هر کدوم از اون ها ویژگی ها و کاربردهای خاص خودشون رو داشتن که برخی از اون ها بعد از پیدایش بیت کوین از بین رفتن و برخی دیگه نیز باقی موندن.

ارز دیجیتال بیت کوین که از نظر بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران به عنوان ارز دیجیتال اصلی شناخته شده، از جمله رمز ارزهای باقی مونده در دنیای پر فراز و نشیب کریپتوکارنسی ها هست. این ارز دیجیتال که توسط شخصی با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 ایجاد شده، شروع کننده عصر جدیدی از فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بوده. هیچ شکی در این نیست که بیت کوین بر فضای ارزهای دیجیتال تاثیر انقلابی داشته. ولی آیا بیت کوین اولین ارز دیجیتال بوده و قبل از اون هیچ رمز ارز دیگه ای وجود نداشته؟ به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین، اطلاعاتی در مورد نحوه ساخت ارز دیجیتال بدون بلاک چین برای شما ارائه کنیم و به بررسی اولین تلاش ها برای ساخت ارز دیجیتال بپردازیم و ارزهای قبل از بیت کوین رو برای شما معرفی کنیم.

اولین فردی که پول دیجیتال را معرفی کرد:

همونطور که گفتیم، قبل از بیت کوین نیز پول های دیجیتال دیگه ای وجود داشتن که بدون بلاک چین فعالیت می کردن، از این رو منحصر به فرد بودن. همچنین اولین فردی که پول دیجیتال را معرفی کرد، شخصی به اسم David Chaum بود که یه دانشجوی 28 ساله دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه Berkeley کالیفورنیا بود که در سال 1983 یه رساله علمی رو منتشر کرد. بهتره بدونین این شخص اولین نفری هست که پول دیجیتال رو توصیف می کنه. David اهل یه خانواده ثروتمند آمریکایی و ریاضی دانی برجسته و شناخته شده هست و به عنوان رئیس دپارتمان رمزنگاری موسسه ریاضیات آمستردام منصوب شده.

مقاله پیشنهادی مرتبط: بیت کوین چیست؟

جالب اینجاست که بدونین David Chaum در رساله خودش عامل تمایز پول دیجیتال از پرداختی های کارت اعتباری رو ناشناسی می دونه. کاربران پول دیجیتال رو از بانک های خودشون دریافت می کنند و سپس این پول ناشناس میشه. این موضوع باعث میشه که بانک ها بونن که هر کسی چه مقدار پول مبادله کرده، ولی بانک ها نمی دونن که افراد این پول ها رو برای چه چیزی مورد استفاده قرار دادن.

اولین تلاش ها برای ساخت ارز دیجیتال از هلند شروع شد!

در اواخر دهه 1980 ایستگاه های پمپ بنزنین هلند از سرقت های شبانه رج می بردن، چون مجبور بودن برای سوخت گیری کامیون ها سراسر شب رو باز بمونن. برای تامین امنیت نگهبان ها، گروهی از توسعه دهنده ها تصمیم گرفتن کارت های هوشمندی رو که در اون زمون مورد آزمایش بودن، جایگزین پول نقد کنند. به این ترتیب، راننده های کامیون ها از این کارت ها به جای حمل پول نقد استفاده می کردن. این قضیه درست مربوط به 25 سال پیش از پیدایش بیت کوین بود. در همون زمان شخصی به اسم آلبرت هیجین که یه تاجر با نفوذ در زمان خودش بود، به بانک ها پیشنهاد کرد تا روشی به وجود بیارن که خریداران بتونن به صورت مستقیم از طریق حساب های بانکی خود پرداخت انجام بدن. این اختراع با اسم نقطه های فروش توسعه داده شد.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین در چه شبکه هایی قابل خرید و فروش است؟

معرفی ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین:

جالب اینجاست که بدونین قبل از بیت کوین نیز ارزهای دیجیتال زیادی وجود داشتن که به عنوان پول دیجیتال مورد استفاده قرار می گرفتن. نمونه ای از کاربردهای ارزهای قبل از بیت کوین می تونیم به روش پرداخت از پمپ بنزین های هلند اشاره کنیم. برخی از این ارزها بعد از پیدایش بیت کوین از بین رفتن و برخی دیگه نیز همچنان باقی مونده و به فعالیت خودشون ادامه دادن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله، به معرفی انواع ارزهای قبل از بیت کوین بپردازیم تا با این ارزها آشنا بشین.

• دیجی کش(DigiCash)

یکی از انواع ارزهای قبل از بیت کوین، پول دیجیتال دیجی کش یا DigiCash بود. بهتره بدونین دیوید چام که یه رمزنگار آمریکایی بود، در سال 1983 در یه مقاله علمی در مورد پول دیجیتال توضیحاتی داد و در سال 1989 دیجی کش رو بر اساس نظریات خودش توسعه داد. ارز دیجیتال دیجی کش از تکنولوژی امضای کور استفاده می کرد که قابلیت حفظ حریم خصوصی و امنیت رو برای تراکنش ها ایجاد می کرد. دولت و بانک ها نمی تونستن تراکنش هایی که در دیجی کش انجام می گرفت رو ردیابی کنند. ارز دیجیتال دیجی کش که قبل از شروع موج تجارت الکترونیک راه اندازی شده بود، با ظهور شرکت های پرداخت اینترنتی با مشکل روبرو شد.

• پی پل و ای گلد(Paypal e-gold)

یکی دیگه از انواع ارزهای قبل از بیت کوین، پی پل و گلد بود. بعد از دیجی کش، پی پل قدرت بسیاری رو برای سلطه ای طولانی مدت بر اقتصاد جهانی داشت. پی پل امکان پرداخت های شخص به شخص رو فراهم می کرد و به افراد امکان می داد تا با استفاده از مرورگرهای وب و بسیار سریع و امن پول ارسال کنند. پی پل امروزه یکی از متدهای شناخته شده پرداخت در دنیا هست و تونسته جایگاه خوبی برای خودش به دست بیاره.

مقاله پیشنهادی: آیا زمان درخشش بیت کوین فرا رسیده است؟

• بی مانی(Bmoney)

یکی دیگه از انواع ارزهای قبل از بیت کوین، پول دیجیتال بی مانی یا Bmoney هست که توسط شخصی به اسم وی دای(Wei Dao) در سال 1998 به عنوان یه سیستم پول الکترونیکی توزیع شده همتا به همتا مطرح شد. در سیستم Bmoney برای تایید تراکنش ها پاداش مشخص شده بود و برای تقلب یه جریمه در نظر گرفته شده بود. شرکت کننده های در شبکه باید مقداری پول رو به حساب مشخصی واریز می کردن که در صورت اثبات سوء نیت مجازاتی وجود داشت. تصورش سخت نیست که نقطه ضعف این راه حل در تشویق به همدستی بود.

• بیت گلد(BitGold)

یکی دیگه از انواع ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین، بیت گلد یا BitGold بود که توسط شخصی به اسم نیک سابو در سال 1998 راه اندازی شد. نیک سابو در سال 1994 برای اولین بار ایده قراردادهای هوشمند رو نیز مطرح کرده بود. ایده این پروژه بسیار به بیت کوین شباهت داشت، ولی به دلیل مشکلات فنی با شکست مواجه شد و هیچ وقت به مرحله اجرا نرسید. بسیاری از افراد این پروژه رو پایه گذار معماری بیت کوین می دونن. ساختاری که برای بیت گلد در نظر گرفته شده بود، بسیار شبیه به شبکه بیت کوین بود.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مقاله ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین، اطلاعاتی در مورد نحوه ساخت ارز دیجیتال بدون بلاک چین برای شما ارائه کنیم و به بررسی اولین تلاش ها برای ساخت ارز دیجیتال بپردازیم و ارزهای قبل از بیت کوین رو برای شما معرفی کنیم تا با این رمز ارزها آشنا بشین. همونطور که گفتیم، قبل از بیت کوین نیز پول های دیجیتال دیگه ای وجود داشتن که بدون بلاک چین فعالیت می کردن، از این رو منحصر به فرد بودن. همچنین اولین فردی که پول دیجیتال را معرفی کرد، شخصی به اسم David Chaum بود که یه دانشجوی 28 ساله دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه Berkeley کالیفورنیا بود.


نظرات کاربران در مورد ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین
سوال امنیتی :2+48 = ?