الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn چیست؟همه چیز درباره Proof of Burn

1401/07/03

 


الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn  چیست؟همه چیز درباره Proof of Burn؛این روزها ارزهای دیجیتال از الگوریتم های زیادی در شبکه خود استفاده می کنن که معروف ترین اونها الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام هستن و کار اصلی اون ها تامین امنیت شبکه هستش و ما میخواییم در این مقاله درمورد الگوریتم اثبات سوزاندن یا همون Proof of Burn، توضیحاتی بدیم و اینکه این الگوریتم تو کجاها به درد میخوره، چجوری کار میکنه، چه کاربردی داره و از مزایا و معایبش براتون بگیم و اینکه امنیتش چطوره و یا چه شبکه های بلاکچینی از الگوریتم Proof of Burn استفاده میکنن.

ولی قبل از معرفی الگوریتم اثبات سوزاندن یا همون Proof of Burn، الگوریتم اجماع رو براتون توضیح میدیم که چیه و کاربردشون در کجاست و انواعشون چیه، که الگوریتم اثبات سوزاندن نیز از انواع این اجماع هستش. برای کسب اطلاعات بیشتر تا آخر این مقاله با ما همراه باشین...

مقاله پیشنهادی: فناوری های ارزهای دیجیتال

منظور از الگوریتم اجماع چیست؟

در حالت کلی الگوریتم اجماع(Consensus Algorithms) یه نوع روشی هستش که در اون، همه ی کاربرهای حاضر در این شبکه ی بلاکچین، به یک توافق مشترک درمورد وضعیت حال حاضر دفتر کل پخش شده میرسن. بدین سبب، الگوریتم های اجماع، اعتبار (Reliability)، یا همون قابلیت اطمینان رو در شبکه های بلاکچین و اعتماد رو میان همتاهای ناشناس در محیط محاسباتی پخش شده، درست میکنن. پروتکل اجماع کاملا تضمین میکنه که هر بلاک تازه ای که به شبکه بلاکچین اضافه میشه، فقط نسخه واقعی و راستین هستش و به دست همه نودها مورد تایید واقع شده.

الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn  چیست؟همه چیز درباره Proof of Burn

اگه بخوایم این موضوع رو کمی شفاف تر بهتون توضیح بدیم اینطور میشه گفت که سیستم بلاکچین یکی از مهمترین فاکتورهایی که داره اینه که بصورت غیرمتمرکز بوده و همه کاربرانی از اون استفاده می کنن می تونن نقش نود ها یا گره های شبکه بلاکچین رو هم ایفا کنن. حالا که افراد زیادی کار تایید تراکنش ها رو در یک شبکه بلاکچین قراره انجام بدن، بنابراین باید راهی باشه که بشه کاری کرد همه اعضای اون شبکه بتونن به یک توافق واحد برسن و این کار رو الگوریتم اجماع انجام میده.

حالا شاید براتون سوال پیش بیاد که چرا در سیستم های سنتی همچین چیزی نیستش و در جواب باید بگیم که سیستم های سنتی توسط یک نهاد مرکزی کنترل میشن و بر خلاف بلاکچین بصورت متمرکز عمل میکنن و نیاز به همچین سیستمی ندارن.

کاربردهای الگوریتم اجماع 

در حالت کلی الگوریتم اجماع، سه کاربرد با اهمیت در شبکه ی بلاکچین داره که در ادامه اون ها رو برای شما ذکر کردیم.

• با استفاده از الگوریتم اجماع اطلاعات موجود در شبکه بلاکچین بصورت یکدست بین کل اعضای اون شبکه پخش میشن.

• انتخاب بعضی از اعضا به عنوان رهبر برای مدریت شبکه 

• این الگوریتم اجماع هستش که تصمیم می گیره یک تراکنش روی بلاک در بلاکچین ثبت بشه یا نه. اگه اون رو معتبر دونست به بلاک اضافه می کنه و اگه غیر معتبر بود از اضافه کردن اون به بلاکچین خودداری می کنه.

انواع الگوریتم اجماع 

الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn  چیست؟همه چیز درباره Proof of Burn

الگوریتم اجماع انواع مختلفی داره، ولی ما سه نوع از پر کاربرد ترین شون که در بلاکچین هستن رو بهتون معرفی میکنیم. این الگوریتم ها عبارتند از:

• الگوریتم گواه اثبات کار ( PoW )

• الگوریتم اثبات سوزاندن ( Proof of Burn )

• الگوریتم اثبات سهام( PoS )

"نکته مهم: این مقاله صرفا برای بالا بردن اطلاعات عمومی افراد نوشته شده."

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اثبات کار چیست؟ 

مهمترین الگوریتم های اجماع در بلاکچین

در ابتدا جا داره توضیحات مختصری در مورد سایر الگوریتم های اجماع هم به شما بدیم که ما در این مقاله درمورد اون ها صحبت کرده ایم تا آشنایی مختصری با اون ها هم داشته باشین.

1. الگوریتم اثبات کار یا PoW

در الگوریتم اثبات کار، رایانه ای که برای استخراج و تولید استفاده میشه هم نوعی نود ( Node ) یا گره نام داره. در این الگوریتم به مراحل اضافه شدن بلاک ها به بلاکچین، ماینینگ و استخراج و به شخصی که این کار رو انجام میده ماینر یا استخراج کننده میگن. از معروف ترین ارزهای دیجیتالی که در حال حاضر دارن از این الگوریتم برای تایید تراکنش ها استفاده می کنن، می تونیم بیت کوین و اتریوم رو مثال بزنیم.

الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn  چیست؟همه چیز درباره Proof of Burn

در اصل در این الگوریتم عدالت بیشتری به نسبت سایر الگوریتم ها به چشم میخوره و برای تایید تراکنش های کاربران از دستگاه های اسیک یا ماینر استفاده میشه. ماینرها تراکنش های کاربرها رو پردازش می کنن و هر ماینری که بتونه زودتر هش تراکنش رو پیدا کرده و اون رو به بلاک اون شبکه اضافه کنه، پاداش می گیره. در بیت کوین این الگوریتم همراه با مصرف زیاد انرژی بوده که منتقدهای زیادی رو در سرتاسر دنیا پیدا کرده و در اتریوم هم که از گرافیک کامپیوترها برای این کار استفاده میشه و انرژی کمتری به نسبت بیت کوین مصرف میشه.

البته باید این نکته رو هم یاداوری شد که اتریوم در حال مهاجرت از الگوریتم اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام هستش و به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

مزایای این الگوریتم اثبات کار:

• به مجوز نیازی نداره 

• دارای مکانیزم پاداش دهی 

• نداشتن تمرکز

• تجربه و سابقه خوبش که داره 

معایب این الگوریتم اثبات کار: 

• امکان حمله 51 درصدی رو داره 

• انرژی زیادی رو تلف میکنه 

• مقیاس پذیریش پایینه 

• سرعت پایین اضافه شدن بلاکی به بلاکچین 

• تشکیل استخر های ماینینگ 

2. الگوریتم اثبات سهام یا PoS

یکی دیگه از پرکاربرد ترین الگوریتم های اجماع در بلاکچین اثبات سهام هستش که بسیاری از بلاکچین ها امروزه به استفاده از اون روی اوردن. در مراحل کار الگوریتم اثبات سهام، کاربران و افراد عملیات استخراج رو انجام نمیدن، یعنی ماینری وجود نداره و به جای اون، اعتبار سنج مراحل و فرآیند افزودن بلاک به بلاکچین رو انجام میده. در الگوریتم اثبات سهام، به تجهیزات و وسایل گران و پر مصرف ماینینگ نیازی نیست، معادله و مسئله ای برای حل شدن وجود نداره، به همین خاطر الگوریتم اثبات سهام از الگوریتم اثبات کار ارزان تر هستش.

الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn  چیست؟همه چیز درباره Proof of Burn

از معروف ترین ارزهایی که از این الگوریتم برای تایید تراکنش های خودش استفاده می کنه میشه کاردانو رو مثال زد و کسانی که بخوان در فرایند تایید تراکنش های ارزهایی که از این الگوریتم برای تایید تراکنش ها استفاده میکنن، شرکت کنن باید مقداری از ارز اون شبکه رو خریداری کرده و اون رو در شبکه استیک کنن و بابت این کار پاداش بگیرن.

مزایای الگوریتم اثبات سهام:

• تراکنش هاش سریع هست

• احتمال حملات 51 درصدی بسیار پایینه

• مقیاس پذیری بالایی داره

• پاداش و بهره با استفاده از مراحل استیکینگ دریافت میکنه 

• با محیط زیست سازگاری خوبی داره و انرژی برق کمی رو مصرف میکنه 

معایب الگوریتم اثبات سهام:

• نسبت به دیگر الگوریتم ها کمتر آزمایش شده و تجربش کمتره 

• برای استیکینگ به ارز نیاز داره و قیمت به نسبت ارز باید بالا باشه 

• قدرت سهام دارن و ثروتمندان عمده رو زیاد میکنه

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اثبات سهام چیست؟

الگوریتم اثبات سوزاندن Proof of Burn چیست؟

الان برای خیلی ها سواله که الگوریتم اثبات سوزاندن  Proof of Burn چیه و به چه دردی میخوره، این الگوریتم یه نوع روش اجتماعی هستش که برای حل انواع مشکل های مصرف انرژی سیستم های تایید کار (Pow) استفاده میشه. برای نمونه، از الگوریتم های جامعی برای امنیت بلاک چین استفاده میشه، یکی الگوریتم اثبات کار (Pow)هستش یکی هم الگوریتم اثبات سهام (Pos) هستش، ولی الان الگوریتم دیگری به نام الگوریتم Proof of Burn یا اثبات سوزاندن اومده جای الگوریتم های قبلی، افراد میتونن برای گرفتن امتیاز، سکه ها رو بسوزونن.

الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn  چیست؟همه چیز درباره Proof of Burn

البته هر دو تا الگوریتم اثبات سهام و اثبات کار، کارایی هاشون یکیه، یعنی هر دو الگوریتم وظیفشون حفظ امنیت اون شبکه، تایید و اعتبار سنجی معامله ها هستش. لازم به یادآوری هستش که الگوریتم اثبات سوزاندن POB بسیار مشابه اثبات کار POW است، اما فرق اثبات سوزاندن با اثبات کار در مصرف انرژی هستش که در اثبات سوزاندن به شدت مصرف انرژی کاهش پیدا کرده. حمله 51 درصدی در این الگوریتم هیچ گونه صرفه اقتصادی نداره.

در حقیقت فرایند اعتبار تراکنش ها در شبکه هایی که از الگوریتم اجماع PoB استفاده می کنن به این صورت هستش که در این الگوریتم نیازی به دستگاه های با توان پردازش محاسباتی قوی نیستش و لازم نیست حتما از سخت افزارهای قدرتمند ماینینگ استفاده بشه. بجای این کار میان توکن ارزهای دیجیتال شبکه ای که از این الگوریتم برای تایید تراکنش ها استفاده می کنن رو برای سرمایه گذاری در بلاکچین می سوزونن. این سوزاندن سکه توسط کاربرهایی سورت می گیره که بعنوان نود در شبکه داوطلب شدن و با این کار حق ماینینگ و تایید تراکنش ها رو بدست میارن.

شباهت الگوریتم اثبات سوزاندن Proof of Burn با الگوریتم سهام و اثبات کار در چیست؟

الگوریتم اثبات سوزاندن به الگوریتم های اثبات کار و الگوریتم سهام شباهت های زیادی داره. هر سه الگوریتم اثبات کار و الگوریتم اثبات سهام و الگوریتم اثبات سوزاندن به خاطر محاظت از شبکه شون مورد استفاده قرار میگیرن و خیلی شباهت های دیگه ای هم دارن. 

روش کار الگوریتم اثبات سوزاندن چگونه است؟

الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn  چیست؟همه چیز درباره Proof of Burn

گواه کار اثبات سوزاندن یه ساختار ساده و قابل درکی داره. این الگوریتم مثل الگوریتم اثبات کار نیاز به پرداختن هزینه داره. در الگوریتم اثبات سوزاندن یا همون Proof of Burn هم ماینر ها باید به شروع کار، دستگاه هایی رو خریداری کنن. این الگوریتم یک اجماع جایگزین هستش که سعی داره مشکل مصرف بالای انرژی رو در مکانیستم اثبات کار رو حل کنه. 

مزایای الگوریتم Proof of Burn چه چیزهاییست؟ 

• الگوریتم اثبات سوزاندن ویژگی های اقتصادی مثل متمایز کردن PoS  و Pow داره. 

• انرژی خیلی کمی رو مصرف میکنه. 

• به سخت افزار های قدرتمند و قوی نیازی نداره. 

• از امنیت شبکه بالایی برخورداره. 

• شبکه اش غیر متمرکزه. 

• این شبکه ها بابت سوزانده شدن کوین ها نسبت مکانیسم PoS از ارزش بالایی برخوردارن. 

معایب الگوریتم اثبات سوزاندن چیست؟

• تراکنش هایی که در این الگوریتم انجام میشن، نسبت به روش گواه الگوریتم اثبات کار، فرایند تاییدش طولانی تره.

• توکن سوزی در شبکه هایی که از این روش اثبات سوزاندن استفاده میکنن، شفافیتی نداره، برای کاربران عادی که استفاده میخوان بکنن، شرایط سوزاندن کوین ها مبهمه. 

• شرایط کاری این الگوریتم تو مقیاس های بزرگ، هنوز به امنیت و کارایی به آزمایش های زیادی نیاز داره مشخص نیست. 

ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم اثبات سوزاندن استفاده میکنن

در ادامه میخوایم ارزهایی که از این الگوریتم برای تایید تراکنش ها استفاده می کنن رو بهتون معرفی کنیم. در اصل الگوریتم اثبات سوزاندن در ارز های مختلف کارایی و کاربرد هایی داره، مثل:کانترپارتی و اسلیم کوین. 

• کانترپارتی (Counterparty): 

از اصلی ترین ارزهای دیجیتالی که الگوریتم اثبات سوزاندن اسفاده میکنه، کانترپارتیه. کوین شبکه این ارز XCP نام داره و اگه بخواین کار استخراج این ارز رو انجام بدین باید مقدار مشخصی بیت کوین رو به یک ادرس عمومی ارسال کنین و اصطلاحا این بیت کوین ها سوزونده میشن و کاربرانی که این کار رو انجام دادن به نود شبکه تبدیل شده و با اضافه شدن بلاک های جدید به شبکه پاداش میگیرن.

• اسلیم کوین (Slimcoin):

الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn  چیست؟همه چیز درباره Proof of Burn

 

اسلیم کوین یه نوع ارز دیجیتال هستش که از الگوریتم اثبات سوزاندن در ترکیب الگوریتم اثبات کار و الگوریتم اثبات سهام استفاده میکنه. اگه بخواین کار استخراج این ارز دیجیتال رو انجام بدین باید نرم افزار مخصوص شبکه این ارز رو نصب کنین و بعد از اون مقدار 1000 واحد ارز SLM رو به یک ادرس مشخصی که برای سوزوندن این کوین ها در نظر گرفتن ارسال کنین و بعد از اون بعنوان یک نود شبکه کار تایید تراکنش ها رو انجام بدین.

نکات مهم در مورد الگوریتم Proof of Burn 

هدف الگوریتم اثبات سوزاندن، رفع مشکلات و بهبود کارایی الگوریتم اثبات کار و الگوریتم اثبات سهام هستش. در ادامه مقاله به نکات کارآمدی این الگوریتم هم میپردازیم.  

ایمنی این شبکه چگونه است؟ 

یکی از مزایای الگوریتم اثبات سوزاندن اینه که، مکانیسمش از امنیت خوبی برخورداره، چون در الگوریتم اثبات سوزاندن نیز مثل روش الگوریتم اثبات کار، استخراج کننده ها همه ی سعیشون رو میکنن که شبکه به خوبی و درست کار کنه و از هدر رفتن سرمایه گذاریشون جلوگیری کنن.  

چه شبکه های بلاک چین از الگوریتم Proof of Burn استفاده میکنند؟ 

یکی از شبکه های بلاکچینی که از الگوریتم اثبات سوزاندن استفاده میکنه، کانترپارتی (Counterparty) هستش. کوین این شبکه XCP نام داره که نه استخراج شده نه فروخته شده، این کوین از طریق روش گواه اثبات سوزاندن به وجود اومده. 

نتیجه گیری:

تو این مقاله به شما گفتیم که الگوریتم اثبات سوزان چیست؟ پس در آخر این مقاله با توجه به توضیحات و مقایسه های بالا نتیجه میگیریم که الگوریتم اثبات سوزاندن از دیگر الگوریتم ها در پایین آوردن میزان مصرف انرژی، خیلی بهتره. درکل الگوریتم های دیگری هم داریم که ما در این مقاله الگوریتم اثبات سوزاندن رو براتون معرفی کردیم و مختصر درمورد الگوریتم های اثبات کار واثبات سهام نیز توضیح دادیم.

امیدواریم این مقاله هم مورد استفاده شما قرار بگیره و میتونین در بخش نظرات، پیشنهادات خودتون رو با ما در مورد این مقاله در میان بزارین.


نظرات کاربران در مورد الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn چیست؟همه چیز درباره Proof of Burn
سوال امنیتی :3+46 = ?