ویتالیک بوترین کیست؟ بیوگرافی خالق اتریوم

1402/06/11
ویتالیک بوترین  کیست؟ بیوگرافی خالق اتریوم

ویتالیک بوترین کیست و چقدر ثروت دارد؟ اگه تو بازار رمز ارزها فعالیت داشته باشین، حتما تا الان اسم ویتالیک بوترین رو شنیدین. امروز میخوایم بیوگرافی ویتالیک بوترین (Vitalin Buterin)، خالق ارز دیجیتال اتر (ETH)و سازنده اتریوم (Ethereum) رو به طور کامل بررسی کنیم. همچنین دلایل و نحوه ی پیدایش اتریوم رو با هم بررسی کنیم.

ویتالیک بوترین کیست؟

ویتالیک بوترین، یه نویسنده و برنامه نویس روسی – کاناداییه، که سال 2011 با بیت کوین و جامعه ی اون آشنا شد. توی همون سال ها مجله ی بیت کوین (Bitcoin Magazine) رو بنیانگذاری کرد، و مقالاتی در مورد بیت کوین و بلاک چین و ارز های دیجیتال توی مجله اش نوشت. اما معروف شدن بوترین به خاطر این مجله نیست، آقای بوترین شهرتش رو مدیون ایده ی ساخت ارز Ethereum هستش. ویتالیک بوترین، در سال 2014 چیزی رو میدید که خیلی ها حتی الان، با وجود این همه پیشرفت در بلاک چین نمیتونن ببیننش. بوترین تونسته بود جامعه ای غیر متمرکز رو تصور کنه، جامعه ای که توی اون حتی تاکسی گرفتن هم با استفاده از پلتفرم های غیر متمرکزه.

خردسالی و نوجوانی های ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین کیست؟ خالق اتریوم کیست؟

خالق اتریوم، در تاریخ 31 ژانویه ی سال 1994 (با تاریخ شمسی میشه 1 بهمن سال 1372) تو کشور روسیه شهر کولومنا به دنیا اومد. تا 6 سالگیش هم توی روسیه زندگی میکرد، تا این که خانواده اش تصمیم میگیرن برای پیشرفت بیشتر و پیدا کردن شغل بهتر به کانادا مهاجرت کنن. شاید همین مهاجرت و تغییر فرهنگ باعث شد که ویتالیک تو مدرسه از بچه های دیگه جدا بشه و همین تنهایی و انزوا باعث بشه که بیشتر دنبال یادگیری و یا گشت و گذار تو اینترنت باشه تا شرکت تو کلاس های فوق برنامه.

وقتی که سازنده اتریوم کلاس سوم ابتدایی بود، از طرف مدرسه تو یه برنامه که مخصوص استعدادیابی بود شرکت داده شد. اونجا بود که همه ی معلم ها و مسئولای برگزاری اون برنامه متوجه شدن که این بچه بیشتر از سنش میفهمه و یه استعداد عجیب و ذاتی تو فهمیدن مسائل ریاضی و برنامه نویسی داره؛ مثلا میتونست اعداد سه رقمی رو دو برابر سریعتر از هم سن و سال هاش جمع کنه اونم کاملا ذهنی. (قبول کنین برای یه بچه ی ده – نه ساله جمع زدن اعداد سه رقمی خیلی سخته)

این مسئله که همه تو مدرسه به عنوان یه نابغه ی ریاضی بهش نگاه میکردن، باعث شد که مغز متفکر اتریوم (Ethereum) بیشتر از همیشه احساس تنهایی کنه و به انزوا کشیده بشه. البته این انزوا براش بد نشد، چون به خاطر همین انزوا بود که بیشتر وقتش رو در حال یادگرفتن و استفاده از اینترنت بود، همین هم باعث شد که بتونه بیشتر موقعیت ها و رابطه های کاری و شخصیش رو از بستر اینترنت پیدا کنه.

آقای بوترین دوران دبیرستان، که خودش اون دوران رو به عنوان پربار ترین و جالب ترین سال های زندگیش میدونه، در مدرسه ی خصوصی آبرالد تو شهر تورنتو گذروند. این دبیرستان باعث شد که دید بنیانگذار اتریوم نسبت به تحصیلات کلا عوض بشه. این مدرسه از ویتالیک آدمی ساخت که عطش یادگیری داشت و هدفش این بود که هر روز چیز های جدیدتر و بیشتری یاد بگیره؛ همین هم باعث شده بود که نمراتش در دبیرستان خیلی خوب باشن.

البته سازنده ی اتریوم، مثل هر نوجوان دیگه ای عاشق گیم و بازی بود، به همین خاطر هم یه مدت تو دوران دبیرستان هدف و اولویتش به جای درس خوندن انجام دادن بازی ورد آو وارکرفت (World Of Warcraft) شد! اون از سیزده سالگی علاقه ی خیلی شدیدی به این بازی پیدا کرده بود و میخواست که تو این بازی کاملا حرفه ای بشه، ولی تو سال 2010 (16 سالگی ویتالیک بوترین) این بازی یک آپدیت جدید داد که توی این آپدیت یه سری از ویژگی های شخصیت مورد علاقه ی ویتالیک توی این بازی تغییر کرده بود. همین قضیه باعث شد که ویتالیک اون شب رو با گریه صبح کنه! و دیگه هیچ وقت ورد آو وار کرفت بازی نکنه. شاید بتونیم بگیم که این اتفاق باعث شد که بنیانگذار اتریوم اولین بار با مشکلاتی که توی دنیای غیر متمرکز وجود داره، آشنا بشه.

ویتالیک بوترین کیست؟ | سازنده ی اتریوم

ورود به دنیای کریپتوکارنسی ها

حالا که فهمیدیم " ویتالیک بوترین کیست؟ " باید ببینیم که چطور شد که دست سرنوشت اون رو به یکی از تاثیر گذارترین آدم های عصر خودش تبدیل کرد. سازنده اتریوم اولین بار تو سال 2011 به وسیله ی پدرش که یک استارت آپ نرم افزاری داشت، با بیت کوین آشنا شد. اولش اون مثل همه ی کسایی که اولین بار اسم بیت کوین به گوششون میخوره، مخالف بیت کوین بود و معتقد بود که بیت کوین هیچ ارزش ذاتی نداره، اما هر چقدر که بیشتر میگذشت، بیشتر در مورد بیت کوین میشنید؛ به همین خاطر هم کم کم علاقه مند شد تا بیشتر درمورد بیت کوین بدونه و البته مقداری هم بدست بیاره.

ویتالیک تو اون سال ها نه پولی برای خرید ارز دیجیتال بیت کوین داشت و نه دستگاه و تجهیزات لازم برای استخراجش رو داشت. به همین خاطر هم تصمیم گرفت که با انجام دادن یه سری کار های فریلنسری یکم بیت کوین بدست بیاره، اولین کاری هم که بهش پیشنهاد شد نوشتن مطلب برای یک وبلاگ بود، دستمزدی که برای این کار میگرفت حدودا 5 بیت کوین برای هر پست بود. (5 بیت کوین اونموقع چیزی حدودا 3.5 دلار میشد، الان میشه 150000 دلار!!) البته این وبلاگ به خاطر اینکه اسقبال چندانی ازش نشد، بسته شد.

تو سپتامبر سال 2011 به ویتالیک پیشنهاد شد که به عنوان بنیانگذار و اولین نوسینده ی مجله ی Bitcoin Magazine شروع به فعالیت کنه بوترین هم این کارو قبول کرد. بعد از اون برای نشریات دیگه ای مثل هفته نامه ی بیت کوین، مطالبی مرتبط با BTC مینوشت، علاوه بر اون به شکل پاره وقت به عنوان دستیار تحقیق برای ایان گلدبرگ کار میکرد و همزمان توی 5 تا دوره ی پیشرفته تو دانشگاه واترلو شرکت کرده بود. مجله ی بیت کوین تو سال 2012 شروع به چاپ نسخه ی چاپی کرد، میتونیم بگیم که این مجله اولین نشریه ایه که به طور جدی در حوزه ی کریپتوکارنسی ها شروع به فعالیت کرده.

تو سال 2013 بوترین به عنوان نماینده ی نشریه ی مجله ی بیت کوین تو یه کنفرانس در این حوزه شرکت کرد، این کنفرانس که تو شهر سن خوزه ی کالیفرنیا برگزار میشد، باعث شد که سازنده اتریوم با دیدن افرادی که به ارز های دیجیتال علاقه دارند، به این نتیجه برسه که آینده ی کریپتوکارنسی ها برای سرمایه گذاری خیلی مناسبه. شاید یکی از دلایل اصلی پیدایش ارز اتریوم همین شور و اشتیاقی بود که بوترین تو جامعه ی ارز های دیجیتال دید.

سفر های ویتالیک بوترین

در سال 2014 بوترین از دانشگاه اخراج شد، به همین خاطر هم اون تصمیم گرفت که با استفاده از بیت کوین هایی که داره به دور دنیا سفر کنه، تا با آدمایی که قصد دارن شبکه ی بیت کوین رو کارآمد تر و بهینه تر کنن، ملاقات داشته باشه. تو این سفر ها ویتالیک با آدمای زیادی آشنا شد که هر کدوم به نوبه ی خودشون سعی میکردن محبوبیت و مقبولیت بیت کوین رو بیشتر کنن، از رستوران ها و مغازه های کوچکی که بیت کوین رو به عنوان یه روش برای پرداخت قبول میکردن، تا دستگاه های خودپرداز بیت کوین. ویتالیک تو این سفر ها متوجه شد که همه ی این افراد دنبال راهی هستن که عملکرد بیت کوین رو به اندازه ی پول ارتقا و بهبود بدن.

تو اکتبر سال 2013 مسیر سفر ویتالیک از اسرائیل گذشت. تو این سفر اون با بنیانگذاران پروژه های Covertcoins و Mastercoins آشنا شد که این آشنایی ایده ی اولیه ی ساخت ارز دیجیتال اتریوم رو به اون داد. هر دوی این پروژه ها استفاده از بلاک چین رو برای انجام کارهای دیگه ای به غیر از تراکنش های مالی، بررسی میکردن. مثلا استفاده از توکن های دیگه ای به جز بیت کوین، این امکان رو به کاربرای بلاک چین میداد که بتونن از قراردادهای هوشمند استفاده کنن. این ویژگی جدید برای بلاک چین، مورد توجه بوترین قرار گرفت.

اون متوجه شد که اگه پروتکل هایی که تو این پروژه ها هستن رو با یه زبان برنامه نویسی Turning-compelet جایگزین کنه، میتونه کاری که پروتکل ها انجام میدن رو به مقدار زیادی توسعه بده. بعد از این که این ایده به ذهن ویتالیک رسید بلافاصله اون رو با توسعه دهنده های این دو پروژه در میون گذاشت، اما اون ها گفتن که با اینکه این ایده خیلی جالب و خوبه ولی الان وقت مناسبی برای ارائه ی اون نیست. به همین خاطر هم خالق اتریوم خودش آستیناشو بالا زد و ایده اش رو عملی کرد.

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum) یکی از ارزهای دیجیتال مشهور و معتبر است که به عنوان یک پلتفرم بلاکچین توسعه یافته است. اتریوم نه تنها به عنوان یک واحد ارزی دیجیتال (که با نماد ETH نمایش داده می‌شود) وظیفه انتقال ارزها و ارزهای دیجیتال مختلف را دارد، بلکه امکان اجرای قراردادهای هوش مصنوعی و برنامه‌های توزیع شده را نیز فراهم می‌کند. اتریوم از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کند و مشابه بیتکوین در بسیاری از جوانب است، اما دارای یک تفاوت کلیدی است. در حالی که بیتکوین به عنوان یک ارز دیجیتال معمولی عمل می‌کند و تنها امکان انتقال ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند، اتریوم امکان اجرای قراردادهای هوش مصنوعی و برنامه‌های توزیع شده را به کاربران و توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. این امکان با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی خاص به نام "سالیدیتی" (Solidity) فراهم می‌شود. اتریوم به عنوان یک پلتفرم توسعه ارزهای دیجیتال مختلف و برنامه‌های توزیع شده (با نام "دپلویمنت") استفاده می‌شود. همچنین از مفهوم "عقد هوش مصنوعی" (smart contract) نیز بهره می‌برد که قراردادهایی هستند که به صورت خودکار و بدون واسطه اجرا می‌شوند و امکان انجام معاملات و تعهدات را فراهم می‌کنند. اتریوم در دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از پلتفرم‌های مهم و پرکاربرد شناخته می‌شود و از آن برای ایجاد ارزهای دیجیتال جدید، پیش فروش توکن‌ها (ICO)، بازی‌های توزیع شده، نشان‌های غیرقابل تعقیب و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌شود.

چگونه ارز دیجیتال اتریوم ساخته شد؟

چگونه اتریوم ساخته شد؟ | خالق اتریوم کیست؟

آخرای سال 2013 بود که ویتالیک بوترین ایده ی خودش در مورد اتریوم رو روی وایت پیپر (برگه سفید) پیاده کرد و اون رو برای دوستاش فرستاد، دوستاش هم اون رو به دوستاشون فرستادن. در نهایت، 30 نفر داوطلب و کنجکاو شدن که بیشتر در مورد ارز اتریوم بدونن. اوایل مفهوم اتریوم همون پول رایج بود ولی با گذشت زمان و با جلسه ها و ملاقات هایی که اعضای تیم با هم داشتن، به مرور این مفهوم تغییر کرد و تا بالاخره شکل امروزی خودش رو گرفت. حتی موقعی که داشتن کد های اون رو مینوشتن هر هفته یه ایده ی جدید برای استفاده از اتریوم (Ethereum) مطرح میشد.

با گذشت زمان، کم کم تیم اتریوم ایده ی ویتالیک بوترین رو تغییر دادن و در نهایت اتریوم امروزی شکل گرفت که اونموقع تیم مرکزی اتریوم شامل جو لوبین، چارلز هاسکینسون، آنتونی دی یورو، گوین وود، ویتالیک بوترین و میهای آلیسی بود. تو ژانویه ی سال 2014 این پروژه به وسیله ی ویتالیک بوترین به عنوان خالق اتریوم تو یکی از کنفرانس های بیت کوین در میامی معرفی عمومی شد. بعد از چند ماه تیم ارز دیجیتال Ethereum تصمیم گرفت که یه فروش جمعی برای ETH، توکن رسمی شبکه اتریوم، برگزار کنه، هم چنین ویتالیک تونست کمک هزینه ی صد هزار دلاری Thiel رو دریافت کنه. (این کمک هزینه به دانشجو هایی داده میشه که ترجیح میدن به جای نشستن پشت نیمکت و درس خوندن، یه چیز جدید بسازن)

تیم اتریوم تونست با استفاده از فروش جمعی که توی اون اتر به ازای بیت کوین فروخته میشد، چیزی حدود 31000 بیت کوین از جامعه ی کریپتوکارنسی جذب کنه، قیمت بیت کوین اون روزها چیزی حدود 650 دلار بود که یعنی سرمایه ای که اتریوم جذب کرد حدودا 18 میلیون دلار بوده. متاسفانه تیم اتریوم بدشانسی آورد و درست بعد از انجام فروش جمعی قیمت بیت کوین افت پیدا کرد؛ اما با وجود همه ی این مشکلات تونستن بنیاد اتریوم، که یه بنیاد غیر انتفاعی برای نظارت روی توسعه ی نرم افزار های اُپن سورس اتریوم هست رو تاسیس کنن. این بنیاد در حال حاظر توی سوئیس واقع شده.

با وجود یه سری آشفتگی ها و مشکلاتی که موقع فروش اتریوم پیش اومد ولی این کمپین فروش تا الان سومین کمپین بزرگ دنیا بوده، طوری که نشریه های مالی بزرگ دنیا مثل مجله ی وال استریت ژورنال تیتر اول شون مربوط به ارز اتریوم بود. این قضیه به موفقیت و شناخته شدن بیشتر Ethereum کمک کرد.

ویتالیک بوترین کیست ؟ تاریخچه ی اتریوم

تاریخچه اتریوم: نسخه هایی که تا امروز منتشر شدن

قبل از این که شبکه اتریوم به طور رسمی شروع به کار کنه، نسخه های مختلفی از اون با اسم های گوناگون به وسیله ی بنیاد اتریوم توسعه داده شدن و بعد هم مورد آزمایش قرار گرفتن. آخرین نسخه ی آزمایشی ای که ساخته شد و بعد از توسعه به عنوان نسخه ی بتا برای آزمایش و عیب یابی به عموم عرضه شد، Olympic بود. خیلی از کاربرای اولیه ی این پلتفرم دنبال ایراد های این شبکه بودن چون Ethereum Foundation، برای هر ایراد 25 هزار دلار جایزه در نظر گرفته بود.

تو جولای سال 2015، اولین ورژن رسمی شبکه اتریوم در دسترس کاربران ارز های دیجیتال قرار گرفت. این نسخه هم که اسمش Frontier بود، با هدف عیب یابی و آزمایش منتشر شده بود.

بعد از این که تیم اتریوم، بنیاد اتریوم و توسعه دهنده ها به این نتیجه رسیدن که این پلتفرم به اندازه ی کافی پایدار و کامله، بالاخره وقتش رسید که از نسخه ی جدید رونمایی کنن. اوایل سال 2016 بود که نسخه ی Homestead برای پلتفرم اتریوم منتشر شد، این پلتفرم آزادی خیلی بیشتری به توسعه دهنده های شبکه میداد و همچنین استفاده از اون خیلی ساده تر بود.

به روز رسانی بعدی شبکه ی Ethereum مترو پولیس (Metropolis) بود که توی دو مرحله انجام شد، مرحله ی اول اون Byzantium است که تو سال 2017 بعد از کلی تاخیر منتشر شد، هدف این آپدیت این بود که ظاهر کاربری شبکه کاربرپسند تر بشه. در نهایت اسم مرحله ی آخر سرنیتی Serenity هستش که قراره تا آخر سال 2020 عرضه بشه.

خبر جعلی در مورد مرگ ویتالیک بوترین

تو 25 ژوئن 2017 یه سری اخبار جعلی در مورد مرگ ویتالیک بوترین خالق اتریوم پخش شد، که بلافاصله بعد از این خبر ها قیمت اتریوم به شدت افت کرد و 4 میلیارد دلار حجم بازار Ether کاهش پیدا کرد. هرچند ارز اتریوم تونست این ارزش از دست رفته رو بازیابی کنه ولی این خبر نشون داد که مرگ شخص مهمی مثل Vitalik Buterin میتونه تا چه حد تاثیر بدی روی بازار کریپتو کارنسی ها بزاره.

شاید هم به همین خاطره که سازنده و یا سازندگان بیت کوین ترجیح دادن که هویت خودشون رو مخفی نگه دارن. در نهایت سازنده اتریوم برای اینکه بتونه به این جنجال ها پایان بده، عکسی از خودش تو صفحه ی رسمی توییترش منتشر کرد.

ثروت ویتالیک بوترین چقدره؟

خیلی ها تصور میکنن که ویتالیک بوترین یکی از مولتی میلیاردر های جهانه، ولی این طور نیست و سرمایه ویتالیک بوترین چیزی حدود یک میلیارد دلار برآورد شده. با اینکه اون صاحب سهام دو استارت آپ به ارزش چندین میلیون دلاره ولی بخش اصلی ثروت اون مربوط به ارز اتریوم هستش. برآورد شده که در حال حاضر ویتالیک بوترین حدودا 365 هزار واحد Ether داره که با توجه به رکورد 4000 دلاری قیمت اتریوم، ثروتش چیزی بیش از 1.4 میلیارد دلار میشه.

ارتباط ویتالیک بوترین با شیبا

شما هم حتما اخباری در مورد اینکه، ویتالیک بوترین شیبا هاش رو با استفاده از توکن سوزی از بین برده، شنیدین. ظاهرا موقع عرضه ی ارز شیبا اینو، نصف کل توکن های شیبا به حساب ویتالیک بوترین واریز شده، بوترین هم بعد از این اتفاق تو یه بیانیه گفت که تصمیم داره که 90 درصد توکن هاشو بسوزونه تا به کسایی که شیبا دارن کمک کنه. همچنین 10 درصد باقی رو برای امور خیریه به موسسه های خیریه ای مثل کریپتو ریلیف که یه سازمان هندی متمرکز روی کویید-19 با استفاده از کمک های کریپتوییه، اهدا می­کنه.

ویتالیک بوترین کیست؟ | ویتالیک بوترین در شبکه های اجتماعی

ویتالیک بوترین در شبکه های اجتماعی

سازنده اتریوم تو توییتر فعالیت زیادی داره و خبر های مهم رو از اونجا اطلاع رسانی میکنه. با این حال تو فیسبوک و اینستاگرام ویتالیک بوترین هیچ صفحه و یا پیج رسمی ای نداره. همچنین ویتالیک علاقه ی زیادی به شرکت تو مهمانی ها و رویدادهای اجتماعی رو نداره. شاید دلیل این دوری از جمع و فعالیت کم تو شبکه های اجتماعی، اینه که ویتالیک از بچگی خیلی آدم درونگرایی بود و از تو چشم بودن اصلا خوشش نمیومد. (کلا یه گوشه نشسته نون و ماستشو میخوره، کاری هم به کار کسی نداره)

آینده اتریوم در ایران

قیمت اتریوم موقعی که معرفی شد، 30 سنت به ازای هر واحد بود، این در حالیه که ارز ETH به تازگی تونسته رکورد 4000 هزار دلار رو ثبت کنه. سال هاست که ETH رتبه ی دوم بازار ارزهای دیجیتال رو به خودش اختصاص داده و به نظر نمیاد که حالا حالا ها پروژه ای پیدا بشه که بتونه با پلتفرم اتریوم رقابت کنه و جای اون رو توی بازار بگیره. به همین خاطر هم پیشنهاد می­کنیم که حتما یه بخشی از سبد سرمایه گذاری بلند مدتتون رو به ارز Ether اختصاص بدین، تا بتونین از موج های شتابداری که این رمز ارز داره استفاده کنین.

با توجه به این حرف ها شاید بپرسین که چه تعداد ارز دیجیتال اتریوم وجود دارد؟ هنوز هم وقت برای خرید اتریوم هست یا نه؟ باید بگم که ویتالیک بوترین تو یه توییت پیشنهاد داده که تعداد کل اتریوم ها، دو برابر مجموع تعدادی باشه که در ابتدا عرضه شدن، یعنی حدودا 828/052/144 واحد. به عنوان جواب سوال دوم هم باید بگم که تو بازار های مالی همیشه برای سرمایه گذاری درست فرصت هست، ولی باید توجه کنید که، هر چقدر زودتر وارد این بازار ها بشیم و تو قیمت های پایین خرید کنیم، سود بیشتری هم میکنیم.

کلام پایانی

همونطور که میدونین ارز دیجیتال Ether در ایران یکی از پرطرفدار ترین رمز ارزهاست. مخصوصا با تورمی که تو ایران وجود داره، در حال حاظر بهترین جای ممکن برای سرمایه های کوچک بازار رمز ارزهاست. اگه میخواین وارد این بازار بشین طبیعتا Ethereum میتونه یه گزینه ی خیلی خوب برای بلند مدت باشه.

خود ویتالیک بوترین هم به آینده اتریوم خیلی ایمان داره. خالق اتریوم که در حال حاضر تو کشور سنگاپور زندگی میکنه و تمام تمرکزش رو روی بهینه کردن پلتفرم اتریوم گذاشته، معتقده که هیچ پلتفرمی نمی­تونه با اتریوم رقابت کنه و ارز اتریوم قراره که حالا حالا ها تو اوج بمونه. همچنین تو یکی از مصاحبه هاش گفته که تنها دشمنی که اتریوم داره خود اتریومه!

 صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس با مقاله های متنوع خود در مورد رمز ارزها سعی در بالا بردن اطلاعات کاربران خود در این حوزه را دارد تا سنجیده و آگاهانه قدم بردارند و تجربیات موفقی داشته باشند. 


نظرات کاربران در مورد ویتالیک بوترین کیست؟ بیوگرافی خالق اتریوم
سوال امنیتی :3+98 = ?