دامیننس بیت کوین چیست؟

1401/06/09


ما سعی می کنیم در مقاله دامیننس بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد دامیننس ارز دیجیتال بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر در دامیننس بیت کوین بپردازیم و روش های استفاده از دامیننس BTC رو برای شما یاد بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین با استفاده از داده ها و اطلاعات به دست اومده از دامیننس BTC تحلیل ها و پیش بینی های قیمت خودتون رو انجام بدین.

بهتره بدونین بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی داره و همین نوسانان فرصت های کسب سود زیادی رو برای معامله گران و تریدرها به وجود میاره. به این ترتیب، شما نیز می تونین از این نوسانات قیمتی استفاده کرده و سودهای زیادی به دست بیارین، البته به شرطی که بتونین بهترین نقاط خرید و فروش رو پیدا کرده و در این نقاط معامله انجام بدین.

جالب اینجاست که بدونین پدید اومدن ارزهای دیجیتال در دنیا سبب ایجاد تحولات زیادی در زندگی شده و کاربردهای گسترده ای در زندگی افراد در سراسر جهان پیدا کرده. برای بهره برداری بهتر از ارزهای دیجیتال باید با ویژگی های مختلف اونها آشنا باشین.

یکی از شاخص‌های مهم در بازار ارزهای دیجیتال مفهومی هست به نام دامیننس بیت کوین که در زبان فارسی می‌توان واژه سلطه بیت کوین رو برای اون به کار برد. در مقاله دامیننس بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد دامیننس ارز دیجیتال بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر در دامیننس بیت کوین بپردازیم و روش های استفاده از دامیننس BTC رو برای شما یاد بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: آینده بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین چیست؟

اگه در بازار کریپتوکارنسی ها فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم دامیننس بیت کوین رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در این مورد به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که دایمننس بیت کوین چیست؟ بهتره بدونین بیت کوین اولین ارز دیجیتال و غیرمتمرکز دیجیتالی هست که به وجود اومده و همچنان یکی از معتبرترین ارزهای دیجیتال در جهان هست. 

What is Bitcoin Dominance?

بیت کوین با توجه به ارزش بازار عظیم خودش که از مجموع هشت آلتکوین بزرگ فراتر میره، تأثیر زیادی روی کل بازار ارزهای دیجیتال داره. دامیننس بیت کوین نسبت بین ارزش بازار بیت کوین به کل بازار ارزهای دیجیتال هست. دامیننس بیت کوین، ارزش بیت کوین رو نسبت به سایر ارزهای رمزنگاری شده نشون میده و به سرمایه گذاران و معامله گران کمک می کنه تا تصمیمات سرمایه گذاری بهتری بگیرن.

 برخی از معامله گران از نوعی از دامیننس بیت کوین به نام شاخص دامیننس واقعی بیت کوین استفاده می کنن که فقط سکه هایی رو در نظر می گیره که بر مکانیزم اجماع اثبات کار متکی هستن. 

شاخص تسلط واقعی بیت کوین متعهد به ردیابی حرکت کوین هایی هست که پتانسیل استفاده بعنوان یک ابزارغیرمتمرکز مبادله درآینده رودارن.شاخص تسلط واقعی بیت کوین با تقسیم ارزش بازار بیت کوین بر بازار محاسبه میشه.

 یک نقطه تمایز بین دامیننس واقعی بیت کوین و دامیننس بیت کوین این هست که دامیننس واقعی بیت کوین، ICO ها و استیبل کوین ها رو با توجه به ارتباط اونها با واسطه های متمرکز مستثنی می کنه. با رونق ICO در سال 2017 و ظهور آلت کوین های متعدد، سرمایه گذاران شروع به استفاده از تسلط بیت کوین برای تعیین اینکه آیا ارزهای جایگزین نسبت به بیت کوین افزایش یا نزولی دارن، شروع کردن. در حالی که این شاخص در حدود سال 2017 در جوامع تجاری مورد استفاده قرار گرفت، تا قبل از رونق آلت کوین در سال 2021 محبوبیت پیدا نکرد.

 CoinMarketCap و Trading View برخی از پلتفرم های اولیه برای نظارت بر دامیننس بیت کوین و رایج کردن اون به عنوان راهی برای مشاهده احساسات و روندهای بازار بودن.

 چگونه تسلط BTC با ارزش بازار مرتبط است؟

 دامیننس بیت کوین از ارزش بازار به عنوان یک عامل اصلی استفاده می کنه. ارزش بازار، ارزش کل ارز دیجیتال هست، یعنی تعداد کل سکه هایی که استخراج شدن ضربدر قیمت یک سکه هست. ارزش بازار هر ارز رمزنگاری شده نشون میده که یک دارایی تا چه اندازه پایدار هست و چقدر در بین سرمایه گذاران محبوب هستش. 

سرمایه گذاران از اون برای دریافت تصویری جامع از موقعیت ارز نسبت به سایر ارزهای دیجیتال در بازار استفاده می کنن. به طور کلی، ارزهای رمزنگاری شده با ارزش بالا، اونهایی هستن که ارزش بازار اونها 10 میلیارد دلار هست و به عنوان سرمایه گذاری رمزنگاری امن در نظر گرفته میشن. 

دامیننس بیت کوین چیست؟

ارزهای رمزپایه متوسط دارای نوسانات بیشتری هستن اما پتانسیل رشد بیشتری هم دارن.  ارزهای رمزپایه کوچیک ممکنه پتانسیل زیادی برای رشد کوتاه مدت داشته باشن، اما اغلب کاملا بی ثبات هستن و به طور کلی به عنوان یک سرمایه گذاری کریپتو بسیار پرخطر در نظر گرفته میشن.

بنابراین زمانی که بیت کوین تنها ارز دیجیتال موجود بود، تسلط اون 100 درصد بود. با راه اندازی سکه های دیگه، از جمله فورک های بیت کوین، این قدرت شروع به کاهش و رقیق شدن کرد که توسط ارزش بازار اندازه گیری شد. بیت کوین به عنوان « gateway cryptocurrency» ظهور کرده و معمولا اولین سرمایه گذاری هست که معامله گران قبل از خرید ارزهای دیجیتال دیگه انجام میدن که این به چند دلیل است:

• بیت کوین به عنوان محبوب ترین ارز رمزنگاری شده از دید بالایی برخوردار هست.

• بیت کوین در هر صرافی ارز دیجیتال پذیرفته میشه.

• عرضه بیت کوین به دلیل مکانیسم نصف شدن اون، کاهش تورم داره.

• سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بزرگ‌تر رو سرمایه‌گذاری کم‌ریسکی می دونن.

با افزایش تقاضای بازار و حرکت سرمایه گذاران به سمت خرید ارزهای دیجیتال، بیت کوین رشد می کنه و کل بازار رو با خودش گسترش میده. بنابراین همیشه یک همبستگی مثبت بین بیت کوین و ارزش بازار کلی بازار کریپتو وجود داشته.

مقاله پیشنهادی: مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین چیست؟

 چه عواملی بر دامیننس بیت کوین تاثیر می گذارد؟

چندین عامل وجود داره که بر شرایط بازار و دامیننس بیت کوین تاثیر گذارند، برخی از اونها مهم تر از سایرین هستن.

دامیننس بیت کوین چیست؟

 درک این عوامل میتونه به معامله گران در هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری برتری بده. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله دامیننس بیت کوین چیست؟ به بررسی عوامل موثر در دامیننس بیت کوین بپردازیم تا با این عوامل اشنا بشین.

• تغییر روندها

یکی از عوامل موثر در دامیننس بیت کوین، تغییر روند بازار هست. بهتره بدونین با توجه به عدم رقابت سایر ارزهای دیجیتال، تسلط بیت کوین به اوج خودش یعنی 95 درصد در سال 2017 رسید. در اوایل سال 2018، به دلیل رونق ICO و افزایش محبوبیت سایر بلاک چین‌ها مانند اتریوم، ترا و سولانا، دامیننس بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خودش یعنی 37.64 درصد کاهش یافت.

 در سال 2019، زمانی که اتریوم دچار سقوط قیمت 87 درصدی شد، دامیننس BTC به حدود 71 درصد افزایش یافت. در طول سال‌ها، با رشد آلت‌کوین‌ها، بیت کوین بخش قابل توجهی از سهم بازار خودش رو از دست داده. این به این دلیل هست که زنجیره‌هایی مثل اتریوم دارای قراردادهای هوشمند قابل برنامه‌ریزی هستن و می‌تونن میزبان برنامه‌های غیرمتمرکز باشن. 

در حالی که dApps حتی می تونه در شبکه بیت کوین مستقر بشه، به خصوص پس از آپدیت هایی مثل SegWit و Taproot، هنوز هم تنگناهایی وجود داره که باید برطرف بشن زیرا زنجیره از ابتدا برای مقابله با این موانع ساخته نشده. معمولا وقتی دامیننس ارز بیت کوین افزایش می یابد، به این معنی هست که مردم در مقایسه با آلت کوین ها بیشتر روی بیت کوین سرمایه گذاری می کنن. این به معنای یکی از دو چیز هست: یا بیت کوین سریعتر از آلت کوین ها در حال افزایش هست یا کندتر سقوط می کنه.

• بازار گاوی یا خرسی

 یکی دیگه از عوامل موثر در دامیننس بیت کوین، بازار گاوی یا خرسی هست. قانون بسیار ساده هست: آلت کوین ها به شدت بالا میرن و سخت تر سقوط می کنن. در بازار صعودی، محبوبیت آلت کوین افزایش می یابد.

این باعث میشه که سرمایه‌گذاران از دارایی‌های بیت‌کوین خریداری‌شده در دوره نزولی قبلی سود ببرن و اون‌ها رو به آلت‌کوین‌ها، پروژه‌های NFT و دارایی‌های پرخطرتر به امید مشاهده بازدهی بزرگ هدایت کنن که این دامیننس بیت کوین رو مختل می کنه.

دامیننس بیت کوین چیست؟

 از طرف دیگه، در بازارهای نزولی، دامیننس ارز بیت کوین معمولا افزایش می یابد زیرا سرمایه گذاران به دنبال کاهش ریسک هستن. اکثر سرمایه گذاران از نگهداری آلت کوین های فرار، ناراحت هستن و به سمت دارایی های نسبتا کم نوسان مثل بیت کوین حرکت می کنن.

• رمپینگ از طریق استیبل کوین

افزایش استیبل کوین ها، ارزهای رمزپایه ای که ارزش اونها به دارایی باثباتی مانند دلار آمریکا مرتبط هست، فشار طولانی مدتی بر تسلط بیت کوین وارد کرده. به ویژه، در طول یک بازار نزولی یا دوره های نوسان، استیبل کوین ها اغلب برای محافظت از پول نقد سرمایه گذاران کریپتو استفاده میشن.

استیبل کوین ها برای سرمایه گذاران ریسک گریز که به دنبال قرار دادن پول خودشون در جایی که شرایط بازار نوسانی هست، عالی هستن. این به سرمایه‌گذاران بومی رمزارز اجازه میده بدون نیاز به خروج و پرداخت مالیات‌های کلان بر روی سودهای واقعی، در فضای کریپتو بمونن. استیبل کوین ها در حال حاضر ارزش بازاری تقریبا 150 میلیارد دلاری دارن.

تتر، بزرگترین استیبل کوین، دارای ارزش بازاری حدود 66 میلیارد دلار هست که از 4.1 میلیارد دلار در ابتدای سال 2020 افزایش یافته. ارزش بازار دومین استیبل کوین، USD Coin، 54 میلیارد دلار هست. در نتیجه افزایش شدید استیبل کوین ها، سهم کل ارزش گذاری بازار ارزهای دیجیتال منتسب به بیت کوین کاهش یافته و در حال کاهش هست. با این حال، با سقوط اخیرUSTC، این روند به خوبی می تونه معکوس بشه.

• سکه ها و پروژه های جدید

در حال حاضر حدود 18000 ارز دیجیتال در گردش هستن.  مجموعه‌های NFT مانند VeeFriends، CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club نیز به‌عنوان دارایی‌های ارز دیجیتال جایگزین ظاهر شدن که با توجه به اینکه بیشتر NFTها روی این بلاک‌چین‌ها هستن، برای آلت‌کوین‌ها مطلوب هست.با ظهور ارزهای دیجیتال جدید و افزایش محبوبیت NFT، تسلط BTC روند نزولی پیدا می کنه.

روش های استفاده از دامیننس BTC کدامند؟

دامیننس بیت کوین چیست؟

 تسلط بیت کوین معیاری هست که درصد کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال رو که توسط بیت کوین نشان داده میشه، اندازه گیری می کنه. این می تونه یک معیار مفید برای ارزیابی سلامت کل بازار ارزهای دیجیتال باشه. به طور کلی، وقتی تسلط بیت کوین بالا باشه، نشون دهنده این هست که سرمایه گذاران صعودی هستن. در زیر چند روش برای استفاده از این معیار وجود داره.

• ریسک رو مدیریت کنید

یکی از روش های استفاده از دامیننس BTC، مدیریت ریسک هست. سرمایه گذاران می تونن از دامیننس بیت کوین برای کمک به مدیریت ریسک کلی خود در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنن. به عنوان مثال، اگه ارزش بیت کوین در حال کاهش باشه اما تسلط بیت کوین در حال افزایش باشه، این نشونه بازار نزولی بالقوه آلت کوین ها هست.

سرمایه‌گذارانی که به‌شدت روی آلت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنن، ممکنه بخوان برخی از موقعیت‌های خودشون رو بفروشن و به سمت بیت‌کوین برن. سرمایه گذاران می توانند از تسلط بیت کوین به عنوان فشارسنج استفاده کنند تا به اونها کمک کنه تا احساسات کلی بازار رو بسنجن و در مورد چگونگی تنوع بخشیدن به سبد ارزهای دیجیتال خودشون تصمیم بگیرن.

• قرار گرفتن در معرض آلتکوین رو افزایش دهید

یکی دیگه از روش های استفاده از دامیننس BTC، قرار نگرفتن در معرض آلت کوین هاست. دامیننس بیت کوین به معامله گران کمک می کنه تا بفهمن کدوم ارزهای دیجیتال بیشترین پتانسیل رو دارن. وقتی سرمایه بیشتری به آلت کوین ها سرازیر میشه، ارزش بازار بیت کوین کاهش می یابد و دامیننس ارز بیت کوین شروع به کاهش می کنه.  رصد بازار در این دوره به سرمایه گذاران کمک می کنه تا پروژه های امیدوارکننده رو شناسایی کنن. به عنوان مثال، اگه ارزش بیت کوین در حال افزایش باشه اما دامیننس ارز بیت کوین در حال کاهش باشه، این نشونه ای از بازار صعودی بالقوه برای آلت کوین ها هست.

• بستن افکار (Closing thoughts)

 تسلط بیت کوین معیاری هست که می تونه برای کمک به مدیریت ریسک، شناسایی پروژه های امیدوارکننده و تصمیم گیری در مورد نحوه تعادل سبد سهام استفاده بشه. با این حال، این یک معیار بحث‌برانگیز هست. برخی افراد بر این باورن که تسلط بیت کوین در گذشته تنها به این دلیل مهم بوده که ارزهای دیجیتال بسیار کمی وجود داشته. اونها استدلال می کنن که با گذشت زمان، بیت کوین تاثیرکمتری بر بازار خواهد داشت. با این وجود دامیننس بیت کوین یک معیار محبوب هست، به ویژه در میان طرفداران بیت کوین. هنگامی که به درستی استفاده بشه، می تونه بینش مفیدی در مورد روندهایی که کل بازار ارزهای دیجیتال رو تحت تاثیر قرار میده، ارائه کنه.

مشکلات در شاخص دامیننس بیت کوین:

1. بی توجهی به توکن های قفل شده:

احتمالا دلیل اصلی محبوبیت شاخص دامیننس ارز بیت کوین هست. حتی سرمایه‌گذارانی که تازه وارد این بازی شدن نیز می‌تونن متوجه بشن که ضرب آخرین قیمت معامله در تعداد سکه‌های یک ارز دیجیتال خاص به فرد امکان میده کل سرمایه بازار رو مشاهده کنه. همین منطق برای سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل، ETF و اکثر دارایی‌های قابل مبادله کار می‌کنه.

دامیننس بیت کوین چیست؟ مشکل زمانی رخ میده که مبلغی از یک توکن که معامله میشه در مقایسه با کل سرمایه موجود از اون بسیار کم باشه. بی توجهی به توکن هایی که اجازه حرکت آزادانه ندارن، یکی از ضعف های اصلی شاخص دامیننس ارز بیت کوین هست. سهام یا سکه هایی که نمی تونن آزادانه حرکت کنن معمولا تحت فرایند استیک دوره ای یا در اثر توافق سهامداران، در این وضعیت قرار دارن.

به علاوه دامیننس ارز بیت کوین، کوین های زامبی رو نیز همچنان در محاسبات خودش محسوب می کنه. بیت کوین های زامبی اونهایی هستن که در طول سال ها از دسترس کاربران خارج شدن و از دست رفتن.

2. با افزایش تعداد آلتکوین ها دقت شاخص کمتر میشه.

یکی از کاستی‌ها دامیننس بیت کوین این هست که اخیرا تعداد آلت‌کوین‌ها بسیار افزایش یافته. این موضوع، نسبت دامیننس بیت کوین رو پایین‌تر می‌کشه. بر این اساس، ما حجم زیادی از داده‌های تاریخی نداریم که بتونیم روندهای تکرارشونده رو شناسایی کنیم. علاوه بر این، اگه تعداد آلتکوین‌ها در آینده به افزایش خودش ادامه بده، ممکنه این نسبت، کوچک‌تر و کوچک‌تر بشه و به پایین‌ترین حد خودش برسه. اگه این اتفاق بیفته، ممکنه شاخص تسلط بیت کوین، دیگه مفید نباشه.

آینده برای معامله گران کریپتو چگونه است؟

در سال 2021 بیت کوین، 64 هزار دلار رو رد کرد که بالاترین رکورد تاریخ بیت کوین تاکنون بوده. برخی از تحلیلگران به اتفاقات متعددی اشاره می‌کنن که باعث این افزایش قیمت شده. یک واقعیت این هست که پی پال اعلام کرد به کاربران امکان خرید، فروش و نگهداری بیت کوین رو میده.

عامل دیگه می تونه این باشه که جو بایدن، رئیس جمهور منتخب، اعلام کرد گری جنسلر رو به عنوان رهبر تیم بررسی بانک ها و تنظیم کننده های اوراق بهادار فدرال رزرو منصوب خواهد کرد. آقای Gensler دوستدار ارزهای دیجیتال هست. بیت کوین همچنین از دلار ضعیف سود برده هست که انتظار میره تا آینده ای قابل پیش بینی، ضعیف باقی بمونه. در حال حاضر پیش‌بینی‌های جسورانه‌ای وجود داره که بیت‌کوین می‌تونه از بالاترین رکورد خودش هم عبور کنه و تا 300 هزار دلار هم برسه.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چگونه مدیریت می شود؟

نتیجه و جمع بندی:

تلاش کردیم در مقاله دامیننس بیت کوین چیست؟ به بررسی و معرفی دامیننس بیت کوین بپردازیم و اطلاعات مفید و کاربردی در اختیارتون قرار بدیم. همونطور که گفتیم دامیننس بیت کوین، نسبت کل سرمایه بازار تمام ارزهای دیجیتال هست که بیت کوین به حساب میاد. ارزش بازار با ضرب سکه های در گردش در قیمت فعلی محاسبه میشه.


نظرات کاربران در مورد دامیننس بیت کوین چیست؟
سوال امنیتی :4+75 = ?