استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین

1401/06/07


استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین؛ساختن توکن های غیر قابل معاوضه NFT برای افرادی که قصد دارن برای اولین بار برای خودشون ان اف تی بسازن میتونه موضوع چالش برانگیزی باشه.

 از اونجایی که از استانداردهای مختلفی برای ساختن ان اف تی ها استفاده میشه اگه شبکه بلاک چین و استاندارد مناسبی رو برای ساختن ان اف تی خودتون انتخاب نکنید، ممکنه که این روند رو برای خودتون دشوار کنید. 

استفاده از استاندارد BEP-1155 یکی از راه هایی هست که میتونه بهتون کمک بکنه تا به شیوه های بهتر و کاراتری ان اف تی خودتون رو بسازید و توی بازار بفروشید. 

قصد داریم که توی این مقاله راجعبه این استاندارد براتون صحبت بکنیم و توضیح بدیم که چرا استفاده کردن از استاندارد BEP-1155 برای ساختن توکن های NFT نسبت به استانداردهای دیگه میتونه که یک روش جایگزین خیلی عالی باشه. 

برای این کار اول از همه مفاهیم پایه این استاندارد رو براتون توضیح میدیم، در ادامه توضیح خواهیم داد که کاربردها و برتری استاندارد BEP-1155 توی ساختن توکن های غیر مثلی ان اف تی چقدر میتونه کارایی داشته باشه و با استاندارد های دیگه ای مثل BEP-721 اون رو مقایسه خواهیم کرد. 

در آخر هم پلتفرم های مناسبی رو براتون معرفی میکنیم که از طریق اون ها میتونید توکن NFT مورد نظر خودتون رو که با استفاده از استاندارد BEP-1155 ساختید، به فروش برسونید. 

استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین

اگه برای شما هم جای سوال هست که استاندارد BEP-1155 چه ویژگی های متمایزی نسبت به مدل های دیگه داره؟ چه استفاده هایی میشه ازش کرد؟ کدوم شبکه های بلاک چینی برای استفاده کردن از این استاندارد مناسب هستن؟ چه نوع NFT هایی رو میشه با این استاندارد ساخت؟ و ... تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

مقاله پیشنهادی در کنار این مقاله: NFT چیست؟

معرفی استاندارد BEP-1155 

تاریخچه توسعه توکن های NFT به سال 2020 بر میگرده که برای اولین بار ویتالیک بوترین توی این شبکه بستری رو به وجود آورد تا سازنده های توکن های غیر قابل معاوضه بتونن که از طریق بلاک چین اختصاصی این شبکه به ساختن توکن های خودشون اقدام کنن. 

بعد از این که توی شبکه اتریوم ازدحام زیادی به خاطر افزایش حجم معاملات ارزهای دیجیتال اتفاق افتاد، این شبکه به قدری شلوغ شد که برای ساختن ان ف تی ها نمیتونست به طور بهینه و خوبی عمل بکنه. 

توسعه دهنده های شبکه های دیگه از این فرصت استفاده کردن و بستری رو توی شبکه های خودشون به وجود آوردن تا امکان ساختن ان اف تی توی بلاک چین اختصاصی اون ها هم فراهم بشه و این طوری شد که استاندارد BEP-1155 به وجود اومد. 

شبکه بایننس اسمارت چین که متعلق به صرافی بایننس هست، یکی از پیشرو ترین بلاک چین ها رو در زمینه طراحی توکن های دیجیتال غیر مثلی ارائه میکنه و برای اولین بار استاندارد BEP-1155 توی این شبکه به وجود آورد و ازش برای ساختن ان اف تی های مختلفی استفاده کرد. 

برعکس مشکلاتی مثل تاخیر توی پردازش ها و ایجاد کارمزدهای بالا که توی شبکه اتریوم برای کاربرها به وجود اومده بود، بایننس اسمارت چین (BSC) بستری رو فراهم کرده بود که ان اف تی ها با سرعت بالا و قدرت پردازش خیلی خوبی ساخته بشن و برای ساختن اون ها کاربرها لازم نبود که کارمزدهای خیلی بالایی رو پرداخت بکنن. 

استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین

همچنین به دلیل این که اکثر کیف پول ها از شبکه بایننس اسمارت چین پشتیبانی میکنن، محبوبیت استفاده از این شبکه برای ساختن NFT ها بیش از پیش گسترش پیدا کرده و به یک رقیب جدی برای شبکه اتریوم تبدیل شده. استاندارد BEP-1155 با استانداردهای دیگه ای مثل ERC-1155 که به شبکه اتریوم تعلق داره رقابت تنگاتنگی داره و هر کدوم از این شبکه ها سعی میکنن که با ارائه خدمات نو آورانه تر و بهتر بتونن تا توجه مخاطبان بیشتری رو جلب بکنن و اون ها رو برای استفاده کردن از استانداردهای اختصاصی خودشون برای ساختن NFT های مختلف سوق بدن. 

اولین استاندارد شبکه بایننس اسمارت چین BEP-721 بود که توی اوایل سال 2021 با هدف ایجاد کردن یک فرمت انعطاف پذیر تر به BEP-1155 ارتقا پیدا کرد. علاوه بر این که سرعت پردازش این استاندار از نسخه قبی خودش بیشتری هست، این استاندارد خیلی بهتر این توانایی رو داره که با استانداردهای جدید شبکه اتریوم رقابت بکنه و حتی بعضی ها اعتقاد دارن که BEP-1155 خیلی بهتر از هر استاندارد دیگه ای عمل میکنه و در حال حاضر بهترین بستر رو برای ساختن NFT های مختلف برای توسعه دهنده های توکن های غیر قابل معاوضه فراهم کرده.

مقاله پیشنهادی: معرفی 6 پلتفرم برتر ساخت NFT

کاربردهای استاندارد BEP-1155 

در این قسمت از مقاله استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین می پردازیم به استاندارد BEP-1155 که برای ساختن NFT های مختلفی استفاده میشه. هر دارایی که در اختیار داشته باشید، این امکان وجود داره که با توکنیزه کردن، اون رو به ان اف تی تبدیل بکنید و توی بازار هایی که مختص این توکن های غیر قابل معاوضه طراحی شدن اون ها رو به فروش برسونید و درامد کسب کنید. 

برای مثال اگر طراح یا هنرمند هستید، میتونید که طرح های خودتون رو به توکن های غیر مثلی تبدیل بکنید و این توکن های یکتا رو توی پلتفرم های مختلفی که برای عرضه ان اف تی های هنری ساخته شدن به فروش برسونید. اگر مهارت های خوبی توی برندینگ داشته باشید، از این طریق میتونید که با هنرتون برای خودتون یک منبع درامد جانبی خلق کنید و اگه بتونید فن بیس خوبی بسازید و کمی هم شانس داشته باشید حتی احتمال داره که این کار بیشتر از شغل اصلی شما براتون درامد ایجاد بکنه. 

استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین

همچنین با استفاده از BEP-1155 که توی شبکه بایننس اسمارت چین در دسترس شما قرار داره میتونید موسیقی، ویدئو، پادکست و هر فایل دیجیتالی که در اختیار دارید رو به راحتی به توکن های غیر قابل معاوضه ای تبدیل کنید تا خاصیت یکتا توی فضای مجازی پیدا بکنن. بازار های مختلفی در بستر اینترنت برای هرکدوم از این نوع ان اف تی ها شکل گرفته که با جستوجو کردن توی گوگل میتونید اون ها رو پیدا کنید و بعد از توکنیزه کردن فایل هاتون توی این فروشگاه ها اون ها رو برای فروش عرضه بکنید. 

یکی از پرکاربرد ترین مواردی که توی اون از استاندارد BEP-1155 استفاده میشه، صنعت بازی های ان اف تی هست. اکثر توسعه دهنده بازی هایی که در بستر توکن غیر مثلی ساخته میشن ترجیح میدن که از شبکه بایننس اسمارت کوین و BEP-1155 برای توسعه دادن بازی های خودشون استفاده بکنن. در واقع صنعت گیم فای ها با ظهور کردن استانداردهای 1155 که اکثرا توی فرمت های ERC و BEP عرضه میشن، دستخوش تغییرات مهمی شدن و مثل گذشته دیگه طراحی یک بازی ان اف تی محور با استفاده از این استانداردهای جدید زیاد سخت به نظر نمیرسه. 

در گذشته طراحان بازی های انلاین برای این که بتونن قابلیت مبادله و خرید و فروش ایتم ها رو در قالب NFT برای بازی های خوشون به کار ببرن مجبور بودن که یک شبکه بلاک چین اختصاصی برای این کار طراحی بکنن، دلیلش هم این بود که شبکه هایی مثل اتریوم با توجه به ازدحام تراکنش ها و سرعت پردازش پایینش جوابگوی تعداد زیاد کاربران این بازی ها نبود تا بتونن به راحتی خرید و فروش هاشون رو انجام بدن. 

برای مثال بازی اکسی اینفینیتی در اوایل که عرضه شده بود، از طریق شبکه اتریوم قابلیت خرید و فروش ان اف تی های Axie خودش رو فراهم کرده بود؛ ولی به دلیل این که کارمزدهای این شبکه بیش از حد افزایش پیدا کرد، مجبور شد تا شبکه بلاک چین اختصاصی خودش به اسم رونین ولت رو طراحی بکنه. 

اما با به وجود اومدن استاندارد BEP-1155 در قالب شبکه بایننس اسمارت چین، این مشکل تا حدودی حل شده و دیگه سازنده ها و توسعه دهندهای بازی های ان اف تی محور مجبور نیستن که زیاد هزینه بکنن و یک شبکه مستقل برای خودشون طراحی بکنن. حتی شما هم میتونید که با طراحی بازی شخصی خودتون به راحتی ان اف تی های خودتون رو با استفاده از BEP-1155 بسازید و قابلیت معامله کردن اون ها رو با این استاندارد ایجاد بکنید، بدون این که مجبور باشید هزینه های اضافی و سنگینی رو متحمل بشید. 

مورد بعدی در مورد ساختن NFT با استفاده از استاندارد BEP-1155 که این روزها به میزان خیلی زیادی مطرحه اینه که علاوه بر گیم فای (GameFi)، این کاربرد توی فناوری دیفای (DeFi) هم به میزان زیادی قابل مشاهده هست. 

استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین

به طوری که اکثر توسعه دهنده هایی که از قرارداد های غیر متمرکز برای شروع پروژه های جدید استفاده میکنن، اغلب سعی میکنن تا استفاده از شبکه بلاکچین بایننس اسمارت چین و BEP-1155 برای ساختن و توسعه دادن های توکن های خودشون استفاده بکنن. 

در این باره میتونیم که به تیم توسعه دهنده مایکروپتس اشاره بکنیم که با استفاده از طراحی میم های مربوط به حیوانات خانگی، توکن های غیر قابل معاوضه متعددی رو طراحی میکنن و توی پلتفرم خودشون برای فروش عرضه میکنن، همچنین توکن های ان اف تی این تیم توسعه دهنده قابلیت استیگینگ دارن و کاربراشون علاوه بر خرید این ان اف تی ها میتونن تا با استیک کردن این توکن ها هم برای خودشون درامد کسب بکنن. 

تیم مایکروپتس تنها با استفاده از امکانات شبکه بایننس اسمارت چین و به کار گرفتن استاندارد BEP-1155 یک پلتفرم مستقل به وجودآورده که تلفیقی از فناوری های گیم فای و دیفای هست و تا الان هم کاربرهاش رضایت بالایی رو در مورد استفاده از این پلتفرم گزارش دادن. 

همون طور که دیدید استفاده از BEP-1155 و شبکه بلاک چین بایننس اسمارت کوین میتونه که یک ابزار عالی برای ساختن ان اف تی های مختلف باشه و شما هم به راحتی میتونید که با استفاده از این استاندارد توکن های غیر قابل معاوضه خودتون رو بسازید و اون ها رو به شکل های مختلفی توسعه بدین. 

مقایسه استاندارد BEP-721 با استاندارد BEP-1155 

استانداردهای BEP-1155 و BEP-721 هر دو توی شبکه بلاکچین بایننس اسمارت چین قابل استفاده هستن ولی انتخاب اشتباه موقع استفاده از هرکدوم از اون ها میتونه که غیر قابل برگشت باشه و برای همین قبل از انتخاب هرکدوم از این استانداردها برای ساختن توکن مورد نظرتون لازمه که تفاوت اون ها رو باهم دیگه بدونید، تا بعد از ساختن ان اف تی تون برای توسعه دادنش به مشکل بر نخورید. 

اصلی ترین تفاون و ویژگی BEP-721 این هست که برای ساختن آیتم های منحصر به فرد که در جهان به صورت واحد از اون ها به شکل دیجیتال وجود داره، استفاده از این استاندارد مناسب هست. برای همین برای ساختن ان اف تی های کوچیک و خاص استفاده کردن از این استاندارد بهتر میتونه که جواب بده. 

در مقابل از BEP-1155 برای توسعه دادن توکن های پیچیده تر با کاربردهای گسترده تر استفاده میشه. برای مثال با استفاده از این استاندارد یک طرح کلی رو میتونید به تکه های مختلفی تقصیم کنید و هر تکه رو به صورت ان اف تی های مستقل به فروش برسونید. همچنین موقع ساختن آیتم های بازی های مختلف این استاندارد خیلی بهتر برای ساختن ان اف تی جواب میده. 

استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین

در کل اگه دوست دارید ان اف تی بسازید که قابلیت توسعه یافتگیش بیشتر و بهتر باشه استفاده از استاندارد BEP-1155 خیلی بهتر جوابگو خواهد بود و برای ساختن توکن های غیر قابل معاوضه ساده هم استاندارد BEP-721 گزینه مناسب تری به نظر میرسه. علاوه بر تفاوت توی نحوه صدور ان اف تی به نظر میرسه که توی سرعت هم این دو استاندارد باهم دیگه تفاوت دارن و سرعت پردازش و ساخته شدن توکن ها با استفاده از BEP-1155 سریع تر و بهتر انجام میشه. 

علاوه بر این تفاوت ها، بپ 721 و بپ 1155 شباهت هایی هم باهم دیگه دارن. از اون جایی که دو شبکه بلاک چین اتریوم و بایننس اسمارت چین در حال حاضر معروف ترین شبکه هایی هستن که برای ساختن توکن های غیر قابل معوضه وجود دارن، استفاده از استاندارهای BEP با توجه به کارمزد پایین شبکه بلاکچین اختصاصی که داره خیلی به صرفه تر از استانداردهایی مثل ERC هست که توی شبکه اتریوم ازش استفاده میشه. 

مقاله توصیه شده: آموزش نحوه خرید NFT

انتخاب پلتفرم مناسب 

انتخاب پلتفرم مناسب واسه فروش ان اف تی که قصد ساختن اون رو دارید یکی از مهم ترین مواردی هست که اگه به درستی انتخاب بشه میتونه به شما کمک بکنه تا توی پروسه های پیچیده و طولانی بعضی از پلتفرم های ناکارامد گرفتار نشید و راحت تر و سریع تر بتوندی که توکن یکتای خوتون رو از طریق این پلتفرم ها بفروشید. برای همین توی این قسمت تصمیم گرفتیم تا پلتفرم های کارامدی رو که با استفاده از استاندارد BEP-1155 میتونید توی اون ها ان اف تی های خودتون رو به فروش برسونید براتون معرفی کنیم. 

• بازار NFT بایننس 

بایننس ان اف تی مارکت پلیس (Binance NFT Marketplace) یکی از بهترین پلتفرم ها برای عرضه و فروش توکن هایی هست که با استفاده از استاندارد BEP-1155 ساخته میشن. کمپانی بایننس به دلیل این که این استاندارد رو برای شبکه بلاکچین اختصاصی خودش به وجود آورده، 

توی پلتفرم مارکت پلیسی که برای خرید وفروش ان اف تی ها اختصاص داده اجازه انتشار به همه توکن های غیر قابل معاوضه ای رو که توسط BEP-1155 ساخته شدن میده و کاربرهاش دیگه برای پیدا کردن یک پلتفرم فروشگاهی خوب نیازی به جستوجو ندارن و کارشون راحت میشه. 

استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین

با ثبت نام کردن توی صرافی بایننس علاوه بر معامله و ترید کردن ارزهای دیجیتال مختلف، میتونید که از امکانات بایننس اسمارت چین و استاندارد BEP-1155 هم برای ساختن توکن های ان اف تی استفاده کنید و بعد از ساخته شدن توکن هاتون با عرضه کردنش توی مارکت پلیس اختصاصی NFT های بایننس توکن خودتون رو به کاربران فعال این پلتفرم معرفی بکنید. 

• بیکری سواپ 

بیکری سواپ (BakerySwap) یه کپی از یونی سواپ هست که درواقع به عنوان یکی از زیر شاخه های شبکه بایننس اسمارت چین شناخته میشه. بیکری سواپ با توسعه پیدا کردن توسط کمپانی بایننس به سرعت رشد کرد و به عنوان یک بازار مستقل مطرح شد که انواع آلت کوین ها و ان اف تی ها توی زنجیره هوشمند این بازار مورد خرید و فروش قرار میگیرن.

استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین

توکن های غیر قابل معاوضه ای که با استاندارد BEP-1155 ساخته میشن، یکی از انواع NFT هایی هستن که توی بازار این پلتفرم مورد معامله قرار میگیرن و حجم زیادی از این توکن ها برای فروش به این بازار عرضه میشه. 

بیکری سواپ به عنوان یک اکوسیستم ایجاد بازار خودکار شناخته میشه که به دلیل پایین بودن میزان کارمزد معاملات توی اون یکی از پرکاربر ترین پلتفرم هایی هست که انواع مختلف توکن های غیر قابل معاوضه NFT از قبیل توکن های یکتای هنری، ان اف تی های میم، توکن های NFT کالایی و ... توی اون برای خرید و فروش در دسترس هست. 

اگه دنبال پیدا کردن ان اف تی های خوب برای خرید کردن هستید و یا اگه خواستید بعد از ساختن ان اف تی شخصی خودتون با استاندارد بپ 1155 اون رو بفروشید، بیکری سواپ با توجه به تعداد مخاطب های بالایی که داره میتونه این امکان رو برای شما فراهم بکنه. 

• جاگر ورلد 

جاگر ورلد (Jugger World) یکی دیگه از پلتفرم های فروشگاهی زیرمجموعه صرافی بایننس هست که ان اف تی های مختلفی رو پشتیبانی میکنه و شما میتونید که در صورت ساختن ان اف تی با استفاده از استاندارد BEP-1155 اون رو توی بازار این پلتفرم هم به فروش برسونید.

جاگر ورلد به دلیل این که به صورت تخصصی روی ان اف تی ها تمرکز کرده میتونه باعث بشه که مشتری های بهتری برای NFT شما پیدا بشه و با قیمت بالاتری توکن یکتای شما به فروش بره، ولی از طرفی به دلیل این که مثل بیکری سواپ و مارکت پلیس ان اف تی بایننس زیاد معروف نیست، ممکنه که مقدار بیشتری زمان ببره تا بتونید NFT های خودتون رو از این طریق بفروشید. 

جمع بندی و نتیجه گیری 

در مورد استاندارد BEP-1155 توی مقاله استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین براتون توضیح دادیم و گفتیم که شبکه بایننس اسمارت چین چطوری با استفاده کردن از این استاندارد تونست با بلاکچین های بزرگی مثل اتریوم توی ساختن و انتشار NFT های کاربردی رقابت بکنه و در این زمینه از اون پیشی بگیره. امروزه ساختن توکن های غیر قابل معاوضه با استاندارد بپ 1155 به قدری جا افتاده که به دلیل کارمزدهای بالای شبکه اتریوم ترجیح اکثر افراد استفاده کردن از بایننس اسمارت چین در فرمت BEP به جای ERC هست. 

توی یک جمع بندی کلی و به صورت خلاصه باید بگیم که در حال حاضر بپ 1155 بهترین استانداردی هست که میشه از طریق اون با سرعت بالا و هزینه کارمز خیلی پایین، کاربردی ترین و مدرن ترین نوع ان اف تی ها رو به وجودآورد. امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی رو در مورد استاندارد BEP-1155 به دست آورده باشید و بتونید که با استفاده از این استاندارد برای خودتون ان اف تی های ارزشمندی رو خلق بکنید. 


نظرات کاربران در مورد استاندارد BEP-1155 چیست؟ معرفی استاندارد ساخت NFT در بایننس اسمارت چین
سوال امنیتی :7+91 = ?