از کجا بفهمیم یک ارز در حال رشد است؟

1401/06/08


نحوه پیدا کردن یک ارز در حال رشد، شاید جزو مباحثی باشه که برای همه جذابیت داشته باشه. در سال 2021 تعدادی از ارز ها تا 100 برابر و حتی بیشتر نیز رشد قیمتی رو تجربه کردن. مانند شیبا، دوج کوین، سیف مون و... البته شناسایی ارز های مستعد رشد، کار راحتی نیست و یکسری معیاری هایی وجود داره که در خرید ارز های دیجیتال باید به اون توجه کنیم.

ما در این مقاله قصد داریم ارز های دیجیتال در حال رشد یا ارز های مستعد رشد رو شناسایی کنیم و منابعی که میتونن بهمون کمک کنن این ارز ها رو قبل از پامپ کردن، شناسایی و خرید کنیم رو معرفی کنیم.

دلایل سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال

در حال حاضر بیش از 20000 ارز دیجیتال در جهان وجود داره و روز به روز به تعداد این ارز ها افزوده میشه که بازار بسیار بزرگی برای سرمایه گذاران محسوب میشه. البته بازار ارز های دیجیتال هنوز نتونسته جای خودشو در کنار بازار های سنتی مانند بورس و فارکس تثبیت کنه و طیف گسترده ای از مردم رو علاقه مند به این بازار کنه.

بازار ارز های دیجیتال به علت مارکت کپ پایینش، نوسانات زیادی داره که این مورد در بازار های سنتی بسیار نادر هستش. البته این مورد مزایایی هم برای سرمایه گذاران خودش به همراه داره. اصلی ترین دلایل انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به ارز های دیجتال میتونیم به:

• بازدهی و سود آوری بالا نسبت به بازار های سنتی مانند طلا، بورس، نزدک و ... (البته این رخداد ناشی از بی ثبات بودن بازار و حجم بازاری کم هست که فرد سرمایه گذار در مدت زمان کوتاهی، سود یا ضرر زیادی رو ممکنه متحمل شه).

• امکان معامله در 7 روز هفته و به صورت شبانه روزی

• نقدینگی بالا و تقاضای زیاد

• امنیت بسیار بالای ارز های دیجیتال به دلیل استفاده از فناوری بلاک چین

این ها موارد اندکی هستن که افراد رو ملزم میکنه در ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنن؛ نکته ای که باید مد نظر داشته باشین اینه که اگه با دانش و آگاهی وارد این حوزه شین موفقیت در این بازار حتمی هست؛ فقط کافیه که دانشون رو بالا ببرین و به نکاتی که در ادامه میپردازیم توجه کنین.

از کجا بفهمیم یک ارز در حال رشد است؟

اگه در سال 2010 شما بیت کوین خریده بودین و اونو تا به امروز نگهداری میکردین، احتمالا اسم شما رو در کنار میلیاردر های جهان ثبت میکردن. در آن زمان مانند امروز منابع زیادی برای بررسی شرایط ارز های دیجیتال نبود و افراد بدون آگاهی و بررسی تمام جوانب ارز، روی پروژه سرمایه گذاری میکردن و به نحوی قمار انجام میدادن. با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت و شبکه های مجازی، سرمایه گذاران با دیدن رشد قیمتی بیت کوین در مدت کوتاه، به دنبال ارز های دیجیتال بعدی مانند بیت کوین که رشد قیمتی رو تجربه میکنه، بودن. اما اصلی ترین سوالی که پیش روی اوناست اینه که از کجا بفهمیم یه ارز دیجیتال کی و چه زمانی رشد میکنه. در ادامه میخوایم به 5 فاکتور مهم و اساسی که میتونه کمک کنه تا شما ارز های دیجیتال در حال رشد رو پیدا کنین و با خرید اون بتونین سود قابل توجهی رو به دست بیارین. همچنین توصیه می کنیم مقاله 7 نکته مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال رو هم مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست بیارین.

1. قیمت ارز

از کجا بفهمیم یک ارز در حال رشد است؟

یکی از عناصری که میتونیم تشخیص بدیم یه ارز دیجیتال رشد میکنه یا نه، قیمت اون هست. برای افرادی که سرمایه زیادی در ارز های دیجیتال ندارن، ارز های ارزان قیمت و با پایه اساس میتونه بهترین سود رو برای اونا به ارمغال بیاره.

2. میزان در گردش

ارز های دیجیتال در زمان ساخت، میزان در گردشی برای خودشون تعیین میکنن که کوین ها بیشتر از اون میزان بالا تر نره. برای مثال بیت کوین فقط 21 میلیون واحد از اون وجود داره که 19 میلیون اون استخراج شده و فقط دو میلیون باقی مونده، بعد از استخراج تمام سکه های موجود بیت کوین، هیچ بلاکی برای تولید و استخراج وجود نداره که سکه های بیشتری تولید کنه؛ در نتیجه قیمت به شدت بالا میره و کمتر کسی حاضر میشه بیت کوین های خودشو بفروشه. پس هر چقدر یک ارز یا توکن از تعداد سکه های محدودی برخوردار باشه میتونیم بگیم که اون ارز در آینده به دلیل توکن سوزی و کمتر شدن میزان در گردش، رشد قیمتی رو تجربه خواهد کرد.

3. حجم معاملات

حجم معاملات

ارز های دیجیتال با افزایش حجم معاملات اونا در 24 ساعت گذشته، میتونه این زنگ خطر رو به سرمایه گذاران بده که احتمالا در آینده افزایش قیمتی رو به همراه داره؛ البته معیار قرار دادن این فاکتور هیچ تضمیمی نداره و ممکنه که هیچ افزایش قیمتی رو تجربه نکنه اما یه راه مفید برای مشاهده ارز هایی هست که در حال حاضر بیشترین علاقه در بین سرمایه گذاران داره.

4. تحرکات نهنگ ها

تحرکات نهنگ ها

وقتی یه ارز دیجیتالی میخواد در آینده رشدی از خودش نشون بده معمولا قبل از افزایش قیمت اون ارز، نهنگ های بازار از قبل به صورت پله ای ارز خریداری کردن. با خبر شدن از تحرکات نهنگ ها یکی از فاکتور های اصلی اطلاع از رشد ارز ها در آینده هست و ما با دنبال کردن آدرس هایی که برای مثال بیشترین مقدار بیت کوین،  اتریوم و بایننس کوین دارند، میتونیم ارز های دیجیتال این افراد که خرید یا فروش انجام دادن رو بفهمیم و با توجه به اونا با بررسی فاندامنتال و تکنیکال اون ارز، اقدام به خرید کنیم.

5. عرضه و تقاضا

وقتی یه محصول یا کالایی کمیاب میشه و مردم دوس ندارن اقدام به فروشش کنن، به این معنی هست که اون کالا در بازار کمتر پیدا میشه و در نتیجه قیمتش افزایش پیدا میکنه. این موضوع دقیقا بیان گر واژه عرضه و تقاضا هستش. وقتی عرضه در بازار کم شه و تقاضا برای اون کالا زیاد باشه قیمت به صورت تصاعدی بالا میره؛ برای مثال اگر خشکسالی بوجود بیاد و تقاضا تغییر نکنه قیمت غلات و محصولات افزایش پیدا میکنه. در بازار ارز های دیجیتال هم به این صورت هست که وقتی عرضه یه ارزی کم شه و تقاضا و علاقه مند اون ارز زیاد باشه، نا خودآگاه قیمت ارز مد نظر بالامیره. به عنوان نمونه دلیل اینکه بیت کوین در این 11 سال در بازه زمانی بلند مدت همیشه صعودی بوده اینه که در بیت کوین پدیده ای به نام هاوینگ وجود داره که در هر 4 سال یک بار میزان استخراج اون توسط ماینر ها نصف میشه یعنی استخراج اون سخت تر میشه و زمان و انرژی زیادی مصرف میشه؛ به واسطه همین بحث عرضه و تقاضا، قیمت بیت کوین در بلند مدت همیشه صعودی میشه.

دلایل رشد ناگهانی برخی از ارز های دیجیتال

در سال 2021 رمز ارز های زیادی از جمله شیبا، دوج کوین، سولانا و امثال اون رشد های ناگهانی رو تجربه کردن. اما دلیل این رشد ها چی بود و چه اتفاقی قبل از پامپ شدن یک ارز اتفاق می افته و سرمایه گذاران رو ترغیب به خرید ارو ارز میکنن؟ در ادامه به چرایی این موضوع میپردازیم. همچنین شما می تونین مقاله ای در این رابطه با عنوان شکار ارز های دیجیتال قبل از پامپ شدن رو هم مطالعه کنین.

1. فعالیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی

فعالیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یکی از فاکتور های مهم ترند شدن یه ارز و رشد قیمتی اون هستش. وقتی افراد شروع میکنن در شبکه های اجتماعی یا چت روم ها با همدیگه در مورد یه ارز صحبت میکنن، بیشتر افراد تحت تاثیر حرف های دیگران قرار میگیرن و در خرید یک ارز دیجیتال احساسی رفتار میکنن؛ در این صورت ارز دیجیتال مد نظر توسط افرادی که تجربه ای در این بازار ندارن و بدون آگاهی خرید کردن، به صورت تصاعدی افزایش پیدا میکنه اما این روند صعودی طولی نمیکشه و بعد از کم رنگ شدن این اخبار، قیمت کاهش پیدا میکنه.

2. رقبای رمز ارز

ارز های دیجیتال با توجه به طیف گستردشون، رقیب هایی هم برای خود دارن که سعی میکنن در عملکردشون نسبت به سایر رقبا بهتر ظاهر شن؛ برای مثال سولانا که به قاتل اتریوم معروفه در سال  2021 رشد ناگهانی و زیادی رو تجربه کرد که در و معتقده که روزی از حجم بازاری اتریوم نیز پیشی میگیره. 

3. حمایت سلبریتی ها

به دلیل وضع نشدن قوانین برای ارز های دیجیتال از سوی دولت ها، افراد مشهور دوس دارن با توییت های خودشون ارز های دیجیتال مختلف رو تحت تاثیر قرار بدن و مردم با توجه به توییت این افراد اقدام به خرید کنن. برای نمونه ارز دیجیتال دوج کوین، در سال 2021 توسط ایلان ماسک مورد حمایت قرار گرفت و این ارز تونست رشد ناگهانی در بازه کوتاه مدتی داشته باشه و بتونه خودش رو در 10 ارز برتر مارکت جا بده.

4. لیست شدن در صرافی ها

آخرین مورد و احتمالا جذاب ترین مورد برای هر فردی، چه سرمایه گذار و چه افراد تیم پروژه، لیست شدن اون در صرافی های بزرگ خارجی هست. ارز های دیجیتال معمولا بعد از ارتقا و بهبود بخشی پروژشون، سعی میکنن در پلتفرم های معاملاتی مختلفی از جمله بایننس، کوین بیس و کراکن لیست شن؛ دلیل این کار اینه که بیشتر افراد در دنیا از این سه صرافی نام برده در خرید و فروش هاشون استفاده میکنن. البته در بین صرافی ها، صرافی بایننس بیشترین طرفدار و حجم معاملات در 24 ساعت رو داره و لیست شدن ارز دیجیتالی در این صرافی چه در موقع انتشار خبر و چه با باز شدن امکان خرید و فروش در اون صرافی، رشد ناگهانی رو به همراه داره. در برای مثال رمز ارز شیبا بعد از لیست شدن در صرافی بایننس در کمتر از یک هفته تونست 500% رشد قیمتی رو تجربه کنه که این عدد در این بازه کوتاه اصلا کم نیست. البته این مورد رو باید مد نظرتون قرار بدین که لیست شدن ارزی در بایننس، الزاما باعث رشد قیمتی اون نمیشه امکان نزول قیمت در اون زمان وجود داره که باید در هنگام خرید این چنین ارزهایی به موارد دیگه ای هم توجه داشته باشین.

بهترین وب سایت های بررسی قیمت ارزهای دیجیتال

همچنین شما میتونین با سایت هایی که در ادامه معرفی میکنیم زود تر از بقیه از لیست شدن ارز های دیجیتال در صرافی های برتر دنیا مطلع شوین:

• Coinmarketal

Coinmarketal

این سایت یک منبع خوب برای کسانی هست که میخوان از تاریخ دقیق لیست شدن رمز ارز ها در صرافی های مختلف با خبر شن. اما ویژگی جالبی که این سایت داره اینه که میتونین یک بازه زمانی انتخاب کنین و بگین که برای مثال از تاریخ 10 آوریل تا 25 آوریل چه رمز ارز هایی در صرافی بایننس لیست میشه و شما با توجه به اون اطلاعات از صرافی های دیگه ارز مد نظر رو خریداری کنین.

• سایت کوین رنکینگ  (Coinranking)

سایت کوین رنکینگ  (Coinranking)

سایت Coinranking ابزاری برای داده های کلی بازار کریپتوکارنسی ها هست که امکان مشاهده ارز های فیات و رمز ارز ها و همچنین مقایسه اونا در این سایت وجود داره. شاید این سوال براتون پیش بیاد که این سایت چه تفاوتی با سایت CoinMarketCap داره؟

در جواب این سوال باید بگیم که این سایت در بخش All Coins امکان مشاهده ارز هایی که به تازگی ساخته شدن رو برای کاربرانش فراهم کرده.

• Binance Ammoucement

Binance Ammoucement

این پلتفرم متعلق به صرافی بایینس هست که اخبار مختلف لیست شدن ارز ها، ارائه توکن های مختلف در هنگام لانچ پد پروژه و فهرست کردن ارز ها در بخش های مختلف رو اطلاع رسانی میکنه که میتونه این کمکو به ما بکنه قبل از رشد یک رمز ارز، باخبر شیم و اقدامات لازم رو انجام بدیم.

نتیجه

امیدواریم این رو فهمیده باشین که از کجا بفهمیم یک ارز در حال رشد است؟ مطلع شدن از رشد احتمالی یه ارز در آینده و خرید اون در قیمت مناسب، فرصت مناسبی رو برای ما ایجاد میکنه که مقدار داراییمون رو افزایش بدیم و از فرصت های سرمایه گذاری جا نمونیم. البته پیدا کردن این رمز ارز ها کار راحتی نیست و باید یکسری نکات رو رعایت کنیم تا در بهترین زمان به رمز ارز مد نظر ورود کنیم.

ما در این مقاله سعی کردیم روش های اطلاع از ارزهای دیجیتال در حال رشد رو بیان کنیم و منابعی که در اینترنت به ما کمک میکنن قبل از پامپ شدن، اونا رو شناسایی کنیم رو معرفی کنیم.


نظرات کاربران در مورد از کجا بفهمیم یک ارز در حال رشد است؟
  • ممنون از وقتی که گذاشتین مفید بود جناب

    واقعاً دمتون گرم خلاصه واقعا مفیدی بود و اسم سایت هایی که برامون نوشتی خعیلی خوبن بازم ممنون

سوال امنیتی :8+41 = ?