کاربرد بلاکچین چیست؟

1401/07/01


کاربرد بلاکچین چیست؟ امروزه اسم بلاک چین و حوزه ارزهای دیجیتال بیشتر شنیده میشه و شاید شما نیز دوست داشته باشین تا اطلاعاتی در مورد این حوزه به دست بیارین.

اما بلاک چین چیست و چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال و رمزارزها داره؟ بلاک چین در سیستم اطلاعات جهان مدیریت ایجاد میکنه که اون رو بسیار جذاب کرده. در این مقاله شما باید با مفهوم بلاکچین آشنا بشین و سپس در مورد کاربرد بلاکچین و انواع آن صحبت کنیم. اگه دوست دارین با جدید ترین تکنولوژی در حوزه it آشنا بشین، حتماً تا پایان این مقاله با ما همراه باشین.

مقاله پیشنهادی: فناوری ارز دیجیتال چیست؟

مهم ترین کاربرد بلاکچین کدامند؟

بلاکچین کاربرد مختلفی داره که در ادامه برخی از اون ها رو معرفی می کنیم.

بیت کوین: اولین و پرکاربردترین کاربرد بلاک چین در زمینه تولید بیت کوین و ارزهای دیجیتال هست.

کاربرد بلاکچین چیست؟

خودروها: یکی دیگه از کاربردهای بسیار مهم بلاکچین در زمینه تولید خودرو هست. دستگاه های کیلومتر شمار بر روی خودروها نصف میشه از طریق اینترنت مسافت پیموده شده رو در blokchian ذخیره میکنه. به همین دلیل امکان تغییر در اون وجود نداره. 

احراز هویت: استفاده از بلاک چین در تایید هویت بسیار ساده و کم هزینه هست. 

صنعت مواد غذایی: به کمک بلاک چین می تونین تمام مراحل تولید مواد غذایی رو دنبال کرده و از ایجاد مشکلات جلوگیری کنین. 

ثبت قرار دادهای هوشمند، خیریه ها بانک ها و... از جمله کاربردهای دیگه سیستم بلاکچین هست.

مقاله پیشنهادی: بلاک چین چیست؟

کاربرد بلاکچین چیست؟

بلاک چین نوعی سیستم همتا به همتای غیر متمرکز هست که شخص، سازمان یا نهاد خاصی بر اون نظارت نداره. در واقع در شبکه های بلاک چین همه نود ها که سرورهای متصل به شبکه هستن، تایید تراکنش ها و تبالات رو به عهده دارن. در شبکه بلاک چین کاربرد های متفاوتی وجود داره که بر اساس هدف  خاصی به کار گرفته میشه،

هر بلاکچین در شبکه می تونه اطلاعات متفاوتی داشته باشه. مثلاً در شبکه بلاک چین بیت کوین کد گیرنده، کد فرستنده، هش بلاک قبلی ذخیره میشه. این اطلاعات میتونه در شبکه بلاک چین که در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار میگیره، متفاوت باشه. 

کاربرد بلاکچین چیست؟

وقتی برای رأی گیری شبکه بلاک چین استفاده بشه، احتمالاً اطلاعاتی که مشخصات فرد رأی دهنده کد صندوق و اطلاعات، کد شعبه و...میتونه باشه. هر بلاک در شبکه بلاک چین یک هش داره که اون بلاک رو منحصر به فرد میکنه و کل شبکه بلاک با اون هش شناسایی میشه.

ایجاد کوچیک ترین تغییرات در اطلاعات درون بلاک، هش آن بلاک رو تغییر میده.شبکه بلاکچین نوعی شبکه غیر متمرکز هست و اطلاعات کل شبکه در دسترس تمام افراد حاضر در شبکه قرار می گیره، در نتیجه ایجاد تغییر در اطلاعات ثبت شده بلاک ها کار راحتی نیست و نودها که سرورهای متصل به شبکه هستن که از این تغییرات آگاه شده و اجازه اون رو نمیدن. 

معرفی انواع کاربرد بلاکچین

بلاکچین یک تکنولوژی جدیدی هست که اولین کسی که از اون استفاده کرد، برای اهداف مالی خودش از این تکنولوژی کمک گرفت. سال های اخیر با رواج ارزهای دیجیتال مردم تا حدی با مفهوم ارز دیجیتال آشنا شدن. شبکه بلاک چین از مفاهیمی بود که افراد برای درک نوع کار بیت کوین و دیگر رمزارزها مجبور شدن که اون رو یاد بگیرن.

هنوز درک مفاهیمی مثل هش، شبکه بلاکچین و... برای عده ای خیلی ساده نیست، افراد و گروه هایی در سراسر جهان هستن که با درک همین مفاهیم و به کار بردن اون ها در حوزه ی فعالیت خود، پیشرفت فرایندی برای خود به ارمغان میارن. 

1. سیستم بانکداری

  در سال 2020 تجارت چین و بانک صنعت،white paper  بر فناوری بلاکچین منتشر شد. از اونجایی که بانک چین یک بانک بزرگ و فعال در حوزه تجارت هست می تونیم بگیم که بلاک چین نیروی بالقوه ای در زمینه بانکداری و مالی داره. 

کاربرد بلاکچین چیست؟

این موضوع توجه رسانه ها رو به خودش جلب کرد، چرا که انتشار یک white paper مربوط به فناوری بلاک چین توسط یک بانک بزرگ بود. بانک(icbc) بانک صنعت و تجارت چین، گفته میشه که با داشتن پتانسیل بالا می تونه تغییرات رو به جلویی در عرصه های مختلفی مانند تسویه حساب پرداخت ها، تأمین مالی مدیریت دارایی ایجاد کنه. 

این کاربرد بلاکچین ارتباط تنگاتنگی با ارز دیجیتال و استفاده از اونها در مبادلات داره. کشور لهستان از سال 2020 تصمیم گرفت بانک های خود رو به کمک سیستم بلاک چینی به نام blk کاملاً دیجیتالی کنه. مرکز اعتبار سنجی لهستان با خلق پلت فرم بلاکچینی blk اسناد رو به طور کامل در دفتر کل توزیع شده بلاکچین ذخیره میکنه. در واقع این پلت فرم نقش موثری در حذف اسناد کاغذی داره بلکه امنیت اسناد بانکی رو ارتقا میده.

هدف کلی این بانک های لهستان حذف استاد کاغذی و رعایت کامل استانداردهای اتحادیه اروپا مثل gdpr، ll  mifid و دستور عمل های مربوط به اونها هست و این پلت فرم از سال 2018 در حال توسعه هست.

2. رهگیری اطلاعات 

بلاکچین سرویسی هست که در حال ثابت کردن خود در صنایع مختلف هست. البته صنایعی هستن که صنایعی که علی رغم ضرر های نگفتنی که تجربه کردن هنوز هم به بلاکچین روی نیاوردن. البته شاید صنعت خرده فروشی خیلی دور از فناوری به نظر برسه،

ولی این صنعت برای راضی نگه داشتن مشتریان خود مجبوره فناوری رو با کار خودش ترکیب کنه. فناوری بلاک چین می تونه مشکلات مربوط به اجناس تقلبی رو حل کنه. موضوع تقلبی بودن اجناس نه تنها از نظر مالی به این صنعت آسیب می رسونه، باعث کمرنگ شدن اعتماد مشریان در طولانی مدت میشه. 

با افزایش استقبال افراد از خرید و فروش های آنلاین در فضای مجازی، صنعت کالاهای لوکس نیز باید در این زمینه به کاربران خدمات اراِئه بدن تا افراد این امکان رو داشته باشن تا کالاهای لوکس رو هم به صورت مجازی خرید کنن یا اینکه صنعت کالا های لوکس باید ریسک از دست دادن بالایی از مشتریان خودش رو قبول کنه.

3. مبارزه با اخبار جعلی

در سال 2019 ویروس کرونا در سراسر جهان منتشر شد. در آن موقع دریافت اخبار کذب مخصوصاً در اوایل انتشار این ویروس ترس بسیاری از ناشناخته بودن این ویروس در دنیا به چشم می خورد، تونست به سلامتی انسان ها ضربه های جبران ناپذیری وارد کنه.

کاربرد بلاکچین چیست؟

بسیاری از کشور ها افرادی که اخبار کذب در مورد این بیماری منتشر کردن رو به عنوان مجرم شناخته و اونها رو جریمه و حتی بازداشت میکردن. این خبرگذاری در تاریخ 6 آوریل 2020 اعلام کرد که ابزار ansacheck به کاربران اجازه می ده که تاریخچه و منبع اخبار منتشر شده، انتشارات وابسته به اون و اشخاص دیگه مانند شبکه های اجتماعی را رصد کنند. گفته می شه که سیستم  ansacheckبنا شده بلاک چین اتریوم هست. این کاربرد بلاک چین می تونه در طی بحران ها، سلامتی روانی تا حدودی کنترل کنه. سلامت روانی و روحی افراد زیادی به دلیل ترس از ویروس به خطر افتاد. 

4. تجارت

در سال2020 دو کشاورز بین المللی، Cargill وagrocorg  معامله12 میلیون دلاری برای صادرات گندم به اندونزی رو به بستر بلاک چین انجام دادن. این معامله از طریق پلتفرم dltledger بربستر بلاک چین، به صورت امن انجام شد و پرداخت های این معامله به کمک ارز دیجیتال صورت گرفت. این پلتفرم تاکنون امکان انجام بیش از 2 میلیارد دلار معامله تجاری رو برای 400 شرکت، 45 شریک بانکی فراهم کرده.

مسئولین، از شفافیت و امنیت بالاتری که این روش در اختیارشون گذاشته راضی بودن. همچنین گفته شده که در این معامله، میزان زمان مصرف شده و میزان کاغذ بازی برای انجام معامله، به مقدار نصف کاهش یافته. همچین استفاده از ارزهای دیجیتال بلاکچین های در کشورهایی که با محدودیت های تحریمی و منع معاملات دلاری مواجه شدن رو مورد استقبال تجار قرار گرفته.

ابر شرکت های اقتصادی دنیا از این روش نوین برای مبادلات استقبال میکنن، چون می تونن پرداخت های خودشون رو سریع تر، امن تر و باکارمزد کمتر انجام بدن.

5. دانشگاه ها 

خیلی ها فکر میکنن که بلاک چین یک فناوری هست که تنها به خدمت رمزارزها آمده ولی بلاک چین تبدیل به تقاضا ترین تجارت در سال 2020 شد. شغل های بر پایه بلاکچین روز به روز گسترده تر میشن.

در نتیجه برای نسل جوان کاملاً ضروری هست که با این فناوری آشنا بشن. داشتن مهارت در فناوری بلاکچین برای پیدا کردن شغل، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکنه، دانشگاه ها شروع به تدریس این فناوری کردن. با مطالعه گزارشی که coin base ارائه داده می تونه به این نتیجه برسه که 56% از 50 دانشگاه برتر جهان حداقل یک دوره بلاک چین رو به دانشجویان خود آموزش میدن، از سال 2018 تا الان این مقدار 42% افزایش داشته. 

کاربرد بلاکچین چیست؟

طبق گفته کریستی یوتاس پروفسور حسابداری دانشگاه Portland شرکت های سنتی تمایل زیادی به استفاده از تکنولوژی بلاک چین نشان میدن. بنابراین، نیاز به افراد با تجربه در حوزه بلاک چین روز به روز افزایش می یابد. در مجموع آموزش ارز دیجیتال، بلاکچین و دانش و هر فناوری که پیش بینی میشه در آینده حضور پر رنگ تری در جامعه داشته باشه ، باید به صورت اصولی در اختیار علاقه مندان قرار بگیره.

6. حق کپی رایت

کاربرد بلاکچین در موضوع زمینه کپی رایت پررنگ هست. صاحبان اثر به عنوان مثال عکاسان، آهنگ سازان، نقاشان و نویسندگان از افرادی هستن که ممکنه برای این منظور از بلاکچین استفاده کنن. با کمک بلاکچین می تونیم مشخصات صاحب اصلی اثر هنری و یا هر چیز دیگه ای رو ثبت کرده تا بعد از اون شخص یا سازمان خاصی ادعای مالکیت اون رو نداشته باشه.

برای دریافتی ها به جای استفاده از اون اثر هنری می تونیم از قوانین هوشمند کمک بگیریم، برای دریافت اثر هنری از ارزاستفاده کنیم. 

در ایتالیا انجمن نویسندگان با هدف ایجاد بستری برای مدیریت و حفظ حق نشر فعالیت خود رو سال گذشته شروع کردن. این انجمن برای رسیدن به هدف با شرکت algorand که در زمینه بلاکچین فعالیت میکنه، همکاری میکنن.

7. دادگاه دیجیتال

محققان دانشگاه کلمبیا و توکیو با استفاده از فناوری بلاکچین با موفقیت به ایجاد دادگاهی دیجیتالی شدن. این دادگاه مانند دادگاه های سنتی قادر به حل تصمیم گیری و فصل اختلافات در مورد اجرای قوانین هست. دادگاه دیجیتال توسط پروفسور هایی به نام این دو دانشگاه با تکیه بر ایده قراردادهای هوشمند طراحی شده. قراردادها تشکیل شده از کدهای پیاده شده بر بستر بلاکچین هستن.

این دادگاه هیچ گونه وابستگی به نهاد ها قضایی ندارن و می تونه اختلافات طرفین رو بدون نیاز به رفت و آمد های اضافی حل کنه. تنها مشکل اینه که طرفین اطلاعات اولیه رو باید در نهایت صداقت وارد کنن تا دادگاه عملکردی قابل قبول داشته باشه. برای حل این مشکل راهکارهایی مثل جریمه فرد و یا درخواست نظرات شاهد های ماجرا رو در نظر گرفته. این دو پروفسور بر این باورند که در میان جمعی از افراد، اکثر آنها صادق هستن.

پروفسورmatsushima  فناوری بلاکچین رو شمشیری دو لبه می دونه. او اعتقاد داره که به جای هراس از اون، باید اون رو پذیرفت و جنبه های مختلفش رو بررسی کنه. کاربرد بلاکچین در عرضه های مختلف می تونه تا حدود زیادی بر روی مشاغل و نحوه ی رفع نیاز افراد در آینده تأثیر بزاره.

8. طرح آزمایشی کنسرسیوم بلاکچین نفت و گاز

کنسرسیومocc یک گروهی شامل 10 شرکت نفت و گاز بوده به نام کمپانی های مطرحی مثلshell ،equinorو conocophillips در میان نام دیگر شرکت ها در اون به چشم می خوره. این کنسرسیوم با انجام آزمایش، انتقال آب به میادین نفتی رو مورد بررسی قرار میده و به نتایج امید وار کننده ای دست یافته.

روند انتقال آب به میدان های نفتی به مدیریت مقدار زیادی از آب استخراج و در طی مراحل استخراج نفت و گاز نیاز داره. به بیان رویترز بر بلاکچین که در این آزمایش به کار گرفته شده، مراحل انجام کار رو تا 9 مرحله کاهش داده. گفته میشه مدت زمان انجام این روند با راهکارهای ارائه شده از 120 روز که 4 ماه به 1 هفته کاهش یافته. این آزمایش توسط شرکت data gumbo  توسعه یافته و تأمین منابع مالی اون رو به عهده شرکت آرامکو عربستان صعودی بوده.

9. انتخابات 

 عموم مردم در بسیاری از کشورهای جهان در مورد رأی خود نگرانی دارن، از اون جایی که به سلامت انتخابات مشکوک هستن ترجیح میدن در انتخابات شرکت نکنن و به هیچ کاندیدی حتی اگه مورد تأیید اونها باشه رأی ندن. کاربرد بلاکچین در انتخابات می تونه بسیار پررنگ باشه و یک انتخابات به دور از فریب و تقلب رو برای همه به ارمغان بیاره. البته استفاده از بلاکچین در انتخابات سطح بزرگ تا به حال انجام نشده.

کاربرد بلاکچین چیست؟

در برخی از کشور های توسعه یافته ی دنیا با فراهم کردن زیر ساخت های لازم، انتخابات از سطوح کوچیک برای شهروندان با کمک بلاکچین طراحی شد و در طی این انتخابات افراد تونستن با موندن در منزل و تنها با استفاده از یک گوشی هوشمند متصل به اینترنت در رأی گیری امن شرکت کنن. سرویس رأی گیری thepol در کره جنوبی مطالعاتی در خصوص نظر مردم و مشارکت در انتخابات داشته که نشون میده فقط 30 درصد مردم از وعدهای کاندیدها خبر دارن، 13 درصد هیچ علاقه ای به انتخابات نداشتن و بیش از 55 درصد نظر خاصی نداشتن، چون معتقد بودن که اینها وعده هایی بی اساس و پوچ هستن. 

شرکت coinplug که مالک سرویس رآی گیری thepol هست، در نظر داره با کمک بلاکچین روند انجام وعده های انتخاباتی رو دنبال کنه. این شرکت تمام وعده ها رو روی بلاکچین ثبت میکنه و از اونجایی که کسی قادر به ایجاد تغییر در اونها نیست، مردم میتونن در هر زمانی میزان انجام وعده ها رو بررسی کنن. این شرکت معتقده که با این روش مردم تشویق میشن در انتخابات مشارکت داشته باشن. کمک گرفتن از بلاکچین در خصوص برگزاری انتخابات هم یکی دیگه از کاربردهای بلاکچین هست. 

10. دانش و سلامت 

داده های مرتبط با تحقیقات پزشکی در طول زمان انجام شده اگه به صورت غیر متمرکز و بر بستر بلاکچین ذخیره شن، پیشرفت بشر در این زمینه رو تا حد زیادی سرعت می بخشه. همچنین امنیت داده ها ارزش زیادی داره، که درصورت استفاده از بلاکچین هیچ خطری این داده ها رو تهدید نمیکنه. ازطرف دیگه استفاده از بلاکچین میتونه در هزینه و زمان بر روی طرح ها و تحقیقات علمی و پزشکی صرفه جویی کنه.

بارها پیش اومده که گروه های تحقیقاتی متفاوت در نقاط مختلف دنیا کار بر روی یک موضوع رو شروع کرده بودن در حالی که گروه دیگه مدت ها بود که بر روی همان پروژه کار کرده. این سازمان ها و گروه ها اگه اطلاع داشتن که گروه دیگه این پروژه رو آغاز کرده، انرژی و زمان خود رو صرف موضوعی دیگه میکردن و یا با هم همکاری میکردن تا نتایج بهتری رو در مدت زمان کمتری به دست بیارن. 

کاربرد بلاکچین چیست؟

به همین ترتیب سازمان بهداشت جهان تونست در 28 مارس 2020 پلتفرم mipasa رو راه اندازی کنه. این پلتفرم با همکاری شرکت های بزرگ و فعال در حوزه بلاکچین و تعدادی از نهاد های ملی سلامت، با هدف تشخیص زود هنگام مبتلایان به ویروس کرونا، کانون های عفونی و آلوده به این ویروس ایجاد شد. به کمک این پلتفرم میتونه در فضای امن، اطلاعات خصوصی مربوط به کرونا رو میان مردم، مقامات دولتی و موسسات درمانی و بهداشتی در میان گذاشت.

Misapa  پیش بینی و نظارت روندهای محلی و جهانی شیوع این ویروس میپردازه و اطلاعات بدست آمده در مورد مسیر های عفونی رو در اختیار موتورهای قدرتمند هوش مصنوعی قرار میده تا بتونه ناقلان فاقد علاِئم رو در سراسر جهان شناسایی کنه. به این ترتیب میتونه کنترل بیشتری بر عبور و مرور افراد میان مناطق سالم و مناطق آلوده سالم داشته باشه.

11. سِئو و بازاریابی

یگی از حوزه هایی که میتونه با کمک بلاکچین به کیفیت بیشتری برسه، سئو می باشه. با کمک بلاکچین می تونیم با محتواهای بی ارزشی که با ایجاد لینک های جلب کننده ترافیک می گیرن مقابله کنه.

بازاریابی از جمله مشاغلی هست که امروز رواج پیدا کرده، برای این کار شما می تونین با ایجاد لینک در صفحات خود به فروش محصولات شرکت های بزرگ بپردازین، در اینجا بلاکچین می تونه با ایجاد لینک های هوشمند به پیگیری پرداخت و فروش آنی پورسانت فروشندگان بپردازه.

همونطور که می دونین صنعت پرداخت به ازای کلیک بازده بسیار خوبی برای کسب و کارها داره با کلیک های تقلبی هزینه ها رو بالا می بره. بلاکچین می تونه با کم کردن کلیک های تضمینی و تقلبی اینکه افراد واقعی بر این لینک ها کلیک میکنن به این صنعت نیز کمک میکنه.

مقاله پیشنهادی: ترندهای بلاک چین در سال 2022 چه موضوعاتی هستند؟

نتیجه 

کاربرد بلاکچین در صنایع مختلف روز به روز گسترش یافته. امروزه صنایعی که ارتباطی با فناوری با تکنولوژی ندارن سعی میکنن از بلاکچین در صنعت خودشون استفاده کنن چون میدونن برای بقا در آینده به این تکنولوژی نیاز دارن. 


نظرات کاربران در مورد کاربرد بلاکچین چیست؟
سوال امنیتی :4+33 = ?